پورشه{porsch}
...............................................................................................................................................................
پورشه (به آلمانی: Porsche) شرکت هلدینگ خودروسازی آلمان است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد.
تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف میباشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در ايالت بادن-وورتمبرگ قرار دارند.
در ماه ژوئیهٔ ۲۰۱۲ گروه فولکس واگن، اقدام به خریداری. ۱۰۰٪ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ نمود، که از شرکتهای زیرمجموعهکمپانی پورشه است و مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. پیشتر در دسامبر ۲۰۰۹ فولکس واگن۴۹٫۹ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را نیز خریداری کرده بود.
از سوی دیگر شرکت پورشه اسای با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام، بهعنوان بزرگترین سهامدار این گروه شناخته میشود. خانواده پورشه و خانواده پیک بهطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱ درصد pooped خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن بهشمار میآیند. بخشی از سهام شرکت پورشه نیز، در بازار بورس المان معامله میشود.
...............................................................................................................................................................
خانواده پورشه:
خانواده پورشه، خانواده برجسته اتریشی با پیشینهای صنعتی است، که مشهورترین عضو آن فردیناند پورشه میباشد. وی در خانوادهای آلمانیتبار، در بوهم زاده شد. پدر او آنتوان پورشه (۱۸۴۵–۱۹۰۸) و مادرش آنا الریخ بود. نام خانوادگی پورشه، در زبان آلمانی بهمعنای مرد جوان میباشد و ریشههای خانواده پورشه، به قرن ۱۸ میلادی بازمیگردد، که در شهر لیبرتس سکونت داشتند.
فردیناند پورشه یکی از بنیانگذاران گروه فولکسواگن بود. وی در سال ۱۹۳۱ اقدام به تأسیس شرکت خودروسازی پورشه نمود. پس از درگذشت فردیناند پورشه در سال ۱۹۵۱ نیمی از سهام شرکت پورشه، به فری پورشه پسر ارشد فردیناند واگذار شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن نیز، به دختر وی؛ لوئیس و همسرش آنتوان پیک، به ارث رسید. امروزه افراد دو خانواده پورشه (فرزندان و نوادگان فری پورشه) و خانواده پیک (نوادگان لوئیس و آنتوان پیک) همچنان کنترل بخش اعظم از سهام شرکت پورشه را در اختیار دارند.
از اعضای شناخته شده خانواده پورشه، که همگی در صنعت خودروسازی فعالیت کرده یا میکنند، میتوان به افراد زیر اشاره کرد:
- فردیناند پورشه: مؤسس شرکت پورشه و از بنیانگذاران شرکت فولکسواگن.
- فری پورشه: بنیانگذار شرکت پورشه هولدینگ (پسر فردیناند پورشه)
- وولفگانگ پورشه: رئیس هیئت مدیره فعلی شرکتهای پورشه و پورشه اسای. (فرزند فری پورشه)
- فردیناند پیک: رئیس هیئت مدیره فعلی گروه فولکسواگن و مدیر عامل اجرایی اسبق این گروه. (فرزند لوئیس پورشه و آنتوان پیک)
- ......................................................................................................................................................
