نسل دوم آئودی RS5 از زمان معرفی در حدود نیم دهه پیش یک معما بوده است. در آن زمان، آئودی نسل اول این خودرو که به پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه مجهز بود را با نسل جدیدی جایگزین کرد که از پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی ۴۵۰ اسب بخاری و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکرد و بااینحال، خودروی جدید نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده بود.
البته در رقابتی که آن زمان بین RS5 جدید و مرسدس C63 AMG ترتیب دادیم، آئودی شکست خورد زیرا این ماشین نه بهاندازهٔ C63 پرخاشگر و عضلانی بود، نه به انداز آلفارومئو جولیا کوادریفولیو اسپرت بود و نه بهاندازهٔ بامو M4 قدرتمند بود اما چیز شگفتانگیزی در آن وجود داشت. حال پنج سال بعد، آئودی در تلاش است با معرفی RS5 کامپتیشن مدل ۲۰۲۳ جذابیت این مدل را افزایش دهد.
به گفتهٔ آئودی، خریدارانش RS5 هیجانانگیزتری میخواستند و با در نظر گرفتن این خواسته، تیم RS بهجز موتور، تغییرات زیادی را در تقریباً همهٔ قسمتهای خودرو انجام داده است. لاستیکها حالا پیرلی P Zero کورسا هستند و روی رینگهای جدیدی قرار گرفتهاند که هرکدام ۲ کیلوگرم سبکتر شدهاند. علاوه بر این، آئودی حدود ۸ کیلوگرم از مواد عایق صدای RS5 را هم حذف کرده تا مجموعاً به ۱۵ کیلوگرم وزن کمتر دست پیدا کند. حداکثر سرعت خودرو نیز با افزایشی ۴۰ کیلومتری به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. حالت S گیربکس برای تعویض دندههای سریعتر باز تنظیم شده و در حالت دستی نیز زمانی که پیشرانه به ردلاین میرسد دندهها را افزایش نمیدهد.
سیستم تعلیق خودرو نیز بشدت اصلاح شده و حالا یک سانتیمتر ارتفاع خودرو کمتر شده که میتوان یک سانتیمتر دیگر هم آن را کاهش داد. آنتیرول بارهای تطبیقی RS5 کامپتیشن جدید هستند و در عقب بسیار سفتتر شده است؛ اما با وجود همهٔ این تغییرات، هیچ نشانی در بیرون وجود ندارد که نشان دهد با یک RS5 کامپتیشن طرف هستیم و صرفاً این موضوع را باید از روی آینههای فیبر کربنی و سر اگزوزهای مشکیرنگ فهمید. همانطور که در ابتدا گفته شد، در پیشرانه هم هیچ تغییری صورت نگرفته و همان ۴۵۰ اسب بخار قدرت قبل را تولید میکند زیرا افزایش قدرت این موتور نیاز به هزینهٔ اضافی داشته و به اعتقاد آئودی، فروش RS5 آنقدر نیست که این هزینهها را توجیه کند.
بااینحال، به لطف کاهش وزن و دیگر تغییرات، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت RS5 کامپتیشن با ۰.۱ ثانیه بهبود به ۳.۴ ثانیه رسیده است. اولین چیزی که هنگام رانندگی با این خودرو جلبتوجه میکند صدای غرغر شنیدنی پیشرانه است که بیشتر به گوش میرسد زیرا بخش زیادی از عایقهای صوتی قسمت فایروال حذف شدهاند. این ماشین از کیفیت سواری خوبی هم برخوردار است. خودروهای اسپرت و پرفورمنس باید سفت و درعینحال انعطافپذیر باشند و RS5 کامپتیشن دقیقاً همینطور است و دستاندازها، ترکها و ناهمواریهای مسیر را با اعتمادبهنفس جذب میکند. دلیل اصلی این عملکرد خوب، کمکفنرهای کاملاً قابل تنظیم هستند.
