بامو سری ۳ (ای۳۰) یک سری خودرو است که در سالهای ۱۹۸۲ تا۱۹۹۲تولید شدهاست.
طراحی آن موتور جلو، طول آن در حالت طبیعی ۴٬۴۵۰ میلیمتر (۱۷۵٫۲ اینچ) و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۶۴۶ میلیمتر (۶۴٫۸ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۳۷۹ میلیمتر (۵۴٫۳ اینچ) است. سیستم جعبهدندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است. ب ام و ای ۳۰ اولین سری ب ام و بوده که موتور سری ام پاور بر روی ان نصب شده که ۴ سیلندر خطی بوده این خودرو دارای موتورهای ۴ و ۶ سیلندر بوده و گیربکسهای ۵ دنده جلو داشته.
بی ام و E30 یکی از نسل های مشهور سری بی ام و M3 است که در سال 1983 به بازار عرضه شد و ادامه دهنده راه دوران طلایی خودروسازی اروپا، در دهه هشتاد بود. در زمانی که این خودرو به بازار عرضه می شد، نخستین نسل از کامپیوتر های خانگی، موسوم به کمودور 64 نیز به بازار عرضه شدند. اکنون و پس از گذشت چندین دهه، شما می توانید تلفن همراهی خریداری کنید که چندین برابر یک کمودور 64 ، قابلیت پردازش اطلاعات دارد و دیگر کسی برای خرید این کامپیوتر قدیمی و ضعیف، پول صرف نمی کند. اما همچنان خودروهایی که در سال های پایانی دهه هشتاد عرضه شدند، همانند بی ام و E30 یا پورشه روف ، مشتریان بسیاری دارند و با قیمت های بالایی خرید و فروش می شوند.
پس از توقف تولید E21 به عنوان نسل اول ب ام و سری سه، در سال ۱۹۸۳ نسل دوم این خودرو که با کد E30 شناخته میشد، با ظاهری جذابتر راهی بازار جهانی شد. در ابتدا تنها نمونه کوپه این خودرو در دسترس خریداران قرار گرفت، اما با گذشت زمان نسخههای سدان، استیشن و کروک E30 نیز به بازار عرضه شدند. در بازار کشور ما نسل دوم ب ام و سری ۳ به وفور یافت میشود و حتی در میان آنها نمونههای خاصی همون M3 یا مدلهای تیونینگ شده بسیار قدرتمند نیز به چشم میخورند که به واسطه ویژگیهای فنی چشمگیر خود، در مقابل خودروهای اسپرت امروزی نیز میتوانند حرفهایی برای گفتن داشته باشند.
بی ام و سری 3 یکی از موفق ترین و پر طرفدار ترین سری های بی ام و بوده که از سالیان دور تا کنون بر روی خط تولید این کمپانی باواریایی قرار داشته است.نسل دوم بی ام و سری 3 که با کد اتاق E30 شناخته می شود در بین سالهای 1982 تا 1994 تولید می شد. این مدل در نسخه های دو درب، چهار درب، کانورتیبل و تورینگ به بازار ارائه شد که نسخه مورد بررسی ما از نوع چهار درب است.اتاق E30 اولین نسلی از سری 3 است که در نسخه چهار درب نیز به بازار ارائه شد.
این خودرو به خودی خود یکی از خاطره انگیز ترین و هیجان انگیز ترین خودروهای کلاسیک آلمانی است که طرفداران بسیاری دارد و شمار زیادی از علاقه مندان به محصولات بی ام و علاقه ویژه ای به این اتاق دارند.
طراحی بدنه نسل دوم بی ام و سری 3 شباهت زیادی با نسل پیشین آن یعنی اتاق E21 دارد.با این حال ظاهر این خودرو کمی پخته تر از نسل قبل به نظر می رسد.این تفاوت به خصوص در نمای پشتی خودرو قابل تشخیص است. طراحی سری 3 به گونه ای انجام شده است که هنگام مشاهده آن تصوراتی از رانندگی سریع با این خودرو به ذهنتان خطور می کند.تصوری سرشار از هیجان که شوق نشستن پشت فرمان چنین خودرو زیبایی را در دلتان تقویت می کند.فرم کلی این خودرو ساده و ابتدایی اما بسیار دوست داشتنی تلقی می شود.
