بررسی فنی BMW E60 سری 5 نسل پنجم

Free download Bmw M5 Wallpaper 6503 Hd Wallpapers in Cars ...

تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی جذاب برای اغلب مردم است اما با توجه به قیمت بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای رده پایین تر، در بسیاری از کشور های دنیا در حد یک رویا باقی خواهد ماند. اما در زمینه خرید خودرو، اگر توان کنار آمدن با انتخاب یک گزینه دست دوم سالم و شاید کم کارکرد را داشته باشید، روزنه امیدی وجود خواهد داشت. در بازار ایران که خودروهای کره ای در شاخه لوکس رده بندی می شوند، اگر خواهان تجربه مالکیت یک خودروی لوکس واقعی باشید و همینطور جیب خود را کاملا خالی نکنید، بهترین راهکار پیش رو خرید مدل های دست دوم برند هایی مثل بنز و ب ام و  است. در این بین سری 5 ب‌ ام‌ و از گزینه های وسوسه کننده بین برندهای آلمانی است. بی ام و 530 نسل پنجم نیز بی شک یکی از همین خودروهاست که حالا در بازار دست دوم گزینه ای جذاب و البته پرحاشیه به نظر می رسد.

BMW E60 طراحی خاص و متفاوتی از سایر محصولات تاریخ بی ام و و البته سایر خودروهای جهان دارد و یکی از نمونه‌های پر فروش و زیبای ب ام و برای ایرانیان به شمار می‌آید. جلو پنجره ساده و نه چندان خشن و چراغ‌های مزین به ابرو با طرح موسوم به چشمان فرشته (ANGEL EYE) که البته بعد از E60 به یکی از عناصر ثابت طراحی چراغ بی ام و مبدل شد، حذف زه‌های ضربه گیر از روی درها، جذب سپر‌ها در بدنه خودرو و خط برش خاص درب صندوق عقب در نمای جانبی، از جمله ویژگی‌های خاص E60 هستند که حتی بعد از گذشت ۱۰ سال از ورود این خودرو به بازار کشورمان می‌توانند تداعی گر جذابیت و زیبایی E60 باشند.

EVO PRO BMW 5 Series premium in car entertainment options 520d ...

پروسه طراحی و تولید نسل پنجم ب ام و سری پنج که با کد E60 شناخته می شود در سال 1997 کلید خورد و تحت نظارت مدیر بخش طراحی آن زمان، کریس بنگل، تا سال 2002 ادامه یافت. این مدل در 5 جولای سال 2003 در اروپا و طی اکتبر 2003 در ایالات متحده معرفی شد. سری 5 ب‌ ام‌ و از زمان عرضه اولین نسل خود در سال 1972 تا به حال یکی از پرطرفدارترین سدان های لوکس و اسپرت در جهان است. تاکنون 7 نسل مختلف از این سری روانه بازار گشته اند که با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شوند که نسل آخر آن نیز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرده است و با قیمت های سرسام آوری خرید و فروش می شود. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از منظر فنی ارائه شد.

Bmw M5 E60 Desktop Backgroundسری 5  E60 از سال 2003 تا 2009 روی خط تولید قرار داشت و در سال 2010 جای خود را به نسل جدیدش BMW F10 داد. هم‌چنین در سال 2007 گروه طراحان کمپانی  ب ‌ام‌ و با تصمیمی هوشمندانه بی ام و سری 5 E60 را دست‌خوش تغییراتی کردند تا هم‌چنان به‌روز باشد. در نسخه فیس‌لیفت طرح سپر جلو تغییراتی جزیی را تجربه کرد، لامپ‌های ال‌ای‌دی به پروژکتورها اضافه شده و گرافیک داخلی چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده است. اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، سری 5 E60 در مدل 2005 تا 2010 با پیشرانه‌های مختلف و آپشن‌های گوناگون و در رنج قیمت گسترده پیش‌رویتان قرار دارد. سری 5 E60 در انواع 520 (فقط مدل 2005) ، 523 (کم‌یاب و اکثرا مدل 2009)، 525 (مدل 2005 و 2008) و 530 (از مدل 2005 تا 2010) در بازار ایران عرضه شده است. البته از مدل‌های 540 و 530XI نیز می‌توان به‌عنوان نسخه‌های کم‌یاب E60 در بازار نام برد.

Download wallpapers BMW M5, E60, darkness, 4k, tuning, parking ...

طراحی ظاهری بی ام و سری پنج نسل پنجم:

وقتی نخستین تصاویر از پنجمین نسل سری 5 ب‌ ام‌ و در سال 2003 منتشر شدند، به دلیل طراحی ساختار شکنانه بسیاری زبان به انتقاد گشودند. با این حال و با گذشت زمان نگاه ها نسبت به E60 تغییر کرد و به تدریج اوج هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل برای دوست داران قدیمی ب ام و نیز آشکار شد چراکه طراحی این خود رو فراتر از زمان خود بود.

چراغ ­های جلوی این خودرو اولین چیزی است که با مشاهده این خودرو نظرها را به خود جلب میکند و با گذشت سالها از طراحی و تولید این خودرو هم چنان بی ام و سری 5 جزو زیباترین خودروهای بازار ایران و جهان است که یکی از مهمترین عوامل این مسئله چراغ­های بروز این خودرو است. چراغی که با قوس زیبای خود دلبری می­کند و در کنار مه­ شکن های زیبای آن در طراحی بی ام و سری 5 اتاق E60  توجه همگان را جلب کرده است. حال نگاهی به قسمت کناری این خودرو میندازیم ؛ در قسمت کناری خودرو که با خطوطی نرم و گیرا که تا انتهای خودرو ادامه داشته ظاهری مستحکم را به این خودرو منتقل میکند که یاد آور طراحی اصیل BMW E60 میباشد که برگرفته از طراحی 5 نسل موفق BMW سری 5 میباشد.

Used car buying guide: BMW M5 (E60) | Autocar

چراغ های چشم گربه ای با لنز های دوگانه زنونی جدای بر افزایش خشونت در دماغه، طرحی ماندگار را در ذهن بیننده ثبت و در کنار جلو پنجره کلیوی و لگوی آبی سفید باواریایی ها به راحتی نگاه ها را محسور خود می کنند. طراحی این چراغ ها به قدری خاص و متفاوت صورت گرفته که سایر بخش های دماغه خودرو کاملا ساده به نظر می رسند و همینطور هم هست. این چراغ ها در بخش بالایی به نواری از LED نارنجی رنگ مزین شده اند که بی شباهت به ابروی انسان نیستند و نقش چراغ راهنما را ایفا می کنند. به جرئت می توان چراغ های E60 را در قسمت جلو، آغازگر نسلی نوین از چراغ ها در طراحی خودروهای پس از آن بدانیم.

