نویسنده: ابوالقاسم اسلامی (منبع: زومیت)


مدل مفهومی از  ون برقی پورشه ویژن رندینست معرفی شد

پورشه اولین تصاویر ون برقی ویژن رندینست را به نمایش گذاشت که دارای سه ردیف صندلی با ظرفیت نشستن ۶ نفر و نمایشگرهای سیستم سرگرمی و داشبورد مینیمالیستی است.

با کمبود نمایشگاه‌ خودرو برای حضور و رونمایی از مدل‌های جدید، پورشه سال ۲۰۲۰ را به مرور سالنامه‌های طراحی خود گذراند و چشم‌اندازی از مدل‌های مفهومی «دیده نشده» که توسعه داده بود اما هرگز عمومی نشد، به جهانیان داد. به گزارش نیواطلس، یکی از آن‌ها ون برقی جذابی بود که به‌عنوان مدل مفهومی برای جابه‌جایی رانندگان پورشه در محوطه‌ی پیست مسابقه طراحی شد.

پورشه پاییز سال گذشته از ون برقی ویژن رندینست (Vision Renndienst) رونمایی کرد و اکنون اولین تصاویر داخل کابین آن را منتشر کرده است. هیچ تردیدی وجود نداشت که این ون برقی دارای کابین جالبی باشد؛ اما تعداد کمی تصور می‌کردند برای رانندگی خودران طراحی شده باشد.

به گزارش Carscoops، ویژن رندینست که به‌عنوان «سفری طولانی به آینده حمل‌ونقل» توصیف می‌شود، دارای صندلی راننده است که می‌تواند در هنگام رانندگی خودران ۱۸۰ درجه چرخانده شود. در جای دیگر، فرمان سه‌پره و داشبورد مینیمالیستی با نمایشگر مستقل جلوداشبورد دیجیتال وجود دارد.

صندلی جلو ون برقی پورشه ویژن رندینست / Porsche Vision Renndienst electric van

جلوداشبورد دارای سوئیچ‌هایی است که بخشی از یک نوار فلزی را تشکیل می‌دهند و در زیر داشبورد فیبر کربنی قرار دارند. همچنین می‌توانیم دو صفحه‌نمایش دیجیتال را مشاهده کنیم که در زیر داشبورد قرار گرفته‌اند و سیستم سرگرمی برای سرنشینان ردیف دوم هستند.

ردیف دوم شامل دو صندلی اسپرت با فیبر کربن است که از صندلی جلو تقلید می‌کنند. آن‌ها با نیمکتی مانند صندلی راحتی در ردیف سوم به هم متصل شده‌اند که ظرفیت سرنشینان خودروی برقی را به ۶ نفر افزایش می‌دهد و دارای کناره‌های منحنی است که به سرنشینان عقب اجازه می‌دهد به سمت یکدیگر بچرخند.

ویژگی جالب دیگر، پنجره‌های جانبی نامتقارن است. یک طرف پنجره‌های بزرگی برای دیدن بیرون خودرو بدون مانع دارد؛ اما طرف دیگر تا حد زیادی مسدود شده است تا ویژن رندینست مانند «کپسول محافظ» احساس شود. البته قسمت پنلی و محصور مجهز به نوار کنترلی دیجیتال و نمایشگرهای سرگرمی جای پنجره قرار دارد.

طراحان پورشه علاوه بر نشان دادن فضای داخل کابین، درباره‌ی آن‌چه در آینده تصور می‌کنند، صحبت کردند. به‌طور خاص مایکل ماوئر، طراح ارشد پورشه، می‌گوید این شرکت تصور می‌کند مشتریان آن‌ها نمی‌خواهند فرمان را حتی در خودروهای خودران حذف کنند.

مارکوس اوئرباخ، مدیر طراحی داخلی پورشه، خاطرنشان کرد که «تعادل بین پنل‌های کنترل‌ آنالوگ و دیجیتال در حال تغییر است»؛ اما او اعتقاد دارد که دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی در آینده جایی برای خود خواهند داشت؛ زیرا «راننده نباید چشم خود را از جاده برای استفاده از نمایشگر بردارد.»

واقعاً انتظار نداشتیم ویژن رندینست را پس از ظاهر شدن اولیه در کتاب «Porsche Unseen» مجدداً ببینیم؛ اما به نظر می‌رسد پورشه هنوز تصور خود را تمام نکرده است؛ یعنی خودروساز آلمانی هنوز قصد ندارد با این ون برقی مفهومی خداحافظی کند و احتمالا در آینده بیشتر از ویژن رندینست خواهیم شنید.


بازنویسی: مهندس عمویی

www.almanyadak.ir