اولین سوپراسپرت تاریخ و اولین خودرو دارای موتوری انژکتوری ، عادی ترین توضیحات قابل ارائه برای توصیف خودرویی است که موزه هنر های انگلستان ، پایبند ترین ارگان به جمله معروف " صنعت هرگز نمی تواند بخشی از هنر باشد " ، آن را یک اثر هنری می داند ، نه یک محصول صنعتی!
مرسدس بنز 300 اس ال ، شروع کننده این نسل از خودروهای اسپرت این کمپانی ، نه تنها در زمان خود سریعترین خودروی خیابانی تا به آن روز تولید شده بود ، بلکه امروزه هم دیدن آن و هم اتیکت قیمت نمونه های برای فروش آن حیرت انگیز و خاص است.
این خودرو در سال های 1954 تا 1963 در دو اتاق کوپه و رودستر و مجموعا در تعداد 3258 عدد تولید شد . سهم نمونه کوپه افسانه ای آن از این عدد 1400 بود . 1400 خودرو ، با قیمتی نزدیک به دو برابر قیمت گران ترین خانه های دنیا در زمان خود که در نیویورک قرار داشت، یعنی نزدیک به 11 هزار دلار آمریکا در آن زمان؛ این در حالی است که گران ترین خودرو های قبل از آن بیشتر از 6 هزار دلار قیمت نداشتند.
این خودرو در ابتدا برای مسابقه طراحی شده بود، شاید برای همین آن را اولین سوپراسپرت تاریخ می دانند، زیرا اولین بار بود که یک خودرو مسابقه را برای استفاده شهری تغییر دادند. دو حرف S و L که تشکیل دهنده نام این اتاق هستند، از دو کلمه آلمانی sport و leicht به معنای اسپرت و سبک تشکیل شده. اسپرت بودن آن که با یک نگاه به ظاهرش قابل تشخیص است ، اما برای تحقق ورزیدن به سبکی مرسدس بنز در باطن این خودرو از یک شاسی لوله ای استفاده کرده است . لوله های در هم تنیده تو خالی که بدنه و موتور و گیربکس به طریقی خاص روی آن قرار گرفته است . حتی بخشی از این شاسی از داخل اتاق قابل رویت است . این امر وزنی معادل 1310 کیلوگرم به این خودرو می داد ، وزنی که از بسیاری از خودرو های به روز امروزی هم سبک تر است. البته این وزن با احتساب باک بنزین 130 لیتری آن است . باک بنزینی که در پایداری این خودرو بسیار موثر بود و در دفترچه آن پیشنهاد شده است همواره با باک پر برانید!
اما وجود چنین شاسی ، اجازه وجود درب هایی که به طرفین باز شوند را به این خودرو نمی داد . در همان جا بود که رودولف آهلنهاوت ، رئیس وقت بخش طراحی مرسدس بنز دست به کار شد و پیشنهاد درب های باز شونده به بالا را داد . در واقع این راه حل برای گذاشتن درب برای این خودرو ، باعث ایجاد المانی برای افسانه ای تر شدن آن شد . به همین سادگی!
البته با وجود این درب ها حتی وارد و خارج شدن به کابین در این خودرو کمی دشوار است، به همین علت قربیلک فرمان آن دارای ضامنی است که با فشردن آن فرمان رو به بالا باز می شود ، تا سوار شدن به آن آسان گردد .
اما مهم ترین بخش این افسانه ، قلب تپنده 3 لیتری است که از مرسدس بنز 300 آدناور گرفته شده بود که در آن تغییراتی صورت گرفته است. مرسدس بنز انژکتور مستقیمی که در زمان جنگ جهانی همراه با کمپانی بوش برای موتور هواپیما طراحی کرده بود را روی موتور 3 لیتری سوار کرد. این امر باعث شد که توان موتور از 115 اسب بخار ، به 215 اسب بخار افزایش یابد. تمامی آنچه در بالا توضیح داده شد، سبب شد این خودرو به حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت برسد و سریع ترین خودرو خیابانی زمان خود نام بگیرد.
البته گالوینگ با 3 ضریب دنده متفاوت طبق سفارش ارائه می شد که هر کدام یک ماکزیمم سرعت را ارئه می داد . یکی 235 ، دومی 250 و سومی 260 کیلومتر بر ساعت. که به ترتیب رانندگی با آن ها در شرایط عادی کمی سخت تر می شد . در صورتی که نمونه ای که حد اکثر سرعت 260 را ارائه می داد ( که نمونه موجود در ایران با همین ضریب دنده است ) نیازمند استفاده همیشگی از دور های بالای موتور بود که برای رانندگی روزمره خیلی مناسب نیست.
از این خودرو اسطوره ای تا آنجا که مشخص است تنها یک نمونه از آن در کشورمان است و حتی آن را می توان ارزشمند ترین خودرو کلاسیک با پلاک ملی دانست ( چه بسا ارزشمندترین خودرو با پلاک ملی ) . گرچه برای اینکه گالوینگ این گونه که امروز تصاویرش را می بینیم باشد ، زحمت های فراوانی کشیده شده و زمان های بسیاری صرف شده است . اما حاصل تمامی این زحمات ، یک خودرو کلاسیک ارزشمند با شرایط بسیار عالی است . داخل این خودرو کاملا با دقت و ظرافت بازسازی شده و می توان آن را بسیار شبیه به نمونه تازه خارج شده از کارخانه دید. کما اینکه تمامی کلید ها از نو خریداری شده تا مهر تاییدی بر این امر باشد .
