خرید ونگهداری بنز cls

خرید ونگهداری بنز cls

نیما مجتهد زاده: یکی از ساختارشکن ‏ترین و متفاوت ترین خودروهای دو دهه اخیر در جهان اتومبیل، مرسدس بنز کلاس CLS است. خودرویی که با شعار ترکیب نکات مثبت فرم‏های کوپه و سدان معرفی شد و توانست به قدری در بازار خودرو موفق و تاثیرگذار ظاهر شود، که پس از مدتی تمامی خودروسازان به سراغ ترکیب فرم‏های مختلف و نامتعارف بدنه بروند.

تقریبا هم‏زمان با عرضه نسل اول CLS بود که واردات خودرو به کشورمان آزاد شد و بدین ترتیب، این اتومبیل نوظهور به بازار تشنه ایران راه یافت و در ادامه نسل دوم آن نیز در خیابان های کشورمان، به خودنمایی و دل فریبی پرداخت. در این مطلب سعی داریم تا به طور دقیق و موشکافانه، نکاتی کاربردی در مورد خرید و نگهداری از این سدان کوپه محبوب را مرور کنیم.


نسل اول

Image result for w219


همه ماجرا در ابتدای قرن بیست و یکم و با معرفی خودروی مفهومی CLS توسط مرسدس بنز آغاز شد. در یک اقدام هوشمندانه و جسورانه، طراحان مرسدس بنز به سراغ ترکیب فرم سدان و کوپه رفتند و سعی کردند تا یک سدان با خط شانه و فرم سقف خودروهای کوپه بسازند.

حاصل کار طراح مرسدس بنز یعنی مایکل فینک، تحت عنوان Vision CLS در نمایشگاه فرانکفورت 2003 معرفی شد. با آن که ظاهر CLS بسیار نوآورانه بود، اما برخلاف بیشتر خودروهای مفهومی، سری مذکور مرسدس بنز به یک محصول تولید انبوه بسیار نزدیک بود. به لطف استقبال قابل توجه مردم و متخصصان از این خودرو، در نهایت کمپانی مذکور آن را راهی خط تولید کرد.

این نسل کلاس CLS با کد W219 و بر پایه پلتفرم کشیده نسل W211 کلاس E ساخته شد و در آن پیشرانه‏های 6 و 8 سیلندر بنزینی و شش سیلندر دیزل قابل سفارش بود. زبان طراحی استفاده شده در کلاس CLS به تدریج به سایر محصولات مرسدس بنز نیز نفوذ کرد.

در ایران نیز نمونه‏های 6 و 8 سیلندر بنزینی CLS از ابتدای واردات خودرو، حضوری پررنگ داشتند که باید ظاهر جذاب و جوان پسند آن در کنار عملکرد فنی خوب را، از عواملی دانست که بسیاری را توجیه می‏کرد تا این مدل را به برادر سنتی آن، یعنی کلاس E ترجیح دهند. همین محبوبیت در میان جوانان سبب شده تا امروزه یافتن یک نمونه بکر و دست نخورده CLS بسیار دشوارتر از محصولاتی همانند کلاس‏های E و S باشد که در دو رده قیمتی بالا و پایین آن قرار گرفته‏اند. به همین دلیل باید در خرید نسل اول CLS به نکات متعددی دقت کرد.

همانند بیشتر خودروهای مدرن، باید از خرید نمونه‏هایی که از رینگ غیر اصلی استفاده می‏کنند خودداری شود، چرا که عمر سیستم تعلیق ایرماتیک این خودرو را به طور قابل توجهی کاهش داده، هزینه تعمیر اصولی آن ممکن است تا بیست درصد قیمت خودرو هم برسد. علاوه بر این، وجود تاریخچه سرویس مدون (ترجیحاً انجام شده در نمایندگی مجاز) و به موقع بودن این سرویس‏ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از راه‏های تشخیص کارکرد نمونه‏های نسل اول، از طریق وضعیت چرم صندلی‏ها، غربیلک فرمان و میزان کدرشدگی چراغ‏های اصلی است.

متأسفانه برای مدل های CLS موجود درکشورمان، استفاده از رینگ و کیت‏های اسپرت غیرفابریک و مات کردن رنگ خودرو، خصوصاً برای نسل اول (با توجه به پایین‏تر بودن قیمت) رایج شده است. با توجه به خاص بودن کلاس مذکور، این خودرو در آینده نزدیک قطعاً خودرویی کلاسیک و ارزشمند خواهد بود و استفاده از رینگ و لاستیک و کیت‏های متفرقه، سبب خواهد شد تا علاوه بر آسیب دیدن خودرو، در طولانی مدت ارزش آن کاهش یابد.

برای کیت‏های فابریک بهتر است نمونه‏های اصلی نام‏های معتبری همانند Lorinser، Kleemann، AMG و MEC (همانند نمونه‏هایی که در تصاویر آورده شده‏اند) مورد نظر باشد.  