Buyer's Guide: E60 5 Series

E60 یکی از اولین خودروهای جهان با سپر جذب شده در بدنه محسوب می شود. این سپر بخش زیادی از المان های قسمت جلو را احاطه کرده که جلوپنجره معروف ب ام و هم شامل آن ها می شود. در بخش پایینی سپر جلو دو چراغ مه شکن گرد و کوچک قرار دارند و ورودی هوا نیز در میان آن ها دیده می شود. این ورودی هوا در مدل های فیس لیفت بسیار عریض و یکپارچه است در حالی که در مدل های قدیمی تر به صورت 3 تکه طراحی شده بود.

در نمای جانبی گلگیرها با حجم و برآمدگی مناسب خوب جلوه می کنند. از بخش انتهایی نوار چراغ جلو خطی نشات گرفته که تا چراغ عقب ادامه یافته است. چراغ های راهنمای کناری با طرحی سه گوش در پس گلگیر جلو قرار دارند و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیست. نحوه طراحی درب ها و ستون های جانبی ساده بوده اما ترکیب نهایی خوبی را با شکل بدنه خودرو رقم زده اند.

2004 - 2010 BMW 5-Series E60 Pictures, Photos, Wallpapers. | Top Speed

نمای عقب E60 تا حدودی ساده است به خصوص با توجه به فرمی که در دماغه خودرو انتظارتان را می کشد. چراغ های عقب تا حدودی وامدار نسل قبلی سری 5 هستند اما با وجود طراحی ساده، ظاهری خشن و جذاب دارند.

خصوصا در مدل های فیس لیفت که گرافیک جدید چراغ هایشان در شب خیره کننده است. سپر عقب حامی دو شبرنگ و خروجی های اگزوز پیشرانه بوده و در کنار سادگی، به دلیل طراحی بی نقض حجم خوبی به این قسمت بدنه می دهد.

نکته دیگر رینگ ­های لوکس این خودرو است که با رینگ­ های 17 اینچی آلومینومی ظاهری زیباتر از قبل را به این خودرو منتقل کرده است. در قسمت عقب به لطف طراحی هوشمندانه چراغ­ های عقب BMW E60 با حالتی آرام و الهام گرفته شده از طراحی محافظه کارانه ظاهری دلفریب و اغوا کننده در عین سادگی را به بیننده القا میکند که در مجموع کارشناسان خودرو را مجاب می­ کند تا برای نقد و بررسی بی ام و سری 5 اتاق E60 در کلاس خودروهای سدان نیمه لوکس خانوادگی در آن سالها بیشترین امتیاز را اعطا کنند.

Body Parts For Bmw E60 E61 M Sport Front Bumper Carbon Fiber Fog ...

طراحی داخلی:

 فضای کابین همان چیدمان سنتی و جذابی را دارد که از یک ب‌ام‌ و انتظار میرود. فرمان خوش ‌دست و صندلی‌های در بر گیرنده رانندگی با سری 5 را دلچسب می‌کند. کیفیت قطعات نیز در درجه‌ای از مطلوب است که امروزه پس از گذشت چندین سال از عمرش هم‌چنان قابل ‌قبول به‌نظر می‌رسد. کارکرد سیستم Idrive در سری اول E60 پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. اما در نسخه فیس‌لیفت، علاوه بر جایگزین شدن اهرم گیرباکس با نسخه جوی‌استیکی، سیستم Idrive نیز دست‌خوش تغییراتی شده و کارکردش قابل ‌قبول‌ تر از قبل است. نکته دیگری که راجع به کابین سری 5 E60 باید مورد توجه قرارد داد فراهم بودن فضای نسبتا لوکس برای سرنشینان است.

در داخل کابین میزان متنابهی از چرم و چوب و در تریم های خاص فلز بکار رفته است و طراحی این بخش همانند بدنه خودرو تا حدودی اسپرت جلوه می کند. هنگامی که درون کابین قرار می گیرید، سریعاً متوجه دو بخش مواج بالای داشبورد می شوید که یکی صفحه نمایش و دیگری صفحه آمپر را تحت پوشش قرار داده اند.

در میانه داشبورد تریم چوبی یا فلزی خودرو قرار دارد که در مدل های فیس لیفت BMW از طرفین تا رودری ها ادامه یافته و در کنسول میانی نیز بکار گرفته شده است. دریچه های کولر طراحی ذوزنقه و ساده ای دارند.

Ziza Master LED Interior Lighting Kit - E60 E61 - Performance M ...

در بخش پایین دریچه های میانی ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا وجود دارند که با سه اهرم دوار و 5 کلید، تنظیمات متفاوتی در اختیارتان قرار می دهند. کمی پایین تر دریچه ها و سیستم سی دی پلیر قرار دارد که با توجه به سطح آپشن خودرو خروجی خود را از طریق 6 یا 10 بلندگو به گوش سرنشین می رساند.

در کنسول میانی زیر آرنجی سرنشینان جلو، دسته دنده و جوی استیک سیستم Idrive وجود دارند و کل این مجموعه ارگونومی بسیار خوبی در اختیار راننده قرار می دهد، حتی با این وجود که مانند نسل های جدیدتر داشبورد به سمت راننده متمایل نیست.

نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج E60 از همان طراحی همشگی ب ام و های پیش از خود بهره می برد که با نور پس زمینه نارنجی رنگش، در شب جلوه ای خاص و متفاوت دارد. فضای داخلی نسل پنجم سری 5 در ردیف جلو تا حدی مطلوب است و افراد قد بلند از نظر فضای سر در هر دو ردیف با کمبودی مواجه نمی شوند.

2004 - 2010 BMW 5-Series E60 | Top Speed

اما فضای پای سرنشینان عقب برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد بدنه کافی نیست و انحنای موجود در پشت صندلی های جلو نیز به منظور برطرف کردن این معضل در نظر گرفته شده اند. صندوق عقب 560 لیتری E60 فضای بسیار زیادی در اختیار دارنده می گذارد که از دیگر مزیت های آن به شمار می رود.

در بخش داخلی خودرو تفاوت های بین مدل های فیس لیفت و قدیمی تر وجود دارد که به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.

