از آنجا که کار اصلی ون‌ها انجام وظایف کاری و تجاری است، تلاش چندانی در راستای هیجان‌انگیز جلوه‌دادن آن‌ها انجام نمی‌شود. هر ون خوبی چه مخصوص حمل انسان باشد و چه برای جابه‌جایی بار مورداستفاده قرار گیرد باید انعطاف لازم برای گنجایش بار خود داشته باشد، هزینه تعمیر نگهداری زیادی نداشته باشد و کاربری آن نیز آسان باشد.

همان‌طور که بسیاری می‌دانند، مرسدس‌بنز درحال تغییر پیشرانه خودروهایش به نوع الکتریکی است و ون‌های این شرکت نیز از این قاعده مستثنا نیستند. از آنجا ون‌ها وظایف سنگینی را به دوش می‌کشند، نگرانی‌ها بابت مسافت قابل‌پیمایش آن‌ها کمی بیشتر از خودروهای متداول روزمره است. درست است که این مسئله یک شبه حل نمی‌شود اما مرسدس‌بنز تلاش خود را برای بهینه‌سازی محصولاتش انجام می‌دهد.

حاصل تلاش آلمانی‌ها، هم‌اکنون e اسپرینتر نام دارد. این ون که هم‌اکنون در فاز پروتوتایپ خود قرار دارد، موفق شد تا در پیش از رونمایی رسمی در سال آینده به یک دستاورد مهم برسد. مرسدس‌بنز آن را در تاریخ ۱۹ اکتبر سال جاری و تحت شرایط کاملا واقعی مورد آزمایش قرار داد. مسیر آزمایش شامل خیابان موزه مرسدس‌بنز در اشتوتگارت تا فرودگاه شهر مونیخ می‌شد.

e اسپرینتر موفق شد تا این مسافت رفت‌وبرگشتی را با یک شارژ کامل بپیماید. این تست در جاده‌های باز و عمومی انجام شد که شامل جاده‌های فدرال آلمان، بزرگراه‌ها و ترافیک‌های درون‌شهری نیز می‌شد. مرسدس‌بنز مدعی شده که برای انجام این تست، خلوت‌ترین و سرراست‌ترین مسیرها را انتخاب نکرده است تا شرایط وارسی e اسپرینتر تا حد ممکن به شرایط یک رانندگی عادی در این منطقه کوهستانی نزدیک باشد.

مجموعه آلمانی «TUV Sud» مصرف انرژی اسپرینتر برقی را به‌طور متوسط برابر ۲۱.۹ کیلووات ساعت در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین کرده است. در مسیر آزمایش، ارتفاع سطح جاده بین ۲۱۰ تا ۷۸۵ متر بالای سطح دریا تغییر می‌کرد. با این همه، خودروی موردآزمایش توانست ۴۷۵ کیلومتر را با یک‌بار شارژ کامل بپیماید و هنوز انرژی لازم برای پیمایش ۲۰ کیلومتر دیگر را نیز داشته باشد.

مرسدس‌بنز اسپرینتر برقی خود را از نیمه دوم سال آینده میلادی و در کارخانه‌هایی در «داسل‌دورف» و «لاویگزفلد» در آلمان و «کارولینای جنوبی» در ایالات‌متحده تولید خواهد کرد. دو سال بعد نیز مرسدس‌بنز از پلتفرم و معماری مخصوص خودروهای تجاری خود رونمایی خواهد کرد که مختص EVها خواهد بود؛ بنابراین تمامی محصولات تجاری این برند آلمانی مانند ون‌ها و مینی‌ون‌ها از سال ۲۰۲۵ از پلتفرم VAN.EA مرسدس‌بنز سود خواهد برد.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید یک ون یا خودروهای تجاری مصرف انرژی (سوخت) و مسافت قابل‌پیمایش آن است، آیا ون‌های برقی توان رقابت با نمونه‌های بنزینی و دیزلی بهینه امروزی را خواهد یافت؟!

منبع:پدال