تعویض دیرهنگام روان‏سازها و استفاده از مواردی که برای خودرو استاندارد مشخص شده ای ندارند، عمر پیشرانه و گیربکس را به شدت کاهش می‏دهد. روغن موتور و روغن گیربکس باید به ترتیب استانداردهای mb229.5 و 236.14 را داشته باشند و روغن گیربکس برخلاف آنچه در دفترچه راهنمای خودرو عنوان شده، به جای هر 60 هزار کیلومتر، هر 40 هزار کیلومتر تعویض شود.

همانند سایر مرسدس بنزهای تولید شده بین سال‏های 2004 و 2008، کنترل سلامت ساعت گیربکس (Valve body) و خود گیربکس ضروری است.

در مورد خرید نمونه‏های تولید شده تا سال 2008، باید به این نکته توجه کرد که پیشرانه‏های 350 با کد M272 که شماره سریال موتور آن‏ها پایین‏تر از 2729xx30468993 است، در بخش چرخ دنده شفت بالانس کننده مستعد مشکل هستند که کارکرد بالا و استفاده از روغن غیر استاندارد می‏تواند به حادتر شدن مشکل کمک کند. نکته دیگر شکسته شدن تنظیم کننده پلاستیکی منیفولد ورودی هواست که عمرش بر اثر کارکرد زیاد کاهش یافته، در نهایت منجر به کارکرد نامناسب پیشرانه می‏شود. البته می‏توان با تعویض این قطعه با نمونه فلزی، در اغلب موارد مشکل را رفع کرده و به تعویض کل منیفولد با هزینه‏ای گزاف، نیازی نیست. متأسفانه این روش رفع عیب هنوز در کشورمان چندان همه گیر نشده است.   

علاوه بر این، برای مدل‏های تولیدی 2005 و 2006، سیستم ترمز سنسوترونیک SBC باید کنترل شود. تعویض روغن ترمز هر دو سال یک بار و تعویض به موقع فیلتر هوا برای عدم ایجاد مشکل در سیستم ایرمس (air mass) یا HFM ضروری است. استفاده از مایع شیشه شوی معتبر و مناسب نیز برای حفظ وضوح نور چراغ ها لازم است.


نسل دوم:

Image result for w218

نسل دوم CLS با کد W218 و در 2011 راهی بازار شد. همانند نسل اول، براساس یک خودروی مفهومی (F800) و برپایه پلتفرم کلاس E (نسل W212) ساخته شده بود. با وجود بازگشت کلاس E کوپه به خط تولید مرسدس، موفقیت کلاس CLS موجبات عرضه نسل دوم این خودرو را فراهم آورد. با این حال از نظر، این نسل به اصول طراحی مرسدس پایبندتر بوده و کمتر از نسل اول انقلابی و سنت شکن بود.

از سال 2013 نیز نمونه شوتینگ بریکShooting Brake)  (CLS راهی بازار شد. تا پیش از ایجاد محدودیت برای حجم پیشرانه خودروهای وارداتی، تعدادی از نمونه‏های نسل دوم CLS به ایران وارد شد که در این میان تعداد انگشت شماری شوتینگ بریک نیز وجود دارد.

در مورد خرید نسل دوم نیز بیشتر نکات مربوط به کیت‏های بدنه و رینگ و لاستیک باید مد نظر قرار گیرد. از نظر کیفیت و دوام، نسل دوم CLS مشکل چندانی نداشته، تنها نکته مهم این است که به دلیل بزرگ بودن سایز رینگ و لاستیک، باید وضعیت جلوبندی و سیستم ایرماتیک به دقت کنترل شود.

با توجه به کیفیت و دوام قطعات کابین و تزئینی، نمی‏توان از روی وضعیت آن‏ها در مورد کارکرد واقعی خودرو اظهار نظر کرد و حتما باید با کمک کارشناس و استفاده از دستگاه استار، کارکرد حقیقی خودرو را ارزیابی و مشخص نماید.

نصب رینگ و اگزوزهای غیرفابریک، سوخت و روغن غیر استاندارد دشمن درجه یک این نسل از CLS هستند. خصوصا در نمونه‏های CLS500 که مجهز به توربوشارژر بوده، استفاده از روغن با استاندارد MB229.5 الزامی است. کنترل رسوبات داخل موتور به هنگام خرید خودرو از طریق باز کردن درب روغن موتور روی پیشرانه نیز نکته قابل توجهی است. با توجه به بالاتر بودن میزان سولفور در بنزین داخلی، نسبت به نمونه‏هایی که در اروپا مورد استفاده هستند، باید تعویض روغن زودتر از موعد مقرر صورت گیرد.

علاوه بر این عمر شمع‏ها نیز در ایران نصف کارکرد اعلام شده توسط کارخانه (100 هزار کیلومتر) است. تعویض روغن ترمز هر دو سال و روغن گیربکس (با استاندارد 236/15) در 70 هزار کیلومتر (به جای 110 هزار) نیز باید مدنظر قرار گیرند.


برگرفته شده از مجله ماشین