جان بخشی به اشیاء بی جان از دیرباز مورد توجه هنرمندان خلاق بوده، شاید به همین دلیل است طراحان BMW در ده هشتاد میلادی در اوج رشد اقتصادی آلمان تصمیم به خلق افسانه ای با نام BMW سری 6 را گرفتند، و در این ضمینه سعی بران داشتتند تا با احترام به گذشته و نگاهی عمیق و دوباره به بی ام و E9 در طراحی یک خودروی کوپه اقدام به تابو شکنی کنند و با طراحی دماغه کشیده، خطوط برجسته بدنه، قلب تپنده استاندارد 6 سیلندر سبک نویی از طراحی نوین و ماندگار را با چاشنی اصالت و غرور ترکیب کرده تا بتواند شاهکاری به نام BMW 635 CSi خلق کنند.
لذتی وصف نشدنی در یک خودرو بزرگ کوپه GT وجود دارد. این گونه خودروها نه تنها ارزان نیستند بلکه خیلی هم کارآمد نیستند و در واقع خرید یک چنین خودرویی هیچ چیزی به جز یک اتلاف پول نیست ولی در عین حال بسیار رضایت بخش است.
درب موتورهای دراز و کشیده، خطوط مواج بدنه و پیشرانه های بزرگ و آرام از آن چیزهایی است که شور و شوقی چنان شگرف در عشاق خودرو ایجاد می کند که حتی نمونه هایی از آن ها را در اشعار و ترانه های ملل می توان دید.
BMW هم با این سبک خودروهای GT کوپه بزرگ غریبه نیست و سری ۶ مشهورش قریب به ۴۰ سال است که جاده ها را در می نوردد.
در سال ۱۹۷۶ BMW سری ۶ را با کد اتاق E24 به عنوان جایگزینی برای خودروی شیک E9 که دیگر ۱۰ سالی از عمرش گذشته بود معرفی کرد. E9 نه تنها در جاده ها بلکه در پیست مسابقه هم برای خود اسم و رسمی به هم زده بود. خیلی ها آن را با مدل 3.0 CSL که به خودروی بتمن Batmobile معروف شده بود به یاد داشتند.
درواقغ E24 می بایست پای در کفش بزرگان می گذاشت.
این خودرو که توسط رییس تیم طراحی آن روزهای BMW ، پول براک (Paul Bracq) در خود شرکت طراحی شده بود یک خودروی GT دودرب بود که بر پایه پلتفرم E12 سری ۵ طراحی شده بود
در سال ۱۹۸۲ به روز رسانی بزرگی در این خودرو رخ داد و به منظور ارتقای کمبودهای E24 به پلتفرم جدید تر سری ۵ یعنی E28 ارتقا یافت و هم طراحی بیرون و هم درون دست خوش تغییر شد.
بام و (BMW E۲۴) خودرویی است که در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۹ توسط کمپانی BMW تولید شدهاست.
خودروی آبی رنگی که در عکس های ما می بینید مدل 635 CSi ساخت سال ۱۹۸۴ هست که در آن زمان قوی ترین پیشرانه ساخت باوارایی ها را که یک بلوک ۳.۵ لیتری با توان تولیدی ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۴ نیوتون متر با معماری ۶ سیلندر خطی بود را در قلب خود جای داده است,
سری ۶ در اواخر دهه ۸۰ با سری ۸ جایگزین شد اما دوباره در سال ۲۰۰۳ به همان سری ۶ بازگشت.
در حالی که گذر زمان طراحی خودروها را تکامل بخشیده ولی با این حال E24 با گذر این ۴۰ سال باز هم خودرویی زیبا به نظر می رسد.
پوشش کرومی دور پنجره ها و سپر ها باعث شده تا 635CSi ظاهری گران قیمت داشته باشند هر چند در آن زمان مدل shadowline که این کروم ها را سیاه می کرد طرفداران بیشتری داشت ولی به نظر ما این مدل بهتر در طول زمان خود را حفظ کرده است.
اما اگر زمان تولید یک خیانت به 635 کرده باشد آن چیزی نیست به جر آنتن برقی رادیو که به صورت مکانیکی با هر بار روشن شدن خودرو از کناره پشتی خودرو بالا می آمد. اما حال به لطف پیشرفت فن آوری این آنتن با باله کوسه ای روی سقف که توانایی دریافت سیگنال های دیجیتال را نیز دارد میتوان جایگزین کرد. گرچه به نظر می رسد که توانایی این خودرو کلاسیک در دریافت موج AM بیشتر است.
داخل E24 اصلا به شما این حس را نمی دهد که سوار خودرویی ۳۰ ساله هستید چرا که این خودرو بسیار از زمان خود جلوتر بود. ادوات پیشرفته ای مثل کامپیوتر سفری دیجیتال که شبیه ماشین حساب بود و اطلاعات پیشرفته ای چون میزان مصرف سوخت را نشان می داد در آن نصب بود.
این چیزی است که حتی برخی ار خودروهای مدرن امروزی هم ندارند.
