منبع: سایت زومیت
نگاهی عمیق به پورشه ماکان توربو 2018
نویسنده: میلاد زنگانه
یکشنبه, ۲۴ دی ۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
پورشه ماکان بهعنوان برادر کوچک مدل کاین شناخته میشود و از دید کارشناسان، یکی از بهترین کراس اورهای لوکس در بازار جهانی است.
حدود ۵ سال از رونمایی کراساور لوکس و اسپرت پورشه ماکان (Macan) میگذرد؛ برخی از کارشناسان و علاقهمندان سرسخت برند پورشه، هرگز ماکان را یک عضو شایسته در خانوادهی اشتوتگارتیها ندانستند. اما باید قبول کنیم که تیم مهندسی پورشه توانایی ساخت مدلهایی فراتر از کوپهی اسپرت 911 دارد و شاید برای درک این موضوع، ۱۵ دقیقه رانندگی با ماکان، نظر منتقدان آن را جلب کند.
پرقدرتترین نسخه، یعنی ماکان توربو که با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل توئین توربو عرضه میشود، شاسی بینظیر و فرمانپذیری عالی پورشه را به همراه دارد و یکی از بهترین خودروهای موجود در کلاس خود است. هنگامی که پکیج ویژهی پرفورمنس هم در کنار نسخهی توربو قرار میگیرد، ماکان یک جواهر فوقالعاده خواهد بود. بااینحال ماکان توربو خودروی بدون نقصی نیست و برای دستیابی به قوای فنی بالا در یک کراس اور لوکس، برخی جنبههای خودرو قربانی میشوند.
پیشرانه و قوای فنی؛ یک پورشهی اصیل
هنگامی که دو واژهی «پورشه» و «توربو» در کنار هم قرار میگیرند، انتظاری جز یک خودروی تمامعیار نداریم که مدل ماکان نیز در این مورد استثنا نیست. ماکان توربو به همراه پرفورمنس پک در مقایسه با ماکان توربوی استاندارد، ۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتر در اختیار قرار میدهد تا پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل توئین توربو با حجم ۳.۶ لیتر، در مجموع ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور از طریق جعبهدندهی ۷ سرعتهی DCT، به چهار چرخ منتقل کند.
اما ماکان توربو فقط به خاطر قدرت بالا و تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن در ۴.۲ ثانیه ستایش نمیشود. ماکان یکی از متعادلترین و خوشفرمانترین کراس اورهای بازار جهانی است که وزن فرمان و بازخورد فوقالعادهای دارد. با اینکه در پیچهای با سرعت بالا کمی تکان بدنه وجود دارد؛ ولی ماکان توربو در بخش کیفیت سواری، حتی با وجود رینگهای ۲۱ اینچی نمرهی کامل میگیرد. شاید بتوان گفت که کیفیت سواری تمام نسخههای ماکان مانند GTS یکسان است؛ اما قرار دادن این سواری در کنار ۴۴۰ اسب بخار توربو، تجربهی متفاوتی دارد.
طراحی بدنه و ظاهر خارجی؛ لوکس، زیبا و مدرن
بسیاری از منتقدان، ماکان را نسخهی کوچکشدهی مدل کاین میدانند که لزوماً این مورد چندان بد نیست. نمای جلوی ماکان طراحی بسیار منظمی دارد که کاملاً با نمای عقب ساده و بیآلایش آن همخوانی دارد. نسخهای که تصاویر آن را مشاهده میکنید، به پکیج آپشن ظاهری توربو با قیمت ۷ هزار و ۹۲۰ دلار مجهز است؛ این پکیج از رینگهای ۲۱ اینچی، چراغهای LED، دریچههای هوای سیاهرنگ، اسپویلر سقفی همرنگ بدنه، تزئین سیاهرنگ بالای رکابها و چندین مورد دیگر نشکیل میشود. بدون شک قیمت این پکیج بسیار بالا است و شاید ماکان حتی بدون این پکیج هم با قرار گرفتن در برابر رقبایی چون مرسدس GLC یا آئودی Q5، ظاهر بهتری داشته باشد.
طراحی کابین و فضای داخلی؛ ساده اما کاربردی
در نگاه اول به کابین، بیش از هر چیزی دکمههای پرتعداد کنسول مرکزی جلب توجه میکنند که احتمالاً بعد از مدتی برای راننده عادی خواهد شد. ماکان یکی از معدود کراس اورهای موجود بازار است که برای تنظیمات مختلف بهجای سیستم سرگرمی و اطلاعاتی پیچیده، باید از دکمههای مشخص و فیزیکی در آن استفاده کرد. بهطور کلی کابین ماکان با پنل فرمان نسبتاً کوچک، نمایشگر مرکزی و دکمههای کمتعداد روی فرمان، طراحی سادهای دارد.
