اینجا خط تولید “مرسدس بنز کلاسE” در کارخانه ایران خودرو است. خط تولید و مونتاژی که امروز متروکه شده و دقیقا ۱۳ سال پیش، تولید رسمی W211 را به خود دیده است.
در سال ۱۳۸۱ مذاکرات ایران خودرو و بنز آلمان به نتایج خوبی رسید و در نهایت در سال ۱۳۸۵، بنز کلاس E اتاق W211 در کارخانه ای به نام “تاپ خودرو” به عنوان زیر مجموعه ایران خودرو به مرحله مونتاژ رسید. در آن زمان بنز آلمان حدود ۱۷۴۰ قطعه از این خودرو را به ایران خودرو تحویل می داد و کارکنان تاپ خودرو با مونتاژ به روش SKD، بنز E کلاس را به بازار عرضه می کردند. سخت گیری های شدید بنز آلمان بر روند مونتاژ این خودروها در تاپ خودرو باعث شد تا کلاس Eهای ایران خودرو از نظر دقت تولید و کیفیت شباهت بسیار زیادی نسبت به نمونه های وارداتی داشته باشد و از سویی موفقیت خوبی را در بازار کشور به دست آورند.
اما با آغاز دور قبلی تحریم ها، شاهد بودیم که بنز دیگر قطعات W211 را به ایران خودرو و تاپ خودرو جهت تولید تحویل نداد و در نهایت خط تولید مرسدس بنزهای کلاس E در ایران متوقف شد. با گذشت چند سال از عدم تولید خودروهای سواری بنز در ایران، با امضای برجام مذاکرات مجدد ایران خودرو با شریک آلمانی اش از سر گرفته شد و نتایج مثبتی را در پی داشت. یکی از این نتایج مثبت، ارتقای بحث خدمات پس از فروش بنزهای سواری در ایران توسط شرکت ستاره ایران بود. این شرکت نیز زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو است و در سال های مختلف مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش بنزهای سواری را بر عهده داشته است.
بالاخره پاییز ۱۳۹۶ فرا رسید و دومین نمایشگاه خودروی تهران با حضور مرسدس بنز و ستاره ایران برگزار شد و E200 اتاق W213 به صورت رسمی به بازار کشور معرفی گردید. البته که برای اولین بار، این خودرو توسط نمایندگی شیراز شرکت ستاره ایران در نمایشگاه خودرو شیراز ۹۶ رونمایی شد. چند ماه بعد، مدیر عامل شرکت ستاره ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار “پایگاه خبری اسب بخار” برای اولین بار اعلام کرد که تولید بنزهای سواری مجددا در ایران خودرو از سر گرفته می شود و خرداد ۹۷، مونتاژ خودروهای لوکس این نشان آلمانی در کشور آغاز خواهد شد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، قرار بود تا در سال گذشته بعد از واردات محدود E200 اتاق W213، مونتاژ SKD این سدان لوکس در ایران خودرو آغاز شود. سپس مرسدس بنز C180، CLA180، A200 و GLA200 به صورت وارداتی توسط ستاره ایران عرضه شوند و بعد از مدت کوتاهی آن ها هم در کنار E200 در کارخانه تاپ خودرو و ایران خودرو مونتاژ شوند.
اما با خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم های ظالمانه علیه ایران، بنز هم برنامه های خود را در ایران متوقف کرد و هیچگاه ایران خودرو، تولید مرسدس بنز سواری جدیدی را به خود ندید. امروز نه تنها مرسدس بنز E200 اتاق W213 به مرحله تولید در کشور نرسیده است، بلکه محموله وارداتی این خودرو هنوز در گمرک های کشور خاک می خورد و معلوم نیست که چه زمانی ترخیص می شوند؟ در حال حاضر تعداد انگشت شماری بنز E200 اتاق جدید با مدل ۲۰۱۷ در جاده های کشور تردد دارند و ترخیص آن ها به قبل از بسته شدن درب های گمرک باز می گردد.
آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی با بیش از سی سال سابقه در ارائه خدمات فنی خودروهای آلمانی.
09123964690
09392004206
دیدگاه خود را بنویسید