دهه‌ها است که یک جنگ بی‌پایان جریان دارد. مرسدس بنز در برابر ب‌ام‌و. داستانی قدیمی که از زمان M3 نسل E30 و ۱۹۰E آغاز شد. جدیدترین نسخهٔ این جنگ اما هم‌اکنون در راه است زیرا مرسدس به‌تازگی نسل جدید سدان پرفورمنس C63 را معرفی کرده است اما حالا زیر کاپوت این ماشین بجای آن نیروگاه V8 که همه می‌خواستیم، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است؛ اما چگونه می‌توان انتظار داشت که C63 جدید با تنها چهار سیلندر بتواند حریف ب‌ام‌و M3 شش سیلندر شود؟ خب این یک چهار سیلندر معمولی نیست و از نیروی کمکی الکتریکی هم بهره می‌برد؛ اما آیا این نیروی مکمل می‌تواند کمبود دو یا چهار سیلندر را جبران کند؟ آیا سیستم پلاگین‌هیبریدی می‌تواند بازی را عوض کند؟ آیا یک چهار سیلندر می‌تواند بهتر از شش سیلندر باشد؟ و مهم‌تر از همه، آیا C63 جدید می‌توان قلب طرفداران ناخشنود AMG را به دست آورد؟

طراحی بیرونی

با عرضهٔ هر نسل M3 و C63، نبرد آن‌ها بالا و پایین داشته است زیرا هر کدام از آن‌ها در ظاهر اساساً طراحی متفاوتی را ارائه می‌کنند اما این بار به اعتقاد ما مرسدس موفق‌تر بوده است. C کلاس پایه ممکن است تا حدودی ساده به نظر برسد اما C63 با ۸۴ میلی‌متر طول بیشتر و ۷.۶ میلی‌متر عرض بیشتر در جلو، نمایی چشمگیر و عضلانی پیدا کرده است. دو برجستگی روی کاپوت که به پیشرانهٔ قدرتمند زیر آن اشاره داشتند هنوز هم وجود دارند اما حالا برای کمک به خروج حرارت از محفظهٔ پیشرانه، بین آن‌ها یک دریچهٔ هوا کار شده است. طراحی جدید سپرها همراه با رکاب‌های جانبی AMG، اسپویلر برجستهٔ عقب، چهار سر اگزوز و رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز ظاهر خودرو را تهاجمی‌تر کرده‌اند.

اما درحالی‌که AMG مرسدس C کلاس را به سدانی جذاب و عضلانی تبدیل کرده است، ب‌ام‌و M از جلوپنجرهٔ عظیمی استفاده کرده که به آماج انتقادات تبدیل شده است. آن کلیه‌های بزرگ که روی دماغه جای گرفته‌اند، خطوطی را روی کاپوت و سقف به دنبال داشته‌اند که هرچند تهاجمی به نظر می‌رسند اما فاقد ظرافت هستند. گلگیرها نیز با اینکه عریض‌تر از سری ۳ هستند اما چندان برجسته به نظر نمی‌رسند. بااین‌حال، قسمت عقب M3 به لطف اسپویلر روی درب صندوق (فقط در نسخهٔ کامپتیشن) و چهار سر اگزوز گرد، نمای بهتری نسبت به رقیب دارد. به‌طورکلی، هرچند طراحی بیرونی مرسدس انقلابی نیست و همان فرمول آشنای AMG را دارد اما ظاهر C63 را می‌توان بهتر از رقیب باواریایی دانست.

پیشرانه

AMG در نسل جدید C63 طرفداران زیادی را آزرده‌خاطر خواهد کرد زیرا برندی که طی دو دههٔ گذشته در این کلاس با پیشرانه‌های V8 هیولایی شناخته می‌شد حالا نه شش بلکه به چهار سیلندر کاهش پیدا کرده است. این کار را چگونه توصیف کنیم؟ توهین به مقدسات یا حماقت؟ زمان مشخص خواهد کرد. درهرحال، زیر کاپوت C63 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که برای کاهش تأخیر توربو به توربوشارژی با نیروی کمکی الکتریکی مجهز شده و به‌تنهایی ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب می‌شود و پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M3 پایه تنها ۴ اسب بخار و ۵ نیوتن متر خروجی بیشتری از آن دارد.

بنابراین این دو سدان اسپرت باید هم‌سطح هم باشند اما این‌طور نیست زیرا مرسدس دیگر نسخهٔ پایهٔ C63 را ارائه نمی‌کند و این خودرو فقط در یک نسخه با نام C63 S E Performance ارائه می‌شود که پسوند دوم نام آن به معنای وجود یک سیستم هیبریدی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت است. البته این قدرت هر بار فقط برای ۱۰ ثانیه ارائه می‌شود و خروجی مداوم موتور الکتریکی که توسط یک پکیج باطری ۶.۱ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود ۹۴ اسب بخار است. مجموع خروجی این سیستم ۶۸۰ اسب بخار قدرت است که کاملاً M3 کامپتیشن با ۵۱۰ اسب بخار قدرت را مغلوب می‌کند. این اختلاف اما در گشتاور چشمگیرتر است زیرا مرسدس ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که ۳۷۰ نیوتن متر است ب‌ام‌و بیشتر است.

