آیندهی سیستمهای حملونقل بسیار روشن به نظر میرسد و خودروهای خودران روشن کنندهی این مسیر هستند. اما پیش از فراگیر شدن این تکنولوژی، باید مطالعات و بررسیهای زیادی صورت گیرد چراکه چگونگی نحوهی برخورد انسانها با این تکنولوژی پس از فراگیری آن، هنوز روشن نیست و تاثیرات آن بر روی محیط زیست جای ابهام دارد. حامیان ساخت خودروهای خودران معتقدند که این خودرو بسیاری از مشکلات ترافیکی را حل خواهد کرد و البته منتقدانی هم وجود دارند که توسعهی این خودروها چندان مفید نمیدانند.
تاریخچه خودروهای خودران
تحقیقات بر روی سیستمهای خودران یا ADS، دست کم از سال 1920 شروع شد و آزمایشها بر آن از 1950 آغاز گردید. اولین خودروی نیمه خودران در سال 1977 توسط آزمایشگاه مهندسی مکانیک تسوکوبا ژاپن طراحی شد که به خیابانهای خط کشی شده نیازمند بود تا از طریق دو دوربین روی چرخها و یک کامپیوتر آنالوگ این خط کشیها را تفسیر کند. سرعت این خودرو تا 30 کیلومتر بر ساعت میرسید.
اولین خودروهای خودران واقعی ابتدا توسط دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در سال 1980 و پس از آن با سرمایه گذاری دپارتمان دفاع آمریکا بر روی پروژهی ALV در سال 1990 و سپس توسط شرکت مرسدس بنز و پروژهی اریکا دانشگاه بوندسوئر مونیخ آلمان در سال 1987، پا به عرصهی ظهور گذاشتند. پروژهی ALV در سال 1985 توانست سرعت این خودروها را به 31 کیلومتر بر ساعت در خیابانهای دو بانده برساند و در سال 1986 قابلیت تشخیص موانع و عدم برخورد به آنها را به این خودروها اضافه کرد. در سال 1987 نیز قابلیت رانندگی خارج از جاده، در شرایط شب و روز را برای این خودروها طراحی کرد.
آمریکا در سال 1991 مبلغ 650 میلیون دلار برای تحقیق بر روی سیستم بزرگراههای اتوماتیک اختصاص داد تا رانندگی بدون راننده از طریق ارتباط تکنولوژی قرار گرفته در چرخهای ماشینهای خودران با تکنولوژی قرار گرفته در زیرساخت بزرگراه، تحقق یابد. در سال 1997 این پروژه به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت اما سرمایهگذاریهای وسیعتری بر روی آن صورت نگرفت.
در سال 2017، آئودی اظهار کرد که جدیدترین خودروی این شرکت یعنی A8، با استفاده از سیستم هوش مصنوعی آئودی، میتواند تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت روی حالت خودران قرار گیرد و راننده مجبور نخواهد بود که مدام غربیلک فرمان خودروی خود را محکم بگیرد. بنا بر ادعای شرکت آئودی، A8 اولین خودروی تولید شده ای بود که به سطح سه تکنولوژی خودران دست یافت و آئودی اولین کارخانه ای شد که در سیستم خود علاوه بر دوربین و سنسورهای اولتراسونیک، از اسکنرهای لیزری نیز استفاده میکند.
در نوامبر سال 2017، وایامو، کمپانی تولید خودروهای خودران، اعلام کرد که آزمایشهایی را بر روی خودروهای خودران آغاز کرده که در این آزمایشات هیچ رانندهی کمکیای را نیز پشت فرمان نمیگذارد. با این حال همچنان یک نفر از کارمندان در ماشین حضور خواهد داشت. در دسامبر 2018 وایامو اولین کمپانیای بود که استفاده از ماشینهای خودران برای سرویس تاکسیرانی در آمریکا را، به صورت تجاری درآورد.
