نسل نخست بی ام و X3 بهعنوان اولین خودروی شاسیبلند این کمپانی شهیر آلمانی شناخته میشود که بین سالهای 2005 تا 2010 در بازار ایران نیز عرضه شد. بی ام و X3 نسل اول، بیشتر از آنکه یک خودروی آفرودی باشد یک شاسیبلند اسپرت بود و بهواسطه تواناییهای حرکتی قابلتوجه خود توانست فروش موفقی را تجربه کند. مدل نخست بی ام و ایکس 3 در سال 2003 میلادی به بازار جهانی معرفی شد و سپس با کمی تأخیر به بازار ایران نیز راه پیدا کرد. در سال 2007 بی ام و X3 نسل اول تحت یک فیسلیفت جزئی قرار گرفت و این مدل نیز در سال 2008 به بازار ایران راه پیدا کرد، ولی اینبار رقبایی قویتر مانند لکسوس RX350 و نیسان مورانو نسل دوم را در برابر خود میدید. در ادامه میخواهیم نگاهی به طراحی، مشخصات فنی، تجربه رانندگی، ارزش خرید و ایمنی این کراساوور توانمند آلمانی داشته باشیم.
کابین نسل نخست بی ام و X3 کاملا با حالوهوای سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم شکل گرفته است. برای درک بهتر این مسئله کافی است نگاهی به دیگر ساختههای BMW در آن سالها داشته باشید(بی ام و سری 3 اتاق E46 و سری 5 اتاق E39).
طراحی داشبورد، پر از کلیدهای مختلف است که کمی شلوغ بهنظر میرسد، ولی اصول ارگونومی در آن کاملا رعایت شدهاند و راننده بهترین تسلط را روی ادوات کابین دارد. به هر حال از خودرویی که در سال 2003 طراحی شده است، نمیتوان انتظار زیادی داشت.
در مقایسه با نسل قدیمی لکسوس RX 350 یا مثلا هیوندای سانتافه، طراحی کابین بی ام و X3 بهوضوح اسپرتتر بهنظر میرسد و غربیلک فرمان عضلانی و زیبا در کنار پشت آمپرهای جذاب بهخوبی این حس را به راننده منتقل میکنند.
در مدلهای قبل از فیسلیفت، غربیلک فرمان از نوع چهار شاخه بود که چندان جذاب بهنظر نمیرسید، اما مدلهای سالهای آخر X3 از غربیلک فرمان 3 شاخه اسپرت بهرهمند شدند. یکی از نکات جالب کابین بی ام و X3 نحوه جاسازی نمایشگر LCD روی داشبورد است که بهصورت یک پنل تاشو در بخش بالایی داشبورد دیده میشود. این نمایشگر تنها در صورت نیاز باز میشود و امکان تنظیم زاویه آن نیز وجود دارد.
از نظر فضای داخلی، بی ام و X3 کاملا خودروی جادار و مناسب برای حمل 5 سرنشین است. سرنشین وسط عقب در این خودرو نیز مانند سایر کراساوورهای سایز متوسط راحتی کمتری نسبت به دیگر سرنشینان دارد بهخصوص که در بی ام و تونل میلگاردان نیز بخشی از فضای پای وسط عقب را اشغال کرده است. در خصوص فضای سر هیچ مشکلی برای سرنشینان وجود ندارد؛ همچنین فضای صندوق بار این خودرو هم 480 لیتر است و با تا کردن صندلیهای عقب حجم این فضا تا 1560 لیتر نیز افزایش پیدا میکند. در بخش امکانات رفاهی بی ام و X3 با توجه به سال ساخت، خودروی مجهزی محسئب میشود. تجهیزات این خودرو شامل مواردی همچون سانروف برقی، تودوزی چرمی، صندلیهای برقی جلو، شیشههای برقی، فرمان چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، تهویه خودکار دوگانه و... میشود.
طراحی نسل نخست بی ام و X3 بیشتر مانند یک BMW سری 3 با ارتفاع بالا است. در جایجای بدنه استفاده از خطوط صاف به چشم میخورند و برخلاف خودروهای امروزی، اثر چندانی از خطوط منحنی در X3 دیده نمیشود. نمای ظاهری ایکس 3 نسل اول حالتی کاملا اسپرت و عضلانی دارد و شاید کمتر خودرویی با طراحی جعبه مانند را بتوانید پیدا کنید که بهاندازه نسل اول X3 خشن و اسپرت باشد. در نمای جلویی اولین چیزی که X3 را از سایر کراساوورهای همدوره خود متفاوت میکند، چراغهای روشنایی در روز هستند که بهصورت گرد چهارتایی دیده میشوند.
