در زمانی که بخش موتوراسپرت ب‌ام‌و پنجاه‌سالگی تأسیس خود را جشن می‌گیرد، اولین محصول اختصاصی بخش M باواریایی‌ها پس از مدل M1 یک سوپرکار موتور وسط نیست. حال اما برای کسانی که تعجب کرده‌اند که چرا مردان ب‌ام‌و تصمیم گرفتند بجای یک کوپهٔ سبک‌وزن سراغ یک شاسی‌بلند بزرگ بروند، رئیس M «فرانک ون میل» پاسخ روشنی دارد. وی طی مصاحبه‌ای در طول یک گرند پری در آفریقای جنوبی، دلیل ساخت XM را توضیح داده است:


بسیاری از دارندگان لامبورگینی اوروس یا مرسدس بنز G کلاس گفته‌اند می‌خواهند از ب‌ام‌و چیزی شبیه آن داشته باشند و برای ما انتخاب XM منطقی بود


به گفتهٔ وی، XM سود بیشتری را هم به همراه خواهد داشت زیرا بخش شاسی‌بلندها هنوز هم بیشترین رشد را دارد. فرانک ون میل توضیح می‌دهد که اوضاع در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ متفاوت بود و آن سال‌ها دوران طلایی خودروهای اسپرت محسوب می‌شد. در آن زمان بسیاری از خودروسازان می‌خواستند مدل اسپرت داشته باشند و ب‌ام‌و هم با M1 به این نیاز پاسخ داد. شرایط اما طی دهه‌ها تغییر کرده و است اکنون خریداران خودروهای لوکس معمولاً یک شاسی‌بلند را ترجیح می‌دهند.

نایب‌رئیس بخش فروش ب‌ام‌و نیز انتظار دارد که ایالات‌متحده به همراه چین و خاورمیانه بازارهای اصلی XM باشند. به اعتقاد او، این خودرو خریدارانی را جذب می‌کند که قبلاً سراغ خودرویی مثل رنجروور، بنتایگا یا شاسی‌بلندهای فوق لوکس دیگر می‌رفتند. این شاسی‌بلند جدید برای جذب خریداران متفاوتی نسبت به کسانی که چیزی مثل M2 یا M3 را می‌خریدند طراحی شده است تا جذابیت‌های مدل‌های M را گسترش دهد. در همین حال، فرانک ون میل با بیان اینکه خریداران XM هرگز آن را به پیست نخواهند برد گفته است که از این شاسی‌بلند به‌صورت روزانه و برای دیده شدن استفاده می‌شود.

البته هرچند خبری از جانشین واقعی برای M1 نخواهد بود اما بخش M ب‌ام‌و در حال آماده شدن برای معرفی یک خودروی ویژه بنام ۳.۰ CSL است که در نوامبر امسال رونمایی می‌شود. این خودرو با بدنه‌ای دست‌ساز که یادآور کانسپت ۳.۰ CSL Hommage سال ۲۰۱۵ است، با قدرت بیشتر، گیربکس دستی و وزن کمتر، M4 CSL را به سطح جدید ارتقاء خواهد داد.

منبع:پدال