چرا باید از خودروهای خودران استفاده کنیم؟
طبق یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته است بالای 90 درصد از تصادفات جاده ای به خاطر اشتباههای انسانی رخ میدهد. انسان جایز الخطاست اما اشتباهات حین رانندگی معمولا فاجعه بار هستند. تصادفات باعث شده است تعداد بسیار زیادی از انسانها، جان خود را بیهوده از دست بدهند. در حالیکه در سایهی یک رانندگی امن، زندگی بسیاری از آنها نجات پیدا میکرد و اینجاست که بحث ماشینهای خودران به سبب امنیت، دقت،سرعت عمل و سایر ویژگیهایشان به میان میآید که در ادامه برخی از این ویژگیها را مورد بررسی قرار میدهیم.
1. امنیت:
کارشناسان امنیت رانندگی پیش بینی میکنند هنگامی که تکنولوژی خودروهای خودران کاملا گسترش پیدا کند، تصادفات ترافیکی، مرگ و میر، مصدومیتها و هزینههای ناشی از اشتباهات انسانی به شکل چشم گیری کاهش خواهد یافت.
نمونههایی از این اشتباهات انسانی سرعت عکس العمل، عدم رعایت فاصلهی قانونی با ماشین جلوئی، تماشا کردن محیط اطراف به جای توجه به رانندگی، و دیگر انواع حواس پرتی یا رانندگی پرخاشگرانه میباشد که ماشینهای خودران مرتکب چنین خطاهایی نمیشوند. شرکت مک کینسی، مورد اعتمادترین مشاور بیزینسی بسیاری از کمپانیهای دنیا، تخمین زده است که استفادهی فراگیر از اتوموبیلهای خودران، 90 درصد از تمام تصادفات خودروها را در آمریکا حذف خواهد کرد که معادل حفظ 190 بیلیون خسارت مالی و جانی در سال و نجات جان هزاران نفر است.
2. آسایش و رفاه:
خودروهای خودران میتوانند باعث کاهش هزینههای کاری شود چون این خودروها مسافران را از رانندگی کردن و دشواریهای مسیریابی خلاص میکند که در نتیجه میتوانند زمانی را که برای رانندگی میگذارند به استراحت یا کار اختصاص دهند.
همچنین افرادی که به دلایل بیماریهای جسمی مثل صرع یا عدم هوشیاری و یا سایر مشکلات قابلیت رانندگی ندارند، با این خودروها به راحتی جا به جا میشوند. خودروی خودران باعث پیشرفت و پویایی افراد جوان، مسن و یا افراد ناتوان و قشر کم درآمد میشود و چون اشخاص، از این به بعد برای رانندگی مجبور نیستند ساعتها به جاده خیره شوند، از لحاظ جسمی و روحی انعطاف پذیری بیشتری در شغل خود پیدا میکنند. وسایل نقلیه سنگین و ماشینهای کاروان هم راحت مورد استفاده قرار میگیرند.
3. ترافیک:
از مزایای بیشتر این تکنولوژی میتوان به افزایش سرعت مجاز، رانندگی روانتر، افزایش ظرفیت جادهها و کاهش حجم ترافیک اشاره کرد که به سبب کاهش فاصلهی ایمن بین خودروها و سرعت بیشتر، حاصل میشود. هماکنون با توجه به ظرفیت بزرگراهها و سرعت ماشینها، حدود 2200 مسافر در هر ساعت از هر لاین بزرگراه عبور میکند که طی مطالعات انجام شده با ظهور اتومبیلهای خودران، این میتواند تعداد به 8200 نفر افزایش یابد. همچنین این مطالعات نشان میدهد که با استفاده از ارتباط وسایل نقلیه با یکدیگر این تعداد تا 12000 مسافر در هر ساعت و در هر لاین افزایش خواهد یافت که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و فاصلهی 6 متر از یکدیگر حرکت میکنند.