اولین مورد غربیلک فرمان است که در مدل های جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری 6 است و از پدال شیفتر بهره می برد. مورد دیگر طراحی رودری هاست که در مدل های غیر فیس لیفت فرم چندان جالبی ندارند و بلعکس در نسخه های فیس لیفت از طرحی بسیار مناسب بهره می برند.

دو مورد دیگر دسته دنده و سیستم Idrive هستند که اولی در مدل های فیس لیفت از نوع جوی استیکی بوده و دومی به لطف برخی بروزرسانی ها بسیار کاربرپسندتر از نسخه اول شد؛ چراکه نسخه اولیه سیستم Idrive از رابط کاربری پیچیده ای بهره مند بود. در بخش انتهایی میان داشبورد و در جلوی دسته دنده نیز شاهد تغییراتی در نحوع قرارگیری دکمه های مربوط به گرمکن های صندلی ها هستیم.

مشخصات فنی:

BMW N53 - Wikipedia

همانطور که پیشتر اشاره کردیم نسل پنجم سری 5 ب‌ ام‌ و با پیشرانه های بسیار متنوعی در ایران موجود است. 4 مدلی که در بازار وجود دارند عبارتند از 520i، 525i،530i و 540i که مدل 540i به تعداد فوق العاده محدود به کشور وارد شد.

بی ام و 520 از پیشرانه ای 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتون بر متر بهره می برد. شتاب 0 تا 100 این مدل در حدود 10.6 ثانیه و حداکثر سرعت آن 219 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت این پیشرانه در E60 حدود 8.2 لیتر در هر 10 کیلومتر محاسبه شده است که با توجه به ظرفیت مخزن سوخت 70 لیتری و وزن 1565 کیلوگرمی خودرو نوید پیمایش هایی طولانی را می دهند.

بی ام و مدل 525 تولید 2007 به بعد با جهشی چند پله ای به پیشرانه 3 لیتری با 6 سیلندر و  مجهز می شود. این پیشرانه 218 اسب بخار قدرت و 270 نیوتون متر گشتاور در اختیارتان می گذارد و بدین ترتیب طی زمانی برابر 7.9 ثانیه از ایست کامل به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهید کرد.حداکثر سرعت این مدل از سری 5 ب‌ ام‌ و 243 کیلومتر در ساعت، مصرف سوختش 9.4 لیتر در 100 کیلومتر و وزن آن 1605 کیلوگرم عنوان شده. مدل های 525 تولید قبل از 2007 از پیشرانه های 2.5 لیتری شش سیلندر بهره می برند که 189 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور ایجاد می کند. شتاب 0 تا 100 حاصل از این پیشرانه ها که با کد M54B25 شناخته می شوند برابر 7.9 ثانیه و مصرف سوختشان نیز برابر 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

Buying Guide BMW E60 and E61 5 Series Straight-Six Petrol Models ...

معروف ترین مدل نسل پنجم سری 5 ب‌ ام‌ و که همان بی ام و 530 است از پیشرانه کد N54 و N52  استفاده شده در بی ام و 525 بهره می برد. تفاوت اصلی در میزان خروجی این 2 پیشرانه است. خروجی پیشرانه 530 برابر با 272 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است (مدل های قبل از فیس لیفت قدرت کمتری را در محدوده 231 الی 258 اسب بخار ارائه می دهند) که این سدان سنگین وزن را قادر می سازد در ظرف تنها 6.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت بی ام و 530 محدود شده به 250 کیلومتر در ساعت، وزن آن برابر 1615 کیلوگرم و مصرف سوخت متوسط آن 9.3 لیتر در 100 کیلومتر است. بی ام و 530 تولید شده تا قبل از سال 2007 خروجی برابر 258 اسب بخار دارند.

BMW E60 Valve Cover Gasket Repair - 2004-2010 5 Series - N52 Engine

برخلاف 3 مدل قبل که از پیشرانه های خطی مشهور ب ام و سود می بردند بی ام و 540 از نیروگاهی V8 به حجم 4 لیتر نیرو می گیرد. 306 اسب بخار و 390 نیوتون متر گشتاور ناقابل حاصل چنین ترکیب زیباییست. شتاب 0 تا 100 این مدل 6.2 ثانیه، حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده و میزان مصرف سوخت متوسط 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. وزن این مدل 1735 کیلومتر است.

تمامی مدل های سری 5 ب‌ ام‌ و به غیر از مدل 520 از رینگ های 17 اینچی کارخانه و تایر های 225/55 بهره می برند. مدل 520 دارای رینگ هایی به شعاع 16 اینچ است. گیربکس هر 4 مدل نیز از نوع 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که خروجی پیشرانه ها را به چرخ های عقب انتقال می دهند. در ضمن پیشرانه های موجود در مدل 530 به دلیل نسبت تراکم بسیار بالای 12 به 1 به کیفیت سوخت فوق العاده حساس است. البته نسخه های دو دیفرانسیل (X DRIVE) بی ام و 530 نیز به تعداد محدود به کشور راه یافته اند که از نظر مشخصات موتور و گیربکس با گونه های تک دیفرانسیل مشابهت دارند.

امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و سری پنج نسل پنجم:

سری 5 ب‌ ام‌ و در نمونه فیس‌ لیفت در فول‌ ترین حالتش امکاناتی همچون سیستم نمایشگر هدآپ دیزپلی (HUD)، امکان تنظیم برقی غربیلک فرمان و ذخیره آن، تنظیم برقی صندلی‌ ها به همراه تنظیم گودی کمر، ماساژور صندلی (540i)، گرمکن صندلی های جلو و عقب و سیستم یکپارچه حافظه صندلی راننده، آینه‌های جانبی و موقعیت اجرایی غربیلک فرمان ، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن آینه ها، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت، چراغ های زنون و چرخش لنز چراغ‌ های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمان فعال، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب، چراغ شور، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم دید در شب و سیستم صوتی با 10 بلندگو و... را به سرنشینان ارائه می‌ دهد.

Nákupní košík - BMW řady 5 (E60/E61): Na co dávat bacha? - Garáž.cz

همچنین سری 5 ب‌ ام‌ و با داشتن ترمز های دیسکی در دو محور و مجموعه امکاناتی نظیر ABS، EBD، DTC، DSC و DBC به همراه 6 عدد ایربگ خودرویی ایمن محسوب می شود.

