اما قبل از آن می رویم به سراغ نکته ای بسیار مهم که باید بدانید تمام خودرو ها برای فرمانپذیری به این قطعه یعنی جعبه فرمان نیاز داشته و در صورت از بین رفتن کارایی آن شما با مشکل بسیار بسیار شدیدی مواجه خواهید شد .
تمامی وسایل نقلیه از سادهترین تا پیچیدهترینشان، باید توسط راننده کنترل شوند هرچند در سالهای اخیر سیستمهای خودران نیز به صورت آزمایشگاهی تولید شدهاند ولیکن به نظر میرسد تا مرحله تجاری شدن و صد البته ورود به کشور! زمان زیادی باقی مانده است. اگر تا به حال سوار اسب و یا موارد مشابه شده باشید قطعا میدانید که باید با افسار جهت حرکت را تعیین نمایید، فرمان خودرو و یا به صورت فنیتر و علمیتر سیستم فرمان خودرو به سان افساری است که کنترل خودرو و جهت حرکت آن را در اختیار شما قرار میدهد.
شاید اولین چیزی که با شنیدن سیستم فرمان خودرو به ذهنتان خطور کند همان غربیلک گردی است که هر روز آن را به گرمی در دستان خود گرفته و به سان عزیزی محکم میفشاریدش، ولیکن سیستم فرمان خودرو پیچیدهتر از این چیزهای فانتزی! است. سیستم فرمان دارای قطعات و پیچیدگیهای خاص خود است که در ادامه به بررسی یکی از مهمترین این تجهیزات یعنی جعبه فرمان خواهیم پرداخت.
کاربرد جعبه فرمان چیست ؟
کاربرد این قطعه به این صورت است که وقتی شما فرمان را به راست و یا چپ می چرخانید , نیروی چرخشی را از شما دریافت و به دنده ها و یا روغن و پیستون می دهد اما چگونه این اتفاق می افتد ؟
جعبه فرمان ها که در بخش زیر می خوانید شامل 3 دسته می شوند که به طور کافی در باره آن توضیح داده ایم اما در این بخش می خواهیم در مورد کارای کلی این قطعه سخن بگوییم اما ساده .
وقتی که شما فرمان را به سمت راست و یا چپ با هر درجه چه 1 و چه 180 درجه , این درجه به وسیله میله ای که متصل به فرمان و از طرفی به چرخ دنده های جعبه فرمان متصل است , منتقل می شود .
این چرخ دنده ها نیروی دریافتی را به 2 قطعه افقی رسانده و این قطعات به چرخ نیرو وارد کرده که یا به سمت خود می کشد و یا چرخ را هل می دهد اما چگونه ؟ متوجه نشدید ؟
ببینید 2 میله در این قطعه وجود دارد , یکی سمت راست و یکی سمت چپ و همینطور میله متصل به فرمان هم در وسط به یک چرخ دنده متصل است .
وقتی که شما به سمت چپ می چرخانید فرمان را برای مثال 30 درجه , این میله به چرخدنده نیرو وارد کرده و چرخ دنده میله را به همان اندازه اما به صورت افقی به سمت بیرون هل می دهد در همین حال , میله سمت راست به داخل رفته و چرخ راست را به سمت داخل می کشد ( درست بر عکس چرخ چپ ) .
مدل ها و انواع جعبه فرمان ها کدام است ؟
جعبه فرمان دارای چنین نوع است که ما در اینجا 2 نوع هیدرولیک و مکانیکی را بررسی می کنیم .
در نوع جعبه فرمان هیدرولیک , کارای همان اما در اینجا , به جای 2 میله افقی , در لوله خالی این قطعه , روغن و در انتهای آن 2 پیستون قرار دارد که کار هل دادن و کشیدن چرخ ها را انجام می دهد .
در این نوع فرمانپذیری بسیار راحت بوده و نیروی بسیار کمی که شما وارد می کنید به راحتی به کار گفته شده و نیروی کمتری درگیر و مصطحلک می شود برای همین شما بر فرض اگر پشت فرمان نیسان آبی های 20 سال پیش بنشینید و بعد از 2 روز رانندگی پشت یک 206 تیپ 5 بنشینید , می توانید تفاوت را متوجه بشوید .
در نیسان شما برای 30 درجه چرخش باید 12 کیلوگرم نیرو وارد کنید اما در خودرو های فرمان هیدرولیک شما برای 30 درجه چرخش می توانید از 1 کیلوگرم نیرو استفاده کنید .
پس جعبه فرمان هیدرولیکی باعث شده تا شما به راحتی و با کمترین مشکل رانندگی کنید .
جنس جعبه فرمان از چیست ؟
اولا باید بدانید که این قطعه در حین کار بسیار داغ می شود و بهتر است بدانید نوع هیدرولیکی آن 5 برابر داغ می شود زیرا روغن درون این قطعه پیوسته در حال متراکم و آزاد شدن است .
پس باید این قطعه از جنسی ساخته شود که هم دارای تحمل دما و هم فشار های بسیار زیاد روغن متراکم شده را داشته باشد .
همانطور که می دانید اکثرا از چدن و یا آلیاژ فولای ساخته می شوند اما برای خودرو های سواری سبک از چدن و برای کامیون ها و تریلی ها از فولاد استفاده می شود .
