تنها تفاوت واقعی بین پورشه 718 اسپایدر جدید و کیمن GT4 به پکیج آئرودینامیکی آنها مربوط میشود. پورشه در تصمیمی درست بال عقب بزرگ را روی مدل اسپایدر نگذاشته و بجای آن از بال کوچکی که به داخل بدنه میرود استفاده کرده است. همچنین اسپلیتر جلوی این خودرو هماکنون به اندازهی مدل GT4 گیراست؛ بنابراین درحالیکه اسپایدر از زمین بلند نمیشود داون فورسی هم تولید نمیکند که این برخلاف مدل GT4 است.
جدای از این موارد، هر دو خودرو از نظر فنی مشابه هستند. همان پیشرانهی 6 سیلندر 4 لیتری تخت اتمسفریک که عملکرد فوقالعادهای دارد در 718 اسپایدر وجود داشته و گیربکس 6 سرعته دستی نیز حرفی برای گفتن نمیگذارد. وزن این خودرو 1495 کیلوگرم بوده و قدرت 414 اسبی و گشتاور 420 نیوتون متری پیشرانه به راحتی از پس این وزن برمیآید. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.4 ثانیهای و شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعت 9 ثانیهای هم نسبت به مدل GT4 تغییر نکرده هرچند حداکثر سرعت این خودرو تنها چند کیلومتر در ساعت کمتر است.
البته یکی از مهمترین تفاوتها به ظاهر و کابین این دو خودرو مربوط میشود. مکانیسم باز شدن سقف در بعضی بخشها بهصورت برقی انجام میشود اما اکثر بخشها بهصورت دستی عمل میکند. دو برجستگی مشهور بخش عقب و نبود سقف باعث شده استایل این خودرو جذابتر از GT4 متمرکز روی پیست باشد. توانایی باز کردن سقف و گوش کردن به صدای دلنشین پیشرانهی 6 سیلندر جدید نیز یکی دیگر از برتریهای این خودرو محسوب میشود.
برخلاف مدل GT4، پورشه اسپایدر بهصورت استاندارد از سیستم PASM و پکیج اسپورت کرونو استفاده میکند. این خودرو همچنین در کابین لوکستر حس شده و رنگهای بیشتری برای انتخاب وجود دارند. هر دو خودرو از لاستیکهای مخصوص پورشه یعنی میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2 استفاده میکند که این هم یک نشانهی دیگر از میزان تواناییهای بالای 718 اسپایدر محسوب میشود.
این خودرو در جاده همانند پتکی بر سر آسفالت فرود نمیآید اما خب خودرویی سریع است. حتی در سرعت 60 کیلومتر در ساعت نیز احساس خاص فرمان، صندلیها و ترمزها به راننده منتقل میشود. این احساس در اکثر خودروهای اسپورت دیگر حتی در بهترین نمونهها دیده نمیشود. در هر سرعتی میتوان از این خودرو لذت برد و آن را تحسین کرد.
اما در لحظاتی که جادهی مناسبی پیدا کنید پدال گاز را فشار خواهید داد و میزان درگیری و هیجان شنیداری این خودرو را کاملاً حس خواهید کرد؛ و سرعت نابی که واقعاً نفس راننده را بند میآورد. این خودرو گشتاوریتر از قبل شده بنابراین اگرچه سه دندهی اول نسبتهای طولانیتری دارند اما پیشرانه به راحتی میتواند آن را هندل کند.
واقعیت این است که با وجود پورشه 718 اسپایدر به سختی میتوان به خودروهای اسپورت دیگری فکر کرد. این یک خودروی اسپورت جدی است که ارزش بسیار خوبی داشته و از نظر کیفیت نیز بسیار سطح بالاست. جدای از سقف پیچیده، فکر نمیکنیم نقطهضعف چندانی در این خودرو وجود داشته باشد.
سواری پورشه 718 باکستر اسپایدر جدید به اندازهی ظاهر و صدای آن حساس است و در کل باید آن را یک خودروی اسپورت بسیار خوب به حساب آورد. این خودرو که قیمت 73405 پوندی دارد کاملاً ارزش قیمت خود را داشته و قطعاً در آینده به محصولی کلاسیک تبدیل خواهد شد.
مشخصات پورشه 718 باکستر اسپایدر
- قیمت: 73405 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 4 لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 414 اسب بخار/420 نیوتون متر
- گیربکس: 6 سرعته دستی
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
- حداکثر سرعت: 300 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 11 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress