اولین تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز CLS 2015:
از سال 2011 تا به حال دومین نسل از مرسدس CLS چرخهٔ زندگی همانند رولرکستر داشته است! زمانی که برای اولین بار عرضه شد، طراحی جذاب و گیرای آن بسیار مورد توجه بود اما چندی نگذشت با آمدن خودرویی زیباتر، فانتزیتر و دینامیکتر یعنی آئودی A7 ورق برگشت. چندی بعد نیز هر دوی این خودروها تحتالشعاع معرفی BMW سری 6 گرن کوپه قرار گرفتند. حالا پس از حدود 4 سال حضور در بازار، بنز آمده است تا آب رفته را به جوی باز گرداند.
2015 Mercedes Benz CLS400
برای این که درک کنید CLS جدید چگونه در اینگل اشتاد و مونیخ اعلام جنگ کرده است باید نگاه عمیقتری داشته باشید. از نظر تزئینی،CLS جدید فقط چراغهای جدید جلو، نمای جلوی پایینتر، جلوپنجره و نمای عقب بازنگری شده را دریافت کرده است. نگاهها به سوی بهبودهای انجام شده بر روی این خودروی زیبا جلب میشود و به نظر میرسد که خودرو ظرافت بیشتری را دارد. تغییرات نمای داخلی نیز سبک بوده و در این میان میتوان به اضافه شدن غربیلک فرمان جدید و نویگیشن شناور بنز و نمایشگر سرگرمی اشاره کرد. روی هم رفته به نظر میرسد که این تغییرات چندان نمیتواند آئودی و BMW را نگران سازد. اما اینجاست که میگوییم عمیقتر نگاه کنید!
2015 Mercedes Benz CLS400
شاید بزرگترین تغییر در زیر کاپوت نهفته است. با اذعان به این نکته که رقبا مدلهای کممصرفتر شش سیلندر را پیشنهاد میکنند و مصرفکنندهها نیز آنها را دوست دارند، بنز CLS400 جدید را با یک موتور 6 سیلندر توئین توربو معرفی کرده است. این موتور خوبی است و همان موتوری است که سال گذشته در E کلاس تست شده است. موتور 6 سیلندر تورک بیشتری دارد و نیروی خود را تقریباً به صورت خطی و در دورهای بالاتر ارائه میکند. این موتور قدرت کافی را برای اکثر مصرفکنندهها فراهم میکند البته باید گفت که این موتور شبیه هیولاهای 8 سیلندر توئین توربوی موجود در CLS550 و CLS63 AMG نیست اما بسیار سریع و در عین حال نرم و روان است. صدای موتور خیلی به گوش نمیرسد و در اصطلاح غرغر نمیکند زیرا که یک موتور برای عملکردهای بالا نیست به همین خاطر است که بنز آن را ساکت و آرام نگاه داشته است.
2015 Mercedes Benz CLS400 Engine
دومین تفاوت کلیدی، سیستم تعلیق با فنرهای فولادی در CLS400 است در حالی که مدلهای دیگر سیستم تعلیق بادی دارند. در حالت Comfort تفاوت محسوسی در سواری بین این مدل و مدل CLS550 با سیستم تعلیق بادی وجود ندارد. سواری خودرو نسبتاً نرم و راحت است و بسیاری از عیوب جاده را خنثی میکند. خودرو در پیچها اندکی کج میشود اما باید گفت که حرکات بدنه به خوبی تحت کنترل هستند. با وجود فرمان سریع و منطقی و پاسخ مناسب پدال گاز، CLS400 به عنوان یک سدان لوکس پیچها را به خوبی طی میکند. اوه ما را ببخشید! باید گفته شود “چهار در کوپه”
!