بدنه خودرو با توجه به امکانات زمان بازسازی ( حدود 20 سال پیش ) بسیار بی نقص است . به دقت به پیچ و خم های آن توجه شده و حتی بخش هایی که احتیاج بوده چایگزین شده است . در انتها رینگ های اورجینال این خودرو همراه با لاستیک های پیرلی طرح کلاسیک ، باعث شده این خودرو تماما المان های کلاسیک بودن خود را حفظ کند تا مبادا اندکی به ارزش آن لطمه بخورد.
البته طبق تحقیقاتی کلوپ مرسدس بنز در ایران درباره این خودرو انجام داد ، مشخص شد این خودر متعلق به فردریش جیکوب هنه ، رکورد دار سرعت موتور سواری در زمان خود بوده است . که همین امر بر ارزش آن می افزاید .
شما شاید نتوانید به اورست سفر کنید ، شاید هرگز نتوانید با یک سفینه به ماه بروید ، ولی می توانید کاری هم کلاس با آن را انجام دهید ؛ یک 300SL برانید. به شرح تجربه خود از این لذت وصف نشدنی می پردازیم . گوشه دستگیره درب را به داخل فشار می دهیم تا دستگیره به بیرون آمده و بتوان درب ها را رو به آسمان باز کرد . ورود به داخل کابین کمی سخت است ، اما وقتی وارد آن می شوید با صندلی راحت در جایگاهی مناسب روبرو می شوید و فرمان استخوانی بزرگ ، سردنده کوچک که به دسته دنده بلندی متصل شده و کلید های بسیاری روی داشبورد سفید استخوانی زیبا و نوشته افسانه ای 300SL روی آن اولین نکاتی است که جلب توجه می کند . سپس با تعداد زیادی گیچ روبرو می شوید که دمای روغن ، دمای آب و فشار روغن در این میان جلب توجه می کنند . بالاخره جایگاه قرار دادن کلید را پیدا می کنیم ، ساسات را که کنار آن است بیرون می کشیم، سوییچ را وارد کرده چرخانده و با کمی سر و صدا پس از چند ثانیه و یک صدای شدید خروج هوا از اگزوز موتور روشن می شود . طبق اعلام در دفترچه خودرو نیاز است که خودرو قریب به 15 دقیقه روشن باشد ، تا بنزینی که به خاطر آخرین پاشش های انژکتور مکانیکی هنگام آخرین خاموش کردن موتور به داخل پاشیده بخار شود و روغن کمی گرم شود تا خودرو برای حرکت آماده شود. پس از گذشت این زمان ، کلاچ را که بر خلاف انتظار نیاز به شدت و نیرو ندارد فشار دادیم تا گیربکس را درگیر کنیم . فاصله دنده ها در قیاس خودرو های هم نسل خود به طور نا باورانه ای کم است . با احتیاط بسیار پا را از روی کلاچ بر می داریم و به آرامی حرکت می کنیم . در ابتدا با اندکی ترس در رابطه با فشار دادن پدال گاز روبرو هستیم . به هر حال فارغ از ارزش این خودرو و اهمیت آن در ایران ، شما سوار اولین سوپراسپرت تاریخ هستید. کمی زمان می برد که به درک چنین موضوعی عادت کنید. اما اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید و به آن عادت کردید ، بهتر است مراقب باشید . کافی است دور موتور از 3000 عبور کند که به یکباره خواهید دید که یک هیولای 60 سال خفته را بیدار کرده اید . افزایش دور موتور به صورت ناباورانه ای در مقایسه با خودرو های هم نسل سریع است و وقتی در زمانی نزدیک به 8 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می رسید تازه در می یابید که چرا این خودرو افسانه ای است.
خودرو در حرکت در اتوبان بسیار راحت و نرم است و لذت دیدن کاپوت بلند مرسدس بنز با دو خط برآمده روی آن شما را به یاد یک کلمه می اندازد . اصالت ! فرمان پذیری بالا و پایداری عقب خودرو جالب توجه است و می توان دریافت که چطور این مهندسی در تقسیم نیرو کمک کرده تا مرسدس بنز 11 سال متوالی پس از ساخت این شاسی فریمی قهرمان مسابقات اتومبیل رانی باشد . با وجود اینکه تصور می کنیم به خاطر قدمت رانندگی با آن باید کمی سخت باشد ، اما حتی با استاندارد های امروز هم این خودرو یک خودروی فوق العاده است و همواره به یاد ما می آورد که یک مرسدس بنز سوار هستیم، حتی اگر به نشان سه پر روی فرمان توجه نکنیم .
سعی می کنیم با توجه با اهمیت این خودرو به حرکت این خودرو سریعا خاتمه دهیم ، پس از اتوبان خارج شده تا به محل پارک خودرو برگردیم . در خیابان های باریک کمی درک فضایی خودرو برای تردد سخت است، این خودرو به صورت اشک مانند است و جلوی آن از عقب پهن تر است . همچنین به خاطر مسائل مرتبط به ضریب دنده که پیش تر عنوان شد ، رانندگی در سرعت های کم و بعضا راه افتادن بدون هرزگردی چرخ های عقب بسیار دشوار بود. اما به هر حال این تجربه رویایی را به پایان رساندیم . پس از پارک خودرو و خاموش کردن موتور و باز کردن درب ها از خودرو پیاده شدیم. کمی از خودرو فاصله گرفتیم تا بتوان این اثر هنری را به بهترین نحو ممکن دید. اثری که چشم ها هرگز از دیدن آن خسته نمی شوند.
منبع: خودرو اکسپرس
تدوین و جمع آوری: فروشگاه آلمان یدک
دیدگاه خود را بنویسید