همه چیز در مورد BMW سری یک
اگر بخواهیم در ابتدا مقدمه ای بر BMW سری یک بیاوریم باید گفت سری یک BMW مجموعه ای از اتومبیل های تولید شده توسط کمپانی BMW میباشد که در سبک کامپکت طراحی و تولید شده است که از سال 2004 توسط BMW معرفی شد. این خودرو به عنوان جانشینی شایسته برای بی ام و سری 3 کامپکت در نظر گرفته شد.
و اما در حد فاصل سالهای 2005 تا 2010 مدلهای مختلفی از نسل اول سری 1 در بازار ایران عرضه شد. ابتدا نسخه هاچبک سری1 در مدلهای 118i و 120i و با پیشرانههای 4 سیلندر باکد موتور N46B20 و N46B18 در سال 2005 به ایران آمدند و از سال 2008 نیز نسخههای کوپه و کروک سری1 با پیشرانه 6 سیلندر خطی کد M52B25 در ایران عرضه شدند. در واقع سری یک، لذت بامو سواری را با قیمت پایینتر در آن سالها فراهم میخواست ممکن میساخت و طبیعتاً به خاطر همین دلایل، نمیشد از این خودرو انتظار آپشنهای خاص بام و را داشت. سری1 هاچبک در هر دو تیپش، آپشن خاصی نداشت و حتی امکانات سادهای نظیر سنسور عقب، دکمههای کنترلی فرمان، روکش فرمان، تهویه اتومات و صندلی برقی جلو در لیست تجهیزات استانداردش نبود و البته این آپشنها بنا به سلایق مالکین ایرانی طی سالهای اخیر اضافه شده با اینکه تعداد محدودی از این هاچبک آلمانی با جعبهدنده دستی به کشورمان راه یافت اما عمده وارداتیهای سری1 مجهز به جعبهدنده اتومات بودند. سری1 از معدود هاچبکهای جهان با سیستم محرکه دیفرانسیل عقب است و مانورپذیری بالایی دارد اما از آنجاکه در بازار ایران قیمت حرف اول را میزند (نه عملکرد فنی!) این آلمانی با استقبال ایرانیها روبرو نشد.
و البته کوچک ترین سری ب ام و هم در بازار ایران برای خود مشتریانی دارد. نسل دوم سری1، ابتدا با مدل هاچبک (اتاق F20) و در سال 2011 به بازار جهانی معرفی شد. این آلمانی سالها بعد و در مدل 2018 خود به بازار کشورمان رسید. اگرچه ویرایشهای جدید سری 1 نسبت به نمونههای قبلی کمی طویلتر و عریضتر شدهاند، ولی این خودرو همچنان در سگمنت ریز اندام های بازار قرار میگیرد. از سالها پیش که نخستین مدلهای این خودرو وارد کشورمان شد، اغلب آن را بهعنوان یک هاچبک میشناختند. ولی اکنون در بازار جهانی هم نسخه هاچبک آن موجود است و هم نمونه صندوقدارش. باید درباره موفقیت این ب ام و در بازار ایران صادق باشیم. بامو سری یک در بازار ایران چندان خوشاقبال نبوده است. شاید این خودرو ساده و کوچک باشد. ولی هرچه هست یک بامو است و عیار قیمتی آن با عیار خودروساز لوکس آلمانی سنجیده میشود. به همین جهت است که غیر از جوانان متمول، مشتری پر و پا قرصی برای آن متصور نیست. از سویی دیگر باید این نکته را نیز در نظر داشت که بامو سری یک، از نظر ایمنی و کیفیت هرگز قابل قیاس با رقبای ژاپنی و کرهای نیست.
از زمان تولید نسل دوم بی ام و سری یک در سال 2011 محدوده سری 1 دیگر شامل این سبک های گذشته از قبیل کروک و کوپه نبود
شاید جالب باشد بدانید یک مدل سدان از سری 1 با استفاده از پلت فرم محرک چرخ جلو که بعداً پایه و اساس نسل سوم سری 1 شد ، در سال 2017 برای بازار چین طراحی و تولید شد.
بی ام و سری 1 معمولا در سطح یک ها چیک شهری شناخته میشود .ولی شاید جالب باشد اگر بدانید bmw سری یک با چهار چرخ متحرک یعنی دودفرنسیال به عنوان یک گزینه در سال 2012 معرفی شد.