- فردیناند پورشه:
- ردیناند پورشه (به آلمانی: Ferdinand Porsche) (سپتامبر ۱۸۷۵ تا ۳۰ ژانویه ۱۹۵۱) یک طراح مشهور موتور خودرو اهل اتریش بود. او در سال ۱۹۲۳ به همراه خانواده به اشتوتگارت نقل مکان کرد؛ چرا که پدر باید در کارخانه دایملر مشغول به کار میشد. فری پورشه همانند پدر خود علاقه شدیدی به اتومبیل داشت و همین علاقه بود که به خلق یک شاهکار دیگر در دنیای اتومبیلها منجر شد. فردیناند پورشه پدر در سال ۱۹۳۱ کارخانه Dr.Ing.hc.f.Porsche GmbH را در اشتوتگارت تأسیس کرد تا در آن به طراحی و ساخت اتومبیل مشغول شود. فری ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت. دوران جوانی فری مصادف بود با به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع. هیتلر میخواست که آلمان سریعترین اتومبیلها را بسازد؛ بنابراین کارخانههای اتومبیلسازی را از کمکهای دولتی برخوردار کرد. فردیناند پورشه پدر نیز از این مساعدتها سهمی برد و توانست مدیریت کارخانههایی چون Auto Union و Wanderer را بر عهده گیرد. در سال ۱۹۳۳ اولین اتومبیل پورشه با یک موتور ۱۶ سیلندر ۴٫۵ لیتری و شاسی آلومینیومی ساخته شد. قرارداد پورشه با Auto Union در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید و او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشین آلات جنگی کرد. با پایان جنگ، پدر و پسر به اسارت فرانسویها درآمدند. فرانسویها برای آزادی هرکدام از پورشهها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی را میداد بنابراین پسر در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شده و به اتریش بازگشت ولی پدر در اسارت فرانسویها باقیماند. فری پس از بازگشت سعی کرد تا کارخانه پدری خود را بازسازی کند ولی از سوی نیروهای اشغالگر منع شد. این امر باعث شد تا وی به شهر Carinthia/Gmnd در اتریش برگردد تا با کمک خواهر خود کارخانه جدید برای ساخت پمپ آب و لوازم لوله کشی تأسیس کند. عقد قرارداد با برخی کارخانههای اتومبیلسازی باعث شد تا وسوسه ساخت یک اتومبیل به جان فری بیفتد در ذهن فری چیزی از قلم افتاده بود و آن رؤیای پدر برای طراحی یک اتومبیل اسپرت بر مبنای فولکس واگن قورباغهای بود. اتومبیلی که بدین شکل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد Porsche Type ۳۵۶ نام گرفت. این مدل از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک با قدرت ۴۰ اسب بخار نیرو میگرفت که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود. Porsche Type ۳۵۶ اولین اتومبیلی بود که به نام پورشه مزین گشت. فری در سال ۱۹۴۹ به اشتوتگارت برگشته و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد. فری برای کارخانه خود آرم شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد. او در سال ۱۹۶۳ خودروی افسانهای ۹۱۱ را طراحی کرد و با این کار اولین خودروی اسپرت دنیا تولید شد.
...............................................................................................................................................................
تاریخچه:
از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۷
فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تأسیس کرد، که در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز نمود و در سالهای نخست، بخش اعظم از مشتریانش را شرکتهای خودروسازی همچون: آئودی،مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون تشکیل میدادند.
یکی از نخستین طرحهایی که شرکت تازه تأسیس پورشه در آن مشارکت نمود، پروژهای تحت عنوان فولکسواگن بود، که در زبان آلمانی ماشین مردم معنا میدهد. در اواسط دهه ۱۹۳۰ شرکت پورشه و مشخصاً فردیناند پورشه، از سوی دولت آلمان نازی، برای طراحی نخستین اتومبیل فولکسواگن، دعوت بهکار شد، این خودرو، فولکسواگن بیتل نام داشت، که امروزه بهعنوان یکی از موفقترین اتومبیلهای تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته میشود.
شخص دیگری که سهم بسیار زیادی در راهاندازی و توسعه شرکت پورشه ایفا نمود، فری پورشه میباشد. فری که فرزند ارشد فردیناند بود، ریاضیات را در مدرسه، و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت.
دوران جوانی فری پورشه مصادف با به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر میخواست که آلمان سریعترین اتومبیلها را بسازد؛ بنابراین کارخانههای خودروسازی را از کمکهای دولتی برخوردار نمود. در این شرایط بود، که از سوی هیتلر، دعوتنامهای برای همکاری در کمپانی جدیدی که فولکسواگن نام داشت، برای فردیناند پورشه ارسال گردید. وی نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانههای اتو یونیونو واندرر را بر عهده گیرد.
کارخانه مرکزی پورشه در شهر لیپزیگ
ساختمان شعبه مونیخ پورشه
نمایندگی پورشه در بزرگراه شهید لشگری
...............................................................................................................................................................
از ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۱:
قرارداد همکاری فردیناند پورشه با کمپانی اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید، ولی به جهت درگیر بودن آلمان در جنگ، او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشینآلات جنگی نمود. از تولیدات زمان جنگ فردیناند پورشه برای نمونه میتوان به تانکهای تایگر یک و تایگر دو اشاره کرد.
در سال ۱۹۳۹ اولین اتومبیل پورشه ساخته شد، که عموماً از قطعات فولکسواگن بیتل برای آن استفاده کرده بود. این اتومبیل، پورشه ۶۴ نام داشت.
با پایان جنگ، فردیناند و فری پورشه هر دو به اسارت فرانسویها درآمدند. فرانسویها برای آزادی هر کدام از پورشهها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی از آنها را میداد، بنابراین پسر، در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شد و بلافاصله راهی اتریششد، ولی پدر در اسارت فرانسویها باقی ماند. فری پس از مدت کوتاهی، با هدف بازسازی کارخانه پدری، راهی آلمان شد، ولی پیگیریهای او با مخالفت و پاسخ منفی از سوی نیروهای متفقین مواجه گردید.
این امر باعث شد تا وی بار دیگر به اتریش بازگردد و کارخانه کوچکی را برای ساخت پمپ آب و لوازم لولهکشی تأسیس کند، ولی این وضعیت بسرعت تغییر کرد. در اواسط سال ۱۹۴۷ در حالیکه کمتر از ۱ سال از آزادی فری نمیگذشت، وی با مشارکت خواهرش؛ لوئیس و همسر او آنتوان پیک (که در اواخر دهه ۱۹۳۰ چندین سال، ریاست شرکت فولکسواگن را در دست داشت)، اقدام به راهاندازی شرکت پورشه هولدینگ، در اتریش نمود. این شرکت در زمینه واردات و توزیع اتومبیلهای آلمانی، به کشور اتریش فعالیت میکرد. عقد قرارداد با برخی کارخانههای اتومبیلسازی باعث شد، تا فری انگیزه ساخت یک اتومبیل را پیدا کند.
اتومبیلی که بر مبنای فولکسواگن بیتل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد، پورشه ۳۵۶ نام گرفت. طراحی مدل اولیه این اتومبیل را، چند سال پیش از آن، فردیناند پورشه انجام داده بود، ولی کار تولید این مدل را، فری به پایان رساند. مدل ۳۵۶ از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک، با قدرت ۳۵ اسب بخار نیرو میگرفت، که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود.
پورشه ۳۵۶ دومین اتومبیلی بود، که به نام پورشه تولید میشد. فری در سال ۱۹۴۹ به اشتوتگارت بازگشت و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد، سپس برای کارخانه خود، نشان (لوگو) شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد.
...............................................................................................................................................................
از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳:
فردیناند پورشه در اوایل دهه ۱۹۵۰ در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ درگذشت. با درگذشت فردیناند، نیمی از سهام شرکت، به فری پورشه واگذار شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن نیز، به دختر فردیناند؛ لوئیس و همسرش آنتوان پیک، به ارث رسید.
ورود شرکت پورشه، به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل پورشه ۳۵۶/۱ آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربههای حاصل از رقابتهای اتومبیلرانی، امنیت اتومبیلهای خود را بهبود ببخشد.
...............................................................................................................................................................
از ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۲:
شرکت پورشه در سال ۱۹۶۳ اولین مدل از سری پورشه ۹۱۱ را که در مسابقات اتومبیلرانی موفقیتهای غیرمنتظرهای را بهدست آورده بود، ارائه کرد. مدل ۹۱۱ که یک اتومبیل ۶ سیلندر موتور عقب بود، بهسرعت به رقیبی سرسخت در مسابقات اتومبیلرانی تبدیل گشت.
در سال ۱۹۶۴ بود که سری پورشه ۹۱۱ کلاسیک به بازار وارد شد. در همان سال مدل پورشه کاررا جیتیاس کوپه بهعنوان نخستین اتومبیل با اتاق غیر فلزی نیز عرضه گردید.
تولیدات پورشه از اویل دهه ۱۹۷۰ روز به روز پیشرفتهتر میشدند، خصوصیتی که امروز هم یکی از سیاستهای تولید این شرکت اتومبیلسازی بهشمار میآید.
...............................................................................................................................................................
از ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۲:
از سال ۱۹۵۱ که مالکیت شرکت پورشه میان دو خانواده پورشه و پیک تقسیم شد، چندین بار مشکلات مالی و حقوقی میان دو خانواده بر سر مالکیت شرکت و تصاحب پستهای مدیریتی درگرفت، که در نهایت در سال ۱۹۷۲ فری پورشه برای جلوگیری از این نزاعهای خانوادگی، شرکت پورشه را از یک شرکت با مسئولیت محدود، به یک شرکت سهامی تبدیل نمود.
