تست و بررسی مرسدس بنز E CLASS W124
ارسال شده در تاریخ آذر ۸, ۱۳۹۷ توسط گروه رگلاژ
تست و بررسی مرسدس بنز E CLASS W124:
پاییز سال ۱۳۷۶ بود و پس از گذشت چند روز از شروع سال تحصیلی، راهی تازه را برای رفتن به مدرسه پیدا کرده بودم که اتفاقا از محلهای نسبتا مرفه نشین میگذشت.
نوستالژی:
در میان آن همه کوچه و پس کوچه و خانههای رنگارنگ، پارکینگ خانهای ویلایی با حفاظی سپید رنگ هر روز نظرم را جلب میکرد. خود پارکینگ چیز خاصی نداشت و خانه هم از نظر معماری عجیب و غریب نبود، اما در زیر بخش مسقف حیاط، مرسدس بنزی جدید و جذاب خود نمایی میکرد و دل پسربچههای عشق ماشین را میربود. برای مدتها دیدن هر روزه این ماشین برایم به انگیزهای برای رفتن به مدرسه تبدیل شده بود.
بنز کپل
بعدها فهمیدم که آن مرسدس زیبا و شکیل اصطلاحا به اسم «بنز کُپل» شناخته میشود، طرفداران بسیاری دارد و با قیمتهای گزاف معامله میشود. گذشت بیش از ۱۵ سال از آن روزگار لازم بود تا امکان رانندگی با این رویای سالهای نوجوانی نصیبم شود و این اتفاق به بهانه تست و بررسی این مرسدسهای کلاسیک مدرن روی داد.
بنابراین سوژه این ماه صفحات بررسی خودروهای دهه نود، چیزی نیست جز دو نمونه از مرسدسبنز کلاس E دهه ۹۰ میلادی یا همان کُپلهای معروف و دوستداشتنی دهه ۷۰ شمسی که هنوز هم بسیار جذاب و شیک هستند.
طراحی مرسدس بنز E CLASS W124:
چندان عجیب نیست که بنز کُپل هنوز هم به اندازه سالهای اول جذابیت دارد. این یکی از رموز طراحی مرسدس بنز است که با گذشت زمان بیشتر به دل مینشیند و خواستنیتر میشود.
البته معلوم نیست که بنزهای جدید و مدرن هم آیا اینچنین ماندگار میشوند یا نه، ولی این طرح کپل یا همان W124 یکی از معروفترین طرحهای ماندگار برنو ساکو، سر طراح افسانهای مرسدس بنز است که این چنین شکیل و چشم نواز از کار در آمده.
طراحی چهار شانه و در عین حال آیرودینامیک، خطوط محکم و باثبات، چراغهای چشم نواز و شاید از همه مهمتر طراحی بخش انتهایی منحصر به فرد از جمله مهمترین نکات این مرسدس هستند.
مرسدس بنز E CLASS W124 در نگاه کلی:
جالب است که در نگاه کلی هیچ نکته عجیب و خاصی در شکل و قیافه این خودرو به چشم نمی خورد، اما مجموعه خطوط فوق العاده هماهنگ و یکدست از آب در آمده اند و اثر تعاملی سادگی و زیبایی را میتوان از هر زاویهای در پیکر این خودرو مشاهده کرد.
بی شک مهمترین شاخصه بنز w124 یا همان کپل، چراغهای خطر آن است که شکلی ذوزنقهای اما جمع و جور دارد و به شکل کم نظیری با چهارچوب کلی بدنه جفت و جور شده است. شاید با دقت در تصاویر به تفاوت ظاهری دو مرسدس در این آزمایش پی برده باشید. درست حدس زدید،
نمونه سُربی رنگ مدل اولیه و قبل از فیسلیفت است و خودرو دوم که رنگ خاصی دارد هم نمونه فیسلیفت شده W124 محسوب میشود. تفاوت نمونههای بعد از فیسلیفت با نمونههای اولیه بسیار ظریف و در عین حال ملموس اعمال شده است.
مرسدس بنز E CLASS W124 کلاسیک و خشک:
برای مثال در نمونه فیسلیفت شده، طرح کلاسیک و خشک جلوپنجره کرومی، از نظر ضخامت اجزای افقی تغییر کرده و شکل مستطیلی چراغها در محل نزدیک شدن به درب موتور نیز حالتی منحنی شکل به خود گرفته است. از طرف دیگر قطعات لاستیکی مشکی رنگ بر روی سپر بزرگ جلو، در نمونه فیسلیفت حذف شده و سپر به شکل یکپارچه و همرنگ با بدنه خودرو در آمده است.
در نمای جانبی تفاوت محسوسی بین دو خودرو دیده نمی شود، اما در نمای عقب، بازهم سپرهای عقب متفاوت هستند و درب صندوق در قسمت مربوط به نصب پلاک، دچار تحول شده است. در واقع محل نصب پلاک در نمونههای اولیه، اندکی از سطح چراغهای خطر عقبتر است، اما این بخش در نمونههای بعد از فیسلیفت با سایر اجزا هم سطح شده است.
کابین فوق با کیفیت:
پیش از این بارها از کیفیت بالای خودروهای دهه ۹۰ سخن گفته ایم، اما باید تاکید کنیم که این مدل از مرسدس بنز حتی در میان خودروهای هم دوره خود هم از نظر کیفیت، تافتهای جدا بافته است. طراحی کلی کابین در قیاس با خودروهای جدید چندان خاص و مهیج نیست.
اما داشبورد پلاستیکی با قطعات طرح چوب تزیین شده است و دریچههای سیستم تهویه مطبوع و خط و خطوط کلی کابین، سادگی و کارایی را به سبک و سیاق آلمانها یاد آور میشوند.
کیفیت اعجاب آور مرسدس بنز E CLASS W124:
نکته اعجابآور کیفیت مونتاژ است که در بهترین حد قابل تصور به نظر میرسد، در واقع کمتر مرسدس بنزی از این کلاس وجود دارد که حتی پس از گذشت بیش از ۲۰ سال دچار سر و صدای اضافی داخلی شده باشد و حتی در شرایط استفاده غیر صحیح هم، میتوان گفت که کابین این نسل از خودروهای مرسدس بنز از بسیاری خودروهای لوکس و مدرن با عمر بسیار کمتر، بیشتر دوام میآورد. ویژگی شگفت انگیز بعدی به ساختار مهندسی و جنس صندلیها مربوط میشود که به شکل باور نکردنیای راحت، با کیفیت و ماندگار هستند.
تودوزی اصلی:
هر دو خودرو حاضر در این آزمایش همچنان از تودوزی اصلی خود بهره میبرند و این درحالیست که کارکرد یکی از خودروها از مرز ۲۰۰ هزار کیلومتر گذشته و دیگری هم بیش از ۱۱۵ هزار کیلومتر را در طول عمر ۲۲ ساله خود پیموده است و با این حال هنوز هیچ نشانه واضحی از افت کیفیت و کارایی صندلیها یا بروز عیب و ایراد در سایز قطعات کابین به چشم نمی خورد.
در واقع ایراداتی نظیر بروز مشکل در سیستم بالابر شیشهها و … برای خودرو ۲۰۰ هزار کیلومتری اتفاق افتاده که اگر قرار بر مقایسه باشد، چنین عیوبی در کارکرد کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر برای بسیاری خودروهای جدید پیش میآیند.
گستره فنی:
موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ترمز چهار چرخ دیسک و انبوهی از پیشرانههای چهار، شش و حتی هشت سیلندر بنزینی و دیزلی با عملکرد متفاوت و دوام بالا. میتوان با همین چند کلمه کل ساختاری فنی W124 را به عنوان یکی از بادوامترین مرسدس بنزهای تاریخ توضیح داد.
