نویسنده:مرتضی قانع (منبع: خودرو بانک)


راز هندلینگ عجیب مرسدس بنز F400 کاروینگ؛ اسطوره مهندسی آلمانی

راز هندلینگ عجیب مرسدس بنز F400 کاروینگ؛ اسطوره مهندسی آلمانی

اتحاد دایملر کرایسلر همه نوع آزمایشات علمی عجیب و غریبی را انجام داد، و حتی اگر نظرتان نسبت به آن‌ها منفی باشد، حداقل برخی از آن‌ها به یاد ماندنی بودند. آیا موتورسیکلت مفهومی دوج توماهاک با موتور V-10 را به خاطر دارید؟ 

داج توماهاک سریع ترین موتورسیکلت جهان - هونل پورتال

این مدل یکی از خاص‌ترین وسایل نقلیه مفهومی اوایل دهه ۲۰۰۰ بود. 


کرایسلر کراس‌فایر که ترکیبی از مرسدس بنز SLK و خودروهای رترو بود را چطور؟ 

Z4Car

اما قطعا خودرو مفهومی مرسدس بنز F 400 کاروینگ را یادتان نرفته است.

File:Mercedes-Benz prototypes amk1.jpg - Wikimedia Commons

به عنوان بخشی از خط تولید این خودروهای پژوهشی (خودروهای مفهومی که ویژگی‌های مفید یا خاصی داشتند)، ماموریت مرسدس بنز F400 بررسی زاویه عمودی چرخ متغیر بود. این سیستم می‌تواند زاویه عمودی چرخ‌ها را تا ۲۰ درجه تغییر دهد و با کمک لاستیک‌های طراحی شده خاص، کشش جانبی را افزایش دهد. هر کسی روی ساخت یک خودرو مخصوص مسابقه کار کرده باشد، مزایای زاویه چرخ منفی را درک خواهد کرد، اما استفاده از سیستم‌های تعلیق سنتی برای افزایش زاویه چرخ منفی، ریسکی است که می‌تواند هندلینگ خودرو را بهبود بخشد، اما ممکن است فرسایش تایر را افزایش دهد.

هندلینگ عجیب مرسدس بنز F400:

اما شرایط برای مرسدس بنز F400 فرق دارد، که از مزایای زاویه عمودی چرخ منفی زیاد بدون تاثیرات بدش بهره می‌برد. تایرها طراحی منحصر به فردی داشتند، و بخش داخلی آن‌ها کمی گرد شده بود، تا حین رانندگی معمولی با جاده تماسی نداشته باشد. البته سر پیچ‌ها، سیستم اکتیو کمبر، زاویه عمودی چرخ منفی را افزایش می‌داد و این امکان را فراهم می‌کرد تا بخشی از تایر نامتقارن که کشش بیشتری داشت با کف جاده تماس پیدا کند. سیستم زاویه عمودی چرخ همچنین برای بهبود کنترل پایداری و افزایش قدرت توقف اضطراری مرسدس F400 مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مرسدس F400

با اینکه عملکرد سخت‌افزار کنترل پیچ این مدل هنوز خاص و جذاب است، اما سبک طراحی آن خیلی تازه نیست. شاید برخی بگویند ظاهر مرسدس F400 شبیه یک ماهی بادکنکی است، اما حداقل ظاهر خسته‌کننده‌ای ندارد.

سیستم کنترل بدنه، ماحصل تحقیقات اکتیو کمبر:

متاسفانه، سیستم اکتیو کمبر F400 به موفقیت نرسید، اما این شرکت از نوآوری در زمینه سیستم‌های هندلینگ خودرو دست برنداشت. سیستم کنترل بدنه فعال از سال‌ها پیش در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تازگی سیستم مایل شدن فعال این شرکت به خودروهایش کمک می‌کند مثل موتورسیکلت‌ها کمی به درون پیچ مایل شوند و سه درجه انحراف مثبت یا منفی برای بهبود هندلینگ فراهم می‌کند، در حالی که نیروهای گرانشی جانبی را محدود می‌کند.


فروشگاه آلمان یدک بزگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی با بیش از سی سال تجربه

www.almanyadak.ir