این مجادلات در طول دهه ۱۹۷۰ با تغییرات مداوم مدیریتی همراه بود، که در نهایت به کاهش تولید شرکت پورشه و مشکلات مالی انجامید. در طول دهه ۱۹۸۰ تولید پورشه به پایینترین سطح خود رسید و در این دهه، کلاس خودروهای اسپورت، بخش اعظم فروش شرکت را به خود اختصاص میداد.
با تغییراتی که فری پورشه از سال ۱۹۷۲ در ساختار شرکت انجام داده بود، در نهایت در سال ۱۹۸۴ توانست بخشی از سهامش را در بازار بورس فرانکفورت به صورت عمومی واگذار نماید و سرمایهای که از این طریق به پورشه تزریق شد، در ابتدای دهه ۱۹۹۰ به شکوفایی مجدد این کمپانی کمک فراوانی کرد.
...............................................................................................................................................................
از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹:
در سال ۱۹۹۲ وندلاین وایدکینگ به مدیرعاملی شرکت پورشه منصوب شد و یک سال بعد در ۱۹۹۳ با حفظ سمت، ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز در دست گرفت.
در سال مالی ۱۹۹۴ درحالیکه تنها ۲ سال از ریاست وندلاین وایدکینگ در شرکت نمیگذشت، تولید خودروهای پورشه را بهشمار ۲۱٫۱۲۴ دستگاه در سال رساند و پس از یک دهه زیان، بار دیگر شرکت پورشه به سودآوری رسید.
وایدکینگ تا سال ۲۰۰۹ سکان رهبری پورشه را در دست داشت و در مجموع، ریاست ۱۷ ساله وی بر این شرکت، پورشه را از یک خودروساز زیانده، به سودآورترین شرکت خودروسازی جهان، تبدیل نمود. وی در آخرین سال فعالیتش در پورشه، تولید را به بالاترین میزان در تاریخ پورشه رسانید و در مجموع در سال مالی ۲۰۰۹ میلادی شرکت پورشه ۹۸٫۶۵۲ دستگاه خودرو را بفروش رساند.
...............................................................................................................................................................
از ۲۰۰۹ تا کنون:
پس از بازنشستگی وندلاین وایدکینگ در سال ۲۰۰۹ مایکل ماخت به مدیرعاملی پورشه منصوب گردید. در ماه اکتبر ۲۰۱۰ ماتیاس مولر، مدیرعامل اسبق آئودی، جایگزین دکتر ماخت شد. مولر تا ماه فوریه ۲۰۱۴ در این سمت باقی ماند، سپس مارتین وینترکورن، مدیرعامل کنونی گروه فولکسواگن، با حفظ سمت مدیرعاملی پورشه را نیز در دست گرفت. ریاست هیئت مدیره پورشه نیز در اختیاروولفگانگ پورشه (فرزند فری پورشه) میباشد.
هماکنون پورشه پنجمین اتومبیلساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است و با توجه به اینکه اتومبیلهای شرکت پورشه معمولاً در شمار پایین تولید میگردند؛ اما محصولات آن، همواره در کلاس خودروهای گرانقیمت طبقهبندی میشوند.
...............................................................................................................................................................
ارتباط با فولکسواگن:
ریشههای ارتباط دو خودروساز آلمانی پورشه و فولکسواگن، به زمان تأسیس گروه فولکسواگن بازمیگردد، که فردیناند پورشه، از بنیانگذاران این گروه بزرگ صنعتی بهشمار میآمد. پس از تأسیس شرکت پورشه نیز، این رابطه از طریق ارائه خدمات مهندسی پورشه به فولکسواگن همچنان حفظ شد، که در زمان تولید مدل فولکسواگن بیتل، که توسط فردیناند طراحی شده بود، به اوج خود رسید.
تولید دومین مدل از سری اتومبیلهای شرکت پورشه، که پورشه ۳۵۶ نام داشت و توسط فری پورشه در سال ۱۹۴۷ تولید شد، که در واقع مدل توسعه یافتهای از فولکسواگن بیتل بود، باعث شد، که شرکت فولکسواگن از پورشه شکایت کند و خصومتهایی میان مدیران وقت دو خودروسازی آلمانی بهوجود آید.
در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، روابط دو شرکت بار دیگر به سطح مطلوبی رسید، که به طراحی و تولید مدل مشترکی تحت نام فولکسواگن-پورشه ۹۱۴ در سال ۱۹۶۹ انجامید. همکاری بعدی پورشه و فولکسواگن در سال ۲۰۰۲ در تولید پورشه کاین انجام شد، که نخستین خودروی اسیووی پورشه میباشد و بر پایه یک پلتفرم مشترک، با آئودی کیو۷ و فولکسواگن تورگ، در کارخانه براتیسلاوا طراحی و ساخته شد.
در سال ۲۰۰۳ فردیناند پیک، نوه فردیناند پورشه بهعنوان مدیر عامل اجرایی گروه فولکسواگن، دو کمپانی پورشه و فولکس واگن را دو عضو از یک خانواده توصیف کردهاست. فردیناند پیک هماکنونرئیس هیئت مدیره گروه فولکسواگن است.
...............................................................................................................................................................
خودروهای اسپورتک
خودروهای اسپورت تولید شده توسط شرکت پورشه، از نظر نوع طراحی موتور، به سه شاخه تقسیم میشوند:
- موتورهای تخت
- موتورهای خطی
- موتورهای ویشکل
...............................................................................................................................................................
موتورهای تخت:
خودروهای اسپورت با موتور تخت پورشه که تاکنون تولید شدهاست، در فهرست زیر ذکر شدهاند:
۱۹۴۸–۱۹۶۵ | پورشه ۳۵۶ | نخستین ماشین تولید شده پورشه است، که در واقع نمونه اولیه مدل مشهور پورشه ۹۱۱ بهشمار میآید. | |
۱۹۵۴–۱۹۵۶ | پورشه ۵۵۰ | مدل توسعه یافته پورشه ۳۵۶ است، که با اندکی تغییرات ظاهری در آن، در کلاس اتومبیلهای مسابقهای کوچک، به بازار عرضه شد. | |
۱۹۶۴–۱۹۸۹ | پورشه ۹۱۱ کلاسیک | معروفترین سری اتومبیلهای اسپورت پورشه میباشد، که نخستین بار در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت از آن رونمایی شد. این مدل، ابتدا پورشه ۹۰۱ نام داشت، ولی اندکی قبل از معرفی، به دلیل تداخل نداشتن با مدل جدیدی از شرکت پژو، که پژو ۹۰۱ نام داشت، مدیران وقت پورشه تصمیم گرفتند نام خودروی جدید را پورشه ۹۱۱ بگذارند. این سری از خودروهای پورشه، همواره محبوبترین مدل تاریخ این کمپانی بهشمار میآید. | |
۱۹۶۵–۱۹۶۹ | پورشه ۹۱۲ | نسخه ضعیفتر و با قدرت کمتر از ۹۱۱ است، که با موتوری ۴ سیلندر و پیشرانه ۹۵ اسب بخار طراحی شدهاست. | |
۱۹۷۰–۱۹۷۶ | پورشه ۹۱۴ | این مدل بهطور مشترک توسط پورشه و فولکسواگن طراحی و ساخته شدهاست. مدل ۹۱۴ نیز کاملاً بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند میباشد. | |
۱۹۷۱ | پورشه ۹۱۶ | این مدل نیز بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند میباشد. نکته جالب توجه در مورد ۹۱۶، تولید تنها ۱۱ دستگاه از آن میباشد. | |
۱۹۷۵–۱۹۸۹ | پورشه ۹۳۰ | این مدل با نام پورشه ۹۱۱ توربو نیز شناخته میشود و در حالی از فناوری توربو شارژر در ساختش بهره میبرد، که کمپانی بامو تنها دو سال قبل، نخستین خودروی مجهز به توربو شارژر را تولید کرده بود! | |
۱۹۸۷–۱۹۸۸ | پورشه ۹۵۹ | از این مدل تنها ۲۰۰ دستگاه ساخته شدهاست. | |
۱۹۸۸–۱۹۹۳ | پورشه ۹۶۴ | بر پایه پورشه ۹۵۹ | |
از سال ۲۰۱۱ | پورشه ۹۹۱ | نسل هفتم از پورشه ۹۱۱ است، که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت عرضه شد. | |
۱۹۹۳–۱۹۹۸ | پورشه ۹۹۳ | آخرین نسخه از پورشه ۹۱۱ با موتور بوکسور است. این مدل در کلاس خودروهای کوپه قرار دارد و مجهز به توربو شارژر میباشد، که بسیاری از قطعات آن باپورشه ۹۱۱ جیتی۲ مشترک میباشد. | |