شاید جالب باشد که بدانید طبق بررسی آماری سازمان ADAC آلمان در سال ۱۹۹۵، میزان خرابی مرسدس بنز W124 در نمونههای چهار سال کارکرد، تنها ۱۱٫۸ دستگاه در هر ۱۰۰۰ نمونه بوده است و این رقم برای نمونههای شش سال کارکرد به ۱۴٫ ۶ دستگاه در هر ۱۰۰۰ دستگاه محدود میشده است. میتوانید برای یک لحظه تصور کنید که میزان عیب و ایراد خودروهای داخلی پس از کارکرد چهار یا شش سال چقدر است؟
اکثریت قریب به اتفاق:
به هرحال اکثر W124های موجود در کشورمان از نمونههای ۲۳۰E هستند که از پیشرانهای چهار سیلندر ۲٫۳ لیتری با ۱۳۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتنمتر گشتاور سود میبرند. البته این مدل در نمونههای بعد از فیسلیفت جای خود را به گونه ۲۲۰E با پیشرانهای ۱۶ سوپاپ داد که یارای تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
مدل دیگری از W124 که به کشورمان وارد شده است با کد ۳۰۰E شناخته میشود که بسته به سال ساخت و بازار مقصد میتواند ۲٫۶ لیتر، ۳٫۰ لیتر یا حتی ۳٫۲ لیتر (مدلهای بعد از فیس لیفت) حجم داشته باشد و طیف قدرتی از ۱۶۰ تا ۲۲۰ اسب بخار را ارائه دهد. چنین رقمی عملکرد این مدل را با خودرویی چون نیسان ماکسیما قابل قیاس میکند.
اما باید گفت که هزینههای تعمیر و نگهداری مدلهای شش سیلندر سری ۳۰۰E طبیعتا از نمونههای چهار سیلندر ۲۳۰E و ۲۲۰E بیشتر است و مکانیکهای کمتری نیز به تعمیرات مخصوص این موتورها اشراف دارند.
تصویری از مرسدس بنز w124 cupe:
نمونههای معدود
البته نمونههای معدودی از سریهای کوپه و یا حتی استیشن W124 هم در کشور وجود دارند که ممکن است از پیشرانههای متفاوتی بهره ببرند، اما ضعیفترین E CLASS بنزینی مدل ۲۰۰E هشت سوپاپ با تنها ۱۰۹ اسب بخار قدرت بوده است و از مدلهای ۵۰۰E و E60 AMG نیز میتوان به عنوان قویترین مدلهای W124 یاد کرد که با قدرت تولیدی ۳۲۲ و ۳۷۶ اسب بخار به عنوان یک سدان اسپرتی لوکس و بسیار جذاب در آن سالها مطرح میشدند.
جالب آنکه مدلهای ۵۰۰E طی قراردادی مابین مرسدس بنز و پورشه در خطوط تولیدی پورشه مونتاژ میشدند و از فنربندی و اجزای تکمیل شده شاسی بهره میبردند که توسط پورشه بهینه سازی شده بود.
در قدم بعدی کمپانی AMG وارد میدان شد و موتور V8 و ۶٫ ۰ لیتری ساخت خودش را بر روی شاسی ۵۰۰E سوار کرد که ۳۷۶ اسب بخار قدرت را در اختیار گیربکس قرار میداد.
واپسین ماههای تولید:
در نهایت و در واپسین ماههای تولید اتاق W124، بخش AMG شروع به تولید سفارشی E60 کرد و پکیج تیونینگ ویژهای را برای دست یابی به قدرت هیجان انگیز ۳۹۹ اسب بخار برای این محصول توسعه داد که اصطلاحا AMG E60 Hammer نامیده میشود.
بدین ترتیب میتوان گفت که این سری سفارشی E60 که از رینگ و تایر مخصوص AMG OZ، فنربندی ارتقاء یافته و سیستم اگزوز دوباره طراحی شده سود میبرند، محبوبترین مدل W124 محسوب میشوند و ارزش کلکسیونی بالایی را برای ماشین بازهای حرفهای دارند.
هرچند که در سالهای بعدی تعداد زیادی از نمونههای استاندارد ۵۰۰E نیز به درخواست مشتریان به موتور AMG مجهز شدند و در حال حاضر تفکیک مدلهای اصلی AMG E60 با ۵۰۰Eهای تیونینگ شده چندان ساده نیست.
