ب‌ام‌و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس بخش M، ویدئوی جدیدی از موزهٔ خود منتشر کرده است. این ویدئو گاراژ مخفی ب‌ام‌و M را نشان می‌دهد که در آن پروتوتایپ‌های جالبی پنهان شده‌اند. این خودروها شامل M5 کانورتیبل، Z3 با پیشرانهٔ V12 و M8 نسل E31 می‌شود. همان‌طور که همه میدانیم، هیچ‌کدام از این سه خودرو چراغ سبز تولید را دریافت نکردند اما مهندسان ب‌ام‌و پروتوتایپ‌های کاملاً کاربردی از آن‌ها ساخته‌اند و تا به امروز به‌خوبی آن‌ها را نگهداری کرده‌اند.

این گاراژ مخفی با M5 کانورتیبل آغاز می‌شود. خودرویی که در اینجا دیده می‌شود یک کانورتیبل دودر با سقف پارچه‌ای از M5 نسل E34 متعلق به دههٔ ۹۰ است. توجه داشته باشید که آن نسل از M5 فقط در نسخه‌های سدان و استیشن تولید می‌شد و بنابراین ساخت یک نسخهٔ کانورتیبل دودر از آن کار آسانی نبوده است. این خودرو از کابینی چهارنفره با صندلی‌های سفارشی، صندوق بار بزرگی برای جای دادن سقف و چند پانل اختصاصی بدنه بهره می‌برد اما در دیگر قسمت‌ها با M5 معمولی یکسان است که این یعنی زیر کاپوت آن همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت قرار دارد.

پروتوتایپ جالب بعدی در نگاه اول مثل یک Z3 M رودستر معمولی به نظر می‌رسد اما زیر کاپوت این خودرو چیز واقعاً خاصی پنهان شده است. مهندسان ب‌ام‌و یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V12 را از سری ۸ گرفتند و آن را در سینهٔ این رودستر محرک عقب قرار دادند. هرچند قدرت فوق‌العادهٔ موتور V12 این خودرو را واقعاً قابل‌توجه می‌کرد اما این Z3 دوازده سیلندر با توزیع وزن زیر حد ایده‌آل، با کلمهٔ افراطی توصیف شد و از رسیدن به خط تولید بازماند. این پروتوتایپ در سال ۱۹۹۹ ساخته شد و قبلاً چند بار دیده شده است.

و درنهایت به پروتوتایپ باشکوه M8 می‌رسیم که نشان می‌دهد اگر ب‌ام‌و تصمیم می‌گرفت یک نسخهٔ M کامل از سری ۸ نسل E31 تولید کند چه اتفاقی می‌افتاد. این پروتوتایپ با رنگ قرمز و کیت بدنهٔ منحصربه‌فرد که شامل ورودی‌های هوای جانبی و سپرهای اسپرت‌تر می‌شود، از سری ۸ معمولی متمایز شده است. زیر کاپوت کشیدهٔ این خودرو یک نیروگاه ۶ لیتری V12 با سیستم روغن‌کاری کارتل خشک قرار گرفته که از خودروی مسابقه‌ای لمانز گرفته شده بود. نکتهٔ جالب اینکه باک سوخت این M8 در صندوق عقب نصب شده است زیرا فضای خودرو برای نصب پیشرانه و متعلقات جدید محدود بوده است.

منبع:پدال