از زمانی که کارل بنز اولین وسیلهی حملونقل کاربردی دنیا را ساخت، آلمان با کیفیت مهندسی و خلاقیت پیشروی خود شناخته میشود. این در حالی است که جنگ جهانی تأثیر بسیار زیادی روی عقبماندگی این کشور داشت. بههرحال فولکسواگن بیتل از دل این تحولات تاریخی بیرون آمد و نقطه شروع آغازی هم برای بامو بود که از تولید پیشرانههای هواپیما به سمت ساخت موتورسیکلتها و خودروها کشیده شد. آئودی هم سرانجام در دههی 60 میلادی سر و سامان گرفت و مرسدس بنز نیز در دستان کارل بنز و دایملر رشد کرد و در سال 1926 به برندی مشهور تبدیل شد. ریشههای اوپل هم به تولید دوچرخه بازمیگردد و این شرکت اولین خودروی خود را در سال 1899 ساخت.
پورشه توسط فردیناند پورشه تأسیس شد و در ابتدا شرکت توسعه و مشاورهای بود. سپس وارد پروژهی بیتل شد و پورشه 64 در سال 1939 و با استفاده از قطعات خودروی کوچک خانواده ساخته شد.
خودروسازان آلمانی دیگری هم وجود دارد اما این 5 شرکت بزرگ صنعت خودروی آلمان را شکل دادهاند و باعث شدهاند آلمان همان چیزی باشد که امروز است. قطعاً شمردن بهترین خودروهای این کشور زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد اما تمام تلاش ما این بوده که چند نمونهی شاخص از آنها را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم. با یکدیگر این لیست را مرور میکنیم و از شما میخواهیم اگر خاطره یا نظری دربارهی این خودروها دارید با ما در میان بگذارید.
- آئودی کواترو
زمانی که بحث خودروهایی باشد که قواعد بازی را تغییر میدهند آئودی کواترو قطعاً جزو این دسته خواهد بود. سیستم چهار چرخ محرک کواترو در دههی 80 میلادی برای مسابقات رالی توسعه یافت و تمامی خودروسازان را شکست داد. آئودی این سیستم را به بیرون از موتور اسپورت هم برد و تمامی خودروهای جادهای این شرکت از آن زمان تاکنون از تکنولوژی کواترو استفاده میکنند. چندین دهه است که آئودی با این سیستم شناخته میشود.
- پورشه 911
اگر اسلحه را هم روی سر ما بگیرید بازهم پورشه 911 را در این لیست قرار خواهیم داد. 911 یکی از قدیمیترین خودروهای اسپورت دنیا بوده و همگان آن را با طراحی پیشرانه عقب میشناسند. پورشه 911 یکی از بهترین خودروها برای رانندگان بوده و در طول چندین دههای که از ساخت آن میگذرد به موفقیت فوقالعادهای دست یافته و همواره جزو بهترین خودروهای جادهای و مسابقهای بوده است.
- فولکسواگن گلف GTI
نسل اول گلف یک جایگزین دیفرانسیل جلو و آبخنک برای فولکسواگن بیتل در سال 1974 بود. نهایتاً این خودرو جایگزین بیتل نشد بلکه به عنوان محصولی مستقل توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند و از آن زمان تاکنون هم به این موفقیت خود ادامه داده است. نسخهی پرفورمنس این خودرو در روزگار کنونی به عنوان یکی از بهترین هاچبک های داغ شناخته میشود. گلف GTI در دههی 80 میلادی به عنوان سنگ محک خودروهای ارزانقیمت و کاربردی شناخته میشود و همواره از سواری هیجانانگیز آن به نیکی یاد میشود.
- بامو M3
زمانی که بحث تولید خودروهای پرفورمنس در دسترس میشود بخش موتور اسپورت بامو و سری 3 کد E30 میدرخشند. خودروی M3 موفقیتی استثنایی در موتور اسپورت کسب کرده و در جاده هم عملکردی سریع و باشکوه دارد. از زمان E30 که در سال 1986 طوفان به پا کرد تمامی نسلهای سری 3 تاکنون با نسخهی پرچمدار M معرفی شده و قلبهای طرفداران را تسخیر کردهاند.