در حال حاضر فاصلهی بین خودروها از هم در بزرگراه، بین 40 تا 50 متر است ولی این افزایش ظرفیت در بزرگراهها، تاثیر به سزایی در کاهش حجم ترافیک به خصوص در نواحی شهری خواهد داشت. کنترل جریان ترافیکی ساده تر میشود و به خاطر رفتار قابل پیش بینی خودروها، نیاز به پلیس و علائم راهنمایی رانندگی کمتر خواهد شد
4. انرژی و تاثیرات محیطی:
از آنجا که استفادهی فراگیر از خودروهای خودران باعث کاهش حجم ترافیک و بهبود جریان ترافیکی میشود، مصرف سوخت نیز بهینه خواهد شد. به علاوه این خودروها با شتاب گرفتنها و ترمز کردنهای بیهوده باعث هدر رفت سوخت نمیشوند و در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر هستند.
به هر حال این استفادهی بهینه از مصرف سوخت، لزوما باعث کاهش استفاده از منابع سوختی و تاثیر مثبت بر روی محیط زیست نخواهد شد چراکه انتظار میرود، راحتتر شدن استفاده از وسایل نقلیه، اشخاص را برای داشتن سفرهای بیشتر تشویق کند که در این حالت تقریبا کل فواید مصرف بهینهی انرژی خنثی میشود. در مجموع نتایج استفاده از خودروهای خودران بر روی منابع انرژی جهانی، کاملا مشخص نیست و شدیدا به رفتار استفادهکنندگان، مداخلهی سیاست و پیشرفت تکنولوژی بستگی دارد.
5. فضای پارک خودروها:
رانندگان معمولا فقط حدود 4 تا 5 درصد از طول عمر یک خودرو را با آن رانندگی میکنند و 95 تا 96 درصد این زمان، خودرو در حالت پارک و بدون استفاده رها میشود. تاکسیهای خودران اما، میتواند بلافاصله پس از رسیدن به مقصد، دوباره به کار خود ادامه دهند و مداوم مورد استفاده گیرند که این موضوع به طور چشمگیری نیاز به فضای پارک خودروها کاهش خواهد داد. به طور مثال 14 درصد از مساحت زمینهای لس آنجلس برای فضای پارک ماشینها مورد استفاده قرار میگیرد که این مقدار برابر 1700 هکتار از زمینهای این شهر است.
در کنار اینها، داشتن یک خودروی خودران که میتواند خودش را پارک کند، میتواند یک مزیت به حساب بیاید. مثلا در محلهایی که پارک ممنوع است، میتواند اشخاص را پیاده یا سوار کند.
6. سایر اثرات مرتبط:
با کاهش هزینههای کار و سرویس حملونقل، اتوموبیلهای تک سرنشین کاهش مییابند و جای خود را به تاکسیها و سایر وسایل نقلیهی عمومی میدهند. کارخانههای تولید خودرو کوچکتر میشوند که تاثیرات محیط زیستی و اقتصادی به همراه خواهد داشت. با افزایش فضای خیابانها، فضای مربوط به پیادهروها و دوچرخهسوارها افزایش مییابد. افزایش آگاهی خودرو میتواند در اطلاعرسانی تخلفات مسافران به پلیس کمک شایانی باشد ولی در عین حال میتواند باعث برخی دیگر از جرم و جنایتها مثل برخوردی عمدی با ماشینهای دیگر و یا عابرین پیاده شود. به هر حال به نظارت وسیعتری نیاز خواهد بود و آیندهای نامشخص در انتظار این نوع سیستم مسافربری است.
نحوه عملکرد خودروهای خودران
پیشرفت عظیم مرزهای تکنولوژی در سالهای اخیر بالاخره منجر به ساخت ماشینهای خودران واقعی شد. امروزه سه تکنولوژی، امکان داشتن خودروهای خودران را برای ما فراهم کردهاند که عبارتند از:
1.سنسورهای کامپیوتری:
امروزه از سنسورهای متنوعی برای ساخت خودروهای خودران استفاده میشود. سنسورهایی برای نمایش نقاط کور وسایل نقلیه، اخطار برخورد، رادار، دوربین، تشخیص فاصله و سنسورهای اولتراسونیک که همه با هم کار میکنند تا هدایت خودران را برای اتومبیلها فراهم سازند.