صندلیهای ماکان با داشتن قابلیت تنظیم برقی در تمام جهات و البته تنظیم بالشتکهای جانبی، فضای راحت و دلنشینی فراهم میکنند. اما در ردیف عقب، فضای سر و پای سرنشینان چندان زیاد نیست. با خواباندن صندلیهای عقب، فضای بار به ۱۵۰۰ لیتر میرسد که از میانگین خودروهای کلاس کراس اور لوکس کمتر است.
آپشنها، تجهیزات ایمنی و رفاهی؛ نه چندان بهروز
استفاده از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی پورشه آسان و کیفیت وضوح نمایشگر نیز قابل قبول است. پاسخگویی این سیستم و دکمههای پرتعداد کابین سرعت خوبی دارد. با سفارش آپشن پورشه کانکت سیستم به قیمت ۱۳۰۰ دلار، قابلیت وایفای هاتاسپات در اختیار سرنشینان قرار میگیرد. اتصال اپل کارپلی بهصورت استاندارد در دسترس است ولی اندروید اتو ارائه نمیشود. بزرگترین مشکل سیستم سرگرمی و اطلاعاتی ماکان، نمایشگر ۷ اینچی آن است که در مقایسه با نمایشگرهای ۱۲ اینچی برندهای دیگر، نسبتاً کوچک است.
سیستمهای کمکی مانند سیستم هشداردهندهی نقاط کور، انحراف از بین خطوط و کروز کنترل هوشمند بهصورت استاندارد به همراه ماکان توربو ارائه میشوند. با اینحال سیستمهای جلوگیری از تصادف یا انواع سیستمهای نیمهخودکار ایمنی در این مدل وجود ندارند. مقامات پورشه اعلام کردهاند که تکنولوژی دستیار رانندهی اینودرایو (InnoDrive) در مدلهای پانامرا ۲۰۱۸ و کاین ۲۰۱۹ وجود دارد؛ احتمالاً این سیستم در نسل بعدی ماکان نیز نصب شود.
مصرف سوخت و قیمت؛ پاشنه آشیل ماکان توربو
مصرف سوخت ماکان توربو در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب ۱۳.۸، ۱۰.۲ و ۱۲.۳ است که نسبتاً مصرف بالایی محسوب میشود؛ بهویژه اینکه ماکان توربو نیازمند باکیفیتترین بنزین است. قیمت پایهی پورشه ماکان، از ۴۷ هزار و ۸۰۰ دلار یا ۵۵ دلار و ۴۰۰ دلار برای نسخهی S آغاز میشود که در کلاس کراس اورهای لوکس، قیمت بدی به نظر نمیرسد. اما برای لذت رانندگی با ماکان توربو و توربو به همراه پرفورمنس پک باید به ترتیب حداقل ۷۷ هزار و ۲۰۰ دلار و ۸۷ هزار و ۷۰۰ دلار پرداخت کرد.
البته همانطور که انتظار میرفت، این ارقام با اضافه شدن انواع آپشنهای مختلف از ۱۱۰ هزار دلار هم بالاتر میرود. بهعنوان مثال مدلی که تصاویر آن در این مقاله قرار داده شده است، آپشن ترمزهای سرامیک کربن (۸ هزار و ۱۵۰ دلار)، سیستم هدایت گشتاور پورشه (۱۴۹۰ دلار) و رنگ سفارشی جوهر قرمز (۳ هزار و ۱۲۰ دلار) را به همراه دارد که قیمت نهایی آن را به ۱۱۴ هزار و ۸۴۰ دلار میرساند.
Porsche Macan
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigationJump to searchPorsche MacanOverviewManufacturerProductionAssemblyDesignerBody and chassisClassBody styleLayoutPlatformRelatedPowertrainEngineTransmissionDimensionsWheelbaseLengthWidthHeightKerb weight
Porsche AG | |
2014–present | |
Germany: Leipzig | |
Michael Mauer | |
Compact luxury crossover SUV | |
5-door SUV | |
Front-engine, all-wheel-drive | |
VW Group MLB | |
Audi Q5 | |
2.0-litre I4 Turbo (Macan) 3.0-litre V6 Turbo-diesel (Macan S Diesel) 3.0-litre V6 TT (Macan S & Macan GTS) 3.6-litre V6 TT (Macan Turbo) | |
7-speed PDK | |
2,807 mm (110.5 in) | |
4,681 mm (184.3 in) | |
1,923 mm (75.7 in) | |
1,624 mm (63.9 in) | |
1,865–1,925 kg (4,112–4,244 lb) (DIN) |
The Porsche Macan (Type 95B) is a five-door luxury crossover SUV produced by the German car manufacturer Porsche from 2014. It is built in Leipzig, Germany. The Macan range includes many variants, including the Macan, Macan S, Macan S Diesel, Macan GTS and the Macan Turbo.
Contents
- 1History
- 2Concept, design and production
- 3First generation (2014–present)
- 3.1Drivetrain and performance
- 3.2Equipment
- 3.3Safety
- 3.4Updates
- 3.4.12016 update, Macan GTS introduction (2016–)
- 3.4.2Four-cylinder model (2016–)
- 3.4.32019 update
- 3.5Specifications
- 4Awards and recognition
- 5References
- 6External links
History[edit]
Initially announced in November 2010 as a development project,[1] and formally announced by Porsche in March 2011, the "Macan" model name was decided in 2012.[2] This is the Javanese word for tiger.
The Macan was originally known by its code name Cajun, a portmanteau of Cayenne Junior
The Porsche Macan shares its platform and wheelbase with the first generation Audi Q5 (2008–2017).[4][5] The suspension configuration is based on, and heavily modified from the Audi,[citation needed] but the engine, transfer case, suspension tuning, interior and exterior body are all unique to Porsche for the Macan. It is also 1.7 in (43 mm) longer and 1.4 in (36 mm) wider than a Q5.[6] The Macan's clam-shell hood, when seen opened, adds to its sports-car image.
The Macan is produced alongside the Panamera and Cayenne, with which it shares a strong family resemblance, in Leipzig, Germany in a newly extended factory.[7] The Macan compact crossover SUV offers a more compact body than the Cayenne midsize crossover SUV. The Macan is also intended to be sportier than the Cayenne; for instance the Macan has a standard 7-speed dual-clutch PDK gearbox, which is more responsive, while the Cayenne has an 8-speed Tiptronic transmission for smoother shifts.[8][5]
As of June 2017 1,071 units of the Macan were sold and 1,871 delivered that month, and 7,060 sold for that year to date, Porsche Cars North America Inc. announced.[9]
In July 2018 Porsche announced that more than 350,000 units of the Macan have been delivered world-wide since 2014, with over 100,000 deliveries in the Chinese market.[10]
Macan Turbo, rear (2014)
2018 Macan S interior
The production version of the Macan was unveiled at the 2013 Los Angeles Auto Show[11] and 2013 Tokyo Motor Show.[12] European models went on sales in spring 2014 and the initial line-up of models included the Macan S and Macan Turbo.[13][14]
US models arrived at U.S. dealerships in late spring 2014 as 2015 model year vehicle. Early models included Macan S, Macan Turbo.[15]
Drivetrain and performance[edit]
At launch, three different models and engines were available, all being V6 format:[16] a 3.0-litre Macan S with 340 PS (250 kW; 335 bhp), a 3.6-litre Macan Turbo with 400 PS (294 kW; 395 bhp) and a 3.0-litre, 258 PS (190 kW; 254 bhp) Diesel, with a CO
2 emissions of 159 g/km. The Macan GTS was announced in October 2015 to fit into the gap between the Macan S and Macan Turbo.
All Macans feature a seven-speed PDK dual-clutch transmission and all-wheel drive, with several options available including air suspension and Porsche Active Suspension Management (PASM).