2015 Mercedes Benz CLS400
با کمترین تغییرات شما عیناً میتوانید حدس بزنید که سواری CLS550 نیز به همان خوبی مدل قبلی خواهد بود. البته موتور 8 سیلندر توئین توربو قدرت بیشتری دارد و صدای بهتری را تولید میکند. گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک CLS550 که مختص این خودرو بوده نرمتر است و به نظر میرسد که بهتر از نمونهٔ 7 سرعتهٔ قبلی با موتور ارتباط برقرار میکند. در مقایسه با CLS400 به نظر میرسد که این گیربکس سریعتر عمل میکند.CLS550 با دارا بودن سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم مزیت بزرگی را نسبت به CLS400 به دست آورده است. در حالت اسپرت این سیستم تعلیق میتواند ثبات و سختی بیشتری داشته باشد و سواری استوارتری را ایجاد کند البته این کار باعث نمیشود که خودرو حالت ناملایم و خشن پیدا کند. با استفاده از این سیستم تعلیق همچنین حرکات بدنه در سر پیچها قدری کاهش پیدا میکند. روی هم رفته قدرت اضافی و سیستم تعلیق بادی، از این خودرو یک سدان اسپرت شکیل و آراسته میسازد. لازم به گفتن نیست که این خودرو بهتر از CLS قبلی است.
2015 Mercedes Benz CLS 63 AMG S 4MATIC Interior
اگر کارایی و هندلینگ عالی مدنظر شماست،CLS63 AMG همان چیزی است که شما احتیاج دارید. موتور 8 سیلندر توئین توربوی آن حتی قدرت بیشتری را تولید میکند. نتیجهٔ استفاده از چنین موتوری این است که شما دوست دارید با هر بار فشردن پدال گاز به جلو پرتاب شوید! همانند دو مدل دیگر به نظر میرسد که این مدل نیز با استفاده از گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک بهتر از قبل عمل میکند. سواری خودرو حتی در حالت راحت نیز با ثبات است و در حالت اسپرت این سختی و استحکام بیشتر نیز میشود. هندلینگ خودرو به لطف استفاده از سیستم تعلیق و فرمان با عملکرد بالا به طور قابلتوجهی بهتر از CLS400 یا CLS550 است. این خودرو همانند یک سدان اسپرت شایسته احساس میشود.CLS63 AMG پیچها را با سرعت و دقت و همراه با کنترل حرکات بدنه و چسبندگی شگفتانگیزی طی میکند. اینچنین هندلینگ و چسبندگی را باید در استفاده از سیستم 4matic AWD و تایرهای تابستانی جستوجو کرد. ترمزهایی با اندازهٔ بشقاب غذا (!) و کالیپرهای بزرگ بهآسانی و در هر سرعتی خودرو را بدون کوچکترین مشکلی متوقف میکنند.
زمانی که شما همانند یک فرد جوان رانندگی نمیکنید هر 3 مدل برای هر رفتوآمد راحت هستند. داخل کابین ساکت و آرام است، صندلیها راحتاند و سواری آن نیز حتی در مدل AMG خوب است.
Mercedes Benz CLS 63 AMG S 4MATIC
آخرین تکنولوژی Comand به همراه سیستم سرگرمی و نمایشگری با گرافیک بهتر و عملکردهای بیشتر در این خودرو نمایان هستند. متأسفانه نرمافزار سیستم سرگرمی این خودرو پیچیدهتر از مدل قبلی است و برای انجام برخی کارها باید منوهای بیشتری را جستوجو کنید. حرکت در بین منوهای مختلف نیز کمی پیچیده و سخت است. اما سایر فنّاوریهای بهکاررفته عملکرد بهتری دارند.CLS جدید آخرین تکنولوژیها را از E کلاس به ارث برده است. این بدان معنا است که تمامی امکانات از کروز کنترل تطبیقی گرفته تا ترمز اضطراری اتوماتیک و سیستم حرکت بین خطوط همه و همه در اختیار شما هستند. فنّاوریهایی که بر پایهٔ استفاده از دوربین و رادار هستند در مواقع ترافیک و حرکت سپر به سپر بسیار مفید و سودمند هستند.
Mercedes Benz CLS 63 AMG S 4MATIC
با وجود مدلهای متنوع، قیمت پایهٔ مناسب، گزینههای کاراتر موتور، نمای ظاهری جذاب و فنّاوریهای بهروز،CLS جدید آماده است تا گوی سبقت را از آئودی و BMW برباید. CLS ممکن است که نتواند رقبا را به طور کامل از میدان به در کند اما این قدرت را دارد که مشتریهای مردد و دو دل را به سوی خود بکشاند. در پایان باید گفت بنز شاید نتواند دو رقیب قدر خود را ناک اوت کند اما به این آسانیها هم پا پس نخواهد کشید.
