نویسنده: محمدرضا اشتری
منبع: زومیت
مدیران بخش موتوراسپرت مرسدس بنز، درحال تحلیل مزایا و معایب حضور در فرمول یک ۲۰۲۱ هستند. تصمیم نهایی، بر اعتبار و جذابیت مهمترین رقابت اتومبیلرانی جهان تاثیر خواهد داشت.
گروه خودروسازی دایملر که برندهای مرسدسبنز و AMG و اسمارت را در زیرمجموعه دارد، سودآوری و فروش موردانتظار را در سال ۲۰۱۹ محقق نکرده است. گزارش اولیهی عملکرد شرکت در سال گذشتهی میلادی، کاهش ۵۰ درصدی درآمدها را نشان میدهد که با احتساب سود بدون بهره و مالیات، ۵/۶ میلیارد یورو (حدود ۶/۲ میلیارد دلار) گزارش شده است. درآمد این شرکت بزرگ آلمانی در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱/۱ میلیارد یورو (حدود ۱۲/۳ میلیارد دلار) بود. علاوهبراین، دایملر با اتهام و جریمهی ۱/۵ میلیارد یورویی (حدود ۱/۷ میلیارد دلار) در پروندهی رسوایی آلایندگی خودروهای دیزلی فولکسواگن هم درگیر است.
از سال ۲۰۱۴ تا کنون به مدت ۵ سال، تیم مرسدس AMG پتروناس و رانندگان آن، قهرمان فرمول یک جهان بودهاند. این افتخار بزرگ، با حضور لوئیس همیلتون در نقش راننده اصلی و گروهی از مهندسان برجسته در تیم مرسدس به رهبری توتو ولف شکل گرفته است. این شرایط، برای فصل پیشرو نیز ادامه خواهد داشت تا در تاریخ یکشنبه ، ۲۵ اسفند با جایزه بزرگ استرالیا، مرسدس AMG وارد مسابقات فرمول یک ۲۰۲۰ شود.
علاوهبر هزینهی بسیار بالا در تیم فرمول یک مرسدس، تغییر قوانین مسابقات برای سال ۲۰۲۱ نیز چالشی بزرگ محسوب میشود. این موضوع، حتی اعتراض تیم فرمول یک فراری و تهدید به خروج از مسابقات را درپی داشته است. برگزارکنندگان مسابقات فرمول یک، درحال بررسی طرحی هستند که به واسطهی آن، رقابت بین تیمها نزدیکتر شود و محدودیتهایی برای هزینهی سالیانهی هر تیم وجود داشته باشد.
خروج مرسدس بنز از مسابقات فرمول یک با توجه به تلاش گروه دایلمر برای صرفهجویی در هزینهها، دور از ذهن نیست؛ اما این تصمیم، پایان کار قدرتمندترین تیم حاضر در رقابتها نخواهد بود. مرسدس، حتما با فعالیتهای جانبی و سودآور، مثل تولید پیشرانه و قطعات فنی برای دیگر تیمها ادامه خواهد داد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹، خودروهای تیم ویلیامز و ریسینگ پوینت، از قوای محرک ساخت مرسدس استفاده کردند. این نوع فعالیت تجاری در فرمول یک، سودآوری بسیاری خوبی برای برند آلمانی و شخص توتو ولف دارد. مدیر تیم فرمول یک مرسدس AMG، هماکنون مالک ۳۰ درصد از سهام این شرکت است.
توتو ولف، مدیر تیم فرمول یک مرسدس AMG پتروناس و مالک ۳۰ درصد سهام این شرکت است
براساس اخبار غیررسمی، توتو ولف از لارنس استرول میلیاردر مشهور کانادایی خواسته است تا به جمع سهامداران تیم فرمول یک مرسدس بپیوندد. استرول در حال حاضر، مالک تیم فرمول یک ریسینگ پوینگ و صاحب تعدادی از ارزشمندترین خودروهای کلکسیونی دنیا است. او همچنین برای خرید سهام استونمارتین و جیلی چین (مالک ولوو) نیز اعلام آمادگی کرده است.
دیگر رویای نزدیک به واقعیت، اتحاد توتو ولف و لارنس استرول برای تشکیل تیم فرمول یک استون مارتین خواهد بود. این پروژه، میتواند با خرید امتیاز تیم فرمول یک مرسدس AMG پتروناس عملی شود. استون مارتین در سال ۲۰۱۹، حامی مالی تیم فرمول یک ردبول بود که پیشرانههای خود را از هوندا تامین میکرد. چنین شرایطی، فرصت طلایی برای فراری فراهم میکند تا شاید بتواند برای اولینبار از سال ۲۰۰۸، به قهرمانی فرمول یک جهان برسد. با این اوصاف، پیوستن لوئیس هملیتون به فراری و جایگزینی او با سباستین فتل، چندان دور از ذهن نخواهد بود.
آلمان یدک بزگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی
09123964690
09392004206
دیدگاه خود را بنویسید