پیچیدگیهای فنی مرسدس بنز E CLASS W124:
W124 حتی در نمونههای پایه هم خودرو نسبتا پیچیدهای از نظر ساختار فنی به حساب میآید. برای مثال سیستم تقسیم سوخت مدلهای ۲۳۰E عملکرد نسبتا پیچیدهای دارند و به عنوان بخشی از سیستم انژکتوری نیمه برقی، به سرویس و تنظیم دقیق نیازمند است.
جالب آنکه این بخش حساسیت بالایی را نسبت به کیفیت سوخت نشان میدهد و در صورت مواجه با بنزین کم کیفیت به شکل ناگهانی از تنظیم خارج میشود. در چنین شرایطی مصرف سوخت به شکل تصاعدی افزایش یافته و از عملکرد پیشرانه کاسته میشود.
یکی دیگر از پیچیدگیهای جالب توجه W124 به سیستمی تحت عنوان ASR مربوط میشود که با مکانیزمی هیدرولیکی مدیریت میشود. این سامانه در واقع یک ترکشن کنترل مکانیکی است که از لغزش و تیکآف چرخها در مواجه با سطوح لغزنده جلوگیری میکند.
اما به دلیل عملکرد و مکانزیم پیچیده، عموما سیستم آسیب پذیری محسوب شده و در بسیاری نمونههای موجود در کشور از مدار عملکرد خارج شده است.
البته گفتنی است که این سامانه به عنوان یکی از سیستمهای ایمنی محسوب میشود و بنابراین به عنوان آپشن تنها در برخی خودروها نصب میشده است.
نکته جالب دیگر به فنربندی پیچیده و فوق العاده کارآمد این مرسدس مربوط میشود که در عقب به صورت مولتی لینک بوده و برای چرخهای جلو نیز از ساختاری شبیه به مک فرسون سود میبرد و از عمر بالایی برخوردار است، اما تعویض قطعات زیربندی خودرو نیز به نسبت سایر خودروها سختتر انجام میشود و هزینه مضاعفی را به مالک تحمیل میکند.
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی:
از سوی دیگر برخی مدلهای W124 به سیستم تعلیق فعال برای محور عقب مجهزند که ساختاری شبیه به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی سیتروئن دارد و میتواند در صورت افزوده شدن بار و مسافر به محور عقب، ارتفاع خودرو را در سطح متعادلی ثابت نگه دارد. این سامانه جالب طبیعتا در مسافرتها و رانندگی با ظرفیت بار کامل، عملکرد درخور توجهی را از خود نشان میدهد اما در صورت بروز عیب و ایراد نیز برای مالکین و تعمیرکاران مشکلساز میشود.
تجربه رانندگی و عملکرد:
مرسدس بنز W124 را میتوان آغاز گری برای تولد نسل جدید خودروها دانست و این نکته در جای جای ساختار این خودرو دیده میشود. در فضای کابین علیرغم طراحی ساده و نه چندان پیشرفته، اثری از جلوههای مخصوص خودروهای کلاسیک نیست و همه چیز به وضوح با توجه بر الگوهای علمی ارگونومی و راحتی شکل گرفته اند.
موقعیت راننده پشت فرمان درست همان چیزی است که از یک مرسدس بنز انتظار دارید. دید عالی نسبت به محیط پیرامون وجود دارد و توجه به رفاه و راحتی راننده در هر لحظه رانندگی لحاظ شده است. صدای پیشرانه در شرایط عادی بسیار اندک است اما پس از درگیر شدن فن کلاچ دار، صدای توربین مانندی از جریان عظیم هوا بر میخیزد که با شدت کمتری درون کابین هم شنیده میشود و نوایی قدرتمند دارد.
پس از آزاد کردن ترمز پارک پایی به شیوه کلاسیک مرسدس بنز، به آرامی حرکت را آغاز میکنیم.
همه چیز بر وفق مراد است و نشان اساطیری مرسدس بنز نیز در نوک کاپوت میدرخشد. واقعا باید گفت که با وجود این نشان، رانندگی آسانتر میشود. از یک سو راننده میتواند با آگاهی دقیق تری نسبت به ابعاد خودرو مانور دهد و از طرف دیگر هم نشستن درون یک مرسدس بنز اصیل، مدام به راننده و سایر سرنشینان یاد آوری میشود و احساسی غرور آفرین را به همراه یک لبخند ملیح به سبک مرسدس سواران به سرنشینان هدیه میدهد.
