“تسمه دینام” که به آن “تسمه پروانه” یا “تسمه مارپیچ” (Serpentine Belt) نیز گفته میشود، یکی از حیاتیترین قطعات در سیستم جانبی موتورهای احتراق داخلی، از جمله موتور M112 که در مرسدس بنز C240 (W203) به کار رفته است، میباشد. این تسمه، نیروی چرخشی را از پولی میللنگ دریافت کرده و آن را به پولی سایر اجزای موتوری منتقل میکند تا این اجزا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

لوازم یدکی بنز
به صورت تخصصی استوک و آکبند
لوازم یدکی مرتبط با خودروی شما:
🟢 اجزایی که توسط تسمه دینام در انجین M112 (W203 C240) به حرکت در میآیند:
موتور M112 که یک موتور V6 بنزینی است، معمولاً از یک تسمه دینام واحد برای راهاندازی چندین سیستم بهره میبرد:
- دینام (Alternator): مهمترین وظیفه این تسمه، چرخاندن دینام است که برق مورد نیاز سیستم الکتریکی خودرو (شامل باتری، چراغها، سیستم صوتی، ECU و…) را تولید میکند.
- پمپ هیدرولیک فرمان (Power Steering Pump): چرخش این پمپ، روغن هیدرولیک را برای سبُک کردن فرمان تحت فشار قرار میدهد.
- کمپرسور کولر گازی (A/C Compressor): تسمه دینام، نیروی لازم برای به گردش درآوردن کمپرسور سیستم تهویه مطبوع (کولر) را فراهم میکند.
- پمپ آب (Water Pump): در برخی مدلها، پمپ آب نیز توسط تسمه دینام به حرکت در میآید که وظیفه گردش مایع خنککننده در موتور را بر عهده دارد. (توجه: در برخی نسخههای M112، پمپ آب ممکن است توسط زنجیر تایم یا تسمه جداگانه دیگری به حرکت درآید، بهتر است برای مدل دقیق خودروی خود چک شود).
🔵 علائم خرابی و نیاز به تعویض تسمه دینام:
- صدای جیر جیر یا سوت: شایعترین نشانه خرابی تسمه، شنیدن صدای سوت یا جیرجیر از ناحیه موتور، مخصوصاً هنگام استارت زدن یا در دورهای بالا است. این صدا معمولاً به دلیل فرسودگی، ترک خوردگی یا شل شدن تسمه است.
- ترک خوردگی یا پوسیدگی تسمه: با بازرسی چشمی تسمه (پس از خنک شدن موتور)، میتوانید وجود ترکهای سطحی، عمیق، ساییدگی، یا علائم پوسیدگی و خشک شدن را مشاهده کنید.
- رشته رشته شدن تسمه: اگر تسمه شروع به رشته رشته شدن کرده باشد، نشانه فرسودگی شدید و خطر پارگی است.
- عدم کارکرد صحیح سیستمهای جانبی: اگر دینام باتری را شارژ نکند (روشن شدن چراغ باتری)، فرمان سفت شود (مشکل در پمپ هیدرولیک)، یا کولر باد خنک نزند (مشکل در کمپرسور)، ممکن است تسمه دینام مشکل داشته باشد.
- لرزش تسمه: شل شدن تسمه یا خرابی هرزگردها (Idler Pulleys) و سفتکن تسمه (Tensioner) میتواند باعث لرزش غیرعادی تسمه شود.
🟡 اهمیت تعویض به موقع تسمه دینام:
پارگی تسمه دینام در حین حرکت میتواند بسیار خطرناک باشد، زیرا بلافاصله باعث از کار افتادن دینام، پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور کولر میشود. این امر نه تنها شارژ باتری را متوقف میکند، بلکه فرمان را بسیار سنگین کرده و ممکن است کنترل خودرو را دشوار سازد. همچنین، اگر پمپ آب توسط همین تسمه به حرکت درآید، موتور به سرعت داغ کرده و ممکن است آسیب جدی ببیند.
توصیه میشود تسمه دینام مرسدس بنز W203 C240 با انجین M112، طبق دستورالعمل سازنده یا در فواصل زمانی مشخص (معمولاً هر 60,000 تا 100,000 کیلومتر بسته به شرایط استفاده و نوع تسمه) یا در صورت مشاهده علائم خرابی، تعویض گردد.
🟠 نکات فنی مربوط به موتور M112:
- طراحی V6: این موتور با زاویه سیلندر 90 درجه، عملکرد نرم و متعادلی را ارائه میدهد.
- دو میلبادامک در هر سرسیلندر (DOHC): هر سرسیلندر دارای دو میلبادامک برای کنترل سوپاپها است.
- سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (Variable Valve Timing - VVT): برخی مدلهای M112 از این فناوری برای بهینهسازی قدرت و مصرف سوخت بهره میبرند.
- سیستم احتراق با دو شمع در هر سیلندر: برای احتراق کاملتر و کاهش آلایندگی.
استفاده از تسمه دینام با کیفیت بالا و تعویض به موقع آن، ضامن سلامت و عملکرد صحیح سیستمهای حیاتی خودروی شما خواهد بود.
دیدگاه خود را بنویسید