نسل ششم BMW سری 5 متشکل از اتاقهای BMW F10 (نسخه سدان) ، BMW F11 (نسخه واگن ، با عنوان "Touring") و BMW F07 (نسخه fastback ، با عنوان "Gran Turismo" به بازار عرضه می شود. F10 / F11 / F07 از 2009 تا 2017 تولید شده است و اغلب در بین BMW دوستان به طور جمعی به آنها F10 می گویند.
نسخه 'Gran Turismo' اولین و تنها سری 5 است که به سبک بدنه فست بک تولید شد. بی ام و F10 همچنین اولین سری 5 است که پیشرانه هیبریدی ، پیشرانه V8 توربوشارژ ، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ، گیربکس دو کلاچه (در M5) ، فرمان فعال چرخ عقب (که "Integral Active Steering" نامیده می شود) را ارائه می دهد.
از دیگر آپشنهای سفارشی در این خودرو میتوان به فرمان الکتریکی ، سیستم تعلیق جلو با استخوان بندی دوار و سیتسم پارکینگ خودکار (به عنوان "دستیار پارکینگ") اشاره کرد
مدل M5 بی ام و سری 5 نسل ششم که در سال 2011 معرفی شد ، از موتور V8 توربوشارژ بی ام و با کدS63 به همراه گیربکس 7 سرعته دو کلاچه بهره می برد. این اولین M5 است که از موتور توربوشارژ استفاده می کند.
در فوریه 2017 ، سری 5 نسل ششم با معرفی نسل 7 با کد G30 جایگزین شد
از نوامبر 2005 تا دسامبر 2006 ، نمای بیرونی توسط Jacek Fröhlich تحت هدایت مدیر طراحی گروه BMW آدریان ون هویدونک طراحی شد و نسخه Touring توسط Jean-Francois Alexandre Huet طراحی شده است
BMW F10 در مونیخ در 23 نوامبر 2009 در استادیوم المپیک مونیخ رونمایی شد و البته سال بعد مدل TOURING در نمایشگاه اتومبیل لایپزیگ معرفی شد
سری 5 با نامی پر از افتخار و محبوبیت که سالهاست در کنار سایر محصولات دیگر ب ام و میدرخشد. ب ام و سری 5 یک سدان سایز متوسط لوکس است که نسل اول آن در سال 1972 معرفی شد.
سری 5 را باید یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ کمپانی آلمانی بدانیم که پس از گذشت سالها همچنان پرقدرت به راه خود ادامه میدهد.
سری 5 مدت هاست در بازار کشورمان هم عرضه میشود و نسل ششم آن را باید یکی از موفقترینها در ایران بدانیم. سری 5 از همان روزهای اول که با کد E12 وارد کشور شد تبدیل به یکی از پرفروشترین خودروهای لوکس داخل ایران شد. BMW F10 در نسخههای مختلفی قابل خریداری است از جمله 520i، 523i و 528i که تفاوتهایی میان آنها وجود دارد اما پرطرفدارترین مدل، 528i است که قدرتمندترین مدل هم محسوب میشود.
سری 5 Gran Turismo یک سبک بدنه 5 درب است که در سال 2009 به بازار عرضه شد. طول آن 4998 میلی متر (196.8 اینچ) است و بلندتر از مدل های سری 5 Sedan و سری 5 Touring است و یک طراحی اسیشن با تمایلات هاچ بک را دارا میباشد. درب عقب یا همان در ب پنجم دارای یک مکانیزم منحصر به فرد باز شدن دو طرفه است که ممکن است برای شما یادآور اتومبیل های کلاسیک باشد
اگرچه بی ام و Gran Turismo به عنوان بخشی از سری F10 به فروش می رسد ، اما درواقع که شاسی سری پنج نسل ششم از نوع Gran Turismo اشتراکات بسیاری با بی ام و سری 7 یا همان F01 دارد.
