در این مقاله:
1978 - M1
1979 - M535i
1983 - M6/M635CSi
1985 - M3
2009 - X5M
2015 - M2
2020 - M8
با هم مرور خواهیم کرد.
تاریخچه نام M به دهه هفتاد و تاسیس بخش M Power باز میگردد. این زیرمجموعه در حقیقت برای مدیریت و توسعه خودروهای مسابقهای و موفقیت هر چه بیشتر بامو در پیست تاسیس شد، اما به تدریج و از دهه هشتاد راهی خیابان شد و توانست به یک اعتبار برای خود بامو بدل شود. با این که بامو برای بیشتر محصولات خود نمونه M عرضه کرده است، اما خودروهایی با این نشان وجود دارند که از بقیه خاصتر هستند. در ادامه قصد داریم تا مهمترین خودروهای سری M محصولات بامو را با شما مرور کنیم، پس «باما» همراه باشید.
M1
در اواسط دهه هفتاد بامو به این نتیجه رسید برای ارائه جانشینی موفق برای سری E9 در مسابقات، باید یک سوپراسپرت موتور وسط را راهی میدان کند. قرار شد تا این خودرو توسط لامبورگینی تولید شود، به همین خاطر بخش تازه تاسیس M بامو، با این خودروساز وارد همکاری شد. در نهایت اما لامبورگینی از پروژه کنار رفت و طراحی M1 آنقدر طول کشید که تغییر قوانین اجازه ورود آن به مسابقات را نداد. در نهایت، 453 دستگاه از این خودرو ساخته شدند که بخشی خیابانی بودند و عدهای نیز با پسوند Procar برای پیست طراحی شده بودند. پیشرانه 277 اسببخاری 6 سیلندر این خودرو اما توانایی رسیدن خودرو به سرعتی معادل 260 کیلومتر برساعت را داشت.
M535i
در سال 1979، بخش M به طور کامل وارد پروژه خودروهای خیابانی شد و اولین محصول آن، نمونه فوق سریع نسل E12 سری 5 بود. این مدل مجهز به پیشرانه شش سیلندر 215 اسببخاری 3.5 لیتری بود و به لطف فلاپ اسپرت، گرافیک بدنه و صندلیهای ریکارو، حال و هوای یک خودروی اسپرت تمام عیار را داشت. علاوهبراین، غربیلک به عاریه گرفته شده از مدل M1، جعبهدنده مسابقهای و فنربندی و ترمزهای بهتر، 1650 دستگاه M535i تولید شده را از باقی سری 5 ها متمایز میکردند.
M6/M635CSi
در نمایشگاه فرانکفورت سال 1983، بامو از گسترش سریع تولیدات مزین به نام M به طور رسمی رونمایی کرد. نمونه M سری 6 نسل E24 در بازار جهانی با کد M635CSi عرضه شد، اما در بازار آمریکا با اندکی وقفه، این مدل به طور خلاصه M6 نام گرفت. این خودرو از پیشرانه 286 اسببخاری شش سیلندر خطی، برگرفته از پیشرانه مدل M1 سود میجست. تا سال 1989، 4088 دستگاه از این سری تولید شدند که تنها 1767 نمونه M6، راهی بازار آمریکای شمالی شدند.
M3
بالاخره بامو در سال 1985 به ساخت مدل M از کوچکترین محصولش تن داد و M3 زاده شد. البته همانند M1، در حقیقت M3 حاصل تلاش بامو برای شرکت گسترده در مسابقات DTM و تورینگ بود. در ابتدا قرار نبود تا M3 به طور گسترده عرضه شود، اما استقبال قابل توجه علاقمندان سبب شد تا این خودرو تا سال 1992 عرضه شود. گونههای متعددی از M3 عرضه شدند که در این بین نمونه Sport Evo و کانورتیبل را باید خاصترینها دانست. برترین مدل M3، حدود 235 اسببخار از پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر بیرون میکشید. 16202 دستگاه از نسل اول M3 تولید شد.
X5M
بامو تا پایان قرن بیستم بالاخره اولین شاسیبلند خود با نام X5 را عرضه کرد. اما توسعه بخش M به این بخش از بازار بالاخره یک دهه بعد و با عرضه نمونه X5M صورت گرفت. پیشرانه 4.5 لیتری توربو 8 سیلندر این خودرو، 555 اسببخار تولید میکرد و گشتاور غولآسایی را در اختیار راننده میگذاشت که شتاب صفر تا صدی معادل 4 ثانیه به ارمغان میآورد.
M2
بامو در سیستم جدید نامگذاری خود، سری 2 را به نمونه کوپه سری 1 و سری 4 را به نمونه کوپه سری 3 اختصاص داد. بدین ترتیب تولد M2 و M4 در این دهه را باید اولین تغییر اساسی در سری M دانست. اما در این بین، ظهور M2 به عنوان اولین M مستقل سری 1 و 2، از اهمیتی شگرف برخوردار است، چرا که نمونه M سری 1 نمیتوانست M1 نام بگیرد. به لطف فرمانپذیری استثنایی و پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر 370 اسببخاری، M2 از نظر بسیاری یکی از برترین کوپههای اسپرت بازار است.
M8
اولین نسل سری 8 که در اوایل دهه 90 عرضه گشت هرگز در نسخه M تولید نشد، به همین خاطر میتوان این خودرو را اولین نمونه M از بامو سری هشت دانست. زیر کاپوت بلند M8 همان پیشرانه 4.4 لیتری و هشت سیلندر به قدرت 600 اسببخار و گشتاور 750 نیوتنمتر قرار گرفته است. این خودرو را که در 3 نسخه کوپه، کانورتیبل و گرنکوپه قابل خریداری است، میتوان لوکسترین عضو محصولات سری M بامو دانست.
برگرفته شده از سایت باما