2.ارتباطات از طریق اینترنت اشیا:
خودروهای خودران برای دریافت دادههای ترافیکی، وضعیت آب و هوا، نقشهها، آگاهی از تصادفها و سایر شرایط از رایانش ابری استفاده میکنند. این اطلاعات به آنها کمک میکند تا نظارت بهتری روی محیط اطرافشان داشته باشند و تصمیمهای مناسبتری اتخاذ کنند. خودروهای خودران باید به اینترنت متصل باشند حتی با وجود اینکه سختافزارهای محاسباتی موجود روی آنها بسیاری از وظایف محاسباتی کوچک را انجام میدهند.
3.الگوریتمهای نرمافزاری:
همهی اطلاعاتی که توسط سنسورها جمعآوری میشوند نیازمند آنالیزهای دقیق کامپیوتری هستند تا بر اساس آن عکسالعملی که ماشین از خودش نشان میدهد به بهترین شکل انتخاب شود و این وظیفهی اصلی الگوریتمهای کنترل و نرمافزارهاست. این بخش پیچیدهترین بخش خودروهای خودران است چراکه تصمیماتی که این الگوریتمها میگیرند باید بیعیب و نقص باشند و هر گونه اشتباه در این بخش، میتواند منجر به تصادفات مرگبار شود.
تکنولوژی خودروهای خودران حامیان و منتقدان زیادی دارد. مایک دملر، آنالیزور سنسور از گروه لینلی، معتقد است که داشتن این خودروها تا زمانی خوب است که شما نمیخواهید از شهر خارج شوید یا به خرید، سفر و طبیعت بروید و تا قبل از فراگیر شدن این تکنولوژی، خودروهای خودران باید در کنار ماشینهای معمولی در خیابانها تردد کنند که این مسئله بسیار پیچیده خواهد شد. کریس جیکوبز، رئیس کل سیستم مستقل حمل و نقل کمپانی آنالوگ دیوایس گفته است که این خودروها مثل انسانها رانندگی نخواهند کرد بلکه بسیار بهتر این کار را انجام خواهند داد اما برای گسترش این تکنولوژی به چیزی بیشتر از نرمافزارها و سختافزارهای پیشرفته نیاز است و آن هم پذیرش این تکنولوژی توسط مردم است.
ماشینهای بسیاری امروزه نیمه اتوماتیک هستند و برخی از آنها قابلیت پارک کردن اتوماتیک دارند. کمپانی تسلا مشغول فروختن راهحل اتوماتیکسازی خودروهاست و شرکت گوگل برنامهی راهاندازی خط تولید خودروهای خودران خود را دارد.
معرفی بهترین خودروهای خودران جهان:
در این قسمت به معرفی بهترین خودروهای خودران جهان میپردازیم.
تویوتا RAV4 مدل 2019
قیمت: $25,650 | امتیاز منتقدین: 8.3/10
خودرو تویوتا با داشتن سنسور تشخیص امنیت مدتیست که وارد بازار شده است. مدل RAV4 یکی از بهترین و مقرون به صرفهترین وسیلهایست که میتوانید به عنوان یک پکیچ کامل و استاندارد خریداری کنید. سیستم پیشگیری از تصادف Safety Sense 2.0 شامل امکاناتی از قبیل تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، ترمز اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی جادهها و مسیریابی به کمک خطوط جاده است. این سیستم به حدی پیشرفته است که حتی در جادههای پر پیچ و خم نیز کارایی کامل خود را دارد.
نیسان لیف مدل 2019
قیمت: $34,800 | امتیاز منتقدین: نامشخص
خودروی لیف یکی از اتوموبیلهای جمع و جور الکتریکی نیسان است که مدتیست پشت ویترین برای نمایش قدرت تکنولوژی این کمپانی قرار گرفته است. سیستم «کمک راننده حرفهای» (ProPilot Assist) تکنولوژی جدیدیست که در این ماشین قرار گرفته تا تجربه نیمه خودران به راننده بدهد.
