مرسدس بنز بعد از یک کمپین تبلیغاتی چند ماهه، بالاخره از نسل هفتم S کلاس به طور آنلاین رونمایی کرد. همانطور که از قبل نیز مشخص شده بود، این سدان فولسایز تشریفاتی به انبوهی از امکانات جدید و مدرن تجهیز شده و حرفهای بسیار زیادی برای گفتن در برابر رقبا دارد.
حتما میدانید S کلاس جایگاه ویژهای در جهان خودرو دارد، چرا که این سدان فولسایز آلمانی در هر نسل تکنولوژیها و قابلیتهای جدیدی را به ارمغان آورده و همواره نام خود را به عنوان پیشرفتهترین خودروی سواری ساخت بشر مطرح کرده است. این امر در رابطه با S کلاس جدید بیش از هر زمان دیگری صادق است.
نسل اول S کلاس در سال 1972 معرفی شده و از آن تاریخ تاکنون در شش نسل مختلف به خیابانها راه پیدا کرده است. نسل فعلی این خودرو که با کد W222 شناخته میشود، از سال 2014 روی خط تولید قرار دارد
نسل هفتم مرسدس بنز S کلاس حامل کد W223 است. با تصمیم تیم طراحی که سکان هدایت آن در اختیار گوردون واگنر قرار دارد، نسل جدید این خودرو از آن طراحی متین و باوقار قبلی فاصله گرفته و اینک کاراکتری دوگانه دارد. هر چند زیبایی یک موضوع سلیقهای است، اما بسیاری از علاقهمندان S کلاس W223 را اتومبیلی زیبا نمیپندارند. در مقابل افراد زیادی هم وجود دارند که به آقای واگنر تبریک گفته و دستپرورده او را با صفاتی چون شاهکار و شگفتانگیز توصیف میکنند!
در ساعات اولیه رونمایی، اکثر انتقادات با نمای عقب مرتبط بودهاند، جایی که شکل چراغها دگرگون شده و قاب آنها به پیروی از CLS حالتی افقی پیدا کرده است.
با وجود انتقادات، مرسدس بنز میگوید S کلاس W223 طراحی ایرودینامیکی داشته و با ضریب درگ 0.22 یکی از ایرودینامیکترین خودروهای دنیا به شمار میرود. برای مقایسه بد نیست بدانید این رقم برای تسلا مدل S برابر با 0.24 است.
از نظر ابعاد مرسدس بنز S کلاس 2021 به اندازه 1.3 و 2 اینچ کشیدهتر و عریضتر است؛ ضمن اینکه ارتفاع و فاصله محوری آن نیز به ترتیب 0.4 و 2 اینچ رشد کرده تا فضای داخلی گستردهتری پیش روی سرنشینان قرار بگیرد.
دستگیره درهای S کلاس W223 به صورت کشویی طراحی شدهاند
بیتردید بارزترین ویژگی S کلاس W223 کابین بسیار مدرن آن است. در این بخش نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی و OLED موجود در قسمت میانی بیش از هر المان دیگری جلب توجه میکند. استفاده از چنین نمایشگری در کنار دستیار صوتی پیشرفته سبب شده 27 دکمه فیزیکی از داشبورد خودرو حذف شود.
یکی از جذابیتهای کابین نسل قبلی S کلاس، خروجیهای گرد و زیبای سیستم تهویه بود. در نسل جدید این خروجیهای جای خود را به نمونههای مستطیلی شکل دادهاند
خبر خوش برای دوستداران موسیقی اینکه مرسدس بنز پرچمدار خود را با سیستم صوتی فوقالعاده با کیفیت برمستر (Burmester) عرضه خواهد کرد. این سیستم متشکل از 30 اسپیکر و 8 ارتعاشدهنده بوده و صدای فراگیر چهاربعدی تولید میکند.
مرسدس بنز S کلاس 2021 از فرمان حساس به لمس سود میبرد. علاوهبر این سنسورهایی در جداره داخلی و بیرونی غربالک تعبیه شده که وظیفه دارند حضور دستان راننده روی فرمان را تشخیص دهند. سیستمهای کمکی از طریق این سنسورها متوجه میشوند که آیا راننده کنترل خودرو را در اختیار دارد یا خیر.