جالب است بدانید برای تانک ها از تنگستن استفاده شده که مقاوم ترین فلز شناخته شده می باشد .
آیا جعبه فرمان خراب هم می شود ؟
اگر بخواهیم این قطعه را به قطعه ای نامیرا معرفی کنیم اشتباه نکردیم .
عمر این قطعه درست مانند قطعه منیفولد دود می باشد که بالای 10 سال عمر می کند .
اما منظور ما عمر درون قطعه ای نبود .
اگر عمر درون قطعه ای را بخواهیم بسنجیم باید بدانید که روغن به قدری قدرت دارد که به مرور می تواند هر قطعه ای را نابود کند پس وقتی که شما دارای خودروی فرمان هیدرولیک هستید و بعد از 8 الی 10 سال می بینید خودروی شما فرمانپذیری درستی ندارد , ولی حتی خرابی هم از خارج این قطعه نمی بینید , به این معناست که این قطعه از دروم خورده شده و محاسبات فنی آن کاملا بهم ریخته و در حال نابودی است .
اگر فرمان شما مکانیکی بود و احساس کردید که بسیار سخت تر از قبل شده شک نکنید دنده های تاج خروسی شکل این قطعه شکسته و یا خورده شده .
نوع جعبه فرمان بر فرمانپذیری خودرو تاثیری دارد ؟
100% تاثیر دارد , شما اگر یک خودرو با جعبه فرمان هیدرولیکی و یک خودرو با جعبه فرمان مکانیکی را در کنار هم قرار دهید و بگویید که باید در پیست مسابقه دهید و به خودرویی که دارای جعبه مکانیکیست موتور بسیار قوی تری هم بدهید می توانید ببینید که هیدرولیک برنده است . اما چرا ؟
وقتی این دو خودرو به پیچ های پیست مسابقه می رسند , خودروی مکانیکی باید ترمز های بسیار زیادی کند تا بتواند با فرماندهی سخت , خودرو را هدایت کند اما خودروی هیدرولیک می تواند در کسری از ثانیه حتی بدون ترمز این پیچ را رد کند . ؟
پس جعبه فرمان مکانیکی با هیدرولیک تفاوت بسیاری دارد و همچنین فرمانپذیری را به طرز چشمگیری تغییر می دهد .
نوع جعبه فرمان بر فرمانپذیری خودرو تاثیری دارد ؟
فرمان متغیر چیست ؟
به فرمان ریلی گفته می شود که در آن واحد می تواند در قست راست و یا در قسمت چپ قرار بگیرد که از این نوع فرمان در خودرو های آلمانی زمان جنگ استفاده می شد .
این خودرو داری جعبه فرمان آونگی و متغیر بوده که در این حالت می تواند میله را برای مدتی کوتاه از دنده های جدا کرده و به سمت دیگری منتقل کند .
خدارو شکر دیگر از این خودرو ها ساخته نشد .
1- غربیلک فرمان: غربیلک فرمان، ملموسترین قطعه سیستم فرمان است که چرخش دست راننده را به ستون (میل) فرمان منتقل مینماید. علاوه بر این، غربیلک وظیفه دیگری نیز بر عهده دارد و آن هم افزایش گشتاور اعمالی است که راننده به غربیلک اعمال مینماید. هرچقدر قطر غربیلک افزایش یابد گشتاور اعمالی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در خودروهای جدید، غربیلک فرمان قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه را داشته و کمپانیهای سازنده حداکثر تلاش خود را برای راحتی راننده دارند.
2- ستون (میل) فرمان: میل فرمان رابط بین غربیلک و جعبه فرمان بوده و چرخش غربیلک را به جعبهفرمان منتقل مینماید. این میل حالت خرطومی داشته و به همین دلیل، قدری انعطافپذیر است و همین امر باعث افزایش ایمنی راننده به هنگام تصادف میگردد چراکه در غیر این صورت ممکن بود به هنگام تصادف میل فرمان به داخل کابین وارد شده و به راننده آسیب برساند.
3- جعبهفرمان: جعبه فرمان را شاید بتوان مهمترین قطعه سیستم فرمان دانست که سه وظیفه مهم بر عهده دارد:
الف) افزایش گشتاور
ب) تغییر صفحه دوران غربیلک فرمان به صفحه مکانیزم فرمان
ج) تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی
4- پیتمن: پیتمن یا بازوی پیتمن بر روی شفت خروجی جعبه فرمان نصب شده که حرکت دورانی شفت را به حرکت زاویهای تبدیل مینماید. انتهای پیتمن نیز به واسطه یک سیبک به میله درگ اتصال مییابد.
5- میله درگ: میله درگ رابط بین پیتمن و شغالدست است.
6- شغالدست و سگدست: علت نامگذاری این دو قطعه به خاطر شکل ظاهری آنها است. با حرکت شغالدست، سگدست نیز چرخیده و در نهایت چرخها نیز تغییر جهت میدهند.
تحقیق و نوشتار: فروشگاه آلمان
فروشگاه آلمان یدکی بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی
09123964690
09392004206
دیدگاه خود را بنویسید