نویسنده: علی محمدی (منبع: زومیت)
امسال پنجاهمین سال تولید مرسدس بنز مفهومی C111/II است. این خودروی مفهومی در پنج دههی پیش از پیشرانهی ونکل با چهار روتور استفاده میکرد.
مرسدس بنز امسال پنجاهمین سال تولید خودرو آزمایشی C111/II را جشن میگیرد. این خودرو که اولینبار در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۷۰ رونمایی شده بود بخشی از برنامهی مرسدس بنز برای تولید خودروهای سوپراسپرت را نمایان میکرد.
خودرو مرسدس بنز C111/II در زمان رونمایی خودروی بسیار پیشگام بود و مرسدس بنز پیشرانهی بسیار متفاوتی را روی این مدل بکار گرفته بود. پیشرانهی به کار رفته در این مدل از نوع ونکل روتری بود. مرسدس بنز، C111/II را به رنگ نارنجی متالیک خاصی بهنام Weissherbst تولید کرده بود و طراحی بدنهی آن نیز سهگوشهای است و از درهای گالوینگ در آن استفاده شده بود. C111/II یک خودروی سوپراسپرت دو نفرهی موتور وسط بود.
مرسدس بنز C111/II همچنین اولین خودروی جهان است که بهطور کامل با استفاده از کامپیوتر طراحی شده است. مهندسان مرسدس بنز در طراحی این مدل با استفاده از کامپیوتر اقدام به محاسبه فشارهای دینامیکی روی خودرو میکردند و همین باعث شد تا فرایند طراحی خودرو تنها ۴ ماه به طول بینجامد.
مرسدس بنز C111/II از یک پیشرانهی ونکل با چهار روتور استفاده میکرد اما بعدا مرسدس بنز در انتهای همان سال اقدام به تعویض پیشرانه با نمونه ۳.۵ لیتری V8 کرد. دلیل این کار تغییر سیاست مرسدس بنز در خصوص نوع موتورهای مورد استفاده در آینده بود و موتورهای ونکل دیگر در برنامه مرسدس بنز نبودند.
جالب است که با وجود اعلام مرسدس بنز مبنی بر آزمایشی بودن این خودرو مشتریان ثروتمند از سرتاسر جهان برای خرید آن ابراز تمایل کردند. حتی یکی از مشتریان مرسدس بنز اقدام به ارسال یک چک بانکی سفید امضا برای این خودرو کرد. هدف مرسدس بنز از تولید C111/II ساخت یک سوپراسپرت پرچمدار نبود بلکه قصد داشت تا یک خودروی اسپرت کوچک در ردهای پایینتر از پاگودا تولید کند.
بحران سوخت در آن سالها باعث شد تا C111 هیچ وقت به تولید انبوه نرسد، با این وجود این خودرو برای همیشه جزو جذابترین خودروهای مفهومی باقی ماند.
آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی.
دیدگاه خود را بنویسید