نسخهٔ باری مینیون الکتریکی فولکسواگن ID.Buzz که کارگو نام دارد، موفق به کسب جایزهٔ ون سال ۲۰۲۳ جهان شده است. هیئتداورانی مشکل از ۲۴ کارشناس، به این ون آلمانی ۱۱۰ امتیاز دادهاند که ۱۰ امتیاز از اصلیترین رقیب آن یعنی فورد E-Transit پرو بیشتر است. سه ون رنو کانگو E-Tech، نیسان تاوناستار Zero-Emission و مرسدس بنز eCitan که همگی بر اساس یک پلتفرم الکتریکی ساخته شدهاند نیز بهطور مشترک در جایگاه سوم قرار گرفتهاند.
بنابراین، هر سه رتبهٔ نخست رقابت ون سال ۲۰۲۳ به ونهای الکتریکی اختصاص پیدا کرده که این یعنی انقلاب الکتریکی نهتنها بازار خودروهای سواری را تغییر داده بلکه بخش ونهای باری را هم دستخوش تغییراتی اساسی کرده است. این در حالی است که سال گذشته نسخههای درونسوز رنو کانگو و مرسدس بنز سیتان بهطور مشترک عنوان ون سال دنیا را کسب کردند.
رئیس رقابت ون سال جهان در مراسم اهدای جایزه در نمایشگاه هانوفر آلمان در مورد ID.Buzz گفته است:
به تیم طراحی خودروهای تجاری فولکسواگن به خاطر ساخت این خودروی منحصربهفرد که برای محیطهای شهری آگاه به محیطزیست مناسب است تبریک میگوییم. این خودرو مطمئناً ظاهری شیک و آیندهنگر دارد و درعینحال هنوز هم با کاپوت V شکل، لوگوی برجستهٔ فولکسواگن و اوورهنگهای کوتاه به ترنسپورتر T1 اولیه متعلق به ۷۰ سال پیش اشاره دارد
ID.Buzz مثل هاچبک ID.3 و کراساوور ID.4 روی همان پلتفرم الکتریکی MEB گروه فولکسواگن ساخته شده است اما این پلتفرم در اینجا برای وظایف ون تنظیم شده است. این خودرو فعلاً فقط در یک نسخه ارائه میشود که به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت روی محور عقب مجهز است و خودرو را ظرف ۱۰.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر برد ID.Buzz کارگو حدود ۴۰۰ کیلومتر است اما درصورتیکه حداکثر ظرفیت بار ۶۵۰ کیلوگرمی آن پر باشد باید انتظار کاهش قابلتوجهی را در شعاع حرکتی خودرو داشته باشیم.
متأسفانه فولکسواگن برنامهای برای عرضهٔ نسخهٔ باری ID.Buzz در ایالاتمتحده ندارد اما نسخهٔ مسافری آن در اوایل سال ۲۰۲۴ راهی بازار این کشور خواهد شد.
منبع:پدال
دیدگاه خود را بنویسید