پیشرفت در فناوری، این امکان را برای خودروسازان فراهم کرده که حتی پیش از ساخت نمونه واقعی از محصولات خود، از ویژگی­‌ها یا مشکلات آن آگاه شوند. اما قبل از آنکه مسئولیت بسیاری از امور به رایانه­‌ها واگذار شود، روش‌های متفاوتی توسط خودروسازان برای آزمایش محصولات استفاده می‌شد.

مثلاً متخصصان مرسدس بنز از یک نمونه منحصربفرد آدنائر 300 که با نام Messwagen یا خودروی اندازه‌­گیری شناخته می­‌شد، استفاده می­‌کردند. این خودروی عجیب، نسخه‌­ای از اتاق W189 بوده که به صورت استیشن دو در تغییرپیدا کرده است. اکنون این پرسش مطرح می‌­شود که چرا مرسدس بنز از یک سدان پرچمدار به عنوان خودروی ثبت داده­‌ها استفاده کرده است؟ خودروساز آلمانی اعلام نموده که برای انجام این ماموریت­‌ها به یک خودروی سریع و قوی نیاز داشته است.

ماموریت‌­های Messwagen در سال 1960 آغاز شد. تجهیزات جمع‌آوری داده­‌ها در بخش عقبی بدنه قرار داشت، که به فضایی وسیع تبدیل شده بود. نکته جالب این‌که یک مهندس در بخش انتهایی بدنه این خودرو حضور داشت بنابراین از پوشش وسیع شیشه‌­ای استفاده شده بود تا این قسمت گرم نگه داشته شود.

نیروی محرکه Messwagen از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر با 160 اسب­‌بخار قدرت تامین می‌­شد، که در استانداردهای امروزی چندان نیرومند به نظر نمی‌رسد، اما بد نیست بدانید که قدرتمندترین پیشرانه ساخت مرسدس بنز در آن دوران بود. این خودرو می‌­توانست به حداکثر سرعت 120 کیلومتر برساعت دست پیدا کند.

اما نحوه کار Messwagen بدین صورت بود که آن را با کابلی به طول 30 متر به خودروی تحت آزمایش متصل می‌­کردند تا داده‌­های جمع­‌آوری شده از سنسورها روی نوارهای مغناطیسی داخل Messwagen ثبت شود. این داده‌­ها بعدا مورد تحلیل و بررسی قرار می­‌گرفت. این خودرو تا اوایل دهه 70 میلادی مورد استفاده قرار داشت، تا زمانی که پیشرفت فناوری، بازنشستگی این آدنائر زیبا را کلید زد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، این روزها به یاری دستگاه­‌های شبیه‌ساز بدون نیاز به اتصال سیم، روند تست و بررسی خودروها بسیار آسان‌تر شده، اما خدمات انجام شده توسط Messwagen و نمونه‌­های مشابه، تحسین برانگیز و فراموش نشدنی است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد (برگرفته شده از وبسایت باما)


www.almanyadak.com