چند ماه پیش بود که مدیرعامل پورشه اظهار داشت این برند نیازمند تأخیر در عرضه ماکان الکتریکی است زیرا مشکلاتی در زمینه نرم‌افزار خودروهای الکتریکی گروه فولکس‌واگن وجود دارد. در آن زمان پروتوتایپ های ماکان الکتریکی در حال تست در جاده‌های اروپا رؤیت شده بودند و البته برنامه‌های ژرمن‌ها نیز عرضه این خودرو به بازار در سال ۲۰۲۳ بود. اما کد نویسان بخش نرم‌افزاری گروه فولکس‌واگن بسیار عقب‌تر از برنامه‌های پورشه هستند و همین مشکلات باعث شده‌اند تولید ماکان الکتریکی حداقل تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیفتد. یک هفته پس از اظهارات بلوم بود که هربرت دایس رئیس گروه فولکس‌واگن به خاطر همین مشکلات سمت خود را از دست داد و خود بلوم به عنوان رئیس این گروه بزرگ منصوب شد و قول داد برنامه‌های الکتریکی سازی فولکس‌واگن را تسریع کند.

پورشه ماکان الکتریکی

اتوکار می‌گوید تجربه به دست آمده در عرضه عمومی سهام پورشه تصویری از آینده را ارائه می‌کند. بخش نرم‌افزاری فولکس‌واگن در حال کار روی پلتفرم نرم‌افزاری E3 1.2 برای ماکان و محصولات آئودی شکل گرفته بر پایه پلتفرم PPE است. گفته می‌شود تولید نسخه‌های الکتریکی پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن و همچنین کاین نیز می‌تواند به تعویق بیفتد. در مارس امسال پورشه اظهار داشت ۷۱۸ کوپه و کانورتیبل در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد. همچنین به خاطر اینکه بخش نرم‌افزاری فولکس‌واگن در حال کار روی نرم‌افزار E3 2.0 برای پلتفرم SSP بوده به همین علت روند توسعه و عرضه نرم‌افزار E3 1.2 کند شده است.

پورشه ماکان الکتریکی

E3 2.0 اهمیت زیادی دارد زیرا پورشه نمی‌تواند از آن استفاده کند. این خودروساز مشهور می‌خواهد از آزادی عمل خود در عصر الکتریکی‌ها مطمئن شود تا به ‌این‌ ترتیب ارزش برند و حاشیه سود خود را حفظ نماید. این کار با عدم نزدیک شدن زیاد به سایر برندهای گروه فولکس‌واگن انجام می‌شود. این خودروساز برای پیشبرد اهداف خود با آئودی همکاری دارد تا E3 1.2 را توسعه دهد. پورشه در سال آینده درباره استفاده از E3 2.0 تصمیم خواهد گرفت اما در هر صورت نیازمند استفاده از E3 1.2 است. این برند اسپرت ساز قبلاً نیز به دنبال تولید نسخه اسپرت از پلتفرم SSP برای پانامرا الکتریکی، کاین الکتریکی و یک شاسی‌بلند الکتریکی بالاتر از کاین بوده است.

پورشه ماکان الکتریکیپورشه ماکان الکتریکی

برخی منابع می‌گویند نیازهای مهم پورشه یکی از دلایل مشکلات نرم‌افزاری موجود هستند. فوربس اظهار می‌دارد ناامیدی پورشه در بخش تأمین نرم‌افزاری شاید به تفاوت‌های عقیده بین روسای پورشه و آئودی یعنی بلوم و دوزمن مربوط شود. این دو مدیر خواستار بخش‌های منحصربه‌فرد بیشتر برای هویت برندهای خود هستند و این موضوع اهداف مربوط به توسعه مشترک پلتفرم PPE را از بین می‌برد. به گزارش پدال و به نقل از اتوبلاگ، بلوم هم‌اکنون کل فولکس‌واگن را هدایت می‌کند و سبک رهبری آن با دایس فرق دارد به گونه‌ای که تمایل بیشتری به همکاری نشان می‌دهد. اگر بلوم بتواند سمت خود را حفظ کند احتمالاً عقیده خود در زمینه نرم‌افزار و پلتفرم را به دوزمن دیکته خواهد کرد. رئیس آئودی نیازمند بازنگری در سیاست‌های خود خواهد بود تا بتواند سبد محصولات جدید را با استفاده از پلتفرم‌های مختلف به‌روز کند. اما صرف‌نظر از زمان تولید پورشه ماکان الکتریکی، این خودرو به معماری ۸۰۰ ولتی و شعاع حرکتی بهتر نسبت به رقبای مشابه مجهز خواهد شد. قرار است این قدبلند بدون آلایندگی حداقل ۱۸ ماه در کنار ماکان بنزینی عرضه شود.

منبع:پدال