۱۹۹۷–۲۰۰۵ | پورشه ۹۹۶ | بر پایه دو مدل پورشه ۹۱۱ جیتی۲ و پورشه ۹۱۱ جیتی۳ ساخته شدهاست. تا سال ۲۰۰۵ که تولید آن متوقف شد، شمار ۳۰۰ دستگاه از آن بهفروش رسید. | |
از سال ۲۰۰۴ | پورشه ۹۹۷ | ||
۱۹۹۶–۲۰۰۴ | پورشه باکستر | اولین نسخه از سری باکستر میباشد، که از سال ۱۹۹۶ تولید آنها آغاز شدهاست. این مدل از پورشه که دارای موتوری ۶ سیلندر با طراحی موتور وسط میباشد، به خوش دستی و سواری خوب مشهور میباشند. | |
۲۰۰۴–۲۰۰۹ | پورشه باکستر ۹۸۷ | نسخه بعدی پورشه باکستر میباشد، که نخستین بار در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۴ وارد بازار شد. | |
از سال ۲۰۱۲ | پورشه باکستر ۹۸۱ | نسخه فعلی از پورشه باکستر میباشد، که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد. | |
۲۰۰۵–۲۰۱۲ | پورشه کایمن | بر پایه پورشه باکستر ساخته شدهاست، که در کلاس خودروهای اسپورت دو نفره یا دو درب طراحی شدهاست. | |
از سال ۲۰۱۳ | پورشه کایمن تیپ ۹۸۱سی | جانشین پورشه کایمن میباشد، که تولید آن در سال ۲۰۱۲ متوقف شده بود. این مدل از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. |
...............................................................................................................................................................
موتورهای خطی:
خودروهای اسپورت با موتور خطی پورشه که تاکنون تولید شدهاست، در فهرست زیر ذکر شدهاند.
۱۹۷۶–۱۹۸۸ | پورشه ۹۲۴ | این خودرو، حاصل توسعه مدل پورشه ۹۱۴ بود، که در ابتدا با هدف فروش طرح آن، به شرکت آئودی، اصلاحاتی در ساختار موتور آن انجام شد، ولی در سال ۱۹۷۶ تحت نام ۹۲۴ تولید گشت. | |
۱۹۷۹–۱۹۸۲ | پورشه ۹۳۱ | مدل پورشه ۹۳۱ در ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی، با نام پورشه ۹۲۴ توربو بهفروش میرسید. | |
۱۹۸۱ | پورشه ۹۳۷ | این مدل با نام پورشه ۹۲۴ کاررا جیتی بهفروش میرسید و در واقع نسخه سواری از پورشه ۹۲۴ جیتیاس بود. | |
۱۹۸۱–۱۹۹۱ | پورشه ۹۴۴ | از تولیدات پورشه، این مدل بیشترین فروش را در دهه ۱۹۸۰ میلادی دارا بود. | |
۱۹۸۵–۱۹۹۱ | پورشه ۹۵۱ | مدل پورشه ۹۵۱، با نام پورشه ۹۴۴ توربو بهفروش میرسید. | |
۱۹۹۲–۱۹۹۵ | پورشه ۹۶۸ | جانشین مدل پورشه ۹۴۴ بود، که در کلاس خودروهای کوپه قرار داشت. نسخه توربو آن نیز با موتور ۳۰۵ اسب بخار، در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ تولید شد. |
...............................................................................................................................................................
موتورهای ویشکل:
خودروهای اسپورت با موتور ویشکل پورشه که تاکنون تولید شدهاست، در فهرست زیر ذکر شدهاند.
۱۹۷۷–۱۹۹۵ | پورشه ۹۲۸ | این مدل برای جانشین شدن مدل پورشه ۹۱۱ در نظر گرفته شده بود. | |
۲۰۰۳–۲۰۰۶ | پورشه کاررا جیتی | این مدل، با موتوری ۵٫۷۰۰ سیسی و با قدرت خروجی ۶۱۲ اسب بخار، یکی از قویترین موتورها را در میان تمامی مدلهای تولید شده پورشه، دارا میباشد. در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ شمار ۱٫۲۷۰ دستگاه از آن، بفروش رسید. |
...............................................................................................................................................................