سیستم «کمک راننده حرفهای» به خودروی لیف در فرمان دادن، دقت و ترمز گرفتن کمک میکند. نیسان همواره تاکید دارد که این یک سیستم دستی است؛ یعنی راننده ملزم است که در اجرای آن حضور کامل داشته باشد، اما به لطف دوربینهای جلویی و سنسورهایی که با وسایل نقلیه اطراف همگام هستند، میتوانند سفری بدون استرس و بدون ترافیک مهیا کنند.
تسلا مدل 3 محصول 2019
قیمت: $35,000 | امتیاز منتقدین: 8.7/10
نسخه قبلی این خودرو که مدل S نام داشت، هنوز هم یکی از محبوبترین خودروهای خودران است، اما با انتشار مدل 3، این خودروی جدید توانسته چشمهای مخاطبان را به خود جلب کند. قیمت این خودرو بسیار مقرون به صرفه است و ویژگیهایی که همراه خود دارد شامل ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد به جلو و هشدار برخورد به دو طرف ماشین است. این خودرو همچنین دارای سیستم پیشرفته رانندگی خودکار است که با استفاده از آن خودرو میتواند خطوط جاده را دنبال کند، شتاب را افزایش دهد، ترمز بگیرد و حتی مسیر خود را تغییر دهد. با اینحال بسیاری از خریداران نسخه کامل این خودرو که شامل پارک خودکار است را میخواهند. با اضافه شدن این ویژگی، 7 هزار دلار به قیمت ماشین اضافه خواهد شد.
ولوو XC60 مدل 2020
قیمت: $40,795 | امتیاز منتقدین: 8.3/10
کمپانی ولوو بخاطر سرمایه گذاری روی سیستمهای امنیت رانندگی مشهور است؛ به همین دلیل جای تعجب ندارد اگر بدانید که این خودروی خودران لوکس و جمع و جور دهها ویژگی پیشرفته را به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه میدهد. خودرو XC60 میتواند جاده را برای خطرات برخورد قریب الوقوع از جمله دوچرخه سواران، افراد پیاده و حیوانات بزرگ اسکن کند و میتواند به ترمز و انجام مانورهای فرار لحظهای برای جلوگیری از تصادف کمک کند. این خودرو میتواند به شما هشدار دهد که چقدر با خودروی مقابل فاصله دارید و حتی میتواند میزان هشیاری شما را نیز پشت فرمان تشخیص دهد. سیستم «فرمان خودکار کمکی» که نیاز به مشارکت کامل راننده دارد، میتواند در هنگام حرکت تا 80 مایل بر ساعت برای مسیریابی، تغییر مسیر یا ترمز به شما کمک کند.
BMW سری 5 مدل 2019
قیمت: $62,800 | امتیاز منتقدین: 9/10
خودروی BMW سری 5 شامل بسیاری از ویژگیهای ایمنی پیشرفته به عنوان تجهیزات استاندارد از جمله تشخیص عابر پیاده ، کروز کنترل تطبیقی و سنسورهای پارکینگ جلو و عقب است. با استفاده از این سیستم فقط کافی است که نزدیک ماشین بمانید و عملیات خودکار را فعال کنید تا اتوموبیل شما بصورت هوشمند در پارکینگ پارک شود. «پک ویژه کمک راننده» به خودروی شما این امکان را میدهد که ترافیک جاده را پیش بینی و بدین وسیله از گیر افتادن در شلوغی جاده جلوگیری کند. همچنین بطور خودکار میتواند فاصله شما را تا ماشین جلویی حفظ کند.
