با سه تا از سریعترین سدانهای تولیدی که دنیا تاکنون به خود دیده آشنا شوید. آیا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۶.۱ ثانیه مغز شما را درگیر میکند؟ این شتاب متعلق به کندترین عضو جمع است. چنین شتابی در خودروهایی ارائه میشود که به همان اندازه که روی پرفورمنس تمرکز دارند، لوکس هم هستند. هر سه خودرو بهصورت استاندارد از تودوزی چرمی، کنترل تهویه خودکار و سیستم صوتی درجهیک بهره میبرند و فضای کافی برای حمل چهار نفر با چمدانهایشان را دارند. اولین عضو این جمع بامو M5 است. این یک سری ۵ سدان بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط بخش موتوراسپرت بامو به هیولایی با ۲۶۰ اسب بخار قدرت تبدیل شد و سپس سازندهٔ آلمانی نسل دوم آن را با پیشرانهٔ حجیمتر و قویتر در سال ۱۹۹۱ به بازار فرستاد.
مرسدس بنز نیز پس از دیدن تیونرهای مستقلی مثل AMG که محصولاتش را بهطور موفقی تقویت میکردند، برای سال ۱۹۹۲ مدل اسپرت کارخانهای ۵۰۰E را تولید کرده است. این خودرو که توسط پورشه برای مرسدس مونتاژ میشود، یک سدان ۳۰۰E است که در سینهٔ آن قلب آتشین ۵ لیتری V8 آلومینیومی قرار گرفته یعنی همان موتوری که برای مدل اسپرت ۵۰۰SL توسعه پیدا کرده است. یک سیستم تعلیق فوقالعاده، چرخهای بزرگتر و پانلهای بدنهٔ عریضتر هم این موتور قدرتمند را همراهی میکنند. تازهواردترین عضو گروه هم مدل جدید آئودی S4 است. این درواقع یک سدان آئودی ۱۰۰ تقویتشده با سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق اسپرت، مجموعهای از تغییراتی بیرونی و داخلی و نسخهٔ ارتقاءیافتهای از پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی است.
مقام سوم: آئودی S4
نقاط قوت: کابین درجهیک، ظاهر شیک، پرفورمنس چهارفصل
نقاط ضعف: کاهش قدرت ترمزها در طول رانندگی، واکنشهای تنبل
S4 به خاطر ویژگیهایی مثل ظاهر شیک و کابین پر از آمپر، تا حد زیادی ما را به یاد یک جت تجاری میاندازد. هرچند این کوتاهترین فاصلهٔ محوری گروه را دارد اما کشیدهترین و عریضترین عضو جمع است درعینحال کوچکتر از همه احساس میشود. S4 با آمپرهای متعدد، متریال باکیفیتی شامل چرم، پلاستیک نرم و چوب و بیشترین فضای پای عقب در بین این سه، کابین جت مانندی دارد.
پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر خودرو نیز با توجه به حجم خود قدرت قابلتوجهی تولید میکند (۲۳۰ اسب بخار) و با صدای غرغر و توربین مانندی که به شنیدن آن از موتورهای پنج سیلندر آئودی عادت داریم به ردلاین خود میرسد. این پیشرانه پرفورمنس قابلتوجهی را فراهم میکند و خودرو را ظرف تنها ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، دو سدان دیگر به لطف پیشرانههای بزرگتر و قویتر، بسیار سریعتر هستند. حداکثر سرعت آئودی نیز روی تنها ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. علاوه بر این، نهتنها گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری موتور آئودی از دو رقیب خود کمتر است بلکه با تأخیر توربو هم مواجه خواهد بود.
در همین حال، هرچند ترمزها توانستند خودرو را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تنها ۵۲.۱ متر متوقف کنند اما در طول رانندگی نسبتاً تهاجمی ما قدرت توقف آنها بشدت کاهش پیدا کرد. S4 با قیمت پایهای که از ۴۵,۵۰۰ دلار آغاز میشود، با اختلاف ارزانترین خودروی این جمع است و از نقاط قوت زیادی مثل کابین فوقالعاده، پرفورمنس درخشان و کشش سیستم کواترو در هر شرایط آب و هوایی برخوردار است اما این جت چهارچرخ در برابر رقبای قویتر خود خیلی آسان شکست خورد.