جالب است که عملکرد این مدل از مرسدس بنز، بستگی زیادی به تنظیمات سیستم تقسیم سوخت دارد که از حالت اقتصادی تا اسپرت را شامل میشود. در واقع نمونه قبل از فیسلیفت (۲۳۰E) در حالت اقتصادی عملکردی در حد پژو ۴۰۵ یا سمند را البته به همراه کشش بیشتر پیشرانه در دورهای میانی از خود نشان میدهد.
اما در صورت تنظیم سیستم تقسیم سوخت و انژکتور بر روی وضعیت عملکردی و اسپرت، مصرف سوخت افزایش یافته و عملکرد به خودرویی همچون زانتیا ۲٫۰ لیتری نزدیک میشود.
مرسدس بنز E CLASS w124 convertible
البته طبیعتا حجم بیشتر پیشرانه چهار سیلندر این مدل نسبت به بسیاری خودروهای دیگر (که کمتر از ۲٫۰ لیتر حجم دارند) به معنای تولید گشتاور بیشتر است و گشتاور را هم میتوان در قالب یک خودرو دیفرانسیل عقب به لذت خالص رانندگی معنی کرد.
در واقع ۲۳۰E با چنین موتوری آنقدر قدرتمند است که در صورت درخواست راننده، به دریفت هم نه نگوید و در حد قابل قبولی آبروی نشان مرسدس بنز را حفظ کند. پر واضح است که مدلهای بعد از فیسلیفت با پیشرانه ارتقاء یافته ۱۶ سوپاپه (۲۲۰E) عملکرد بهتری هم دارند، اما در صورتی که بخواهید از W124 به عنوان یک سدان اسپرت استفاده کنید، در نهایت باید به سراغ مدل شش سیلندر ۳۰۰E بروید که در نوع خود ماشین هیجان انگیزی محسوب میشود.
W124 فنربندی فوق العادهای دارد که مشابهش را در کمتر خودرو دیگری دیده ام.
جذب ناهمواریها:
این سیستم تعلیق تنها در زمینه چسبندگی و بهبود هندلینگ کارایی ندارد، بلکه مجموعه فنرها در جذب ناهمواریها هم به شدت موفق ظاهر میشوند و این مورد حتی در گذر از سرعت گیرهای غیراستاندارد و در اصطلاح ساندویچی هم خود را نشان میدهد. در واقع بسیاری از دست اندازها و ناهمواری هایی که برای سایر خودروها آزار دهنده هستند، در هنگام سواری با W124 کلا احساس نمی شوند و از این رو میتوان آرایش فنربندی این مدل را یکی از بهترینهای تاریخ مرسدس بنز توصیف کرد.
بنابراین میتوان گفت که محبوبیت بنز کپل اصلا بی دلیل نیست و این خودرو ترکیبی از رفاه، اصالت، عملکرد، پرستیژ و طراحی فراموش نشدنی را ارائه میدهد که نظیر آن در کمتر خودرو دیگری تکرار شده است.
در واقع فروش و محبوبیت W124 در سرتاسر جهان آنچنان بوده که رقیب اصلی هم دوره خود یعنی مدل E34 (نسل سوم سری پنج) علیرغم تمام قابلیتها زیر سایه این مرسدس قرار گرفته و موفقیت بسیار کمتری را در بازار فروش تجربه کرده است.
مرسدس بنز E CLASS W124
W124 در بسیاری نقاط جهان از جمله خاورمیانه محبوبیت فراوانی دارد و هنوز نمونههای متعددی از این مدل در سطح کره خاکی در حال تردد هستند و درست به همین دلیل، مشکل فراگیری از بابت تامین قطعات یدکی این خودرو وجود ندارد.
در واقع بسیاری قطعات ظاهری در نمونههای اصلی و آلمانی یا نمونههای متفرقه اما با کیفیت تایوانی در بازار وجود دارند و این نکته هم نگهداری از W124 را نسبت به بسیاری خودروهای اروپایی هم سن و سال آسانتر میکند.