نمای ظاهری نسل دوم ب ام و سری ۳ در مقایسه با طراحی نسبتا ساده نسل اول، بسیار جذاب و آیرودینامیک به نظر میرسد که حاصل زحمات طراح بنام آلمانی « کلاوس لوته» است. در نمای جلویی E30 دیگر اثری از شیب تند جلوپنجره که پیشتر در تمامی مدلهای E21 وجود داشت، به چشم نمیخورد و درب موتور نیز که در گذشته کاملا مسطح و یکدست ساخته شده بود، در این خودرو از شیب نسبتا کمی برخوردار است.
جلوپنجره کلیوی شکل مشهور بی ام و در این محصول نیز دیده می شود.چراغ های گرد در جلو که در امتداد پنجره مشکی رنگی که جلوپنجره را نیز در بر گرفته است قرار دارد ظاهر اسپورت و در عین حال بامزه ای را به این خودرو می بخشد.این ظاهر با نمک هویت آن را دوست داشتنی می کند. در نسخه مورد بررسی، دو عدد از این چهار چراغ توسط مالک خوش سلیقه ساخته و جایگزین نسخه استاندارد شده است.همچنین بر روی کاپوت این خودرو مجموعه ای از شبکه های هوا قرار گرفته است که ظاهر خودرو را اسپورت تر و زیباتر کرده است.
با نشستن در داخل کابین این نسل از بی ام و سری 3 ، شمایل کلی داشبورد، ذهن شما را به سال های گذشته و طراحی محصولات کلاسیک و قدیمی بی ام و می برد.صندلی ها و رودری های چرمی این خودرو در گذشته بخش هایی از یک طراحی لوکس محسوب می شدند.در همین حال هیجان یک خودرو اسپورت را در دل شما پدید می آورد.همچنین در این خودرو فرمان و دسته دنده استاندارد، جای خود را به نمونه های اسپورت تر داده اند.
باید در نظر داشت که در سال های تولید، این خودرو دارای یکی از لوکس ترین طراحی های داخلی بود. لازم است بدانید که در اتاق این خودرو گیج هایی نیز در بالای دریچه های تهویه مطبوع قرار گرفته و اطلاعاتی مانند دور موتور و ولتاژ باتری را به نمایش می گذارد.در قسمت پایین تر چشم ما به ساعت آنالوگی می خورد که در خودروهای نسبتا لوکس به کار می رود و وجود آن در این خودرو نیز می تواند نشان از لوکس بودن آن در سالهای تولیدش داشته باشد.
پر واضح است که مهندسین کمپانی BMW، در طراحی کابین E30 توجه ویژهای به اصول ارگونومیک داشتهاند و طراحی خاص داشبورد، مکان قرارگیری پدالها و سایر ادوات پر استفاده مصداقی بر این ادعاست. همانطور که در نمای ظاهری این سدان جذاب شاهد هستیم
کمپانیBMW فضای نسبتا مناسبی را برای سرنشینان جلویی این خودرو در نظر گرفته است، اما در بخش پشتی فضای سر و پا به اندازهای نیست که برای یک خانواده پنج نفره مناسب باشد؛ چنین موضوعی در کنار تعلیق اسپرت این خودرو باعث میشود که به طور کلی فکر استفاده از E30 به عنوان یک سدان خانوادگی را فراموش کنید!
بررسی فنی BMW E30
پیشرانه قدرتمند ای خودرو باعث می شود تا خودرو به کوچکترین حرکت پدال گاز واکنش نشان داده و آماده شتابگیری باشد.البته با بیشتر فشردن پدال گاز شاهد هرزگردی چرخ ها هستیم که به دلیل عدم وجود سیستم های کمکی و کنترل پایداری می تواند کمی حادثه ساز باشد.بنابراین از ادامه این کار خودداری می کنیم و هیجان رها شده را دوباره سر جایش می نشانیم.این خودرو به نحوی راننده خود را ترغیب به انجام حرکات هیجان انگیز می کند.
فنربندی مک فرسون در جلو و بازویی در عقب که از نوع مستقل محسوب می شود باعث شده تا هندلینگ این نسل بی ام و سری 3 مثال زدنی باشد.به همین دلیل می توان بر روی فرمان پذیری این خودرو حساب کرد.به دلیل فرمان پذیری بسیار خوب این خودرو لذت انجام حرکاتی نظیر دریفت در آن دو چندان می شود.
بسیاری از علاقهمندان، E30 M3 را بهیادماندنیترین خودروی تاریخ بی ام و میدانند. E30 اولین مدل M3 بود و کمتر خودرو یا شرکتی توانسته موفقیت آن را تکرار کند. این خودرو تنها خودرویی است که در مسابقات مختلف، عناوین و جوایز بیشتری را از پورشه ۹۱۱ دریافت کرده است.