تاریخچه BENZ E CLASS

نسل های مرسدس بنز E کلاس

مرسدس بنز E کلاس یکی از شاهکارهای شرکت مرسدس بنز در تاریخ این شرکت است. خودرویی که یکی از دیپلماتیک ترین خودروهای جهان محسوب می شود.

مرسدس بنز E کلاس یکی از خاطره انگیزترین مدل های بنز است که در گزارش زیر سعی شده بطور کوتاه به تاریخچه آن پرداخته شود.


W120/121

Image result for W120

هرچند بنزهای کلاس متوسط از سال های قبل از جنگ جهانی دوم تولید می شدند، اما اولین نسل رسمی از مدل های E کلاس، سری W120 است که در سال ۱۹۵۳ به بازار معرفی شد. این سری در خارج از ایران به Ponton معروف است و البته در ایران بیشتر به عنوان بنز ۱۸۰ شناخته می شود. موتور اصلی این خانواده از بنز، نمونه های ۱.۸ لیتری بنزینی و دیزل بود و نام ۱۸۰ هم از همین جا آمده است.


W110

Image result for W110

این مدل سال ۱۹۶۱ جانشین نسل قبلی شد و به دلیل شکل طراحی ویژه دم مانند بخش عقب، از سوی بنز با نام Fintail نامیده شد. البته در ایران بیشتر با نام بنز ۱۹۰ خوانده می شود. در ابتدا با موتورهای ۱.۹ لیتری بنزین و دیزل عرضه شد، اما در ۱۹۶۵ سری جدید موتورهای دو لیتری بنز روی مدل های ۲۰۰ آن نصب شد. ضمن آنکه موتور شش سیلندر ۲۳۰ نیز برای نخستین بار روی E کلاس، در این نسل نصب می شد.


W115/W114

Image result for W115


این نسل برای بسیاری از ایرانی ها آشناترین سری E کلاس است. در سال ۱۹۶۸ به بازار معرفی شد و در طراحی آن تغییرات عمده ای روی داده بود. ضمن آنکه شاسی کاملا جدیدی داشت که در S کلاس های نسل بعدی هم مورد استفاده قرار گرفت. تنوع بدنه و موتور زیادی داشت که از موتورهای دو لیتری آغاز می شد و تا موتورهای ۲.۸ لیتری می رسید. همچنین برای نخستین بار موتور دیزل پنج سیلندر نیز روی این سری نصب می شد.


W123

Image result for W123

این سری از بنز با فروش بیش از شش میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه، رکورد دار فروش در خانواده بنز است. این سری در سال ۱۹۷۵ به بازار عرضه شد و طراحی اش به کلی با نسل قبلی خود تفاوت داشت و به S کلاس های هم دوره اش شبیه بود. موتورهایش از دو لیتر بنزینی و دیزلی تا ۲.۸ لیتر بنزینی و سه لیتر دیزلی را شامل می شد. که بخشی از این موتورها از نسل قبلی آمده بودند. قویترین موتور این نسل ۱۸۲ اسب بخار قدرت داشت.


W124

Image result for W124

بنز E کلاس، آشنای دهه ۹۰ برای ایرانی ها. با تغییراتی کامل در طراحی نسبت به نسل قبلی، در ۱۹۸۵ به بازار آمد. طیف موتورهایش بسیار کامل بود. ضمن آنکه برای اولین بار موتورهای V8 هم روی آن نصب می شد. در ایران اما بیشتر با مدل های ۲۳۰ شناخته می شود. قویترین موتور این خودرو ۴۴۴ اسب بخار قدرت داشت. این مدل به دلیل دوام بالا، هنوز هم در کشور آلمان به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد.


W210

Image result for W210

در ایران کمتر از بقیه نسل ها دیده شده است، چراکه در دوران عرضه این خودرو، در سال ۱۹۹۵، واردات خودرو به کشور متوقف شده بود. در این مدل طرح چراغ های جلو بطور کامل تغییر کرد و برای اولین بار، موتورهای V6 نیز در کنار موتورهای شش سیلندر خطی روی این خودرو نصب شد.  قوی ترین موتور این خودرو محصول AMG بود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت.


W211

Image result for W211

به نظر بسیاری از علاقه مندان مرسدس بنز، این نسل از E کلاس یکی از زیباترین خودرو های دو دهه اخیر این شرکت است. در این نسل که از سال ۲۰۰۳ به بازار آمد، از موتورهای ۱.۸ لیتری تا ۶.۲ لیتری استفاده شده بود که در نمونه های E63 قدرت موتور به ۵۰۷ اسب بخار می رسید. این نسل از E کلاس از سوی پلیس راه کشور مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن آنکه مدتی نیز در ایران خودرو دیزل مونتاژ می شد.


W212

Image result for W212

این نسل E کلاس، در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. طراحی اش هر چند زیبا است اما بعضی از علاقه مندان بنز آن را قابل قبول نمی دانند. اما هر چه هست با طولی برابر با ۴.۷ متر، خودرویی کاملا لوکس و با موتورهای قدرتمند که تا ۵۵۰ اسب بخار هم می رسد، خودروی کاملا سریعی است. تنوع مدل های آن هم شامل سدان، استیشن، کوچه و کانورتیبل می شود.


W213

Image result for W213

این مدل در سال ۲۰۱۶ با کد W213 به بازار آمد. این خودرو دارای ابعاد ۴۹۲۳ میلیمتر، عرض آن ۱۸۵۲ و ارتفاع آن نیز ۱۴۶۸ میلیمتر است. همچنین فاصله محوری نیز معادل ۲۹۳۹ میلیمتر است.

از نظر ظاهری خیلی شبیه به برادران کوچک و بزرگ خود است که از این رو مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. در حال حاضر نسخه پایه E کلاس یعنی E200 از یه موتور با کد دقیق ۱۹۹۱ سی سی چهار سیلندر است و می تواند حداکثر ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. E200 خودروی خیلی تند و تیزی نیست و از این رو شتاب صفر تا صد آن در ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن معادل ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است. نیروی موتور هم بجای گیربکس هفت دنده نسل قبل از یک گیربکس ۹ دنده جدید که قدرت را به چرخ های عقب انتقال می دهد، جایگزین شده است.

در زمینه امکانات و تکنولوژی نیز مرسدس بنز کلاس E را باید از خودروهای سرآمد کلاس خود دانست. مرسدس بنز E کلاس جدید آنقدر دوربین و سنسور دارد که امکان رانندگی نیمه خودکار به راننده می‌دهد. همچنین سامانه‌هایی نظیر ترمز اضطراری خودکار و سیستم کمکی فرمان تا حد بسیار زیادی از بروز حادثه جلوگیری می‌کنند. این خودرو مجهز به چراغ‌های هوشمند از نوع LED است. سیستم‌هایی نظیر Pre-safe نیز در صورتی که وقوع تصادف را غیر قابل پیش‌گیری تشخیص دهند تدابیر لازم را برای حداکثر حفاظت از جان سرنشینان انجام می‌دهند.

دیگر امکانات این خودرو شامل سقف پانوراما، گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه HUD، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم رادار بین خطوط، سیستم پارک خودکار، صندلی‌های برقی جلو، قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، دوربین دید عقب و سنسورهای جلو و عقب است.