BMW سری یک نسل اول در ابتدا با اتاقهای متفاوتی بین سالهای 2004 الی 2013 تولید شد
(E88 کروک با ظرفیت 4 سرنشین)
(E87 هاچبک چهار در)
(E82 کوپه با ظرفیت 4 سرنشین)
(E81 هاچبک دو درب با ظرفیت 4 سرنشین)
نسل دوم BMW سری 1 در طراحی بدنه بین سالهای 2001 الی 2019 دچار تحول کلی شد
(F20 هاچبک چهار درب)
(F21 هاچبک دو درب با ظریفیت 4 سرنشین)
در نسل دوم بی ام و سری یک دیگر خبری از کوپه و کروک نیست و این به دلیل سیاست کلی کمپانی در تقسیم بندی جدید اتاقهای BMW از قبیل سری 4 کروک و کوپه بود و سری یک تا زمان نگارش این مقاله به همان اتاق های هاچبک که معرف BMW های سری یک میباشد بسنده کرده است
در سال 2019 بی ام و سری یک با بازنگری کلی در طراحی با جسارت بیشتری به بازار معرفی شد تا شاید این BMW جوان همچون رقیب سنتی خود بنز A و B کلاس بتواند عرصه را بر گلف نسل 7 کمی تنگ تر کند و هوادران متعصب و جوان گلف را شاید بتواند به طرف این خودرو سوق بدهد
BMW سری یک مدل 2019 در نسل سوم با کد F40
به جز موارد بالا BMW سری یک برای بازار چین در سال 2017 یک نمونه سدان منحصر برای بازار چین طراحی و تولید کرد
این سری یک با کد F52 به بازار چین عرضه شد
بین سال های 2004 الی 2013 همه مدل های سری یک هاچبک دفرنسیال عقب بودند ، که در بین سایر هاچ بک های موجود در بازار در آن زمان بسیار نادر بود ،موتورهای موجود برای BMW سری یک در زمان عرضه چهار سیلندر توربو دیزل ، چهار سیلندر بنزین تنفس طبیعی ، شش سیلندر تنفس طبیعی و شش سیلندر توربوشارژ بودند
سری 1 M کوپه مجهز به موتور خطی شش توربوشارژ BMW N54 میباشد که این موتور در سری 5 اتاق E60 و BMW X3 به وفور استفاده شده و از جعبه دنده شش سرعته دستی بهره می برد.سری 1 M کوپه فقط در مدل بدنه کوپه تولید شده و نسخه قبلی BMW M2 محسوب می شود.
نسل دوم سری 1 از سبک های بدنه هاچبک 5 درب و 3 درب تشکیل شده است:
از این نسل به بعد ، مدل های کوپه و کانورتیبل با استفاده از شاسی BMW سری نسل دوم به طور جداگانه به بازار عرضه شده اند.
F20 / F21 در ابتدا با پیشرانه چهار سیلندر خطی بنزینی ، چهار سیلندر خطی دیزلی و شش سیلندر خطی بنزینی عرضه شد. در سال 2015 ، سه موتور بنزینی و دیزلی خطی به محدوده مدلهای پایه اضافه شدند. همه موتورهای نسل دوم سری یک توربوشارژر هستند.
برخلاف بیشتر رقبای هاچ بک هم رده بی ام و F20 و F21 برای اکثر مدل ها از دفرنسیال عقب استفاده شده است. F20 و F21 اولین سری یک هایی هستند که یک سیستم چهار چرخ متحرک انحصاری را ارائه کردند (BMW آن را "xDrive" می نامد).
نسل سوم بی ام و سری یک (F40 ؛ 2019 تاکنون)
فروش BMW f40 در 26 نوامبر 2019 در مکزیک آغاز شد و مدل ارتقاع یافته آن M135iA xDrive برای بازار مکزیک در سال 2020 وارد بازار شد
در مورد نمونه ای از BMW سری یک که باکد F52 به طور اختصاصی برای بازار چین طراحی و تولید شد میتوان گفت سری 1 (F52) یک سدان چهار در است که برخلاف سایر نسخه های BMW سری 1 که در کارخانه لایپزیگ BMW تولید می شوند ، در سال 2017 در چین تولید خود را آغاز کرد. F52 به طور خاص برای بازارهای چین و مکزیک توسط BMW Brilliance ، سرمایه گذاری مشترک بین BMW و Brilliance Auto ساخته شده است.
برخلاف دیگر اتومبیل های BMW سری 1 آن زمان ، از پلت فرم چرخ جلو UKL استفاده می کند. اولین بار در سال 2016 در AIV گوانگژو چین به نمایش درآمد و فروش آن در فوریه 2017 در چین آغاز شد. بعلت موفقیت در بازار چین ، BMW F52 بعداً در سال 2018 در مکزیک نیز عرضه شد.
با این وجود ، علی رغم موفقیت های F52 در بازار خودروی چین ، ب ام و قصد ندارد سری 1 را برای بازارهای دیگر تولید کند ، علاوه بر آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود.
نویسنده: محمد مهدی عمویی