Porsche subsequently released a base Macan for select Asian markets and the United Kingdom. Using a reworked version of the Volkswagen Group's 2.0-litre inline-four EA888 Gen 3 engine used in multiple applications such as the Audi Q5, the Macan was the first Porsche to be powered by a four-cylinder since the Porsche 968, just preceding the four-cylinder Porsche 718 (Boxster and Cayman). This engine became offered globally for the Macan's 2017 model year following an announcement in March 2016. A 204 PS (150 kW; 201 bhp), 2.0-litre four-cylinder diesel is due to join the range at a later date.[17]
ModelDisplacement &
ConfigurationMax. Power at rpmMax. Torque at rpmMax. SpeedCO
2 EmissionsComments
Macan | 2.0-litre (1984cc) I4 turbo | 252 PS (185 kW; 249 bhp) at 5,000–6,800 | 370 N⋅m (273 lbf⋅ft) at 1,500–4,500 | 229 km/h (142 mph) | 167–172 g/km | Available in the United Kingdom and some Asian, Latin American and South American markets. Globally available from March 2016. Front brakes: 4 piston aluminum monobloc fixed calipers with 345mm internally ventilated brake discs. |
Macan S Diesel | 3.0-litre (2967cc) V6 turbodiesel | 211 PS (155 kW; 208 bhp) at 2,750–4,000 | 580 N⋅m (428 lbf⋅ft) at 1,750–2,500 | 216 km/h (134 mph) | 159–164 g/km | Available in Norway and Belgium. Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 350mm internally ventilated brake discs, rear: single-piston floating calipers with 330 mm internally ventilated brake discs. |
Macan S Diesel | 3.0-litre (2967cc) V6 turbodiesel | 258 PS (190 kW; 254 bhp) at 4,000–4,250 | 580 N⋅m (428 lbf⋅ft) at 1,750–2,500 | 230 km/h (143 mph) | 159–164 g/km | 245 hp version available in some Asian, African & South American markets. Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 350mm internally ventilated brake discs, rear: single-piston floating calipers with 330 mm internally ventilated brake discs. (discontinued) |
Macan S | 3.0-litre (2997cc) V6 twin-turbo | 340 PS (250 kW; 335 bhp) at 5,500–6,500 | 460 N⋅m (339 lbf⋅ft) at 1,450–5,000 | 254 km/h (158 mph) | 204–212 g/km | Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 350mm internally ventilated brake discs, rear: single-piston floating calipers with 330 mm internally ventilated brake discs. |
Macan GTS | 3.0-litre (2997cc) V6 twin-turbo | 360 PS (265 kW; 355 bhp) at 6000 | 500 N⋅m (369 lbf⋅ft) at 1,650–4,000 | 256 km/h (159 mph) | 207–215 g/km | Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 360mm internally ventilated brake discs, rear: single-piston floating calipers with 330 mm internally ventilated brake discs. |
Macan Turbo | 3.6-litre (3604cc) V6 twin-turbo | 400 PS (294 kW; 395 bhp) at 6,000 | 550 N⋅m (406 lbf⋅ft) at 1,350–4,500 | 266 km/h (165 mph) | 208–216 g/km | Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 360mm internally ventilated brake discs, rear: single-piston floating calipers with 356 mm internally ventilated brake discs. |
Macan Turbo w/Perf. Pkg | 3.6-litre (3604cc) V6 twin-turbo | 440 PS (324 kW; 434 bhp) at 6,000 | 600 N⋅m (443 lbf⋅ft) at 1,500–4,500 | 270 km/h (168 mph) | 208–216 g/km | Front brakes: 6 piston aluminum monobloc fixed calipers with 396mm internally ventilated ceramic composite brake discs, rear: single-piston floating calipers with 356 mm internally ventilated ceramic composite brake discs. |
The Macan S and Macan Turbo have 0–60 mph (0–97 km/h) times of 5.2 seconds and 4.6 seconds respectively.[18] Both times are improved by 0.2 sec when employing Launch Control (feature of the optional "Sport Chrono" package).[19]
Rear Seat Entertainment system became available in 2015]
Porsche Macan, Small Off-Road 2014)] | ||
Overall: | ||
Adult occupant: | 33 | 88% |
Child occupant: | 43 | 87% |
Pedestrian: | 22 | 60% |
Safety assist: | 9 | 66% |
, Macan GTS introduction 2016
Changes to the Macan for 2016 include Porsche Communication Management (PCM) system, optional full-LED headlights, redesigned steering controller, extended exterior and interior packages for Macan Turbo.
The Macan GTS was unveiled at the 2015 Tokyo Motor Show. The vehicles went on sale at Porsche dealers in early 2016, while orders began in Germany in 2015.[22]
Four-cylinder model 2016
Unveiled at the 2016 New York International Auto Show, the base Macan joined the range with an inline-four turbocharged 2.0-litre engine, matte black window surrounds, brake calipers in black, unique dual exhaust pipes in stainless steel, front fascia and lava black side blades from the Macan S, seat centres in Alcantara, the newest generation of Porsche Communication Management (PCM), Piano Black interior package and a lane departure warning system.
The four-cylinder model went on sale in the United States and globally as a 2017 model year vehicle, with deliveries beginning in July 2016]
2019 update[edit]
The 2019 model year Macan was first unveiled in July 2018 in Shanghai as petrol four-cylinder base model and received its European debut at the 2018 Paris Motor Show. It went into production in August 2018. Changes to the previous model include an overhauled chassis, a gasoline particulate filter fitted as standard, a new front and rear fascia with LED head- and tail-lights as standard, new exterior colours and wheel designs, and a redesigned interior with Porsche Communication Management with 10.9-inch touchscreen display and Connect Plus with Porsche Offroad Precision App as standard. Optionally available systems include active suspension management, air suspension, torque vectoring, Sport Chrono package including Launch Control as well as park and traffic assistance systems.[10][24][25]
Porsche Macan, front
Porsche Macan, rear