خودروهای اسیووی:
خودروهای اسیووی پورشه، در فهرست زیر ذکر شدهاند.
۲۰۰۲–۲۰۱۰ | پورشه کاین (تیپ ۹پیای) | نخستین خودروی اسیووی پورشه میباشد، که بر پایه یک پلتفرم مشترک با آئودی کیو۷ و فولکسواگن تورگ، در کارخانه براتیسلاوا طراحی و ساخته شدهاست. مونتاژ نهایی این مدل در کارخانه لایپزیگ انجام شدهاست. | |
سال ۲۰۰۹ | پورشه کاین (تیپ ۹۲ای) | جانشین مدل پورشه کاین (تیپ ۹پیای) میباشد، که در ۵ تیپ عرضه شدهاست: موتور ۳٫۶ لیتری وی۶، موتور ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور هیبریدی ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور توربو ۴٫۸ لیتری وی۸ و موتور ۳ لیتری دیزلی. | |
سال ۲۰۰۹ | پورشه پانامرا | یک خودروی سدان لوکس چهار سرنشین با مشخصههای یک خودروی کوپه و عقب هاچبک است. موتور این ماشین در جلوی آن قرار دارد و در دو نوع دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل وسط موجود است. از پورشه پانامرا برای اولین بار در ۱۳امین نمایشگاه خودروی شانگهای، در آوریل ۲۰۰۹ رونمایی شد. | |
سال ۲۰۱۴ | پورشه ماچان | دومین خودروی اسیووی پورشه است، که اندکی از مدل پورشه کاین کوچکتر میباشد و بر پایه آئودی کیو۵ ساخته شدهاست. |
...............................................................................................................................................................
موزه پورشه:
موزه پورشه که از سال ۱۹۷۶ برای عموم قابل بازدید است، تاریخ پورشه را از مدلهای قدیمی و پرخاطره تا طرحهای جدید نشان میدهد. برخی از مدلهای قدیمی این اتومبیل مانند فلیتزر، هر از چندگاه در مسابقهها یا جشنوارههای اتومبیلهای قدیمی شرکت داده میشوند. شرکت پورشه موزه جدیدی را با معماری کاملاً مدرن در محل این کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. این مجموعه در روز ۳۱ ماه ژانویه ۲۰۰۹ افتتاح شد.
موزه جدید پورشه ۵۶۰۰ مترمربع وسعت و ۸۰ غرفه دارد. در موزه جدید پورشه برخی مدلهای این خودرو که از ابتدای تأسیس کارخانه تاکنون ساخته شدهاند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. در مجموعه اتومبیلهای گردآوری شده در موزه پورشه نخستین اتومبیلهای اسپورت جهان به نمایش درآمدهاند. امروزه کمپانیهای بزرگی از قبیل سیات اسپانیا، دوو و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات پورشه به این کمپانی میفرستند.
نمای خارجی از موزه پورشه
...............................................................................................................................................................
حضور پورشه در ایران:
راساس آمار گمرک ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی شمار ۵۶۳ دستگاه از خودروهای پورشه به ارزش بیش از ۴۹٫۸ میلیون دلار وارد ایران شد. خودروهای پورشه عمدتاً از امارات وارد ایران میشوند. تعداد بسیاری محدودی از این خودروها نیز از طریق بحرین، اتریش و آلمان وارد ایران شدند. مدلهای وارداتی پورشه به ایران شامل پورشه پانامرا، پورشه کاین، پورشه باکستر، پورشه کررا و پورشه کیمنمیشوند.
شبکه خبری فاکس نیوز در سال ۲۰۱۰ درآمد شرکت خودروسازی پورشه از بازار ایران را بیش از ۱۷ میلیون دلار اعلام نمود
نمایندگی پورشه در بزرگراه شهید لشگری
...............................................................................................................................................................
جدی ترین رقبای پورشه:
جدیترین رقبای پورشه در کشور آلمان، سه شرکت خودروسازی؛ ب ام و، مرسدس بنز و آئودی (برای نمونه رقیب مستقیم مدل پورشه بوکستر مدلهای بامو زد۴ از شرکت بامو و مرسدس بنز سیالکا از شرکت مرسدس بنز) میباشند. در خارج از آلمان لوتوس کارز، جگوار کارز و شورلت مهمترین رقبای پورشه بشمار میآیند. مدلهای گرانقیمت پورشه رقیب محصولات فراری، لامبورگینی وبوگاتی میباشد.
