ظاهرا خودروساز باواریا برای ایجاد تحول در طراحی مدل‌های الکتریکی، آماده می‌شود. فلسفه‌ی طراحی بی‌ام‌و با نام “کمتر زیاد است” یا less is more تاکید ویژه بر سبک مینیمال و حداقل جزئیات دارد.

خودروی مفهومی Dee از عبارت Digital Emotional Experience به معنی تجربه‌ی تجربه عاطفی (احساسی) دیجیتال گرفته شده است. طراحی بیرونی، شباهت بسیار زیادی به مدل مفهومی ای ویژن سیرکولار دارن که سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.

خودروهای مفهومی بی ام آی ویژن

فاصله چرخ‌های بی‌ام‌و دی تا لبه‌ی بدنه (overhang)، بسیار کم در نظر گرفته شده تا ضمن کاهش ابعاد بدنه، مانورپذیری را بهبود دهد. این خودرو چندان بزرگ نیست اما به شکلی طراحی شده است که فاصله محورهای مناسب و فضای راحت داخل کابین داشته باشد.

به زحمت می‌توان خطی در نمای جانبی Dee پیدا کرد. طراحی این بخش حتی برای چرخ‌ها نیز بسیار ساده است. حالت عجیب و کم هیجان در پشت خودرو با نصب برچسب درجایگاه برند و چراغ‌های کاملا تخت به اوج می‌رسد.

بی ام و مدل Dee مفهومی آی ویژن

بی‌ام‌و آی ویژن دی از فناوری جوهر دیجیتال استفاده می‌کند. سال قبل، امکان تغییر رنگ بدنه و ایجاد طرح‌های متنوع روی خودروهای بی‌ام‌و  نمایش داده شد؛ اما امسال از E Ink برای قسمت‌های مرتبط با چراغ‌های جلو و عقب استفاده شده است. همچنین شیشه‌های جانبی قابلیت تغییر شفافیت و مات‌شدگی کامل دارند. این قسمت‌ها می‌تواند مثل یک مانیتور رنگی، تصویر راننده را هنگام ورود به کابین، نمایش دهند.

نمای کابین بی ام و مدل دی مفهومی آی ویژن

طرح مفهومی بی‌ام‌و آی ویژن دی،  مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌های مرتبط با نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) است.  در سراسر داشبورد، به جای کلیدهای فیزیکی یا مانیتور، حسگر لمسی وجود دارد. راننده می‌تواند میزان و چیدمان المان‌ها روی داشبورد یا شیشه‌ی جلو را تغییر دهد. این فناوری توسط بی‌ام‌و، فیجیتال (phygital) نام‌گذاری شده است.

نمای عقب بی ام و مدل دی مفهومی آی ویژن

مشابه دیگر خودروهای مفهومی در نمایشگاه CES لس وگاس، برای  بی‌ام‌و آی ویژن دی نیز اطلاعات فنی مشخصی وجود ندارد. براساس اظهارات مدیران شرکت سازنده، سدان‌های الکتریکی بی‌ام‌و در آینده نزدیک، ۲۰ درصد ظرفیت شارژ بیشتر، ۳۰ درصد افزایش توان پیمایش و ۳۰ درصد بهبود سرعت شارژ خواهند داشت. همچنین کاهش وزن باتری به میزان ۲۰ درصد طی سال‌های آینده محقق خواهد شد.

منبع:پدال