رانندگی با بی ام و 530:

نام ب ام و از دیرباز با ترکیب راحتی و شور رانندگی عجین شده است. هنگامی که پشت فرمان E60 قرار می گیرید فرمان زیبا و چرمی آن دست هایتان را به سمت خود جلب فرا می خوانند و به وسیله پدال شیفترها و نشانگرهای کلاسیک پشت فرمان ترکیبی فوق العاده رقم می خورد که شما را به هر چه سریعتر قرار دادن سوییچ در محل تعبیه شده و فشردن دکمه استارت/استاپ سوق می دهد.

گیربکس 6 سرعته ساخت کمپانی ZF عملکردی تحسین برانگیز دارد و گمان نمی کنم چندان نیازی به استفاده از حالت تعویض دستی پیدا کنید. البته نکته حائز اهمیتی در مورد این نسل سری 5 ب‌ ام‌ و وجود دارد و آن مبدل گشتاور گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو است که پس از هر چند هزار کیلومتر کارکرد دچار ضعف‌ هایی می‌ شود و آغاز به حرکت را با مکثی کوتاه اما محسوس همراه می‌ کند.

شتاب اغلب E60 ها همچنان با گذر مدت زیادی از زمان عرضه شان مطلوب و راضی کننده است، اما توجه داشته باشید دستیابی به اعداد ذکر شده توسط کمپانی در ایران تقریبا غیر ممکن است. در مدل های 520 و 525 با پیشرانه 2.5 لیتری در سرعت های بالا افت گشتاور به چشم می آید. اما در مدل های 525 جدید، بی ام و 530 و 540 این مورد حس نمی شود و قدرت پیشرانه راضی کننده است. در هنگام شتاب گیری و ترمزگیری نیز گیربکس سری 5 ب‌ ام‌ و با ذکاوت کامل اقدام به معکوس کشی و سبک کردن دنده ها می کند.

File:BMW 530i (E60) Facelift 20090615 front.JPG - Wikimedia Commons

سیستم تعلیق در سری 5 ب‌ ام‌ و عملکردی نرم و مطلوب دارد و هندلینگ نیز به واسطه تقسیم وزن 50:50 واقعا خوب است. صندلی ها نیز در کنار راحتی، به خوبی بدن راننده و سرنشین جلو را در بر می گیرند. به دلیل وجود سیستم DSC هرزگردی چندانی در تایرهای عقب ایجاد نمی شود. البته در صورت خاموش کردن این سیستم می توان کمی هم با این سدان بزرگ جثه به بازیگوشی پرداخت، اما به دلیل اینکه سیستم DSC این خودروها هیچگاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود، نمی توان روح یک محصول خالص باواریایی را احضار کرد.

البته حسن این محدودیت به افزایش ایمنی و حفظ تعادل مناسب در سر پیچ های تند بر می گردد؛ جایی که E60 هیچگاه کم نمی آورد. در چنین لحظاتیست که به نشان میان غربیلک فرمان چشم می دوزید و با غروری بیش از پیش ادامه مسیر را در می نوردید.

BMW M Series wallpaper by jamesluce2 - 83 - Free on ZEDGE™

راهنمایی خرید BMW سری 5 E60:

از رقبای این خودرو در بازار می توان به انواع کارکرده لکسوس نظیر سری GS و ES اشاره کرد. مرسدس E350 و E280 نیز گزینه های مطلوبی در این رده قیمتی هستند.

در نهایت باید گفت که اگر نسبت به خرید یک نمونه از این خودروها تمایل دارید باید کاملا بر این امر واقف باشید که بی ام و 530 به نسبت تعداد بیشتر خود نسبت به سایر مدل ها با دردسر نگهداری کمتری همراه است اما به هرحال با یک خودرو آلمانی گران قیمت با عمری در حدود ده سال طرف خواهید بود که از حساسیت های ویژه ای برخودار است. مسلما کارکرد کمتر بی ام و 530 می تواند به معنای ریسک کمتر خرابی های آن باشد، اما از آنجا که کم کردن کیلومتر در چنین خودروهایی بسیار رایج است، بهترین کار این است که قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناس از سلامت اجزای فنی و نداشتن ERROR های مختلف اطمینان حاصل کنید چرا که این نسل از خودروهای ژرمن ها (شامل بی ام و 530 نسل پنجم) در واقع همانقدر که رانندگی با یک بی ام و 530 سالم می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد، راندن یک خودرو معیوب نیز آزاردهنده خواهد بود، از این رو لازم است در انتخاب خودرو مد نظر خود با احتیاط عمل نمایید.


مقایسه BMW E60 و BMW 528i از نگاه نویسندگان خودرو بانک:

نویسندگان: حسین ریاحی و فربد امینی

Free download 124 BMW M5 HD Wallpapers Background Images ...

مقدمه:

بی ام و و سری ۵ از زمان عرضه ی اولین نسل خود در سال ۱۹۷۲ تا کنون یکی از پر طرفدارترین خودروهای سدان لوکس و اسپرت در بازار جهانی است. این خودرو تا کنون ۷ نسل مختلف را به خود دیده است که با نام های E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 شناخته می شوند که البته نسل آخر آن هنوز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا نکرده است. گرچه نسل اول این خودرو نیز در بین بی ام و دوستان طرفداران زیادی دارد اما پر فروش ترین و محبوب ترین اتاق آن در بازار ایران نسل پنجم و ششم این خودرو یعنی اتاق های E60 و F10 هستند. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از نظر تعداد موتورهای انتخابی عرضه شد اما نسل ششم به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا تنها با ۳ کد در بازار ایران موجود است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو سدان محبوب آلمانی.

Do I have an E60 or an F10? - 2010 2011 BMW 5 Series Forum F10

طراحی خارجی:

اتاق E60 در بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بر روی خط تولید قرار داشت. این مدل را باید پایه گذار طراحی نوینی در محصولات بی ام و دانست که قیافه ای کاملا قرن بیست و یکمی داشته و المان های طراحی آن که پرداخته ی ذهن تیم طراحانی بود که رهبری آنها به عهده ی طراح مشهور آمریکایی کریس بنگل بود در سایر محصولات بی ام و نیز مورد توجه قرار گرفتند. این خودرو در زمان خود نیز نمایش دهنده ی نوآوری های بسیاری چه از نظر فنی و چه از نظر امکانات رفاهی بود. در نگاه کلی نسل پنجم سری 5 دارای طراحی کاملا اسپرت است و بر عکس مرسدس بنز هم عصر خود یعنی E کلاس W211 که طراحی لوکسی داشت اما بی ام و بیشتر به یک طرح پویا و جذاب فکر کرده است. در نمای جلویی چراغ های حالتی خشن دارند و در داخل آنها دو دایره به عنوان چراغ های روشنایی در روز کار گذاشته شده اند که بر خلاف خودروهای امروزی رنگ آنها زرد است. نوار بالایی نیز هم به عنوان چراغ راهنما و هم به عنوان بخشی از چراغ های اصلی کاربرد دارد. جلوپنجره ی کلیوی شکل دو تکه نیز که دهه هاست به عنوان امضای طراحی بی ام و شناخته می شود در این مدل پابرجاست. سپر جلو نمای ساده ولی کاملا بی نقصی دارد و دو پروژکتور گرد را درون خود جای داده است. البته این سپر در مدل قدرتمند M5 متفاوت بوده و دارای ورودی های هوای بزرگ تری است. در نمای جانبی نیز باید به طراحی استادانه ی ستون C و درب عقبی اشاره کرد. گلگیرها نیز کمی پف کرده هستند و یک خط جانبی از چراغ جلو تا چراغ عقب بر روی بدنه وجود دارد. نحوه ی اتصال ستون A به کاپوت و محل اتصال درب صندوق عقب به ستون C نیز از بخش هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. نمای عقبی E60 شاید کمی ساده تر از چیزی باشد که از بی ام و انتظار می رود به خصوص که سپر عقبی تنها محل جایگیری دو عدد شب رنگ و خروجی اگزوز دوگانه ی است اما طرح کلی فوق العاده بی نقص بوده و همچنان تازگی خود را حفظ کرده است. طراحی نیز به طوری هوشمنادانه انجام شده است تا پهنای خودرو بیشتر از آنچه هست به نظر برسد.

Picture comparison F10 vs. E60 - 5Series.net - Forums

اما به اتاق F10 می رسیم. خودرویی کاملا متفاوت در مقایسه با نسل قبلی که البته طراحی آن در مقایسه با زمان خود متداول تر است و آن غوغایی که E60 با طرح خود به پا کرد در مورد F10 اتفاق نیفتاد. طراحی F10 عضلانی است و در نمای جلویی نیز همان جلوپنجره ی کلیوی معروف دیده می شود و البته به دلیل اینکه خودروی مورد آزمایش ما دارای بدنه ی M Package بود سپرهای آن شبیه به مدل M5 بوده و نمایی کاملا اسپرت دارند. در نمای جانبی درها شبیه به نسل قبلی هستند ولی خط جانبی خودرو در بخش جلو شروع به محو شدن می کند و هرچه به سمت عقب می رویم این خط برجسته تر می شود که به عضلانی تر دیده شدن نمای خودرو کمک کرده است. نمای عقبی اوج هنر طراحان F10 است و تمامی بخش ها از صندوق بار گرفته تا چراغ های عقبی بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده اند هرچند هیچ اثری از نسل قبلی را در طراحی این نسل نمی توان یافت اما شبرنگ های حاشیه ی سپر نیز به ارتفاع بالاتری منتقل شده اند و در زیر سپر نیز یک بخش به رنگ مشکی است که خروجی های اگزوز نیز در آنجا قرار دارد.

نمای داخلی:

نسل پنجم سری ۵ تنها در بخش بیرونی خود نبود که نوآوری های بسیاری را به نمایش گذاشت بلکه در نمای داخلی نیز این خودرو یک طراحی بسیار مدرن و کارآمد را ارائه می دهد که مهم ترین آن قطعا وجود سیستم iDrive است که جوی استیک آن بر روی کنسول مرکزی و نمایشگر مربوط به آن نیز در قسمت بالایی داشبود قرار گرفته است. ارگونومی کابین عالی است و راننده ضمن اینکه دید بسیار خوبی در تمامی جهات دارد دسترسی خوبی نیز به امکانات و تجهیزات خودرو دارد. آمپرهای عقربه ای این نسل سادگی و البته اصیل هستند. فضای داخلی نیز از نظر فضای پا و سقف خوب و جادار است و حتی سرنشینانی با قد ۱۸۰ نیز احساس ناراحتی در این خودرو نخواهند داشت. فرمان سه شاخه ی اسپرت نیز خوش دست است و زیبایی کابین را دو چندان کرده است.

File:BMW E60 M5 Interior.JPG - Wikimedia Commons

با ورود به کابین F10 اما خود را در فضایی تنگ تر خواهید یافت که بخشی از این کوچکی فضا به دلیل بزرگ تر شدن سایز صندلی ها و داشبورد است. طراحی داخلی اسپرت تر شده است و پشت آمپرها نیز از نوع عقربه ای به دیجیتالی تغییر پیدا کرده اند. غربیلک فرمان نیز در این مدل با مدل M5 مشابه است اما مدل های ساده نیز در بازار موجود هستند که دارای غربیلک فرمان ساده هستند. کنسول مرکزی درای ارتفاع بالایی است و دسته دنده ی الکترونیکی زیبای بی ام و را در کنار جوی استیک سیستم iDrive در خود جای داده است. در این مدل از تیپ پریمیوم است دسته دنده و جوی استیک از جنس سرامیک هستند. کنسول مرکزی نیز شاید در مقایسه با خودروهای امروزی کمی تعداد بیشتری کلید داشته باشد اما کوچک ترین بی نظمی در چینش آن ها انجام نشده است و چیدمان کابین کاملا اصولی و در عین حال زیبا است.

امکانات رفاهی و ایمنی:

سری پنج E60 مذکور نمونه ی نسبتا کاملی بود و به امکاناتی چون گرمکن صندلی های جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی ها، چراغ های زنون، یستم کنترل پایداری (DSC)، سیستم فرمان فعال، تهویه ی مطبوع خودکار دوگانه، کروز کنترل، چراغ شور، سانروف برقی، سیستم کنترل کشش، تودوزی چرمی و سنسور پارک جلو و عقب مجهز است. از نظر ایمنی نیز این خودرو با داشتن شش عدد ایربگ موفق به دریافت چهار ستاره ی ایمنی از موسسه ی EuroNCAP شده است.

