مرسدس بنز با پرده‌برداری از مدل جدید EQE SUV، جمع شاسی‌بلندهای الکتریکی خود را تکمیل کرده است. همان‌طور که از نامش مشخص است، این خودرو نسخهٔ کراس‌اوور از سدان EQE محسوب می‌شود و روی همان پلت‌فرم EVA2 مشترک با EQE و همین‌طور مدل بزرگ‌تر EQS ساخته شده است. EQE SUV با فاصلهٔ محوری ۳,۰۳۰ میلی‌متری و طول ۴,۸۶۴ میلی‌متر، کمی از همتای سدان خود کوچک‌تر است اما ارتفاع بیشتری برابر با ۱,۶۸۶ میلی‌متر دارد.

این شاسی‌بلند جدید آلمانی هرچند در ظاهر شباهت زیادی با EQE سدان دارد اما فرم سنتی‌تری داشته و اتاق آن به‌اندازهٔ مدل بزرگ‌تر EQS SUV مخروطی نیست. EQE SUV در پنج نسخه مختلف به بازار عرضه می‌شود که شامل سه نسخه EQE350 محرک عقب، EQE350 4Matic چهارچرخ محرک و EQE500 4Matic به همراه دو نسخهٔ آام‌گ EQE43 و EQE53 خواهد بود. همهٔ این مدل‌ها از همان باطری ۹۰.۶ کیلووات ساعتی نسخهٔ سدان استفاده می‌کنند.

دراین‌بین، بیشترین برد را مدل EQE350 محرک عقب دارد که بین ۴۸۰ تا ۵۹۰ کیلومتر خواهد بود. این مدل به یک موتور در عقب مجهز است که ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۵۵۶ نیوتن متر گشتاور دارد. در مدل EQE350 4Matic چهارچرخ محرک، یک موتور هم به جلو اضافه می‌شود که هرچند در قدرت تغییری ایجاد نمی‌کند اما گشتاور را به ۷۶۵ نیوتن متر افزایش می‌دهد. البته در مقابل، برد هم به ۴۶۰ تا ۵۶۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

قوی‌ترین نسخه غیر AMG این خودرو اما EQE500 4Matic است که به‌صورت استاندارد به دو موتور مجهز است و ۳۹۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۸ نیوتن متر گشتاور دارد. برد این نسخه اما چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و بین ۴۶۰ تا ۵۴۷ کیلومتر خواهد بود؛ اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند باید سراغ مدل EQE43 بروند که ۴۷۶ اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور آن با EQE500 یکسان است. این نسخه ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

اما نسخه‌ای که واقعاً از موتورهای الکتریکی AMG با جریان بالاتر و اینورترهای متفاوت به همراه خنک‌کننده‌های خاص AMG و مبدل حرارتی روغن گیربکس بهره می‌برد، مدل EQE53 است. درنتیجه، خروجی این نسخه به ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده که حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند؛ اما قدرت و پرفورمنس در خانوادهٔ EQE SUV به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا می‌توان برای EQE53 پکیج AMG داینامیک پلاس را هم سفارش داد. این پکیج حالت‌هایی بنام ریس استارت و بوست را به همراه دارد که بسته به دما و وضعیت شارژ باطری‌ها، خروجی موتورها را به ۶۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش می‌دهد.

به لطف این نیرو، شتاب صفرتاصد خودرو به ۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. کل خانوادهٔ EQE SUV از قابلیت شارژ سریع حداکثر ۱۷۰ کیلوواتی برخوردار هستند که از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۲ دقیقه شارژ می‌کند و با ۱۵ دقیقه شارژ، ۲۲۰ کیلومتر به برد خودرو می‌افزاید. این در حالی است که با شارژرهای خانگی ۲۴۰ ولتی، شارژ از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد باطری‌ها ۹.۵ ساعت طول می‌کشد. مرسدس برای باطری‌های این خودرو نیز گارانتی ۱۰ ساله یا ۲۵۰ هزار کیلومتری را در نظر گرفته است.

EQE53 علاوه بر قدرت بیشتر، به‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق AirMatic ارائه می‌شود که با استفاده از آنتی‌رول بارهای فعال ۴۸ ولتی، با بادی‌رول خودرو مقابله می‌کند. این اولین محصول الکتریکی مرسدس محسوب می‌شود که از این تکنولوژی بهره می‌برد. ترمزهای استاندارد این نسخه که در جلو به کالیپرهای شش پیستونه و در عقب تک پیستونه مجهز هستند، فولادی است اما امکان سفارش دیسک‌های کربن کامپوزیتی برای جلو هم وجود دارد. این شاسی‌بلند برقی AMG همچنین به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز است که دایرهٔ چرخش خودرو را به ۱۰.۹ متر می‌رساند.

این نسخه در ظاهر نیز از سپرهای جلو و عقب تهاجمی‌تر به همراه خطوط عمودی روی جلوپنجره بهره می‌برد تا از نمونه‌های غیر AMG متمایز شود. رینگ‌های EQE53 به‌صورت استاندارد ۲۱ اینچی هستند درحالی‌که می‌توان نمونه‌های ۲۲ اینچی را هم برای آن سفارش داد. این رینگ‌های با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت EV ویژه‌ای پوشیده شده‌اند که با طراحی خاص خود، مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

 

کابین EQE SUV برای کسانی که نسخهٔ سدان را دیده باشند کاملاً آشنا خواهد بود زیرا در اینجا هم شاهد همان هایپراسکرین با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی ۱۷.۷ اینچی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سرنشین هستیم. بااین‌حال، EQE SUV در داخل به لطف ارتفاع بیشتر، راحت‌تر و جادارتر از نسخهٔ سدان خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، فضای سر عقب در این خودرو با ۳۳ میلی‌متر افزایش به ۹۹۸ میلی‌متر رسیده است. EQE SUV در کارخانهٔ آلاباما در کنار EQS SUV تولید می‌شود و در نیمهٔ اول سال آینده راهی نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده خواهد شد. در ابتدا نسخه‌های معمولی به بازار می‌آیند و سپس چند ماه بعد نسخه‌های AMG هم به آن‌ها ملحق می‌شوند.

 

منبع:پدال