کادیلاک CT6 مدل 2019
قیمت: $74,295 | امتیاز منتقدین: 7.2/10
کادیلاک CT6 یک خودروی خودران لوکس و بزرگ است که پکیج سوپر کروز (Super Cruise) بر روی آن نصب شده. این پکیج همان تکنولوژی خودرانی است که سال گذشته برای این مدل معرفی شد. یک سرمایهگذاری کاملا هوشمندانه پشت این سیستم وجود دارد. سوپر کروز با استفاده از دادههای لیدار (Lidar) میتواند در برخی بزرگراهها حرکت کرده و باعث بالا رفتن سرعت، ترمز، حفظ فرمان و حفظ موقعیت حرکت روی خط شود. از رانندگان انتظار میرود که همواره پشت فرمان هوشیار باشند تا در مواقع ضروری بتوانند عکس العمل نشان دهند.
لکسوس LS مدل 2020
قیمت: $90,430 | امتیاز منتقدین: 8.2/10
لکسوس LS یک اتوموبیل فوقالعاده لوکس است که از روی مدل 2018 بازسازی مجدد شده و پکیج کاملی از فناوریهای جدید نیمهخودران را همراه خود دارد. نام سیستم هوشمند خودران این اتوموبیل Lexus Safety System+ A است که به عنوان پکیج الحاقی به مدل پایهای خودرو اضافه میشود. از ویژگیهای آن میتوان به تغییر خط، کنترل کروز پویای رادار و دستیار فرمان فعال اشاره کرد. با اینکه سیستم هشدار عبور و مرور در چهارراهها هنوز بطور کامل بین خودروهای مقرون به صرفه جا نیوفتاده است، اما لکسوس همراه با این سیستم به مردم عرضه میشود. سیستم آن بر اساس اسکن جاده و پیدا کردن خودروهاییست که ممکن است در چهارراه وارد مسیر شما شوند.
تسلا مدل X محصول 2019
قیمت: $82,000 | امتیاز منتقدین: 8.1/10
خودروی لوکس و الکترونیکی تسلا مدل X با برخی از چشمگیرترین فناوری موجود در بازار که توسط چهار دوربین و شبکه ای از 12 سنسور کنترل می شود، در دسترس مردم است. قیمت پایهای این محصول دارای سیستم هوشمند خودران است که ویژگیهایی نظیر هشدار برخورد رو به جلو، هشدار برخورد از کنارهها و ترمز اضطراری خودکار را شامل میشود. این سیستم هوشمند قابل ارتقا است که با ارتقا آن میتوانید ویژگیهایی مانند حفظ و کنترل ترافیک و پارک خودکار را داشته باشید.
سال گذشته آمریکاییها 17.3 میلیون وسایل نقلیه جدید خریداری کردهاند که البته هیچکدام تمام اتوماتیک یا خودران نبوده است. فراگیر شدن خودروهای اتوماتیک هرگز یک شبه اتفاق نخواهد افتاد چرا که بسیار گران هستند و فقط قیمت سنسورهای به کار رفته در آنها حدود 100 هزار دلار میشود و این برای کسانی که سالانه میانگین 7 هزار دلار خرج ماشین خود میکنند مبلغ بسیار گزافی است. بنابراین به نظر میرسد بهترین راه استفاده از این خودروها، تاکسیهای اینترنتی باشد. به هر حال نسل آینده ممکن است این سوال را از خودش بپرسد که با وجود پیشرفت چنین تکنولوژیهایی، آیا مجبور است که رانندگی یاد بگیرد و به این ترتیب این تکنولوژی به آرامی جای خود را در میان مردم باز خواهد کرد. استفاده از خودروهای خودران برای رانندگی ایمنتر، داشتن اوقات فراغت بیشتر و حذف خستگیهای جسمی حاصل از رانندگی، منطقی به نظر میرسد اما مشکلات خاص خودش را نیز در پی دارد.
نظر شما دربارهی این تکنولوژی شگفتانگیز چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که رانندگی مانند اسب سواری فقط به یک تفریح در خارج از جادهها تبدیل شود؟ میتوانید نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
آلمان یدک بزگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی
WWW.ALMANYADAK.IR
دیدگاه خود را بنویسید