The BMW 5 Series History. The 6th Generation F10 | i NEW CARS

سری پنج جدیدتر F10 مورد آزمایش از تیپی است که با نام پریمیوم در بازار عرضه کرد. این خودرو مجهز به سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم نمایشگر سربالا (HUD)، دنده ی پشت فرمان، صندلی های برقی جلو با حافظه ی صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تهویه ی خودکار مجزا برای هر چهارسرنشین، پرده ی شیشه های عقبی، مانیتور عقب، سیستم دید در شب، سیستم پارک خودکار، درب صندوق عقب برقی، سیستم صندوق پران هوشمند،پشت سری های فعال، سیستم کمکی ترمز، ۶ عدد ایربگ، کمربندهای ایمنی هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سانروف برقی، چراغ های جلو از نوع LED هوشمند، سیستم تشخیص علائم جاده، وکیوم در، اتوهلد، ترمز پارک الکترونیکی، سیستم هشدار عابر پیاده، دوربین های دید جانبی، سیستم ترمز اضطراری و سیستم استاپ/استارت است. این خودرو نیز توانسته است از یورو NCAP پنج ستاره ی ایمنی کامل را دریافت کند و جالب تر این است که بدانید این خودرو در تست تصادف توانسته نمره ای بالاتر از مرسدس بنز E کلاس هم نسل خود دریافت کند.

مشخصات فنی:

2012 BMW F10 M5 vs. E60 M5 Compared - M5POST - BMW M5 Forum

بی ام و سری پنج نسل پنجم در بازار کشورمان با تنوع مناسبی عرضه شد و این خودرو را می توان در کدهای 520i، 525i، 530i و 540i در بازار مشاهده کرد. مدل مورد آزمایش ما از کد 525i که البته روی صندوق آن 530i نوشته شده بود. این خودرو مجهز به موتور ۶ سیلندر خطی به حجم 2.5لیتر است که از نوع تنفس طبیعی بوده و در بین موتورهای بی ام و با کد M54B25 شناخته می شود. این موتور مجهز به دریچه ی گاز با کنترل الکترونیکی است که از موتور 12 سیلندر M73 با عاریت گرفته شده است. بلوک و سرسیلندر این موتور تماما از آلومینیوم ساخته شده اند و سرسیلندر خودرو از نوع DOHC یا دو میل سوپاپ در بالا است. این موتور شاید کمی قدیمی باشد اما به یاد داشته باشید که نام بی ام و در میان است و این موتور نیز همانند سایر موتورهای این کمپانی به فناوری های بسیاری مجهز شده است. هر دو میل سوپاپ هوا و دود این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها موسوم به ونوس (VANOS) مجهز هستند که کارایی موتور را در دورهای بالا افزایش می دهد. همچنین بر عکس بسیاری از خودروها که بخارات روغن به مانیفولد هوا هدایت و از آنجا برای سوختن به داخل موتور می روند، بی ام و در این موتور از سیستمی به نام (OSV) استفاده کرده است که بخارات روغن را دوباره به شکل مایع درآورده و به کارتل روغن باز میگرداند.

BMW M5 buying guide: driving all of the first five BMW M5 ...

 این موتور ظرفیت روغن ۶.۵ لیتری دارد که باید حتما توجه داشته باشید که به هیچ وجه بیش از این میزان روغن درون موتور ریخته نشود. میزان تبخیر و مصرف روغن نیز ۱ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر است و برای کارکرد بهتر موتور پیشنهاد شده است تا از ویسکوزیته ی 5W-30 و یا 5W-40 استفاده شود. ترموستات نیز در این موتور از نوع برقی است که عملکرد دقیق تری در مقایسه با ترموستات های مکانیکی دارد. موتور M54 جزو موتورهای بسیار قابل اعتماد بی ام و است و در صورت استفاده ی صحیح عمر بالایی دارد. تایمینگ این موتور از نوع زنجیری است و عمر تعریف شده برای زنجیر تایم آن حداقل ۱۶۰ هزار کیلومتر است و حتی بعد از این کیلومتر نیز به ندرت پیش می‌آید که مشکلی در سیستم تایمینگ موتور پدید بیاید. همچنین در این موتور از سیستم مانیفولد متغیر هوای بی ام و به نام (DISA) استفاده شده است که بسته به دور موتور می تواند طول مانیفولد هوا را تغییر دهد. یکی از مواردی که پیشنهاد می شود در هنگام خریداری خودرویی با این موتور چک کنید عدم وجود نشتی روغن در اطراف شمع ها و یا در بخش درب سوپاپ است.

Picture comparison F10 vs. E60 - Page 6 - 5Series.net - Forums

سپس به سراغ 528i میرویم، خودرویی که مجهز به موتور ۲ لیتری توربو با کد N20 است. این موتور از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد و به مدد استفاده از توربوشارژر و چند فناوری دیگر که بدانها خواهیم پرداخت می تواند قدرت و گشتاوری در حد موتورهای شش سیلندر ۳ و یا ۳.۵ لیتری را ارائه دهد. این موتور به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است به این معنا که انژکتورها مستقیما در سرسیلندر قرار دارند. گرچه استفاده از این سیستم به کاهش مصرف سوخت و افزایش جزیی قدرت موتور است اما باید توجه داشت که رانندگی دور پایین با چنین خودروهایی در مدت طولانی می تواند سبب جرم گرفتگی در اطراف سوپاپ هوا شود. دلیل این جرم گرفتگی این است که در خودروهای MPI معمولی انژکتورها در پشت سوپاپ هوا قرار دارند و بدین ترتیب سوخت در هنگام عبور از سوپاپ هوا سوپاپ را شستشو داده و پاک می کند اما در خودروهای GDI سوخت با بخش پشتی سوپاپ هوا ارتباطی ندارد و همین مورد سبب رسوب کربن در این بخش ها می شود. البته این ایراد مختص به بی ام و نیست وهمه خودروهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت در معرض آن قرار دارند. البته این اتفاق در زمان طولانی پیش می آید ولی بالاخره این بهایی است که باید برای مصرف سوخت کمتر، قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر بپردازیم. N20 نیز بر روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود خود به (VANOS) مجهز است. این موتور دارای ۴ سوپاپ در هر سیلندر است و سوپاپ های اگزوز آن با سدیم پر شده اند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

TEST DRIVE - 2015 BMW 428i Coupe

 بر روی این موتور عبارت Twin Power به چشم می خورد که به معنای استفاده از توربوشارژرهای (Twin Scroll) است. در این نوع توربوشارژرها یک مجرای مجزا برای سیلندرهای ۱ و ۴ و یک مجرای مجزا برای سیلندرهای ۲ و ۳ تعبیه شده است تا عملکرد توربوشاژر بهبود یافته و کمترین تاخیر یا لگ را داشته باشد. دیگر تکنولوژی که در موتور N20 به کار رفته است سیستم لیفت متغیر سوپاپ ها است که کمپانی بی ام و آن را با نام (Valvetronic) مورد استفاده قرار می دهد. این سیستم ضمن تاثیری که در افزایش قدرت و گشتاور موتور به خصوص در دورهای میانی دارد به عنوان دریچه ی گاز نیز عمل می کند و در حقیقت این میزان لیفت یا پیشروی سوپاپ ها است که میزان دور موتور را تنظیم می کند و دریچه ی گاز در این خودرو تنها به عنوان یک سیستم Backup و برای مواقع خرابی Valvetronic نصب شده است. با تمام این اوصاف موتور 528i می تواند ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.