امروزه کمپانیهای بزرگی از قبیل سیات، دوو و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات طراحان و مهندسان پورشه، به مراکز تحقیقاتی و کارخانجات عملیاتی این شرکت میفرستند.
...............................................................................................................................................................
مسابقات پورشه:
پورشه تا به حال 19 بار به مقام قهرمانی مسابقات لمانز رسیده است.همچنین در مسابقات رالی پاریس داکار یکی از تیمهای مطرح شناخته میشود. این کمپانی موتور مک لارن را برای مسابقات فرمول یک ساخته است.
...............................................................................................................................................................
پورشه اسای:
پورشه اسای، شرکت هلدینگ سرمایهگذاری آلمانی است، که بهعنوان بازوی سرمایهگذاری شرکت خودروسازی پورشه و گروه فولکسواگن فعالیت مینماید.
شرکت پورشه اسای در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت پورشه راهاندازی شد و در حال حاضر مالک ۱۰۰٪ درصد از سهام پورشه است، همچنین با در اختیار داشتن ۵۰٫۷۳٪ درصد از سهام گروه فولکسواگن، بزرگترین سهامدار این گروه بهشمار میآید. پورشه اسای مالک شرکت اتریشی پورشه هولدینگ نیز میباشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اشتوتگارت قرار دارد و سهام آن در بازاربورس فرانکفورت معامله میشود.
...............................................................................................................................................................
پورشه هولدینگ:
پورشه هولدینگ، شرکت هلدینگ اتریشی است، که بهعنوان بزرگترین توزیعکننده خودرو در اروپا شناخته میشود. این شرکت همچنین در زمینه ارائه خدمات مالی، خدمات فناوری اطلاعات و عرضهکالاهای لوکس نیز فعالیت مینماید.
شرکت پورشه هولدینگ در سال ۱۹۴۷ توسط ۲ فرزند فردیناند پورشه؛ فری پورشه و لوئیس پیک، با هدف واردات اتومبیلهای فولکسواگن به اتریش راهاندازی شد.
این شرکت تا سال ۲۰۱۱ متعلق به خانواده پورشه و خانواده پیک بود، ولی در ماه مارس این سال، کلیه سهام آن، به ارزش ۳٫۳ میلیارد یورو، توسط گروه فولکسواگن خریداری شد. شرکت پورشه هولدینگ در حال حاضر مالک شبکه گسترده فروش در ۲۱ کشور واقع در اروپا، آمریکای جنوبی و جمهوری خلق چین میباشد و در سال ۲۰۱۳ شمار ۵۹۱٫۸۸۲ دستگاه خودرو، بهفروش رساندهاست.
...............................................................................................................................................................
گروه پورشه دیزاین:
گروه پورشه دیزاین (انگلیسی: Porsche Design Group) شرکت طراحی صنعتی آلمانی است، که در زمینه تولید پوشاک، کفش، ساعت، عینک، چمدان، کیف پول، سیگار برگ، عطر، جواهر،فندک، پیپ، قطبنما و چاقوی جیبی فعالیت مینماید.
شرکت در سال ۱۹۷۲ توسط فردیناند آلکساندر پورشه راهاندازی شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لودویگزوبورگ، آلمان قرار دارد.
...............................................................................................................................................................
مهندسی پورشه:
مهندسی پورشه (انگلیسی: Porsche Engineering) شرکت خدمات مهندسی آلمانی است، که در زمینه ارائه خدمات، مهندسی خودرو و مهندسی مکانیک فعالیت مینماید.
ریشههای تأسیس شرکت مهندسی پورشه به سال ۱۹۳۱ بازمیگردد، که به عنوان زیرمجموعهای از شرکت پورشه راهاندازی شد. شرکت مهندسی پورشه در سال ۲۰۰۱ در پی تجدید ساختار شرکت پورشه، به عنوان شرکت تابعه پورشه اسای به صورت رسمی ثبت گردید. شرکت مهندسی پورشه در حال حاضر ارائهکننده خدمات مهندسی برای شرکتهایی چون سیات، مرسدس بنز،هارلی-دیویدسن، اوپل، لادا، فولکس واگن، پورشه و آئودی میباشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اشتوتگارت، آلمان قرار دارد.
...............................................................................................................................................................