ورشتاینر یکی از ماهرترین تیونرهای محصولات آلمانی به ویژه بی‌ام‌و M3 به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید M3 کنونی همزمان با رونمایی رسمی کاملاً جنجالی ظاهر شد و از نظر تکنولوژی و استراتژی اهداف متفاوتی داشت؛ بنابراین وقتی می‌بینیم سه نسل مختلف این خودرو در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا میزان تغییرات رخ داده را نشان دهند نظر ما به آن‌ها جلب می‌شود. ورشتینر اخیراً M3 E30، مدل مدرن‌تر M4 F82 و نسل جدید M3 G80 را گرد یکدیگر جمع کرده تا تفاوت‌ها و شاید شباهت‌های آن‌ها را بیابد.

از نظر ایدئولوژی، M3 مدرن اصلاً شبیه جد خود نیست. M3 E30 یک خودروی طراحی شده برای پیست بود و از همان ابتدا به منظور رقابت در مسابقات تورینگ توسعه یافت. به خاطر وجود مسابقات تورینگ مختلف و پاسخ بی‌ام‌و به مشتریان، ژرمن‌ها مجبور شدند M3 E30 را برای استفاده جاده‌ای و هماهنگی با قوانین مسابقات تولید کنند. به همین خاطر این خودرو را هنوز هم جزو محصولات کمیاب و نادر بی‌ام‌و می‌دانند. کابین پر سر و صدا، سواری خشک و پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی پرقدرت جزو ویژگی‌های این مدل هستند. برخی طرفداران بی‌ام‌و هنوز هم از M3 E30 به عنوان بهترین خودروی این برند از نظر لذت سواری نام می‌برند هرچند برخی نیز معتقد هستند این خودرو کند و ناراحت است.

با یک پرش چند ساله به بی‌ام‌و M4 F82 می‌رسیم که در واقع نسخه کوپه از M3 به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. این خودرو به چند دلیل جزو مهم‌ترین محصولات تاریخ معاصر این برند به شمار می‌رود. اول اینکه M4 F82 باعث تولد دو خودروی متفاوت یعنی نسخه چهار درب M3 و نسخه دو درب M4 شد. قبل از آن هر دو مدل با نام M3 شناخته می‌شدند. همچنین تولید این مدل به معنی تزریق توربو به M3/M4 بود، چیزی که باعث ناراحتی برخی طرفداران شد؛ و اگرچه انتقادات زیادی به M4 F82 از جمله فرمان بی‌حال، شاسی به دور از حالت ایده آل و صدای نه چندان جذاب پیشرانه وارد شد اما این خودرو طراحی جذابی دارد. M4 موردبحث در حال حاضر زیباتر از سال‌های اولیه معرفی به نظر می‌رسد اما شاید این امر به خاطر قرار گرفتن در کنار نسل فعلی M3 باشد.

به گزارش پدال و به نقل از بی‌ام‌و بلاگ، نسل فعلی بی‌ام‌وو M3 G80 را می‌توان جنجالی‌ترین نسل از این خانواده دانست. M3 کنونی اولین خودرویی است که از جلوپنجره بسیار بزرگ استفاده کرد. همچنین اولین مدلی به شمار می‌رود که بجای گیربکس دوکلاچه نسل قبلی با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و همچنین اولین نسل با سیستم چهار چرخ محرک است. علاوه بر این، M3 G80 سنگین‌ترین M3 تاریخ خواهد بود.

به لطف پکیج آئرودینامیک جدید ورشتاینر و بازنگری در جلوپنجره کلیوی شکل بی‌ام‌و، نمای جلوی این خودرو جذابیت بیشتری دارد. آنچه ورشتاینر انجام داده دست‌کاری جلوپنجره و نصب میله‌ای افقی است که شبیه میله سپر بزرگ به نظر می‌رسد و چشمان بیننده را روی بخش بالایی جلوپنجره متمرکز می‌کند. این کیت جدید ورشتاینر از سه قطعه اصلی یعنی اسپویلر جلوی فیبر کربنی، اسپویلر عقب VRS و جلوپنجره فیبر کربنی تشکیل شده است.

منبع:پدال