از طرف دیگر دوام قطعات فنی بسیار خوب است و به جز نکات مطرح شده در رابطه با حساسیت سیستم تقسیم سوخت و فنربندی، مشکل خاصی در زمینه یافتن قطعات فنی یا تعمیرات آنها وجود ندارد، البته این یک واقعیت است که مکانیکهای تخصصی مرسدس بنز عموما در شهرهای بزرگ فعالیت میکنند و از نظر دانش و مهارت فنی هم نکاتی وجود دارد که نگهداری از W124 را هم مانند هر خودرو خاص دیگری با محدودیت هایی مواجه میکند.
در نهایت باید گفت که در شرایط فعلی بازار یافتن نمونههای تمیز و سالم W124 با بودجهای کمتر از ۴۰ میلیون تومان تقریبا غیر ممکن است و برای خرید نمونههای خاص، کم کاکرد و کلکسیونی نیز ناچار به پرداخت ارقامی در حدود ۷۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان خواهید شد که به وضوح در مقایسه با بهای جهانی نمونههای خارجی سنگین و گزاف به نظر میرسد.
در نهایت ذکر این نکته واجب است که نگهداری از W124 تنها در مقام یک خودرو خاص و ویژه برای مسافرتهای آخر هفته توجیح دارد و حتی در ایده آلترین شرایط هم استفاده از چنین خودرویی برای آمد و شد روزمره در مسیرهای پر ترافیک توجیحی نخواهد داشت.
این خودرو یکی از معدود بازماندگان دوران پرشکوه مرسدس بنز است و حفظ و نگهداری نمونهای از آن شرایط خاص خود را میطلبد که تنها از عهده مرسدس سواران واقعی بر میآید.
دسترسی به لوازم یدکی و هزینه های بنز کپل 230E:
در مورد هزینه نگهداری و قیمت لوازم یدکی بنز 124 باید گفت با توجه به این موضوع که این خودرو دارای کیفیت ساخت بسیار بالا در ساختار فنی و بدنه میباشد در صورت مالکیت یک دستگاه بنز کپل سالم از نظر فنی و بدنه شما دارای یک مرسدس بنز درجه یک با کمترین هزینه ممکن در خودورهای هم رده این کلاس خواهید.
نکته جالب در مورد تامین لوازم یدکی بنز کپل این است که بخشی از لوازم و قطعات فنی این خودرو با نسل های قبلی کلاس E و برخی از مرسدس بنزهای سواری مدل بالاتر یکسان است و همین امر باعث فراوانی لوازم یدکی بنز کپل در بازار لوازم یدکی شده.
بهتر است برای هرچه بهتر مدیریت کردن هزینهای نگهداری خودرو حتما از قطعات اورجینال و یا شرکتی درجه یک ساخت آلمان استفاده کنید.
هزینه های سرویس دوره ای در مدل 4 سیلندر با گیربکس دنده ای بنز کپل که اکثر بنزهای کپل موجود در ایران نیز 4 سیلندر موتور مشکی هستند بسیار کمتر از مدلهای 6 سیلندر اتوماتیک میباشد.
پیشنهاد نگارنده با توجه به مالکیت طولانی مدت یک دستگاه بنز کپل در مورد تعویض روغن موتور استفاده از روغن های مطلوب ساخت داخل میباشد چرا اکثر روغن موتورهای وارداتی قاچاق در کشورهای حوضه ی خلیج فارس اصطلاحا پر شده و با نمونه اصلی به جز بسته بندی هیچ شباهت دیگری ندارد.
روغن موتور در استفاده روزمره شهری و با توجه به ترافیک در شهرهای شلوغ ایران بهتر است هر 5 هزار کیلومتر به همراه فیلتر روغن تعویض گردد و برای خرید فیلتر روغن بنزهای موتور مشکی مثل بنز کپل و یا 190E بهتر است از برندهایی که برای همین خودرو در همان سالهای ابتدایی توسط شرکت مرسدس استفاده میشد مانند مان فیلتر و فیلترهای روغن و هوا با برند هنگست و کلبن اشمیت و یا بهر آلمان و همینطور بوش استفاده کنید.
