ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۶ به تولید M3 نسل E46 پایان داد و بنابراین هم‌اکنون یافتن یک نمونهٔ تمیز از این خودرو دشوار خواهد بود. این کوپهٔ اسپرت متعلق به زمانی است که طراحی‌های باواریایی‌ها اصلاً بحث‌برانگیز نبود و خوشبختانه اثری از جلوپنجره‌های عظیم دیده نمی‌شد. حال ویدئوی جدیدی که در اتوبان گرفته شده است، یک نمونهٔ بکر از این خودرو را نشان می‌دهد که راننده کاملاً آن را تحت‌فشار قرار داده و دنده‌های گیربکس شش سرعتهٔ دستی را پشت سرهم تعویض می‌کند.

دیدن رسیدن خودروهای قدیمی به حداکثر سرعت خود حس واقعاً نوستالژیکی دارد زیرا در آن سال‌ها زیر کاپوت M3 پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تنفس طبیعی قرار می‌گرفت که S54 نام داشت. این موتور هنوز هم صدای شگفت‌انگیزی دارد که نشان می‌دهد توربوشارژرها و فیلترهای ذرات بنزین چطور دوران خوش تنفس طبیعی را از ما گرفتند. در این ویدئو می‌توان M3 نسل E46 را دید که با دنده پنج تا دور ۸ هزار rpm پیش می‌رود و در این حالت به سرعتی در حدود ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این یکی از ۸۵ هزار دستگاهی است که از M3 نسل E46 ساخته شد و بدون کمک توربوشارژر بیش از ۳۴۳ اسب بخار قدرت داشت. هرچند جانشین امروزی این ماشین یعنی نسل G80 بسیار قوی‌تر است اما نباید فراموش کرد که وزن بسیار سنگین‌تری هم دارد. نسل کنونی M3 حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که تقریباً ۲۰۰ کیلوگرم از E46 بیشتر است. این در حالی است که وزن M3 CSL نسل E46 به میزان قابل‌توجه ۱۱۰ کیلوگرم نسبت به نسخهٔ معمولی کاهش یافت و به تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم رسید.

به همین دلیل، برخی معتقدند این خودرو اوج ب‌ام‌و است و هرگز تکرار نخواهد شد که تا حد زیادی حق دارند. البته یک M3 هیجان‌انگیزتر در راه است زیرا طی هفته‌های آینده نسخهٔ CS این ماشین با قدرت بیشتر و وزن کمتر نسبت به M3 کامپتیشن معرفی خواهد شد. البته عرضهٔ M3 CS جدید صرفاً با گیربکس اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک احتمالاً طرفداران متعصب باواریا را ناراحت خواهد کرد.

منبع:پدال