پورشه ۹۱۱GT3 RS جدید طوفانی در فضای مجازی بر پا کرده است. ظاهر مخوف، آئرودینامیک فوق‌العاده و پرفورمنس میخکوب کننده ثابت می‌کنند هیچ‌کسی بهتر از پورشه نمی‌تواند یک خودرو را مهندسی کند. وقتی بحث پرفورمنس سطح بالا در پیست باشد همه خودروسازان دیگر باید نظاره‌گر هنرمندی پورشه باشند. البته ۹۱۱GT3 RS از یک ویژگی هوشمند سود می‌برد که تمامی خودروسازان می‌بایست آن را امتحان کرده و بکار گیرند زیرا ویژگی فوق‌العاده‌ای است. این ویژگی سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم پورشه خواهد بود. می‌خواهیم با یکدیگر نگاهی به سیستم تعلیق این سوپرکار جذاب داشته باشیم.

911GT3 RS

اگر با خود فکر می‌کنید سال‌های سال است که سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم در بازار حضور دارد و توسط چندین برند عرضه می‌شود حق دارید. برای مثال بی ام و M4 GTS از چنین سیستمی سود می‌برد اما یک تفاوت بزرگ بین پورشه و دیگر برندها وجود دارد چراکه سیستم تعلیق پورشه را می‌توان از داخل کابین تنظیم کرد. با وجود سیستم تعلیق‌های فنر پیچشی قابل تنظیم می‌توان تنظیمات را در خود فنر انجام داد. در واقع تنظیم این نوع سیستم تعلیق‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود بنابراین اگر بخواهید تنظیمات دامپرها و ریباندها را تغییر دهید باید نگاهی به زیر کاپوت و سیستم تعلیق جلو انداخته و دست به آچار شوید؛ اما در پورشه می‌توانید این کار را از روی غربیلک فرمان انجام دهید و تنظیمات را نیز روی پشت آمپرهای دیجیتالی تماشا کنید، کاری که پورشه بسیار خوب انجام داده است.

911GT3 RS911GT3 RS

کاری که راننده پورشه ۹۱۱GT3 RS انجام می‌دهد فشار یک دکمه روی غربیلک فرمان است که پس از آن چهار نشانگر جداگانه روی نمایشگر پدیدار می‌شود. سپس می‌توانید تنظیمات مربوط به دمپینگ و ریباند سیستم تعلیق در هر چهار گوشه خودرو را انجام دهید؛ بنابراین نیازی به توقف خودرو و تنظیم فیزیکی سیستم تعلیق نخواهد بود. اگرچه برخی ماشین بازها چنین کارهای دستی را دوست دارند اما روش پورشه نه تنها راحت‌تر است بلکه سریع‌تر هم خواهد بود؛ و از طرفی رانندگان بهتر می‌توانند تنظیمات مدنظر خود را به دست آوردند چراکه تغییرات رخ داده را سریع‌تر حس می‌کنند.

911GT3 RS

به گزارش پدال و به نقل از بی ام و بلاگ، دیگر مزیت بزرگ این سیستم را می‌توان تنظیمات سریع برای پیست و جاده دانست. به همین خاطر در زمان خروج از خانه می‌توانید تنظیمات جاده‌ای را انتخاب کرده و در زمان ورود به پیست و در عرض چند ثانیه تنظیمات سیستم تعلیق پورشه ۹۱۱GT3 RS را تغییر دهید. اگر هم در ترافیکی خسته کننده گیر کرده‌اید اما می‌خواهید از یک راه فرعی و جذاب عبور کنید در عرض چند ثانیه تنظیمات جدید را انتخاب خواهید کرد.

911GT3 RS

بدون راندن خودرو نمی‌توانیم قضاوت دقیقی درباره میزان تأثیر این تنظیمات روی حس واقعی سیستم تعلیق داشته باشیم اما ایده آن عالی است. دیگر خودروسازان باید سیستم‌های مشابهی را تولید کنند زیرا باعث می‌شود توازن بهتری بین سواری و هندلینگ ایجاد شود. همچنین خودروسازان می‌توانند تنظیمات توصیه شده برای موقعیت‌های معین را ارائه کنند تا مالکان بتوانند آن‌ها را انتخاب کنند. قطعاً چنین سیستم تعلیقی در پورشه ۹۱۱GT3 RS قیمت بالایی دارد اما توسعه آن برای محصولات رده‌بالا می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. امیدواریم خودروسازان دیگر نیز متوجه این کار شوند ولی تا آن زمان پورشه پیشتاز این قضیه خواهد بود.

منبع:پدال