حتما توجه داشته باشید از آنجایی که بنز کپل دارای نشانگر فشار روغن بر کیلومتر شمار است فشار روغن همواره باید روی 3 باشد.
یکی از مشکلات فنی بسیار شایع در این اتومبیل پایین بودن سطح فشار روغن است البته همانطور که میدانید اویل پمپ خودرو وظیفه گردش روغن در مجاری موتور را به عهده و مرسدس در آن سالها تصمیم گرفت با استفاده از یک فشنگی روغن ساده سطح روغن را روی صفحه کیلومتر نمایش داده تا راننده بتواند با کنترل دائمی سطح روغن از یاتاقان زدن خودرو جلوگیری کند و البته نشان گر سطح روغن در سایر محصولات مدل پایین تر مرسدس موجود است.
اگر فشار روغن روی عدد 3 نباشد و روی عدد 1 یا 2 باشد باید احتیاط لازم را لحاظ داشت چرا که پایین بود نشانگر روغن هشداری است در مورد احتمال آسیب رسیدن به یاتاقان ها و میلنگ و سایر ساختار موتوری.
علت پایین بودن نشانگر فشار روغن در بنز کپل سه احتمال دارد:
1:ممکن است علت پایین بودن درجه نشانگر روغن در مرسدس بنز شما مربوط به کیفیت بسیار پایین روغن و یا اینکه مدت زمان زیادی از زمان تعویض روغن گذشته است و روغن خاصیت گرانشی خود را از دست داده و به شدت غلیظ و سیاه شده است و یا اینکه روغن موتوری که اتومبیل شما در حال استفاده از آن است مناسب با فصل یا آب و هوایی که در آن شما در حال رانندگی هستید نیست.
2:احتمال دوم مربوط میشود به فیلتر روغن چرا که فیلتر روغن بنز کپل به صورت فابریک دارای سوپاپ انتقال در قلب فلزی خود است که اگر شما از فیلتر روغن نامرغوب و تقلبی استفاده عمل گردش روغن در مجاری موتور به درستی انجام نمیشود و فشار روغن روی عدد 3 نخواهد بود.
3:اگر از فیلتر روغن و روغن موتور اطمینان لازم را کسب کردید به اویل پمپ(پمپ روغن موتور) خودرو شک کنید .
یکی دیگر از مشکلات فنی این مرسدس مربوط میشد به مقسم سوخت بنزین در ریل سوخت و سوزن انژکتور.
به قطعه ای که این وظیفه را در بنز کپل بر عهده اصطلاحا در ایران تقسیم سوخت میگویند.
تقسیم سوخت از واشرهای کاغذی و اورینگهای الاستیکی (با پلاستیک اشتباه نشود) و همینطور قطعات فلزی ازجنس آلمینیوم تشکیل شده.
طبق تجربه شخصی حقیر اگر میخواهید از شر دردسرهای احتمالی تقسیم سوخت راحت شوید باید لوازم تقسیم سوخت خودرو را که متشکل از واشرها و اورینگهای مختلف است و پک آماده آن در بازار به راحتی یافت میشود را هر صد هزار کیلومتر تعویض کنید البته این مشکل رایج در بنز کپل مربوط به کیفیت پایین بنزین میباشد شما میتوانید برای طولانی تر بودن عمر مفید قطعه تقسیم سوخت از اکتانهای اصلی مخصوص مرسدس بنز استفاده کنید
نتیجه:
در کل میتوان گفت مرسدس بنز W124 معروف به کپل در ایران گزینه بسیار بهتری از خودروهای هم رده از لحاظ قیمتی خواهد بود
این مرسدس جذاب و با وقار از آیرودنامیک بسیار خوبی بهره میبرد و سواری لذت بخشی را به راننده هدیه خواهد کرد
اگر زیبابی و اصالت و طراحی خوب برای شما در هنگام خرید خودرو در اولویت است بی شک بهترین انتخاب برای شما مرسدس بنز کپل w124 خواهد بود.
موفق باشید
منبع:رگلاژ
تدوین و جمع آوری: مهندس عمویی