در نمای جانبی نیز یک خط شانه قدرتمند دیده میشود که در ترکیب با رینگهای بزرگ X3 نمای جذابی را ایجاد کرده است. بیشترین انتقادها در مورد طراحی بی ام و X3 نسل اول به بخش عقب این خودرو مربوط هستند. چراغهای عقبی با اینکه رگههایی از سایر محصولات بی ام و در آن زمان را با خود یدک میکشند، ولی اصلا جذابیت سایر بی ام وهای همدوره خود را ندارند و مقداری بیسلیقگی در طراحی آنها دیده میشود. بی ام و در فیسلیفت سال 2007 تغییرات جزئی را در X3 ایجاد کرد و سپرها را مقداری بهروزرسانی شدند؛ همچنین رینگهای جدیدی هم برای این مدل در نظر گرفت.
بی ام و X3 نسل اول فاقد سیستم استارت دکمهای است و روشن کردن آن با استفاده از چرخاندن کلید انجام میشود. موتور 6 سیلندر خطی با صدایی نسبتا بیشتر در مقایسه با رقبای V6 کار میکند، ولی این اصلا به معنای نفوذ زیاد صدا به کابین نیست.
با قرار دادن گیربکس خودکار در حالت درایو و شروع حرکت اولین چیزی که توجه راننده را جلب خواهد کرد، کشش خوب موتور و هماهنگی بالا بین موتور و گیربکس است. با فشردن پدال گاز سرنشینان بهخوبی حس لذتبخش فرورفتن در صندلی را تجربه میکنند. بی ام و X3 با موتور 3 لیتری نهتنها شتاب خیلی خوبی در مسیر مستقیم دارد، بلکه با رسیدن به پیچها نیز میتواند چسبندگی و تعادل خود را به رخ سرنشینان بکشد. در مقابل تعلیق X3 شاید خشکتر از هر شاسیبلند دیگری این کلاس باشد و تکانها در جادههای پردستانداز زیاد از حد حس میشوند. احساس کردن تکانها برای سرنشینان عقب نمود بیشتری دارد و همین مسئله میتواند در سفرهای طولانی از راحتی آنها بکاهد. عملکرد X3 در سایر بخشها مانند هندلینگ و ترمز برای خودرویی با این سن و سال، عالی بهنظر میرسد.
بی ام و X3 نسل اول با دو موتور قدرتمند 6 سیلندر به بازار ایران راه پیدا کرد. اولین مدل موجود در بازار متعلق به سال 2005 و با کد X3 25i از موتور 2.5 لیتری 6 سیلندر خطی تنفس طبیعی به قدرت 181 اسببخار و گشتاور 245 نیوتنمتر استفاده میکند.
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه 9.8 ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 11.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. مدلهای 2005 تا 2007 کد X3 30i نیز از نسخه 3 لیتری همین موتور به قدرت 228 اسببخار و گشتاور 300 نیوتنمتر استفاده میکنند. این نسخه دارای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 8.1 ثانیه است. این مدل بهطور ترکیبی، در هر 100 کیلومتر 12.1 لیتر بنزین مصرف میکند.
مدلهای فیسلیفت که بین سالهای 2008 تا 2010 در بازار عرضه شدند از موتور جدیدی با کد N52 استفاده میکنند، این در حالی است که زیر کاپوت مدلهای قبلی، موتور قدیمیتر M54 به چشم میخورد. مدل 25i فیسلیفت با موتور 2.5 لیتری 6 سیلندر خطی با قدرت 215 اسببخار و گشتاور 250 نیوتنمتر استفاده میکنند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل 8.9 ثانیه است. قویترین و سریعترین مدل X3 نیز نسخه فیسلیفت 30i است. موتور 3 لیتری 6 سیلندر خطی تنفس طبیعی این مدل 272 اسببخار قدرت و 315 نیوتنمتر گشتاور دارد.
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه 7.5 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز به بیش از 230 کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت این نسخه 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. بی ام و X3 در بازار ایران در تمامی نسخهها از گیربکس 6 دنده خودکار استفاده میکند، ولی در بازار جهانی گیربکس 6 دنده دستی نیز برای این خودرو قابل سفارش بود. نیروی موتور در X3 با کمک سیستم چهارچرخ محرک xDrive به هر دو محور انتقال پیدا میکند. برخلاف برخی کراساوورها، در X3 خبری از کلید قفل دیفرانسیل نیست و سیستم کلا بهصورت هوشمند عمل میکند. با فشردن پدال گاز سرنشینان بهخوبی حس لذتبخش فرورفتن در صندلی را تجربه میکنند.
