یک خودروی تمام برقی از نظر عایق صدا، دردسرهای بیشتری برای خودروسازان ایجاد می‌کند. بدون یک پیشرانه احتراقی که صدای باد و لاستیک را خنثی کند، صداهای ناخواسته بیشتری نیز شنیده می‌شود. بدیهی است که این پدیده برای یک سدان تشریفاتی فول سایز چندان قابل قبول نیست. به همین دلیل است که ب‌ام‌و تلاش می‌کند تا کابین نسخه برقی از نسل بعدی سری 7 را تبدیل به یک اتاقک لوکس کند.

در جدیدترین تیزرهای منتشر شده از ب‌ام‌و i7 جدید، ما به مونیخ مرکز تحقیقات و نوآوری‌های جدید ب‌ام‌و رفته‌ایم. جایی که میزان انتشار صدا و آلایندگی خودروی رقیب یعنی مرسدس‌بنز EQS در حال اندازه‌گیری شده است. مهندسان آزمایش و توسعه ب‌ام‌و، صدای موتور و ارتعاشات آکوستیک را ارزیابی می‌کنند. حتی صدای اجباری موسوم به حفاظت از عابر پیاده نیز به خوبی تنظیم می‌شود. جالب آنکه صداهای مصنوعی داخل محفظه موتور با همکاری آهنگساز مشهور فیلم‌های هالیوودی، هانس زیمر طراحی شده است.

با مدل i7 شرکت ب‌ام‌و توانست یک نسخه سفارشی از موتورهای برقی را از نظر صوتی بهینه‌سازی کند. این موتورها دارای یک کپسول صدا خاص هستند که برای تضمین عملکرد بی‌صدا به کار می‌آیند که با نصل یک فوم جاذب در تایرها بهینه‌سازی شده‌‌اند. استحکام بدنه در بخش جلویی نیز در مقایسه با نسل‌های قبلی سری 7 افزایش یافته است. در حالی که دستگیره درها نیز به کاهش صدای باد کمک کرده‌اند. به همین منظور ب‌ام‌و i7 مدل 2023 دارای قابل آینه‌های جانبی بهینه‌شده است که نزدیک به بدنه باز و بسته می‌شوند. هم‌چنین این تغییرات باعث کاهش مقاومت هوا و در نتیجه بهبود آیرودینامیک شده است.

طراحی ب‌ام‌و i7

فرم کلی بدنه از زیر پوشش‌های استتاری تاحدی قابل تشخیص است، اما درباره چراغ‌های جلو و عقب نمی‌­توان چنین نظری داشت چراکه با نمونه­ نهایی روبرو نیستیم. البته با توجه به آنچه در کانسپت XM دیده‌­ایم و آن بخش از چراغ جلو که قابل مشاهده است، می‌­توان اطمینان داشت که با طرح دو بخشی مواجه هستیم.

اما ابعاد بدنه برابر با سری 7 به نظر می­‌رسد. این نکته از آن جهت قابل توجه است که برخلاف مرسدس‌بنز EQS که روی پلتفرم اختصاصی شکل گرفته، i7 از سازه مشترک با مدل‌های مجهز به موتور درون­‌سوز استفاده می­‌کند.

طراحی دستگیره درها به صورت مخفی‌شونده و قرار گیری پورت شارژ در گلگیر عقب سمت سرنشین، از دیگر نکات قابل تشخیص در این خودروی آزمایشی است.

مشخصات فنی ب‌ام‌و i7

براساس اعلام ب‌ام‌و، i7 به نسل پنجم فناوری eDrive مجهز شده است، که قبلاً در کراس‌اور برقی iX مشاهده کرده‌­ایم. برخی منابع مدعی شده‌اند که سری هفت جدید از پکیج بزرگ باتری‌های 120 کیلووات ساعت استفاده خواهد کرد. ظرفیتی که برای پیمایش تا 700 کیلومتر کافی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که سدان جدید ب‌ام‌و قدرتی بیش از 650 اسب‌بخار دارد. اگرچه هنوز نمی‌دانیم که ترکیب قوای محرکه این خودرو شامل چند موتور برقی است. با این حال شکی نداریم که i7 به صورت چهار چرخ محرک خواهد بود.

ب‌ام‌و برای بازار اروپا ویرایش سبک‌تر از i7 را نیز در نظر خواهد گرفت که گفته می‌شود قرار است از موتور برقی مدل i4 استفاده کند. مدلی که مجهز به باتری‌های 80 کیلووات ساعتی است و با قدرت 536 اسب‌بخاری‌اش می‌تواند تا حدود 470 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

برنامه تولید ب‌ام‌و i7

ب‌ام‌و قصد دارد طی ماه‌های آینده از نسل جدید ب‌ام‌و سری 7 رونمایی کند. مدلی که گفته می‌شود در ویرایش 760i بنزینی خود می‌تواند 600 اسب‌بخار از پیشرانه 8 سیلندر Vشکل خود بیرون بکشد.

خودروساز اهل باواریا با انتشار شعار Power of Choice به معنای «قدرت انتخاب»، بر آزادی عمل مشتریان در انتخاب پیشرانه بنزینی، دیزل، پلاگین هیبرید و برقی برای این سدان پرچمدار تاکید کرده است.

مترجم : نیما حدادی (منبع: سایت باما)


www.almanyadak.com