مقام دوم: مرسدس بنز ۵۰۰E
نقاط قوت: سرعت خیرهکننده، شاسی سرزنده، ساختار تانک مانند
نقاط ضعف: قیمت فضایی
با زیر کاپوت شروع میکنیم جایی که یک موتور ۵ لیتری V8 با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور پنهان شده است. حتی با وجود وزن ۱۷۸۱ کیلوگرمی، این قدرت به سرعتی تبدیل میشود که میتوانید آن را در استخوانهای خود احساس کنید. ۵۰۰E که نیروی خود را بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب میرساند، ظرف تنها ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و تا حداکثر سرعت محدودشدهٔ ۲۵۰ کیلومتر بر ساعتی خود پیش میرود.
اما علاوه بر قدرت عظیم، بدنهٔ مرسدس بهاندازهٔ یک کشتی جنگی محکم است، شاسی هرگز آشفته نمیشود و موتور در سرعتهای بالا ساکت است. ۵۰۰E همچنین جادههای پرپیچوخم را مثل خودرویی با نصف اندازهٔ خود میبلعد. فرمان بسیار دقیق است و ترمزها خودرو را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ظرف فقط ۵۰.۶ متر متوقف میکنند بدون اینکه قدرت آنها پس از مدتی کاهش پیدا کند. این ماشین مثل هر بنز دیگری، شیک و زیبا است، سواری نسبتاً نرمی دارد و گشتاور آن بهقدری زیاد است که گیربکس ترجیح میدهد حرکت را با دندهٔ دو آغاز کند.
۵۰۰E از کابین جادار و شیکی برخوردار است حتی اگر بهاندازهٔ آئودی چشمگیر نباشد. در همهجا چرم به چشم میخورد، بهطور سخاوتمندانهای از تزئینات چوبی استفاده شده است و صندلیها ماهرانه طراحی شدهاند. بهطورکلی، با وجود چند انتقاد جزئی، بهسختی میتوان از ۵۰۰E ایراد گرفت؛ بنابراین، چرا این مرسدس در جایگاه اول قرار نگرفت؟ ۵۰۰E فقط یک ایراد بزرگ دارد که قیمت پایهٔ ۸۷,۳۶۵ دلاری است. این رقم از هر نظر و خصوصاً در مقایسه با رقیب باواریایی، وحشتناک است.
مقام اول: بامو M5
نقاط قوت: غرش مهیب، گیربکس عالی، پرفورمنس شگفتانگیز
نقاط ضعف: کابین بیاحساس، چرخهای عجیب
M5 خودروی کاملاً اسپرتی است و این را از همان زمانی که سوئیچ را میچرخانید خواهید فهمید. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی حتی در حالت سلو هم با غرغری منحصربهفرد اطلاع میدهد که چیز متفاوتی زیر کاپوت پنهان شده است. با فشردن پدال گاز، عقربهٔ دورسنج موتور فوراً بالا میرود و غرش موتور با صدایی نرم بلند میشود. کلاچ را بگیرید، دستهدندهٔ گیربکس پنج سرعته را در دنده یک قرار دهید، گاز را تخته کنید و کلاچ را رها کنید تا وارد بهشت سدانهای اسپرت شوید.
موتور با ۳۱۵ اسب بخار قدرت، آمادهٔ اجرای دستورات است و وقتی پای راست شما خواستهای داشته باشد، اتفاقات خوبی میافتد زیرا ماشین ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. M5 همچنین با اختلاف زیادی بالاترین سرعت گروه را در آزمایش اسلالوم ثبت کرد که نشان از تعادل شاسی، کنترل بادیرول و پاسخگویی فرمان دارد؛ بهعبارتدیگر، بسیاری از خودروهای اسپرت جهان برای همگام شدن با این سدان چهاردر در جادههای پیچدرپیچ کار سختی خواهند داشت.
در داخل اما هرچند کابین خودرو با چرم پوشیده و به هرگونه تجهیزات رفاهی قابلتصور مجهز شده است اما تا حدود سرد و ساده به نظر میرسد. البته شما یک سدان اسپرت را برای تزئینات داشبورد آن نمیخرید. M5 چیزهای مهمتری را ارائه میکند: یک پیشرانهٔ عالی، ترمزهای فوقالعاده، شاسی بینقص و شخصیت قابلاعتماد. قیمت پایهٔ این ماشین از ۶۴,۴۳۰ دلار آغاز میشود که شاید رقم زیادی به نظر برسد اما برای سدان پرفورمنسی که قطعاً شما را شگفتزده خواهد کرد رقم منصفانهای بهحساب میآید.
منبع:پدال
دیدگاه خود را بنویسید