- مرسدس بنز 300 SL
اگر چیزی وجود داشته باشد که کلیشهی سرد و کلینیکی بودن مهندسی آلمان را بشکند همین مرسدس بنز SL است. دو حرف SL به واژههای سوپر لایت یا بسیار سبکوزن اشاره دارند که حاکی از ساختار لوله فریم سبک این خودرو است. 300 SL در دو سال اول خود به عنوان مدلی مسابقهای مطرح بود اما در سال 1954 وارد خط تولید شد. این خودرو اولین مرسدسی بود که به موفقیت گستردهای در خارج از آلمان دست یافت و باعث شد مرسدس در بازار لوکسهای آمریکا حرف اول را بزند.
- پورشه 356 اسپیدستر
اگرچه 911 شاخصترین محصول پورشه است اما 356 اسپیدستر هم باعث شد این خودروساز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. 356 اسپیدستر خودرویی سبکوزن، چابک، متوازن، پیشرانه عقب، دیفرانسیل عقب و اسپورت بود که البته شاید طراحی آن چنین خصیصهای را نشان ندهد. این خودرو در دو سال اول تولید خیلی موردتوجه قرار نگرفت و تنها 50 دستگاه از آن ساخته شد اما مسابقات زیادی را برنده شد و فروشش به 76 هزار دستگاه رسید.
- بامو 328
داستان 328 با بروشوری که به برخی افراد در سال 1935 داده شد شروع میشود. سپس بامو کار را شروع کرد و البته تا ژوئن 1936 و در پیست نوربرگ رینگ چندان خبری از آن منتشر نشد. حتی پس از آنهم بامو 328 به عنوان خودروی اسپورت عادی با پیشرانهی 2 لیتری شناخته میشد اما زمانی که خودروی یاد شده در مسابقهی بینالمللی ایفل شرکت کرد و توانست همه را پشت سر بگذارد خبرنگاران خودرویی فهمیدند که عصر جدید محصولات بامو فرا رسیده است. این خودرو پیشرفتهترین محصول اسپورت زمان خود بود اما فرایند تولید مدل تولیدی آن کند پیش میرفت و مدل مسابقهای همچنان به پیروزی در مسابقات ادامه میداد.
328 نه تنها از پیشرانهی 6 سیلندر خطی استفاده کرده و سرعت بالایی داشت بلکه طراحی آن نیز زیبا بود. این خودرو به حدی تأثیرگذار بوده که در سال 1999 برخی خبرنگاران آن را جزو 25 فینالیست خودروی قرن دانستند.
- مرسدس-ای ام جی GT
با استایلی مدرن که بر شانههای 300 SL ساخته شده، مرسدس-ای ام جی GT یک سوپر اسپورت عالی است. با خطوط نرم و هیجانانگیز و کابینی لوکس، احتمالاً فراموش خواهید کرد که شاید با یک گرندتورری که پسزمینهی کلاسیک دارد طرف هستید. البته زیر کاپوت این هیولا پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی ساخت ای ام جی قرار گرفته و تیونینگ شاسی آن نیز باعث شده یکی از بهترین سوپر اسپورت های بازار تولید شود.
- بامو M5
وقتی بحث خودروهای نمادین آلمان باشد M5 نسخهای مدرن در لیست خواهد بود. این خودرو برادر بزرگتر M3 بوده و همواره به عنوان یک سوپر سدان توانا مطرح بوده است. اولین نسل M5 در سال 1985 و با استفاده از شاسی E28 535i و با دستان هنرمند بخش M ساخته شد. این خودرو سریعترین مدل تولیدی زمان خود بود و از آن زمان تاکنون هم هر نسل سری 5 با نسخهی پرچمدار M همراه بوده است.
- مرسدس بنز 300 SEL 6.3
زمانی که مرسدس تصمیم گرفت این خودرو را بسازد از پیشرانهی 8 سیلندر 6.3 لیتری مدل 600 که موردعلاقهی دیکتاتورهای زیادی بود استفاده کرد. نتیجهی کار تولید محصولی فوقالعاده بود که یک کروزر اجرایی خاص بوده و از آن به عنوان سوپر سدانی که راه را برای ای ام جی هموار کرد نام میبرند.
منبع: carbuzz