سال‌ها است که خودروهای پرفورمنس و سطح بالا ابزاری برای خودروسازان بوده‌اند تا خریداران را به سمت نمایندگی‌های فروش خود بکشانند. ساخت خودرویی با قدرت بیشتر و طراحی هیجان‌انگیز، توجهات را به خود جلب می‌کند اما گذشته از افزایش فروش، این خودروها با به نمایش گذاشتن تکنولوژی‌های پیشرفته، طراحی جذاب و پرفورمنس چشمگیر، وجهه برند را تقویت می‌کنند. در این بخش از بازار خودروسازان آلمانی با بازوهای پرفورمنس خود یعنی مرسدس AMG، ب‌ام‌و M و آئودی RS بسیار فعال هستند اما دیگر برندهای لوکس هم بخش‌های پرفورمنس ویژه‌ای دارند مثل آلفارومئو کوادریفولیو، لکسس F، جگوار SVR و کادیلاک V. در اکثر موارد، خودروهایی که از طریق این قسمت‌ها برای فروش عرضه می‌شوند نسخه‌ای از محصولات استاندارد و تیراژ بالای شرکت‌ها هستند که به پیشرانه‌های قوی‌تر مجهز می‌شوند و از طراحی هیجان‌انگیزتری بهره می‌برند.


کدام بخش پرفورمنس فروش بیشتری دارد؟

آمار و ارقامی که در این رابطه جمع‌آوری شده است، شامل بازار اروپا و صرفاً چهار شرکت آئودی، مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آلفارومئو می‌شود. با توجه به این آمار، در بین چهار شرکت مذکور، سری RS آئودی در سال ۲۰۲۱ بیشترین فروش را داشته و پیشتازی خود را در سه‌ماههٔ اول امسال هم حفظ کرده است. فروش تمام محصولات RS این شرکت از هاچ‌بک کوچک RS3 گرفته تا کراس‌اوور بزرگ RS Q8 سال گذشته ۱۷,۶۰۰ دستگاه و در سه‌ماههٔ نخست سال جاری نزدیک به ۷ هزار دستگاه بوده است. این ارقام به ترتیب ۳ درصد و ۴.۷ درصد از کل فروش آئودی را تشکیل می‌دهند. این شرکت برای محصولات پرفورمنس خود بازاریابی بسیار خوبی انجام می‌دهد و طیف متنوعی از خودروها را برای خریداران مختلف ارائه می‌کند ولی بااین‌وجود، در خانوادهٔ محصولات پرفورمنس آئودی مدل‌هایی کلیدی مثل RS Q5 غایب هستند.


در آمار فروش، مرسدس AMG پس از آئودی RS قرار دارد. فروش این بخش در سه‌ماههٔ اول امسال حدود ۶,۳۰۰ دستگاه بوده که کاهشی ۳۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. مثل آئودی، AMG هم طیف گسترده‌ای از محصولات پرفورمنس را ارائه می‌کند و از این طریق توانسته ۴.۱ درصد از کل فروش مرسدس را به خود اختصاص دهد. البته در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۱ این رقم ۵.۴ درصد بوده است.


ب‌ام‌و M نیز در طول سه ماه اول سال جاری موفق به فروش حدود ۳,۶۰۰ دستگاه از محصولات M کامل و تمام‌عیار خود شده است. به لطف عرضهٔ نسل جدید مدل‌های M3 و M4 که هردو جلوپنجره‌های بزرگ بحث‌برانگیزی دارند، فروش بخش M نسبت به سال قبل ۱۸ درصد بیشتر شده است. بااین‌حال، برخلاف آئودی و مرسدس، محصولات M پاور تنها ۲.۳ درصد از کل فروش ب‌ام‌و را به خود اختصاص داده‌اند.


و درنهایت به آمار فروش بخش کوادریفولیوی آلفارومئو می‌رسیم که بسیار جالب است. هرچند فروش این بخش در سه‌ماههٔ نخست سال ۲۰۲۲ در اروپا بسیار اندک و در حدود ۵۰۰ دستگاه بوده است اما نسخهٔ کوادریفولیوی مدل‌های جولیا و استلویو در این مدت ۵.۸ درصد از کل فروش آلفا را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به ۵.۳ درصد در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ اما چرا محصولات پرفورمنس آلفارومئو در مقایسه با رقبای آلمانی درصد بیشتری از خریداران را به سمت خود جلب می‌کنند؟ یکی از دلایل این موضوع تعداد محدود محصولات این شرکت است ولی بااین‌وجود، واضح است که مدل‌های پرفورمنس آلفا در بین خریداران این برند ایتالیایی بسیار محبوب هستند و در رسانه‌ها هم توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کنند.


منبع:پدال