بی ام و X3 با موتور 3 لیتری نهتنها شتاب خیلی خوبی در مسیر مستقیم دارد، بلکه با رسیدن به پیچها نیز میتواند چسبندگی و تعادل خود را به رخ سرنشینان بکشد. در مقابل تعلیق X3 شاید خشکتر از هر شاسیبلند دیگری این کلاس باشد و تکانها در جادههای پردستانداز زیاد از حد حس میشوند. احساس کردن تکانها برای سرنشینان عقب نمود بیشتری دارد و همین مسئله میتواند در سفرهای طولانی از راحتی آنها بکاهد. عملکرد X3 در سایر بخشها مانند هندلینگ و ترمز برای خودرویی با این سن و سال، عالی بهنظر میرسد.
ایمنی بی ام و X3 نسل اول در سال 2008 توسط موسسه Euro NCAP اروپا بررسی شد و این خودرو توانست 4 ستاره ایمنی را دریافت کند. از تجهیزات ایمنی X3 باید به کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سنسور دنده عقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ جانبی سرنشینان جلو و ایربگهای پردهای اشاره کرد.
بی ام و X3 نسل اول بهخصوص در مدلهای بعد از سال 2008 یکی اسپرتترین و جذابترین کراساوورهایی است که میتوانید در بازار پیدا کنید. این خودرو حتی امروز نیز با وجود عمر بیشتر از 10 سال میتواند اکثر کراساوورهای جدید بازار را در تواناییهای حرکتی شکست دهد. باوجوداین عواملی مانند استهلاک بالا، طراحی ظاهری ساده، عدم دسترسی آسان به قطعات، خشکی سواری و هزینه نگهداری بالا این خودرو، از عواملی هستند که باعث میشود مشتریان بهجای خرید این خودرو سراغ خودروهای ژاپنی یا کرهای بازار بروند.
درمورد نگهداری بی ام و X3 مدل 2003 الی 2008 با در نظر گرفتن برخی موارد از قبیل سرویس های دوره ای و مصرف سوخت و تهیه لوازم یدکی این خودرو باید گفت که با کمی دقت و حوصله میتوان به راحتی از پس چالشهای احتمالی این خودرو برآمد.
در مورد لوازم یدکی BMW X3 باید دقت داشت این قطعات یدکی حتما اصلی بوده و از فروشنده قطعات یدکی مطمئن خرید شود
نکته جالب در خرید لوازم یدکی بی ام و این است که با نرم افزار های بروز به راحتی میتوان قطعه یابی کرد و نقشه فنی کامل خودرو با استفاده از شماره شاسی قابل رویت است
قیمت لوازم یدکی BMW X3 چندان با خودروهای کره ای و ژاپنی فرق چندانی ندارد، البته با این تفاوت که از کیفیت بیشتر و عمر طولانی تر برخوردار میباشد
X3 های نسل اول با توجه به این نکته تعداد قابل توجه ای از این خودرو مابین سالهای 2003 الی 2008 وارد کشور شد و با توجه به تنوع مطلوب در دو حجم موتور 2.5 لیتر و 3 لیتر باعث گسترش واردات لوازم یدکی BMW X3 توسط فروشندگان قطعات یدکی BMW شد.
همین مهم باعث شد انواع لوازم یدکی X3 به صورت اکبند و استوک در دسترس متقاضیان قرار گیرد در واقع میتوان گفت X3 مشکل تامین یدکی نخواهد داشت
قطعات این خودرو در حیث کیفیت مطلوب بوده و دارای عمر طولانی میباشد و البته با توجه به تجربه شخصی نکارنده باید خاطر نشان کرد پر مصرفترین قطعات یدکی این خودرو مربوط به سیتسم جلوبندی X3 از قبیل طبق ها و میل موج گیر دو طرف و کمک فنرهای جلو و سیبک فرمان و غیره میباشد.
که البته این موضوع بابت وزن بالای خودرو و کیفیت نامطلوب خیابانها و جاده های کشور میباشد و رانندگی نه چندان آگاهانه با این خودرو.
فروشگاه آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی BMW X3