نویسنده: محمد مهدی عمو (فروشگاه آلمان یدک)
همه چیز در مورد بنز C240 پلیس:
با نگاهی سطحی به تاریخ تولیدات خودرویی مرسدس بنز در خواهید یافت که بنز C کلاس از اوایل ده نود میلادی جای پای خود را در میان محصولات مرسدس بنز محکم کرده و تبدبل به رقیبی سر سخت برای همتای آلمانی خود BMW سری 3 شده است.
نسل دوم بنز سی کلاس با کد اتاق W203 در سال 2001 جانشین اولین نسل از بنز سی کلاس با کد W202 شد و در سال 2002 میلادی در تیراژ قابل توجه به خدمت یگان های امنیتی ایران از جمله نیروی انتظامی درآمد،,قبل از بررسی فنی و چالشهای نگهداری مرسدس بنز C240 بهتر است برای شناخت هرچه بیشتر بنز C کلاس پلیسی به تاریخچه بنز سی کلاس نیم نگاهی داشته باشیم....
تصوری از بنز سی کلاس نسل اول با کد W202 مدل 1994:
مرسدس بنز با طراحی و تولید اولین بنز سی کلاس در سال 1993 و معرفی آن در سال 1994 با کد W202 یک سدان نیمه لوکس و چابک را به دنیای خودرو معرفی کرد.
بنز های سی کلاس دهه 90 میلادی با کد اتاق W202 موجود در ایران با موتورهای M111 الگانسی عموما در سه تیپ C180/C200/C220 در تعداد بسیار محدود وارد کشور شده اند
در میان موارد ذکر شده C180 با جعبه دنده دستی با موتور 1.8 لیتری با توان تولید 140 اسب بخار در میان سی کلاس های نسل اول وارد شده در ایران بیشتر دیده میشوند،البته لازم به ذکر است C200 و C220 با توان تولید قدرت بیشتر و بالاتر بودن حجم موتور و با کمک گرفتن از جعبه دنده اتوماتیک سواری لذت بخش تری را نصیب راننده میکند
با این حال مرسدس بنز E کلاس با کد W124 در ایران رقیبی سرسخت برای W202 بود و یکی از دلایلی که مرسدس بنز W202 در ایران حضور پررنگی نداشت حضور و محبوبیت بیش از بیش بنز کپل 230E بود.
و اما بررسی بنز C240 مزایده نیروی انتظامی:
پیش گفتار:
اولین روزهای حضور بنزهای پلیسی در ایران بر میگردد به سال 2002 میلادی که هنوز اثر بسیار کمرنگی از ماشین های وارداتی بعد از سال 1994 در کشور دیده میشد،با رفع نسبی محدودیت واردات خودرو در سالهای 1379 و 1380 و با حضور تعداد قابل توجهی از بنز های C240 و E240 آنهم توسط یگانهای امنیتی در کشور بسیار مورد توجه عوام قرار گرفت، به صورتی که طبق تجربه شخصی نگارنده در آن سالها به یاد دارم که زمانی از مدرسه رهایی میافتیم و مشغول بازیگوشی در مسیر مدرسه به منزل بودم خود شاهد بودم که انگشت اشاره مردم به سمت بنزهای پلیس در حال گشت زنی میرفت و اگر توقف کوچکی داشت دور ماشین حلقه زده و از راننده سوالاتی مثل اینا قیمتشون چقدره یا چندتا سرعت میره یا ضد گلوله بودنش رو میپرسیدن.
در آن روزها که رقیب سنتی مرسدس بنز یعنی بی ام و حضور بسیار کمرنگی در ایران داشت و تنها در دهه نود میلادی باحضور بی ام و سری 5 باکد E34 و بی ام و سری 3 با کد E36 و با تعداد انگشت شماری سری 7 با کد E38 و سری 5 با کد E39 در بازار تشنه ایران حد فاصل 1991 الی 2001 عرض اندام میکرد، جذابیت بنز های C240 و E240 برای مردم بنز دوست ایران صد چندان مینمود.
طراحی :
کار طراحی روی بنز W203 در اواسط سال 1994 آغاز شد و طراحی نهایی در دسامبر 1995 توسط هیئت اجرایی مرسدس بنز تصویب شد.ثبت اختراعات طراحی در 20 آوریل 1998 و 4 مارس 1999 ارائه شد. تست های اولیه از سال 1997 آغاز شد ، و در سال 2000 به پایان رسید. نسل دوم C-Class در 21 مارس 2000 رونمایی شد و از سپتامبر 2000 شروع به فروش کرد.