توجه به نکته های کوچک کار کمپانی های بزرگ است. اینجا هم همین طور است. به عنوان مثال مانیتور کوچکی که دما را نشان می دهد در طول شب از نارنجی به سفید تغییر رنگ می دهد تا در طول شب داخل سالن زیادی نارنجی نباشد.
ولی درست در وسط و جلوی داشبورد صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی است که نماد پیشرفت فن آوری در این ۴ دهه است. از همین طریق است که چیزهایی مثل تلفن، سیستم صوتی و ناوبری خودرو کنترل می شود سیستم بی نظیر iDrive با محیط کاربری ساده و آسان نیز در اینجا وجود دارد.
هزچقدر که طراحی می تواند سلیقه ای باشد ولی پرفورمنس و قدرت ماشین قابل اندازه گیری است و شاید دقیق ترین جا برای نمایش واقعی پیشرفت تکنولوژی است.
موتور شش سیلندر خطی 635 به نسبت رام و آرام است ولی به زیبایی قدرتش را ارایه می دهد. حداکثر گشتاور در دور ۴۰۰۰ به دست می آید و بعد از آن با رسیدن عقربه دور موتور در صفحه کیلومتر به خط قرمز اتومبیل بی مهابا غرش میکند.
دسته دنده دستی BMW که به بال شاهین معروف است و در آن دنده ۱ در پایین و چپ و دنده ۲ در وسط و بالا قرار دارد, راندن این هیولای زیبای آلمانی را لذت بخش تر میکند
فرمان لاغر و نرم 635 به راحتی در سرعت های پایین بازی داده می شد و در سرعت های بالا خودش را لوس نمیکند!! و به راننده اطمینان خاطر میدهد. پرواضح است که این خودرو در زمانی ساخته شده که BMW خود را فاتح نهایت لذت رانندگی میدانست و در ازای این اعا برهانی برای اثبات این مدعا ارائه کرد.
نمی توان سحر و جادوی 635 را انکار کرد و جذابیتی که در قید و بند زمان نیست ما را درگیر خود می کند.
اطلاعات کلی:
بامو ای۲۴ (BMW E۲۴) خودرویی است که در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۹ تولید شدهاست.
طراحی این خودرو موتور جلو-محور عقب بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۷۵۵ میلیمتر (۱۸۷٫۲ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۷۲۵ میلیمتر (۶۷٫۹ اینچ)، ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۳۶۵ میلیمتر (۵۳٫۷ اینچ) و وزن آن در حالت طبیعی ۱٬۴۵۰ کیلوگرم (۳٬۲۰۰ پوند) است. سیستم جعبهدندهٔ آن به دو صورت خودکار و دستی طرحی و تولید شده است.
بی ام و Csi 635) E24) جایگزینی برای CS و CSL کوپه سری اول در سال 1965 بود، که از نظر ارتفاع چند سانتیمتر کوتاه تر شده بود, در سال 1978 بی ام و Csi 635 با گیربکس 5 سرعته و با توان خروجی 218 اسب بخار به دنیای خودروهای لوکس کوپه معرفی شد.
نام تجاری ماشین | BMW |
مدل | 6 series |
نسل | I E24 |
اصلاح | 3.0 AT |
نام تجاری کشور | آلمان |
کلاس خودرو | E |
نوع اندام | کوپه |
تعداد درب | 2 |
تعداد کرسی های | 4 |
ابعاد
طول, میلی متر | 4,923 |
عرض, میلی متر | 1,725 |
ارتفاع, میلی متر | 1,365 |
فاصله دو محور, میلی متر | 2,626 |
آهنگ جبهه, میلی متر | 1,422 |
دو چرخ عقب, میلی متر | 1,487 |
ترخیص کالا از گمرک, میلی متر | 140 |
اندازه لاستیک | 195/70/R14 |
از وزن و حجم
وزن محدود, کیلوگرم | 1830 |
مخزن سوخت, l. | 70 |
انتقال
نوع گیربکس | اتوماتیک |
تعداد دنده | 4 |
درایو | عقب |
موتور
نوع موتور | بنزینی |
قدرت سیستم تامین | كاربوراتور |
نوع افزایش | هیچ |
جابجایی, سانتی متر مکعب | 2,985 |
قدرت | 184 اسب بخار |
قدرت (KW) | 135 |
گشتاور | 255 نیوتن متر |
دور در دقیقه | 5800 |
محل سکونت سیلندر | خطی |
تعداد سیلندر | 6 |
تعداد سوپاپ در هر سیلندر | 4 |
کسل کننده است تاج و سکته مغزی | 89 × 80 میلی متر |
نسبت تراکم | 9 |
سیستم تعلیق و ترمز
نوع سیستم تعلیق جلو | مستقل، بهار |
سیستم تعلیق عقب | مستقل، بهار |
ترمز جلو | دیسک |
نویسنده : گروه تحقیقاتی آلمان یدک
تنظیم و گرد آوری : مهندس عمویی
آلمان یدک بزرگترین مرجع لوازم یدکی خودروهای آلمانی.