دکمههای موجود روی فرمان، از نوع لمسی خازنی هستند
مثل همیشه، در ساخت اجزای کابین از موادی با بهترین کیفیت استفاده شده است. به هر جای کابین S کلاس W223 بنگرید، حتما اثری از چرم، آلومینیوم یا حتی چوب خواهید دید. صندلیهای این خودرو با پوششی از چرم ناپا احاطه شده و نمونههای نصب شده در عقب دارای ماساژوری با 10 نوع ماساژ مختلف هستند! این صندلیها به سردکن و گرمکن مجهز بوده و امکان سفارش آپشن «انرژیبخشی» برای آنها وجود دارد. آپشن انرژیبخشی دارای 6 حالت مختلف است که با انتخاب هر کدام از آنها نوع نورپردازی، موزیک، وضعیت صندلی و تنظیمات سیستم تهویه به شکلی متناظر تغییر مییابد.
با توجه به افزایش فاصله محوری، کابین نسل جدید مرسدس بنز S کلاس فضای گستردهتری را برای تمامی سرنشینان ارائه میکند
نورپردازی دلانگیز کابین با فیبر اپتیکال یکی دیگر از ویژگیهای ستودنی کابین S کلاس 2021 است. به گفته مرسدس بنز 250 چراغ فیبر اپتیک در سرتاسر کابین نصب شده تا فضایی کمنظیر رقم زده شود. جالب آنکه هنگام تشخیص هر گونه خطر احتمالی، نورپردازی داخلی با چشمک زدن میتواند به راننده اخطار دهد.
مرسدس بنز S کلاس W223 به آخرین نسل از سیستم اینفوتینمنت MBUX تجهیز شده؛ این سیستم دارای دستیار صوتی اختصاصی است که از 27 زبان زنده دنیا پشتیبانی میکند.
مشخصات سیستم اینفوتینمنت مرسدس S کلاس 2021 در یک نگاه؛ این خودرو به 320 گیگابایت SSD و رم 16 گیگابایتی مجهز خواهد بود
آپشن هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده دیگر نوآوری جالب و جذاب S کلاس W223 محسوب میشود. این آپشن قابلیت یکپارچه شدن با سیستم مسیریاب و سیستمهای کمکی راننده را داراه بوده و اطلاعات لازم را به شکلی کاربردی و پیشرفته در اختیار راننده میگذارد.
به گفته اشتوتگارتیها زاویه دیافراگم افقی و عمودی این هداپ دیسپلی مدرن به ترتیب 10 و 5 درجه بوده و دادهها را به طور مجازی در فاصله تقریبا 10 متری منعکس میکند. این محدوده معادل یک نمایشگر عظیم 77 اینچی میشود. مرسدس بنز در توسعه این سیستم از همان تکنولوژی به کار رفته در پروژکتورهای سینمایی استفاده کرده است.
ینسن هوانگ موسس و مدیرعامل شرکت NVIDIA پشت فرمان S کلاس جدید؛ این خودرو از GPU ساخت NVIDIA برای پردازشها و نمایش گرافیک استفاده میکند. برای این خودرو بیش از 30 میلیون سطر کد نرمافزاری توسط صدها مهندس نوشته شده است
نمایشگر 12.3 نصب شده در پشت فرمان از نوع LCD است و اطلاعات را به شکل سهبعدی نمایش میدهد. این نمایشگر قابلیت شخصیسازی بالایی داشته و اطلاعات را در چهار سبک متفاوت ارائه میکنند. این سبکها عبارتند از ساده، اسپرت، اختصاصی و کلاسیک.
خریداران S کلاس W223 میتوانند 3 نمایشگر دیگر را برای صندلیهای ردیف عقب سفارش دهند تا مجموع نمایشگرهای این خودرو به عدد 5 برسد. از این سه نمایشگر دو مورد 11.6 اینچی بوده و در پشت صندلیهای جلو نصب میشوند، نمایشگر سوم هم در واقع یک تبلت جداشدنی از کنسول میانی است که به سرنشینان عقب اجازه میدهد امکانات مختلف را مدیریت کنند.
و اما مباحث فنی؛ نسخه پایه S500 نیروی خود را از همان موتور 3 لیتری توربوشارژ خطی و شش سیلندر سابق دریافت خواهد کرد. این موتور در همکاری با سیستم هیبرید نرم اختصاصی اشتوتگارتیها که از آن با نام EQ Boost یاد میشود، 429 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام در مقایسه با قبل به ترتیب 67 و 20 واحد رشد کردهاند. در لحظات شتابگیری، سیستم EQ Boost با 22 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور بیشتر به کمک موتور اصلی میآید. گفتنی است نیروی تولیدی این پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل میشود.
