در اقدامی جالب توجه، یک شرکت مهندسی و تیونینگ مستقل از پورشه، ۹۶۴ کلاسیک کروک را به پیشرانهی تمام الکتریکی مجهز کرده است. این مدل، دو برابر نسخهی بنزینی ۹۶۴-۹۱۱ قدرت دارد و تواناییهای فنی مشابه ۹۱۱ مدرن ارائه میکند.
تجهیز خودروهای کلاسیک به ادوات مدرن و قوای محرک جدید، اقدامی معمول در کشورهای مختلف دنیا است. طی سالهای اخیر، بازتولید (رستومود Restomod) انواع جگوار و بیامو با موتور برقی در بریتانیا انجام شد و توسط خریداران، مورد توجه قرار گرفت. این فرایند، تا امروز برای خودروهای کلاسیک پورشه سابقه نداشت اما بهتازگی روی ۹۶۴ کابریوله به نتیجه رسید.
بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ تعداد ۶۳۷۶۲ دستگاه پورشه ۹۱۱ تیپ ۹۶۴ تولید شد. این مدل، با استقبال بازار اروپا و امریکا، به موفقیت تجاری رسید و محبوبیت زیادی پیدا کرد. پورشه ۹۱۱ مدل ۹۶۴، با پیشرانههای متنوع تولید شد؛ اما در نسخهی مجهز به موتور ۳/۶ لیتر با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر، فروش بیشتری داشت. این نمونه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه ارائه میکرد و نهایت سرعت ۲۶۰ کیلومتر برساعت با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر داشت. همچنین مدل توربو با قدرت ۳۸۰ اسب بخار، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه و نهایت سرعت ۲۹۰ کیلومتر برساعت نیز تولید شد.
شرکت اوِراتی (Everrati specializes) در آکسفوردشایر انگلیس، میان راه لندن تا بیرمنگام واقع است. این مجموعهی فنی و مهندسی بازسازی خودروهای کلاسیک، حدود یک سال پیش خبر از تولید ۹۱۱ تیپ ۹۶۴ برقی داده بود. شرکت اوِراتی تاکنون، فورد GT کلاسیک، مرسدس بنز ۲۸۰SL پاگودا، لندرور نسل اول و بسیاری دیگر خودروهای قدیمی را با پیشرانهی الکتریکی عرضه کرده است. فورد GT40 برقی اوراتی، ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد؛ درحالیکه فقط ۱۳۲۰ کیلوگرم است.
پورشه ۹۱۱ کابریوله ۹۶۴ برقی، براساس نسخهی تارگا عرضه شده است. یک موتور برقی در عقب، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور به این خودرو میدهد تا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴ ثانیه فراهم شود. این خودرو مجهز به ۶۲ کیلووات ساعت باتری برای رانندگی تا شعاع ۳۲۲ کیلومتر است.
پورشه برقی اوراتی، در کابین و سیستم تعلیق هم تفاوتهایی با مدل بنزینی ساخت قرن بیستم دارد. فنربندی از برند TracTive روی خودرو استفاده شده و پنل دیجیتال برای نمایش عملکرد باتری نزدیک دستهدنده، نصب شده است. شرکت سازنده ادعا میکند؛ امکان ارائهی خودرو با تجهیزات اصلی ساخت پورشه، کاملا مشابه نسخهی اصلی را دارد.
پورشه ۹۱۱ تیپ ۹۶۴ الکتریکی، بهزودی در اروپا فروخته میشود. یک شرکت مونتاژکننده در کالیفرنیا امریکا نیز وجود دارد که میتواند تجهیزات برقی اوراتی را برای نسخهی کلاسیک بنزینی، نصب کند. قیمت این خودروی کروک، هنوز اعلام نشده است اما سال قبل، نسخهی کوپه (سقف فلزی) با قیمتی ۲۸۰ هزار دلار فروخته شد.
منبع:پدال
دیدگاه خود را بنویسید