در بخش هندلینگ نیز تغییرات به آنچه آئودی میخواسته یعنی جذابیت و درگیری بیشتر رانندگی منجر شده است. البته RS5 روی پلتفرم MLB Evo II گروه فولکسواگن ساخته شده و درنتیجه پیشرانه همچنان جلوتر از محور جلو قرار گرفته و به همین دلیل حدود ۵۷ درصد از وزن خودرو روی چرخهای جلو قرار دارد که این در هنگام رانندگیهای شدید موجب کمفرمانی میشود اما در خیابان، لاستیکها قبل از سیستم تعلیق شروع به جیغ کشیدن میکنند که این بسیار چشمگیر است.
برای آزمایش RS5 کامپتیشن، آئودی پیست فوقالعادهٔ آسکاری در جنوب اسپانیا را در نظر گرفته بود. روی این پیست، RS5 با تنظیم ESP روی حالت اسپرت عمدتاً خوب عمل میکرد اما هنگام ترمز گیریهای سنگین و شدید، عقب خودرو بیش از حد انتظار تکان میخورد و مطمئن نبودم که این موضوع به خاطر ضعف در ستاپ خودرو است یا سیستم کنترل پایداری. بااینحال، وقتی همهٔ سیستمهای الکترونیکی را خاموش کردم، رفتار خودرو هنگام ترمز گیری کمی بهبود پیدا کرد.
کمکفنرهای جدید این ماشین برای پیست نوربرگرینگ در نظر گرفته شدهاند اما به دلیل آسفالت عالی پیست آسکاری، در اینجا کمی سفتتر تنظیم شدهاند. هرچند RS5 کامپتیشن هرگز یک خودروی پیست نیست ولی با هر بار دور زدن در پیست، اعتمادبهنفس بیشتری پیدا میکردم که این خصیصهٔ یک خودروی خوب است. همچنین من آسکاری را کاملاً ناراضی ترک کردم و میخواستم بیشتر رانندگی کنم که این هم یکی دیگر از ویژگیهای خوب یک خودرو محسوب میشود. بااینحال، ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر قطعاً به بهتر شدن RS5 کامپتیشن کمک شایانی میکرد.
جمعبندی
آئودی RS5 حتی در نسخهٔ کامپتیشن نیز هنوز یک معما باقی مانده است. این خودرو در مقایسه با رقبای مستقیم خود یعنی مرسدس C63 AMG، آلفارومئو جولیا کوادریفولیو و بامو M4/M3 کاستیهای آشکاری دارد. همهٔ این سه خودرو روی پلتفرم محرک عقب ساخته شدهاند (پلتفرم MLB Evo II فولکسواگن محرک جلو/چهارچرخ محرک است) و قدرت بیشتری دارند. آلفا و بامو هردو ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارند و نسل جدید C63 با قدرت فوقالعادهٔ ۶۸۰ اسب بخاری معرفی شده است. بااینحال، در آئودی RS5 کامپتیشن چیز خاصی وجود دارد.
بهعنوانمثال، با اینکه میدانم M4 کامپتیشن خودروی سریعتری است اما ترجیح میدهم آئودی داشته باشم. RS5 کامپتیشن در سرعتهای مجاز جذابتر است، برای استفادههای روزمره بهتر است و دهها برابر ظاهر زیباتری نسبت به بامو دارد. آئودی یک خودروی عالی را گرفته و آن را هیجانانگیزتر و بهتر کرده است. بله قیمت کامپتیشن حدود ۱۶ هزار دلار نسبت به RS5 استاندارد افزایش یافته اما بهبودهایی که در هندلینگ تجربه کرده ارزش این مبلغ بیشتر را دارند؛ بنابراین بهطورکلی، آئودی به آنچه در RS5 کامپتیشن در نظر داشت رسیده است: خودرویی عالی را بگیرید و آن را خاصتر کنید.
منبع:پدال
دیدگاه خود را بنویسید