سری 5 با معرفی GT به عنوان BMW Concept 5 Series Gran Turismo در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2009 توانست نسخه تولیدی خود را در نمایشگاه بین المللی اتومبیل 2009 آلمان در فرانکفورت رونمایی کند و فروش آن از همان زمان آغاز شد.
در سه ماهه چهارم سال 2009 در بیشتر کشورها ، سری 5 جی تی به همراه نسل قبلی E60 / E61 سری 5 سدان و استیشن واگن به فروش می رسید ، بنابراین سری 5 جی تی اولین مدل از نسل F10 / F11 / F07 بود که روانه بازار شد. F07 535i GT اولین مدلی بود که از موتور N55 توربوشارژ شش شش استفاده کرد که جایگزین N54 شد
بی ام و F10 در مقایسه با سبک بحث برانگیز مدل قبلی BMW E60 از یک سبک طراجی بدنه که آلمان ها به آن "ته قنداق نقره" میگویند بهره میبرد ، در این سبک طراحی پیچ و مهره های موجود در بدنه خودرو از برند درجه یک هافمایستر استفتاده شده که از یک کوره مخصوص و فولاد زد زنگ سبک و بسیار با دوام میباشد
ته قنداق نقره در واقع از خطوط بسیار ملایم روی کلاهک های موشکهای نظامی الگو برداری میکند که ظاهری سیقلی و زیبا و عضلانی را به بینده القا میکند
فضای داخلی دارای یک سیستم تصویری به روز شده 10.5 اینچ و افزایش فضای عقب در زانو برای سرنشینان عقب نصبت به نسل قبلی است. F10 شاهد بازگشت کنسول مرکزی به سمت راننده بود و البته همانطور که در سری 5 از 1981 تا 2003 استفاده می شد.
تجهیزات موجود در F10 شامل آلارم ترمز احیا کننده و انتخابگر حالت رانندگی ("کنترل پویا درایو") با حالت های راحت ، عادی ، ورزشی و دیسکت 80 گیگابایتی برای ذخیره سازی داده ها و ذخیره سازی موسیقی میباشد
در اروپا ، مدل های شش سیلندر تنفس طبیعی از موتور تزریق مستقیم BMW N53 استفاده می کنند ، با این وجود بسیاری از کشورهای خارج از اروپا به دلیل سطح گوگرد بالای بنزین موجود ، همچنان از موتور قدیمی BMW N52 استفاده می کردند. در یونان و ترکیه ، مدل 520i از نسخه 1.6 لیتری موتور چهار سیلندر BMW N20 استفاده می کرد که 125 کیلووات (168 اسب بخار) در 5000 دور در دقیقه و 250 نیوتن متر (184 پوند) در 1500 - 4700 دور در دقیقه عرضه شدند.
برای مدل سری پنج دیزل یا همان 530d ، یک کیت Performance M در برخی بازارها ارائه شد که قدرت را به 210 کیلووات (282 اسب بخار) و گشتاور را به 600 نیوتن متر (443 پوند) افزایش داد.
مدل های 535d آمریکای شمالی از موتور 190 کیلووات (255 اسب بخار) از مدل های 530d مشخصات اروپا استفاده می کنند.
F10 از همان سیستم جلوبندی سری 7 با کد F01 استفاده می کند.سیستم تعلیق جلو با ترکیب طبقهای چدنی در قسمت بالا و استفاده از طبق چدنی همراه با سیبک نگهداره متصل به سگ دست و بازوهای تحتانی دو محوری یک سواری نرم و سنگین را ارائه خواهد کرد
بیشتر اجزای سیستم تعلیق از آلومینیوم ساخته شده اند. این شاسی از درجه های مختلف فولاد ساخته شده و بدنه آن 55٪ سخت تر از مدل قبلی E60 آن است. در مقایسه با ساختار جلویی آلومینیومی که توسط E60 استفاده می شود ، اجزای فولادی F10 سنگین تر هستند. برای کاهش وزن ، سرپوش ، گلگیرهای جلو و درها از آلومینیوم ساخته شده اند.