در این درگ شاسی‌بلند XM با ۶۵۳ اسب بخار به‌عنوان قوی‌ترین محصول ب‌ام‌و M به مصاف ضعیف‌ترین محصول این بخش یعنی کوپهٔ M2 با ۴۵۰ اسب بخار می‌رود.

ب‌ام‌و M2 و XM دو خودروی کاملاً متفاوت هستند که تفاوت‌های واضحی در پیشرانه، قدرت، وزن و البته نوع بدنه دارند اما در هردوی آن‌ها یک ویژگی مشترک به چشم می‌خورد: هردو از محصولات ب‌ام‌و M هستند. ب‌ام‌و XM که پرچم‌دار M پاور و جانشین مدل افسانه‌ای M1 محسوب می‌شود، انتظار می‌رود به لطف بهره‌مندی از قوای محرکهٔ هیبریدی، در نقطهٔ اوج پرفورمنس M باشد اما آیا واقعاً چنین است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، M2 به‌عنوان ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین محصول M به مصاف XM رفته است.

زیر کاپوت M2 یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار دارد درحالی‌که XM از یک نیروگاه بزرگ‌تر ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند؛ بنابراین، خروجی قوای محرکهٔ شاسی‌بلند باواریایی‌ها با ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور به میزان قابل‌توجهی از M2 با ۴۵۰ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن متر بیشتر است. در بخش انتقال نیرو هردو خودرو از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کنند اما برای M2 گیربکس دستی هم قابل انتخاب است. از سوی دیگر، XM از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد که در برادر کوپهٔ خود وجود ندارد.

بنابراین، بدیهی است که تا اینجا XM کاملاً برتر میدان است اما نکتهٔ بسیار مهم وزن است که کفهٔ ترازو را به سمت M2 برمی‌گرداند زیرا این کوپهٔ آلمانی با وزن ۱۷۲۵ کیلوگرم حدود یک تن از XM با ۲۷۱۰ کیلوگرم سبک‌تر است. دلیل این وزن سنگین به بدنهٔ بزرگ‌تر شاسی‌بلند، سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم هیبریدی بازمی‌گردد. خب با توجه به این موارد، آیا M2 ضعیف‌تر اما سبک‌تر در برابر XM قدرتمند شانسی دارد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال ویدئوی زیر را تماشا کنید.

مشخصات فنی

 ب‌ام‌و M2
ب‌ام‌و XM
پیشرانه۳.۰ لیتری I6 توئین توربو۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی
قدرت۴۵۰ اسب بخار۶۵۳ اسب بخار
گشتاور۵۵۰ نیوتن متر۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبچهارچرخ
وزن۱۷۲۵ کیلوگرم۲۷۱۰ کیلوگرم
قیمت۶۴,۷۴۵ پوند۱۴۸,۰۶۰ پوند

www.aparat.com/video/video/embed/videohash/XL253/vt/frame?t=12

منبع:پدال