این اعداد فوق‌العاده از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به سامانه چهارچرخ محرک ۴Matic+ تحویل داده می‌شوند درحالی‌که موتور الکتریکی هم یک گیربکس دو سرعتهٔ اختصاصی روی محور عقب با دیفرانسیل لغزش محدود دارد. این در حالی است که M3 به‌صورت محرک عقب ارائه می‌شود اما در نسخهٔ کامپتیشن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. C63 با وجود این قدرت عظیم اما ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که تنها ۰.۱ ثانیه از M3 کامپتیشن xDrive سریع‌تر است. همچنین حداکثر سرعت هردو خودرو روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده اما صورت سفارشی می‌توان این رقم را در C63 به ۲۸۰ و در M3 به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داد.

رانندگی و هندلینگ

یکی از دلایل شتاب نه‌چندان چشمگیر C63 وزن سنگین ۲۰۳۶ کیلوگرمی آن است اما بااین‌وجود، احتمالاً AMG به لطف گشتاور عظیم خود در شتاب ثانیه می‌تواند اختلاف بیشتری نسبت به M3 ایجاد کند. در بخش هندلینگ هم هردو خودرو به کمک‌فنرهای تطبیقی مجهز هستند اما مرسدس از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم بهره می‌برد. همچنین این خودرو به لطف قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار است هرچند که این امکان فقط برای ۱۳ کیلومتر فراهم خواهد بود. از سوی دیگر، پیشرانهٔ شش سیلندر M3 صدای بسیار بهتری از موتور چهار سیلندر C63 دارد و در یک خودروی پرفورمنس، صدای جذاب بسیار بیشتر از برد تمام الکتریکی برای خریداران اهمیت دارد. AMG هم این موضوع را می‌داند و به همین دلیل صدای اگزوز را از طریق بلندگوها در داخل کابین پخش می‌کند.

داخل

غربیلک فرمان پنج پره خاص AMG با کنترل‌های لمسی خازنی که کمی شلوغ به نظر می‌رسد، کنترل‌های دوار برای نمایشگرها، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX از ویژگی‌های داخلی نسل جدید C63 هستند. از سوی دیگر، M3 هم جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 را از طریق یک نمایشگر مرکزی افقی ارائه می‌کند که هرچند با قطر ۱۴.۹ اینچی، بزرگ‌تر از مرسدس است اما بهتر با داشبورد ادغام شده است. همچنین به نظر می‌رسد استفاده از غربیلک فرمان ساده‌تر ب‌ام‌و با کنترل‌های فیزیکی واضح برای انتخاب حالت‌های رانندگی بجای نمونه‌های دیجیتالی پیچیده، هنگام رانندگی‌های سریع آسان‌تر باشد.

نتیجه‌گیری

قطعاً بدون رانندگی با C63 S E Performance نمی‌توان قضاوت نهایی داشت اما این خودرو در برخی قسمت‌ها مثل طراحی بیرونی بر رقیب باواریایی پیروز می‌شود. همچنین روی کاغذ، پیشرانهٔ آن نیز یک شگفتی مهندسی است که با خروجی فوق‌العاده، مصرف سوخت پایین و حالت تمام الکتریکی، نمی‌توان آن را تحسین نکرد. بااین‌حال، این‌ها خودروهای اسپرت هستند و یک خودروی اسپرت باید روح داشته باشد. پیشرانه، صدا، احساس و شیوهٔ کنترل خودرو همگی قسمت‌های جدایی‌ناپذیر این شخصیت هستند؛ بنابراین، به‌احتمال‌زیاد، صدای مصنوعی C63 که از طریق بلندگوها پخش می‌شود نخواهد توانست طرفدارانی که به شنیدن غرش رعدآسای V8 عادت دارند را راضی کند. به همین دلیل، هرچند C63 نمونه‌ای عالی از دقت و مهندسی آلمانی است ولی ممکن است فاقد یک ویژگی مهم باشد: روح. البته M3 هم هرگز خودروی بی‌نقصی نیست اما شخصیتی دارد که واقعی به نظر می‌رسد. مرسدس ظاهر جذاب‌تر و قدرت بیشتری دارد اما ممکن است در واقعیت بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین، در حال حاضر M3 همچنان معیار این کلاس است ولی ممکن است سلطنت آن خیلی زود به پایان برسد.

منبع:پدال