به گفتهٔ مدیرعامل فولکسواگن، دوران محصولات درونسوز این شرکت تقریباً رو به پایان است و حتی گلف هم در نسل بعدی الکتریکی خواهد شد.
«توماس شفر» مدیرعامل برند فولکسواگن در مصاحبهای مفصل با نشریهٔ آلمانی اتومبیلووخه در مورد آیندهٔ این شرکت ولفسبورگی صحبت کرده است. طبیعتاً بحث اصلی این گفتگو در مورد خودروهای الکتریکی و آغاز پایان پیشرانههای درونسوز بوده است. به گفتهٔ شفر، دوران معرفی محصولات درونسوز جدید در فولکسواگن تقریباً به پایان رسیده است. این شرکت اواخر سال جاری نسل بعدی پاسات (فقط بهصورت استیشن) و تیگوآن را به بازار خواهد فرستاد. در سال ۲۰۲۴ نیز نسل جدید تایرون (کراساوور کامپکتی برای چین) و یک سال بعد نسل جدید کراساوور تیراک معرفی میشود.
به گفتهٔ شفر، اینها آخرین خودروهای درونسوز فولکسواگن خواهند بود و تا دههٔ ۲۰۳۰ به بازار عرضه میشوند:
تیراک آخرین محصول درونسوز ما در اروپا خواهد بود. البته دیگر محصولات و حتی مدلهای بزرگتر هم ارتقاء پیدا میکنند اما حداقل تا این لحظه، خودروهای [درونسوز] کاملاً جدیدی دیگری در برنامه نیستند.
حتی مدل نمادین و محبوب گلف هم از انقلاب الکتریکی در امان نخواهد بود. هرچند فیسلیفت بزرگ این هاچبک افسانهای در سال ۲۰۲۴ معرفی میشود تا توانایی رقابت آن تا پایان دهه حفظ شود اما ساخت نسل نهم گلف با پیشرانههای درونسوز برنامهریزی نشده است. البته مدیرعامل فولکسواگن این موضوع را کاملاً قطعی ندانسته و گفته است:
اگر تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ جهان متفاوت از آنچه انتظار میرود توسعه پیدا کند، ما هم میتوانیم خودروی [درونسوز] کاملاً جدیدی را عرضه کنیم ولی من این باور را ندارم و تاکنون چیزی برنامهریزی نشده است.
شفر همچنین اشاره کرده که پایان عمر پولو هم نزدیک است زیرا قوانین آلایندگی جدید یورو ۷ و افزودن سیستم هیبریدی قیمت این هاچبک کوچک را بسیار گران خواهد کرد. به گفتهٔ وی، قیمت پولو تقریباً هماندازهٔ مدل الکتریکی جدید ID.2all خواهد بود و باید از خود بپرسیم آیا هنوز فروش یک هاچبک سابکامپکت با پیشرانهٔ درونسوز منطقی است؟ البته فولکسواگن قصد دارد در دوران الکتریکی نامهای نمادین خود را حفظ کند و بنابراین، نامهای گلف و تیگوآن پس از پایان دوران درونسوز کنار گذاشته نخواهند شد. به گفتهٔ مدیرعامل فولکسواگن، این شرکت در سال ۲۰۲۶ کراساوور الکتریکی کامپکتی را معرفی خواهد کرد که میتواند ID.Tiguan نام داشته باشد.
بااینحال، ساخت گلف الکتریکی روی پلتفرم کنونی MEB برنامهریزی نشده و این خودرو با استفاده از پلتفرم SSP آینده ساخته میشود. این یعنی پس از سال ۲۰۲۸ باید منتظر گلف الکتریکی باشیم. فولکسواگن قصد دارد از سال ۲۰۳۳ یعنی دو سال قبل از ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز در اروپا، صرفاً مدلهای الکتریکی را در این قاره عرضه کند.
دیدگاه خود را بنویسید