بنز G کلاس:
شاه ایران، محمدرضا پهلوی در اوایل دهه 70 میلادی که یکی از بزرگترین سهام داران دایملر بنز نیز محسوب میشد، ایده طراحی و توسعه یک خودروی نظامی را به مرسدس بنز ارائه کرد. یکی از دلایل اصلی برای شروع تولید این خودرو نیاز ارتش المان به یک خودروی نظامی سبک بود، البته بعدها مدل ارزانتر فولکس واگن ایلتیس بدون هیچ آزمایشی برای خدمت در ارتش انتخاب شد. پس از یک سری تغییرات برای عادیتر کردن ظاهر این خودرو در یک همکاری مشترک با شرکت خودروساز اتریشی اشتیر-دایملر-پوچ، تولید مرسدس بنز جی کلاس در سال 1979 و با سری مدلهای 460 شروع شد.
1983
مشخصه اصلی مرسدس بنز جی کلاس ظاهر و طبیعت خشن آن بود؛ در سال 1983 یک مدل 280 GE این خودرو موفق شد با رانندگی جکی ایکس و کلود براسور برنده رالی معروف پاریس - داکار شود.
1986
طی سالهای بعد چیز خیلی زیادی در مورد این خودرو تغییر نکرد، ولی در سال 1986 میلادی، پنجاه هزارمین دستگاه ساخته شده از جی واگن از خط تولید کمپانی خارج شد. در همین سال همچنین این خودرو چند تغییر را به خود دید، اعمال تغییراتی داخل کابین این خودرو سبب افزایش راحتی سرنشینان و اضافه شدن یک مبدل کاتالیست موجب کاهش آلایندگی آن شد. در این سال همچنین مدل 240 GD جای خود را به مدل 250 GD داد.
1989
سه سال آینده تقریباً بی سر و صدا برای این مدل ادامه پیدا کرد، البته در سال 1989 کمپانی دهمین سالگرد تولد جی کلاس را جشن گرفت.
1991
در سال 1991، کمپانی یک شاسی بازبینی شده را زیر یک شکل بدنه آشنا که برخی ممکن است به آن کلاسیک بگویند روانه بازار کرد. مجموعهای از تجهیزات و امکانات جدید قابل توجه ترین موارد مرتبط با به روز رسانی خودرو بودند که البته برای خیلیها اصلاً جذابیتی نداشتند. ترمزهای ضدقفل و سه دیفرانسیلی که به صورت الکترونیکی قفل میشدند جی کلاس را در شهر و جاده امن و در مسیرهای آفرود قدرتمندتر کرد. علاوه بر دیفرانسیل مرکزی قفل شونده استانداردی که روی بسیاری از شاسی بلندها دیده میشود، جی کلاس جدید از دیفرانسیل جلو و عقب تقویت شده بهره میبرد که به بنز چابکی و چسبندگی یک بز کوهی را به هنگام مواجهه با مسیرهای ناهموار داده بود.
1993
با در نظر گرفتن این نکته که برخی از افراد در مورد جی واگن تنها به قدرت، لوکس بودن و قابلیت رانندگی در آب و هوای بد اهمیت میدادند تا توانایی آفرود آن، مرسدس در سال 1993 نسخه تولید محدود 500 GE را با یک موتور هشت سیلندر خورجینی وارد بازار کرد. در شرایطی که این خودرو طبق خواسته مشتریانی که در مورد آنها توضیح دادیم طراحی شده بود، 500 GE فقط به دیفرانسیلهای وسط و عقب قفل شونده مجهز شده بود و دیفرانسیل جلو فقط در برخی شرایط بسیار سخت آفرود معمولاً مورد استفاده قرار میگرفت. این خودرو با داشتن 240 اسب بخار نیرو و یک کابین که تریمی گردویی شکل و چرم مخملی داشت، 500 GE پیش نمایشی از خودرویی بود که تقریباً یک دهه بعد وارد بازار آمریکا شد.
1994
همانند دیگر مدلهای مرسدس بنز، سیستم نامگذاری جی واگن در سال 1994 دستخوش تغییراتی شد. از این سال به بعد، حرف G قبل از شماره مدل میآمد. (به عنوان مثال به جای 500 GE از G500 استفاده میشد.)
1996
برای سال 1996، خودروی G300 توربو دیزل رونمایی شد و جای G350 توربو دیزلی را گرفت. اگر چه 300 موتوری کوچکتر داشت، ولی خروجی آن با 177 اسب بخار نیرو در واقع بیشتر از آن موتور بزرگتری بود که جایش را گرفته بود.
1997
در سال 1997 چند دل جدید رونمایی شدند. یکی از آنها مدل جدید کبریولت بود که از یک سقف برقی بهره میبرد. یک مدل دیگر 290 GD توربو دیزل با 120 اسب بخار نیرو بود که جای مدل 290 GD را گرفت. از سویی دیگر، G320 نام خود را حفظ کرد ولی یک موتور جدید شش سیلندر V شکل 215 اسب بخاری به آن اضافه شد.
1998
پس از یک حضور کوتاه مدت در سالهای 1994 و 1993، مدل G500 مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی در سال 1998 بازگشتی باشکوه داشت و توانست موفقیتهای زیادی به دست بیاورد. در آن سال همچنین صنعت خودرو شاهد ادغام مرسدس بنز و کرایسلر بود که منجر به تولد شرکت دایملر کرایسلر شد.