تجربه ی رانندگی:

کار را با 525i آغاز می کنیم که کارکردی بیش از 120 هزار کیلومتر دارد. موتور همچنان سرحال است و تاخیری در گاز خوردن آن مشاهده نمی شود. گیربکس شش دنده ی 6HP نیز که ساخت کمپانی مشهور ZF فردریش‌ هافن است عملکردی بی نقص دارد به طوری که کمتر نیازی به استفاده از حالت تیپ ترونیک خواهید داشت. سیستم تعلیق نیز در این خودرو عملکردی نرم و رضایت بخش دارد البته در مدل هایی که بهلاستیک ران فلت مجهز هستند سواری کمی خشک است. هندلینگ خودرو به واسطه ی تقسیم وزن ۵۰:۵۰ بسیار عالی و رضایت بخش است که در این بین حفاظت خوب صندلی ها نیز سبب خواهد شد تا لذت بیشتری از این خودرو در سر پیچ ها ببرید. عملکرد فرمان نیز بسیار دقیق است به طوری که پس از رانندگی با این خودرو دیگر سری ۵ برایتان تبدیل به معیاری در خصوص سیستم فرمان می شود. عملکرد سیستم ترمز خوب است و در شرایط بحرانی کاملا می توانید روی آن حساب باز کنید. شتاب خودروی مورد آزمایش که بیش از ۱۰ سال عمر دارد همچنان راضی کننده است و عددی زیر ۱۰ ثانیه به دست آمد اما در سرعت های بالا کمی افت گشتاور احساس می شود که باید گفت کسانی که خیلی اهل گاز دادن و رانندگی با سرعت های بالا هستند بهتر است مدل 530i را با قدرت 272 اسب بخاری انتخاب کنند.

BMW F10 M5 vs. E60 M5 Compared - Page 2 - 5Series.net - Forums

پس از 525i به داخل 528i می رویم، جایی که کمبود فضا در مقایسه با نسل قبلی کاملا محسوس است. راننده در ارتفاع پایینی قرار دارد و این در حالی است که ضعفی در خصوص دید اطراف وجود ندارد. حتی این روزها که دیگر کاپوت بسیاری از خودروها را به خاطر طراحی آیرودینامیک آنها نمی توان دید اما در اتاق F10 کاپوت خودرو نیز قابل رویت است. فرمان M که از چرم بسیار مرغوبی ساخته شده است فوق العاده خوش دست بوده و در پشت آن نیز دو عدد شیفتر برای تعویض دنده وجود دارند. ابتدا حالت رانندگی را در حالت نرمال قرار می دهیم و دنده را در D گذاشته حرکت می کنیم. خودرو بیصدا تر از نسل قبل شده است و کابین آرامش بیشتری دارد. در شروع حرکت تا دور موتور ۲ هزار دور تاخیر جزیی در عملکرد سیستم توربو حس می شود که دلیل آن را باید در کیفیت نا مناسب سوخت جستجو کرد. اما با دور گرفتن موتور شتابگیری قدرتمند خودرو آغاز شده و کاملا شما را در صندلی فرو خواهد برد. گیربکس این مدل ۸ دنده ی اتوماتیک است که همانند نسل قبلی ساخت کمپانی ZF است و با نام 8HP شناخته می شود. این گیربکس تنها ۸۷ کیلوگرم وزن دارد و سرعت تعویض دنده ی آن تنها ۲۰۰ میلی ثانیه است. ضمن اینکه دارای قابلیت تعویض دنده به صورت غیر خطی نیز است و به گفته ی سازنده اش در شرایط خاص می تواند حتی از دنده ی ۸ به ۲ معکوس بکشد. این گیربکس حتی در مدل های ۱۲ سیلندر بی ام و نیز مورد استفاده است و حداکثر گشتاور ورودی قابل تحمل آن ۷۰۰ نیوتون متر است. شتاب گیری خودرو تا سرعت ها بالا ادامه دارد و خیلی راحت تر از آنچه فکر کنید عقربه ی سرعت سنج از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز عبور خواهد کرد. حداکثر سرعت خودرو نیز همانند بسیاری از آلمانی ها روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. هندلینگ 528i سر پیچ ها عالی است و پشت فرمان آن اعتماد به نفس بالایی خواهید داشت در یک مورد با سرعت ۱۸۰ کیلومتر وارد یک خروجی بزرگراه شده و خودرو بدون کوچکترین مشکل و انحرافی به راحتی پیچ را طی کرد. حداکثر کشتاور این موتور در بازه ی ۱۲۵۰ دور تا ۴۸۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است و همین مورد سبب شده تا بتوانید بیشتری استفاده را از قدرت موتور کنید. اگر حالت رانندگی را در وضعیت اسپرت قرار دهید نوع آمپرها عوض شده و رنگ آنها به قرمز تغییر پیدا می کند. در این حالت واکنش های سیستم فرمان، گیربکس و دریچه ی گاز تیزتر شده خودرو عملکرد خشن تری را به نمایش خواهد گذاشت. یک وضعیت اسپرت پلاس نیز وجود دارد که با فعال کردن آن تمامی سیستم های کمکی اعم از کنترل پایداری و کنترل کشش خاموش می شوند. البته با توجه به قیمت بالای ۴۰۰ میلیون تومانی این خودرو بهتر است کمتر از این حالت استفاده کرد تا مبادا حادثه ای پیش بیاید.