استفاده از خطوط نرم در طراحی خودرو گویای طراحی محافظه کارانه و بدون ریسک میابشد به طوری که این خطوط نرم ظاهری آرام به خودرو داده ، در اواخر ده نود میلادی بود که طراحان مرسدس تصیم گرفتند با الهام از پیشنه غنی مرسدس دست به تغییر در فرم طراحی چراغ های مرسدس زنند و این تغییر طراحی در مرسدس بنزهایی از قبیل w203 و w211 و w209 و w210 کاملا هویدا است،فقط کافیست ماشین های تولید شده از اواخر ده هفتاد میلادی از قبیل w123 و w116 و w202 و w201 مشاهده کنید تا متوجه شوید این برند خودروسازی طی مدت زمان 20 سال در طراحی چراغ های جلو محصولات خود تنها از یک زبان اصالت و نگاه به گذشته بهره برده ، اما با طراحی w203 , w211 و... این ساختر به طور کامل شکست و این نوع طراحی چراغهای متسل بهم تا سال 2009 در محصولات مرسدس بنز به وفور دیده میشد و البته c240 هم از امر مبرا نبود.
آنچه در طراحی w203 بیش از پیش جلب توجه میکند همان خطوط های نرمی است که در خودرو دیده میشود و از بالای چراغ های جلو شروع میشود و از درب موتور خودرو تا زیر شیشه جلو ادامه میابد، سقف نیمه فولکسی خودرو و استفاده از تکنیک طراحی گرد در خودرو تا سپر عقب ادامه یافته و همین سیاست هوشمندانه در طراحی بنز سی کلاس w203 باعث شده با یک سدان کوچک ، آیرودنامیک و زیبا روبه رو باشیم.
بنز W203 با سه نوع سپر غیر افتر مارکت رسمی بنا به مدل و سال تولید خودرو ارائه شد، سپر و جلو پنجره ای که در تصویر بالا مشاهده میکنید مربوط به مدلهای غیر کلاسیک سالهای 2004 الی 2007 میباشد که در ایران بین مالکین بنز های W203 طرح لبخند مشهور است...البته ناگفته نماد این سپر بر دیاق سپر جلوی بنز های سی کلاس 2001 الی 2007 قابل نصب است.
سپر استفاده شده در بنزهای C240 پلیسی ساده بوده و خبری از سنسور سپر جلو و زه استیل روی سپر و طوری وسط سپر دولاین نیست به همین دلیل است که شخصی که در مزایده نیروی انتظامی برنده یک دستگاه بنز C240 میشود با اولین نگاه به خودرو تصیم به تعویض سپر خودرو با مدل بالاتر میگیرد
در تصویر زیر بنز W203 با سپر ساده را مشاهده میکنید:
در طراحی بنز C240 از خطوط تیز و لبه دار هیچ اثری وجود ندارد و با نگاهی سطحی به این خودرو متوجه میشوید چراغ ها گرد است و لبه سپر جلو و عقب انهنایی خمیده و گرد دارد و البته آینه گرد و نیمه بیضی است و باز هم کلاف پنجره های درب خودرو گرد است.
زمانی که شما مالک یک دستگاه بنز C240 مزایده نیروی انتظامی شوید، در مرحله اول با دیدن ظاهر خودرو متوجه تفاوتهایی در مدل شخصی و پلیسی این خودرو خواهید شد، بنز های C240 پلیسی کم آپشن ترین بنزهای مدل W203 میباشد و با مدلهای شخصی موجود در کشور تفاوتهای بسیار اساسی در ملزومات بدنه و دیزاین داخلی و البته کارنامه فنی دارد به طوری که در مدل های شخصی دستگیره و زه 8 تیکه دور بدنه دارای یک خط استیل میباشد که در مدل پلیسی زه و دستگیرها ساده بوده و خبری از زه استیل دار نیست، برای درک بهتر تفاوتهای بنز پلیسی و شخصی W203 بهتر است به جدول زیر نگاهی کنید:
تفاوتهای بنز های W203 شخصی و پلیسی در بدنه خودرو |
لوازم یدکی بدنه | W203 شخصی مدل 2001 الی 2007 | W203 پلیسی مدل 2002 الی 2003 |
زه روی دربها و گلگیر | داری استیل و نوشته آوانگارد | فاقد زه استیل دار |
آینه های جانبی | تاشوندگی برقی و راهنمای led | فاقد تاشوندگی برقی |
زه های سپر عقب و جلو | دارای استیل بر روی هر سپر | فاقد زه استیل در سپرهای عقب و جلو |
سانروف | برقی سه حالته همراه با شیشه uv | فاقد سانروف ( جای چراغ گردان پلیس) |
رکاب ها | دارای خطوط آوانگارد یا amg | فاقد هرگونه خطوط و ساده |
سپرها | دارای زه استیل-سنسور-آبپاش چراغ | فاقد زه استیل و..... |
چراغ های جلو | کریستالی-زنون-موتور داینامیک | مشجر مات فاقد زنون و موتور داینامیک |
رینگ چرخ | اسپرت-فولادی یا آلمینومی سایز 17 | فاقد رینگ اسپرت-قالپاق سایز 16 |
جلو پنجره | کروم با دیزاین مشکی یا نقره ای | ساده با دیزاین طوسی |
البته به جز جدول فوق که مربوط به تفاوتهای ظاهری بنز C پلیس با مدل شخصی میباشد; سی کلاس شخصی در مشخصات فنی و موتوری و البته دیزاین داخلی تفاوتهای بسیاری با مدل مزایده دارا میباشد.
