در جولای سال ۲۰۲۱ مرسدس بنز اعلام کرد که قصد دارد تا پایان دههٔ جاری به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود. بااین‌حال، مرسدس اشاره کرد که این برنامه فقط در بازارهایی رخ خواهد داد که شرایط اجازه دهد. این یعنی حتی از پیشرانه‌های درون‌سوز در برخی مناطق به‌طور کامل کنار گذاشته شوند، همچنان در بسیاری از نقاط جهان عرضه خواهند شد. این اما صرفاً شامل پیشرانه‌های کوچک نمی‌شود زیرا مرسدس قصد دارد موتورهای V8 را حتی پس از سال ۲۰۳۰ هم زنده نگه دارد.

معاون ارشد توسعهٔ محصولات این شرکت «جورج بارتلز» در مصاحبه‌ای با مجلهٔ استرالیایی CarSales گفته است که پیشرانه‌های هشت سیلندر همچنان باقی هستند. به گفتهٔ وی، همه‌چیز به قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی برمی‌گردد و اگر مردان اشتوتگارت بتوانند به اهداف تولید آلایندگی برسند، هیچ قصدی برای کنار گذاشتن موتورهای V8 و نمونهٔ کوچک‌تر شش سیلندر خطی نخواهند داشت. بارتلز دراین‌باره گفته است:


درنهایت باید استراتژی کلی CO2 ما برآورده شود و ما یک مسیر روشن داریم: رسیدن به CO2 خنثی در پایان دههٔ ۳۰ یعنی سال ۲۰۳۹ و از سال ۲۰۳۰ می‌خواهم تمام الکتریکی باشیم اما اگر هنوز تقاضا برای موتورهای V8 بنزینی در برخی مناطق وجود داشته باشد چرا باید آن را متوقف کنیم؟


مرسدس کاملاً آگاه است که در بهبود موتورهای درون‌سوز برای رعایت مقررات سخت‌گیرانه‌تر یورو ۷ کار سختی پیش رو خواهد داشت اما درعین‌حال می‌داند که برخی خریداران همچنان مایل به خرید خودروهای شش و هشت سیلندر هستند. بارتلز مطمئن است که مهندسان می‌توانند تقریباً هر پیشرانه‌ای را با قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی تطبیق دهند اما این کار با هزینه‌های بالایی همراه خواهد بود که برخی خریداران مایل به پرداخت آن نیستند. به گفتهٔ وی، پس از اجرا شدن قوانین یورو ۷ در اواسط دههٔ جاری، توجیه هزینه‌های توسعهٔ بالای موتورهای درون‌سوز دشوار خواهد بود اما آن روز هنوز فرا نرسیده است. در همین حال، پیشرانه‌های V8 در مجموعه‌ای از محصولات مرسدس استفاده می‌شود و این قرار است در محصولات بعدی ازجمله نسل دوم AMG GT هم ادامه یابد.

بااین‌حال، در نسل جدید C63 AMG موتور ۴ لیتری V8 با ۲ لیتری چهار سیلندر جایگزین خواهد شد و طبق گزارشها، در نسل بعدی E63 AMG هم از این موتور خبری نخواهد بود. از سوی دیگر، مایباخ S کلاس در نسخهٔ S680 به‌احتمال‌زیاد آخرین محصول دوازده سیلندر مرسدس خواهد بود. همچنین هرچند شرکت‌هایی مثل پورشه و تویوتا در حال کار روی سوخت‌های مصنوعی هستند اما مرسدس این راه‌حل را مناسب نمی‌داند زیرا معتقد است سوخت‌های مصنوعی هنوز هم برای محیط‌زیست مضر خواهند بود. بارتلز دراین‌باره می‌گوید:


ما آن را بررسی کردیم اما از نظر انرژی اصلاً منطقی نیست. برای تولید سوخت‌های مصنوعی چند کیلوگرم CO2 تولید می‌شود؟


این در حالی است که ب‌ام‌و هم همچنان به پیشرانه‌های درون‌سوز حجیم خود پایبند است و امیدوار است بتواند مدل‌های M را همچنان حداقل تا سال ۲۰۳۰ با موتورهای شش و هشت سیلندر داشته باشد. بااین‌حال، این شرکت نیز موتور دوازده سیلندر خود را به‌طور کامل کنار گذاشته است.

منبع:پدال