اتاق E21 در ۳ تیپ ۳۱۶، ۳۱۸ و ۳۲۰ تولید شد
یشتر E21ها به صورت دو درب سدان فروخته میشدند اما نمونهٔ کابریولت آنها هم در دسترس بود. موتور E21 در ابتدا ۴ سیلندر بود اما از سال ۱۹۷۷ موتور ۶ سیلندر خطی نیز به خط تولید کارخانه نیز افزوده شد.
اولین نسل از سری سوم ب ام و با کد اتاق E21 از محصولات گروه ب ام و شناخته می شود که از سال های 1975 تا 1983 میلادی به تعداد 1364031 دستگاه به بازار عرضه شد. به جرات می توان گفت این محصول پیشرفتی است در ادامه تولید اسطوره ی تاریخی و دوست داشتنی ب ام و و یا همان مدل معروف و پرطرفدار 2002 که راهی هموار برای نسل های آتی اش یا همان E30 شد.مسوولان کمپانی در ادامه موفقیت هایی که با مدل 2002 بدست آورده بودند تصمیم گرفتند تا با عرضه کردن مدل دیگری از ب ام و نام پر قدرت خود را در نشریات خودرویی از قبل درخشان تر کنند به همین دلیل سعی داشتند تا مدل جدید هم تا حدودی شباهت به 2002 محبوب داشته باشد و این نقطه عطفی برای متولد شدن یک اتومبیل زیبا از سری سوم با کد E21 در سال های میانی دهه 70 شد.
مدیر گروه طراحی ب ام و آقای paul bracq که از سال های 70 تا 74 میلادی با نوآوری ها و ایده های خلاقی که برای کمپانی ب ام و به ارمغان بیاورد که این باعث شد شخصیت مهمی در مطبوعات خودرویی آن زمان شود و سری بر زبان ها بیندازد.
پس از جلساتی که در بخش طراحی کمپانی برگزار شد خواسته ی مسوولان این بود که مدل جدید هم الهام گرفته از مدل ماندگار 2002 باشد که با تلاش های Wilhelm hofmeister ساخت این خودرو کلید خورد. البته قابل ذکر است که در بعضی از بخش های ساخت این خودرو از E12 هم کمک گرفته شد تا بتوانند در کنار یک طراحی اصیل ، نسبت به زمان پیشرفت این خودرو را هم نظاره گر باشیم . در آخر با تلاش های تمامی مهندسان و متخصصان خودروسازی ب ام و در جولای 1975 این خودرو در معرض دید همگان قرار گرفت و پس از رونمایی آن منتقدین آنطور که باید از این خودرو انتقاد نکردند و ترجیح دادند صبر پیشه گیرند تا نمونه موفق سری سوم را نظاره گر باشند
نسل نخست سری 3 (اتاق E21)
پس از عرضه نسل نخست سری 5 گویی بامو در وادی پیشرفت روزافزون در حال حرکت بود. هرچند وقت یکبار از خودروی زیباتری پردهبرداری میکرد و نفس خودرودوستان را سخت به شماره میانداخت. نسل نخست سری 3 که با کد اتاق E21 از آن یاد میشود، مدلی اسپرت و از محبوبترین و جوانپسند ترین ساختههای بامو در آن دوران بود و آوازه شهرت این سازنده را دوچندان نمود.
سری 3 در سال 1975 میلادی پا به عرصه وجود نهاد و تنها در دو گونه از بدنه، کوپه دو درب و سقف کروک (کابریو) عرضه میشد و از مدل سدان هم در آن خبری نبود. مدل سدان تازه در نسل بعدی سری 3 راهی بازار شد. این سری از بامو رقم فروش بالایی را برای بامو رقم زده بود، فروشی معادل 1.36 میلیون دستگاه که در قیاس خیلی از رقبای خود بالاتر بود. اتاق E21 هم همانند برادر بزرگترش E12 در سه نسخه متفاوت اعم از اروپایی، آمریکایی و آفریقایی به بازارهای جهانی عرضه شد که نسخه آمریکایی با سپرهای بلند و فلاشرها و نسخه آفریقایی هم با رینگهای مخصوص خود از مدلهای اروپایی تمایز مییافت. نسخههای آفریقایی این خودرو تولید کشور آفریقای جنوبی بود، کشوری که هنوز هم یکی از مراکز اصلی تولید خودروهای بامو در جهان است.
مدل کابریو این خودرو هم با ترکیبی از سقف تارگا در جلو و سقف پارچهای در عقب در شرکت BAUR ساخته میشد، شرکتی که از سالها پیش درزمینهٔ اتاقسازی ارتباطات تنگاتنگی را با بامو برقرار ساخته بود. از نسل نخست بامو سری 3 به میزان قابلتوجهی وارد کشورمان شد و عمدهترین مدل آن نیز 320 با پیشرانهای 2 لیتری بود. نسل نخست سری 3 به مدت 8 سال در خط تولید بود تا اینکه در سال 1983 میلادی از گردونه خارج و جای خود را به نسخه بهمراتب پیشرفتهتری داد. بامو دیگر روی غلتک افتاده بود و به تهدیدی سخت برای دیگر همتایان لوکس خود در جهان بدل شده بود.
BMW E21 بعد از مدل 2002 تولید شد و پایه گذار پلت فرم مدل E30 بود . در حقیقت این اتاق پایه گذار سنت جدید در تولیدات ب ام و بود . طراحی داخل اتاق آن شبیه کابین خلبان است که پایه گذار طراحی دیگر مدلهای ب ام و برای سالهای طولانی در دیگر مدلها شد . به عنوان ایمنی غیر فعال در این خودرو کلیه لبه ها و عناصر کنترل درونی خودرو به صورت گرد و تو خالی ساخته شد .
توضیحات فنی :
پیشرانه مورد استفاده در این مدل M10 بود که با حجمهای مختلف برای مدلهای مختلف نصب شد .
مدل 316 با پیشرانه ای به حجم 1.6 لیتر - 90 اسب بخار
مدل 318 با پیشرانه ای به حجم 1.8 لیتر - 98 اسب بخار
مدل 320 با پیشرانه ای به حجم 2.0 لیتر - با کاربراتور دو دهنه سولکس - 109 اسب بخار
مدل 320 با دو چراغ در جلو عرضه شد ولی گونه های 316 و 318 به صورت تک چراغی عرضه می شدند . در پایان سال 1975 مدل 320i معرفی شد . موتور این مدل مجهز به انژکتورهای ساخته شده توسط بوش آلمان از نوع Jetronic بود که موتور این مدل را قادر به تولید 125 اسب بخار معادل 93 کیلو وات توان کرد .
سیستم فرمان از نوع چرخ دنده جناحی بود . سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع به صورت مستقل بود . ترمزهای جلو از نوع دیسکی و عقب به صورت کاسه ای (درام) است . به صورت استاندارد از یک گیربکس 4 سرعته دستی بهره مند بود . در مدل 323i از یک گیربکس 5 سرعته استفاده شد . البته خریداران می توانستند گیربکس ZF 3 HP-22 سفارش دهند .