سیستم تعلیق سری ۵ اتاق F10 از نوع دوبل جناغی در جلو و مستقل مولتی لینک در عقب است و با وجود اینکه 528i مورد آزمایش دارای لاستیک های ران فلت بود اما همچنان سواری آن آرام و کم تنش ارزیابی شد. البته نباید نرمی لکسس GS و یا بنز E کلا س را از این خودرو انتظار داشت. ترمزها هم گرچه عملکردی خوب در مقایسه با وزن خودرو دارند اما به پای بنز E نمی رسند و در سرعت های بالا گاهی احساس می کنید که کاش سیستم ترمز قوی تری روی این خودرو نصب بود البته این به معنای ضعیف بودن ترمزها نیست بلکه خودرو را با رقبایش مقایسه می کنیم. سری ۵ جدید به سیستم لانچ کنترل نیز مجهز است و برای استفاده از آن باید ابتدا خودرو را در وضعیت اسپرت قرار داده و سپس پدال گاز و ترمز را به مدت ۳ ثانیه تا انتها فشار دهید. در این وضعیت یک علامت پرچم در پشت آمپر ظاهر شده و به شما اطلاع می دهد که لانچ کنترل فعال است. با استفاده از لانچ کنترل شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو دقیقا ۱ ثانیه بهتر شد به طوری که در حالت عادی شتاب 528i کمی کمتر از ۸ ثانیه بود اما با استفاده از لانچ کنترل شتاب خودرو به زیر ۷ ثانیه می رسد. باید توجه کنید که استفاده ی مداوم و پیاپی از لانچ کنترل می تواند سبب آسیب دیدگی گیربکس شود. در روز تست یک دستگاه جنسیس سدان نیز حضور داشت که در رقابت درگی که بین این دو خودرو داشتیم جنسیس با وجود قدرت و گشتاور بیشتری که در مقایسه با 528i دارد اما نتوانست از س بی ام و بر بیاید که یکی از دلایل آن قطعا گیربکس بهتر بی ام و است. این ویدیو را می توانید در زیر مشاهده کنید.

BMW E60 Wallpapers - Top Free BMW E60 Backgrounds - WallpaperAccess

یک حالت رانندگی نیز با نام Eco وجود دارد که با فعال کردن آن آمپرها به رنگ آبی درمی‌آیند. دور موتور سنج نیز محو شده و به جای آن یک نمایشگر شارژ و قدرت ظاهر می شود. در این حالت خودرو کمترین مصرف سوخت را خواهد داشت و در آزمایشی که ما داشتیم با ۳ سرنشین و در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مصرف خودرو چیزی در حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر بود. سیستم کروز کنترل هوشمند خودرو نیز عملکرد بسیار جالب دارد و سرعت خودرو را بر اساس سرعت ترافیک موجود تنظیم می کند. همچنین از روی فرمان می توانید میزان فاصله ای را که خودرو باید با خودروی جلویی رعایت کند را تنظیم کنید و اگر خودرویی بر سر راهتان باشد سیستم به شما اخطار داده و در صورتی که واکنشی نشان ندهید سیستم ترمز اضطراری وارد عمل شده و خود مستقلا اقدام به ترمزگیری با حداکثر توان می کند.

BMW F10, E39, E34, E60 - For phone wallpapers: 1600x1200

 در هنگام فعال شدن ترمز اضطراری کمربندهای ایمنی نیز سفت تر می شوند. راننده اطلاعاتی از جمله سرعت، سرعت کروز و اطلاعات سیستم صوتی را می تواند با استفاده از سیستم نمایشگر سربالا بر روی شیشه ی جلو مشاهده کند. امکان تنظیم ارتفاع و میزان نور سیستم HUD نیز وجود دارد. صحبت از سیستم صوتی و تنظیمات شد. ابتدا باید اشاره کنیم که سیستم صوتی از برند مشهور هارمن کاردون است و در زیر صندلی های جلو دو عدد ساب ووفر نصب شده اند که کیفیتی مثال زدنی دارند. بسیاری از تنظیمات خودرو را نیز می توان با همین سیستم iDrive و از منوهای مربوطه انجام داد. حتی می توانید نوع گرافیک آمپرها، نورپردازی داخل کابین و بسیاری تنظیمات دیگر را از همین قسمت انجام دهید. در مدل های فول 528i یک منوی Sport Display موجود است که اسب بخار و گشتاور را به صورت لحظه ای گزارش می هد. اگر یادتان باشد در بالا اشاره کردیم که خودروهای بی ام و دارای سیستمی به نام OSV هستند. این سیستم در محیطی کاملا ایزوله کار می کند و به همین دلیل آب بندی صحیح واشر درب سوپاپ در خودروهای بی ام و از اهمیت بالایی بر خوردار است. دقیقا به همین دلیل است که محصولات بی ام و فاقد گیج روغن هستند تا آب بندی موتور به هم نخورد. بنابراین به جای آن یک سنسور نصب شده است و از طریق منوی iDrive می توانید سطح روغن موتور را چک کنید. در منوی سرویس می توانید میزان لنت و بسیاری موارد دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید. 

امکانات این خودرو آنقدر زیاد است که به یک مقاله ی جداگانه نیاز دارد اما در کل می توان سری ۵ اتاق F10 را یک خودروی کامل دانست که به سختی می توان از آن ایراد گرفت، هرچند از هزینه های نگهداری بالای آن نیز نباید گذشت و اینکه موتورهای توربو به مراقبت هایی نیز نیاز دارند که اگر آنها را رعایت نکنید خودرو زودتر از آنچه فکرش را کنید به تعمیرگاه خواهد رفت.

در مورد لوازم یدکی بی ام و 530i و 525i و 520i باید خاطر نشان کردن با توجه به حضور گسترده ی این اتاق bmw در کشور لوازم یدکی این مدل به صورت اکبند اصلی و ساخت سایر کشورهای مانند تایوان و چکسلواکی و همینطور استوک تجاری به فراوانی در دسترس است و همین مسئله باعث نگهداری آسان تر از این خودرو شده است.

بر عکس تصور عمومی به مدلهای مختلف bmw این سری از بی ام و با کد اتاق e60 بسیار کم خرج تر و کم استحلاک تر از سایر مدلهای bmw میباشد

F10 versus E60 Size and Photo Comparison - 2010 2011 BMW 5 Series ...

مشخصات فني
مدلبی ام و 528iبی ام و 525i
پيشرانهچهار سیلندر خطی توربوشش سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور1997 سی سی2494 سی سی
حداکثر قدرت245 اسب بخار در 5 هزار دور بر دقیقه189 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور350 نیوتون متر در 1250 دور بر دقیقه245 نیوتون متر در 3500 دور بر دقیقه
شتاب رسمي6.3 ثانیه7.9 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي6.6 لیتر در هر صد کیلومتر7.9 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1610 کیلوگرم1490 کیلوگرم
قيمت--

تدوین و نوشتار: گروه تحقیقات فروشگاه آلمان یدک