اکثر مدلهای شخصی بنز W203 وارداتی دارای پیشرانه چهار سیلندر خطی با کد M271 میباشد که با مدلهای C200 و C180 و C230 معرفی شدند و البته مدلهایی با پیشرانه 6 سیلندر V شکل با کد M272 به صورت محدود با مدلهای C350 و C280 و C230 ما بین سالهای 2004 الی 2007 وارد کشور شدند
اما بنز های C و E کلاس پلیسی صرفا از یک پیشرانه 6 سیلندر V شکل با کد M112 بهره میبرند که دارای قدرت خروجی 235 اسب بخار بوده که از 18 سوپاپ و دو میل سوپاپ بهره میبرد ; نکته جالب در مورد این پیشرانه تعداد شمع و وایرهای استفاده شده در این انجین قدرتمند میباشد که به ازای هر سیلندر 2 عدد شمع جهت جرقه زنی تعبیه شده، یعنی 12 شمع برای 6 سیلندر
تصویری از موتور M112 بنز C کلاس نیروی انتظامی:
همه بنز های C و E کلاس پلیس از گیربکس دنده دستی بهره میبرند و بجز مدلهای 2003 و 2002 که به صورت وارد شخصی میباشد; سایر بنز های سی کلاس شخصی از گیرکس اتوماتیک با توربین متمرکز استفاده میکنند
البته دارندگان بنز سی کلاس پلیس به راحتی و با یک هزینه معقول میتوانند خودروهای خود را از حالت دنده دستی به اتوماتیک تغییر دهند که این امر منجرب به تعویض کامل ست گیربکس اتومات از قبیل خود گیربس و دفرنسیال و کیلومتر مدل بالایی و ست دور دنده و گاردن و دفرنسیال و... میباشد
خلاصه اگر بخواهید یک بنز C کلاس پلیس را به یک بنز C کلاس شخصی تبدیل کنید همه چیز برای شما مهیا است و البته باید با هزینه و وقتی که صرف میکنید کنار بیایید; منظور از مهیا بودن همه چیز دقیقا همه چیز است چرا که از پیشنه طولانی ورود خودروهای بنز سواری به کشور گرفته تا حضور گسترده بنز های C کلاس و E کلاس در یگانهای امنیتی کشور سبب ساز واردات گسترده و گاها تولید لوازم یدکی بنز سواری در ایران بوده ایم; به طوری که شما با کمی وب گردی و یا حضور در بازار لوازم یدکی متمرکز و تخصصی و... به راحتی میتوانید لوازم یدکی بنز C240 پلیسی را به صورت اکبند و استوک (دست دوم) با قیمت بسیار مناسبتر تر از ماشینهای هم رده وارداتی بیابید.
مشخصات بنز پلیسی C240 در حالت استاندارد:
نوع گیربکس : 7 دنده دستی (6 عدد جلو، 1 عدد عقب)
نوع دیفرانسیل : عقب
حجم موتور : 2586 سی سی با کد M112
تعداد سیلندر : 6
تعداد سوپاپ : 18
قدرت : 235 (اسب بخار/در دقیقه)
گشتاور : 245 (نیوتن متر/در دقیقه)
طول : 4585 میلی متر
عرض : 1770 میلی متر
ارتفاع : 1447 میلی متر
حداکثر سرعت : 239 کیلومتر در ساعت (محدود شده)
شتاب 0 تا 100 : 8.6 ثانیه
مصرف سوخت : 9.2 لیتر در 100 کیلومتر
حجم مخزن : 66 لیتر