در زیر کاپوت نسخه قدرتمندتر S580 موتور مشهور 4 لیتری V8 و توئین توربوی مرسدس قرار دارد. این موتور هم 469 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد که در مقایسه با قبل خروجی آن 6 اسب بخار افزایش یافته است. وظیفه انتقال قدرت در هر دو نسخه S500 و S580 بر عهده یک گیربکس 9 سرعته خودکار گذاشته شده است.
برای رانندگی با S کلاس چهار حالت رانندگی تعریف شده که عبارتند از اکو (اقتصادی)، راحت (Comfort)، اسپرت، اسپرت پلاس و شخصی
درباره شتاب نسخههای مختلف S کلاس فعلا اطلاعاتی در دست نیست، اما میدانیم که نهایت سرعت آنها به صورت الکترونیکی در 130 مایل (209 کیلومتر) در ساعت محدود شده است.
نسل هفتم از مرسدس بنز S کلاس به سیستم E-Active Body Control هم مجهز است. این سیستم که قبلا با دو شاسیبلند GLS و GLE معرفی شده، دارای کمکفنرهای هیدروپنوماتیکی بوده و امکان تغییر ارتفاع یا بازی دادن بدنه خودرو را فراهم میکند. علاوهبر این به لطف بهرهگیری از سیستم تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک) در محور عقب، چراخهای این محور نیز فرمانپذیر هستند. این قابلیت نسبت فرمان S کلاس را به اندازه 15 درصد بهبود داده که به معنای کاهش تقریبا دو متری شعاع گردش خودرو است.
به زاویه چرخهای عقب دقت کنید
طبق انتظار، مرسدس بنز S کلاس W223 به آخرین تکنولوژیهای ایمنی تجهیز شده و لیست بلندی از انواع تجهیزات را دارد. برخی از این تجهیزات عبارتند از:
ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقپذیر با قابلیت توقف و شروع حرکت مجدد، دستیار فعال فرمان، سیستم کمک به حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم کمک به تغییر مسیر، سیستم تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی، سیستم اخطار وجود ترافیک در جلو و عقب و سیستم پایش نقاط کور.
یکی از قابلیت ایمنی جدید S کلاس 2021 که مرسدس بنز در کمپین تبلیغاتی خود مانور زیادی روی آن میداد، Pre-Safe Impulse Control نام دارد. این قابلیت در صورت تشخیص برخورد حتمی یک خودروی دیگر از قسمتهای جانبی، با همکاری سیستم E-Active Body Control در کسری از ثانیه ارتفاع اتاق را افزایش میدهد تا نیروی حاصل از ضربه به قسمتهایی از شاسی که ساختار مستحکمتری دارند، هدایت شود. هر چند این قابلیت بسیار پیشرفته و نوین احساس میشود، اما پیشتر شاهد معرفی آن در آئودی A8 بودهایم.
مرسدس بنز S کلاس W223 اولین اتومبیلی خواهد بود که در تصادفها با ایربگ از سرنشینان عقب خود محافظت میکند. مثل ایربگهای جلو، ایربگهای مخصوص سرنشینان عقب در برخوردهای روبرو باز شده و از شدت صدمات وارده به آنها خواهند کاست.
سدان اشرافی ژرمنها برای اطمینان خاطر مالک، توانایی احراز هویت از طریق حسگر اثر انگشت، شناسایی چهره و تشخیص صدا را دارد. البته هر سه اینها آپشن بوده و با پرداخت مبلغ اضافی قابل خرید هستند.
اشتوتگارتیها درباره قیمت S کلاس W223 فعلا حرفی به میان نیاوردهاند. پیشبینی میشود با توجه به افزایش سطح تجهیزات و تکنولوژیها، قیمت مدل پایه از این خودرو فراتر از 94,250 دلارِ نسل پیشین باشد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سدان لوکس آلمانی نیمه نخست سال آینده راهی خیابانهای آمریکا خواهد شد.
نوشته: سعید علیپور (digiato.com)
تدوین و جمع آوری فروشگاه آلمان یدک
WWW.ALMANYADAK.COM
دیدگاه خود را بنویسید