1999
به منظور جشن گرفتن تولد بیست سالگی جی واگن در سال 1999، مرسدس یک نسخه ویژه از G500 به نام G500 کلاسیک را رونمایی و روانه بازار کرد. در همین سال بود که نخستین بار دکمههای کنترلی روی فرمان نصب و مورد استفاده قرار گرفتند.
2000
سال 2000 یک نقطه عطف برای نسخههای دیزلی جی کلاس بود. مدل قدرتمند G400 با اتکا به آخرین تکنولوژیهای دیزلی خود (مانند تزریق سوخت مستقیم) پرفورمنسی در حد و اندازههای موتورهای بنزینی (شاید حتی بهتر) ارائه میکرد.
2002
نهایتاً، در سال 2002 و پس از سالها از دست دادن مشتریان احتمالی محصور شده در آمریکا، جی واگن وارد بازار این کشور شد. در واقع میتوان گفت این خودرو تنها مدلی بود که برای آمریکاییهای تشنه به قدرت و لوکس بازی ساخت شده بود! با داشتن قیمت پایهای معادل 75 هزار دلار، G500 بدون شک ارزان نبود، ولی با در نظر گرفتن این که برخی بازارهای دیگر بیش از 10 سال پیش این مدل را به قیمتی دو برابری میخریدند، بدون شک قیمت این خودرو برای هواداران کلاس جی خیلی مهم نبوده است. یک فیس لیفت ملایم، شامل آینههای نصب شده روی چراغهای راهنما و چراغهای جلو نیز همان سال به وقوع پیوستند.
2003
شرکت آ ام گ، که تیونر اصلی مرسدس بنز میباشد، به روز رسانی جادویی خود را روی کلاس جی مدل 2003 اعمال کرد: نتیجه G55 آ ام گ 349 اسب بخاری بود. G55 از برخی تغییرات مهندسی و ظاهری برخوردار بود که برگ برنده را در مقابل G500 به این خودرو میداد، از جمله تغییرات مهم در این خودرو میتوان به یک موتور هشت سیلندر توربو خورجینی (با 57 اسب بخار نیروی بیشتر)، اگزوز بغل، یک گارد بزرگ آلومینیومی و رینگهای 18 اینچی خاص با تایرهای پرفورمنس 18 اینچ اشاره کرد.
2004
زمان جشن گرفتن است. به منظور گرامیداشت بیست و پنجمین سال روز تولد جی واگن، مرسدس بنز مدل کلاسیک 25 را در سال 2004 وارد بازار کرد، که در واقع یک مدل G500 با رینگهایی خاص، تزئینات آلومینیومی براق، جلوپنجره نقرهای و بدون شک، نشانهای زیادی که روی خودرو وجود داشت بود. در ماههای پایانی آن سال، مقدار نیروی G55 به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرد و این خودرو توانست همان موتور 5.4 لیتری سوپرشارژر هشت سیلندر خورجینی را که در مدل E55 استفاده شده بود را باز پس داد. این موتور قوی که 476 اسب بخار نیرو دارد، میتواند ظرف فقط 5.5 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت افزایش دهد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت مکانیکی روی 210 کیلومتر بر ساعت محدود شده که برای یک شاسی بلند سنگین، کاملاً راضی کننده می باشد.
2007
مرسدس بنز ماه سپتامبر 2006 و در طول برگزاری نمایشگاه خودروی پاریس 2007 گفته بود که نیروی موتور G55 AMG از 476 اسب بخار به 500 اسب بخار افزایش پیدا خواهد کرد. مرسدس در همان زمان همچنین اعلام کرد که قصد دارد تولید جی کلاس را تا سال 2015 به میزان زیادی افزایش دهد، دلیل این موضوع افزایش تقاضا در بازار برای مدلهای نظامی و همچنین شخصی این خودرو ذکر شد.
2012
در ماه ژوئن 2012، جی کلاس چند به روز رسانی کوتاه را در مشخصات فنی و مجموعه موتورهای این خودرو انجام داد. از مهمترین تغییرات قابل توجه در طراحی خارجی میتوان به چراغهای LED روز روشن و آینه بغلهای جدید با چراغهای راهنمای ادغام شده با آن اشاره کرد، همچنین، البته آام گ یک سپر و یک جلوپنجره جدید نیز برای این خودرو تدارک دیده است. بخش اعظمی از به روزرسانی های جی کلاس زیر کاپوت این خودرو خوابیده و در عین حال، یک کابین جدید با امکاناتی مدرنتر برای خریداران ارائه شده است. تغییرات کابین شامل مواردی مانند داشبورد و کنسول مرکزی جدید با یک صفحه نمایش دستور Comand و یک صفحه رنگی جدید بزرگ که به پشت صفحه کیلومتر اضافه شده میشود. جدیدترین نسل سیستم تله ماتیکی MBrace2 نیز در این خودرو به صورت استاندارد ارائه شده و همراه با یک کروز کنترل سازگار شونده دیسترونیک، سیستم تشخیص نقاط کور و سنسورهای پشتیبان سیستم امنیتی پارک ترونیک ارائه میشود.
2018
نسخه فیس لیفت جی کلاس قرار است حدوداً 3 هفته دیگر در نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالی رونمایی شود.
برگرفته شده از وب سایت: باما
تدوین و جمع آوری: آلمان یدک