هزینه نگهداری و قیمت لوازم یدکی بنز CLS 500 در ایران:
با توجه به این موضوع که لوازم یدکی بنز CLS در مکانسیم و ساختار با برخی از سایر بنزهای سواری موجود در کشور یکسان است میتوان گفت در تامین لوازم یدکی این خودرو در بخش فنی مانند جلوبندی و موتوری و البته لوازم مصرفی از قبیل تسمه و لنت و... مالکین برای تامین لوازم یدکی بنز CLS 500 با مشکل مواجه نخواهد شد چرا که نسل قبلی این خودرو با کد W219 در تعداد قابل توجهی نسبت به برند خاص خودرو وارد کشور شد.
اکثر نمونه های نسل قبلی CLS اتاق W219 در ایران با کد CLS 350 از یک موتور 6 سیلندر تغذیه میشوند و تعداد محدودی نیز از موتور 8 سیلندر با کد SLS 500 به صورت واردات شخصی در کشور حضور دارند.
اما تمامی CLS 500 های وارد شده با کد اتاق W218 تماما از یک موتور 8 سیلندر با کد M278 تغذیه مشوند این انجین قدرتمند در ML550 و برخی دیگر از مدلهای مرسدس بنز نیز استفاده شده از همین رو با توجه به فراوانی استفاده این انجین در سایر محصولا مرسدس دسترسی به قطعات یدکی این اتاق را آسان تر میکند و میتوان گفت تنها در بخش تامین لوازم یدکی بدنه مالکین ایرانی با کمبود قطعه مواجه خواهند شد که البته تامین این لوازم از کشور مرجع و کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت ثبت سفارش ممکن است.
هزینه نگهداری CLS 500 جدید مانند سایر خودروهای هم رده قیمتی با این خودرو نیست و هزینه نگهداری این خودرو با توجه به کیفیت بالای ساخت به مراتب بسیار کمتر از خودروهای هم قیمت ژاپنی و کره ای خواهد بود.
به طور مثال قیمت طبق آلمینیومی جلوی بنز CLS 500 در برند اصلی معادل 2.550.000 تومان و نمونه ساخت تایوان آن تنها یک میلیون تومان قیمت دارد.
در مورد سایر لوازم یدکی مخصوصا لوازم یدکی مصرفی حتما باید از برندهای اصلی آلمانی نظیر لم فوردر و بهر و مان فیلتر و هنگس و مرسدس بنز استفاده کرد" که البته قیمت های مناسبی نصبت به کیفیت محصول دارا میباشند' به طور مثال قیمت فیلتر روغن CLS 500 در برند هنگس آلمان برابر با 250 هزار تومان میباشد و این قطعه با توجه به کیفیت روغن موتور استفاده شده بین 5 هزار تا 8 هزار کیلومتر باید با هر بار تعویض روغن تعویض گردد.
اجرت تعمیر و سرویس دوره ای این خودرو در ایران مانند سایر مرسدس بنزهای سواری و سایر خودروهای وارداتی قیمت مشخصی ندارد و هیچ واحد صنفی و شورایی نظارت دقیقی بر قیمتها ندارد پس از از این نظر باید دقت لازم در انتخاب مکانیک و واحد تعمیرگاهی مرسدس را لحاظ کرد.
مشخصات فنی و قیمت :
مدل: CLS400/CLS550/CLS63 AMG
مشخصات موتور: 8 سیلندر توئین توربو 4.6 لیتر/6 سیلندر توئین توربو 3.0 لیتر
قدرت و گشتاور موتور: 585 اسب بخار/402 اسب بخار و 600 نیوتن متر تورک/329 اسب بخار و 480 نیوتن متر تورک
شتاب صفر تا 96: 3.7 ثانیه/5.1 ثانیه/اعلام نشده
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر): 13/11.7/اعلام نشده
قیمت:106.500 دلار/73.200 دلار/ اعلام نشده
منبع: سایت پدال
تدوین و جمع آوری: فروشگاه آلمان یدک