در روی کاغذ، بامو 135i xDrive با قیمت 36430 پوندی خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد. یک پیشرانهی جدید 2 لیتری توربو که قدرت بیشتری در مقایسه با تمامی پیشرانههای 4 سیلندر تاریخ بامو دارد در بطن این خودرو قرار گرفته و یک سیستم چهار چرخ محرک جدید و رضایتبخش نیز کشش لازم برای رانندگی هیجانانگیز را فراهم میکند. همچنین این خودرو از طراحی جدیدی در بدنه و کابین سود برده و در کل باید گفت این خودرو یکی از پیشرفتهترین پکیجهای ارتباطی دیده شده در خودروهای کوچک و میان سایز را ارائه کرده است.
خب چارهای نیست و باید تحت تأثیر پرچمدار جدید سری 1 بامو قرار بگیریم؛ و اگر نگاهی عمیقتر به مشخصات این خودرو داشته باشید اوضاع بهتر هم خواهد شد. شاید پیشرانهی این خودرو تنها 2 لیتر حجم داشته باشد اما قدرت 301 اسبی و گشتاور 450 نیوتون متری دارد. این قدرت باعث میشود M135i تنها در عرض 4.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. یکی از دلایل ثبت چنین شتابی وجود لانچ کنترل استاندارد در خودرو است. البته سقف سرعت خودرو به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
این پیشرانهی جدید 35 کیلوگرم سبکتر از پیشرانهی 6 سیلندر توربوی مدل قبلی M140i بوده و به همین خاطر راندمان بسیار بهتری نیز داشته و BMW ادعا میکند مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر برابر با 6.9 لیتر است. با توجه به پرفورمنس خودرو و همچنین مصرف سوخت مناسب آن باید M135i را تحسین کرد.
این خودرو همانگونه که گفته شد از سیستم چهار چرخ محرک سود برده و سیستمهای الکترونیکی پیشرفتهی شاسی هنوز هم ما را تحت تأثیر قرار میدهند. 135i xDrive در حالت عادی بهصورت دیفرانسیل جلو عمل میکند.
اما به محض اینکه پای خود را روی پدال گاز فشار میدهید سیستم کنترل هوشمند بامو تا 50 درصد گشتاور را به اکسل عقب میفرستد. تمامی این فرایندها تنها در عرض چند میلیثانیه انجام میشود.
این نقلوانتقال گشتاور در زمان حرکت قابلتشخیص نیست اما به نظر میرسد خودرو در تمامی حالات 100 درصد کشش موجود را ارائه کرده و از این نظر بینقص عمل میکند؛ اما سیستم موردبحث در هر حالی وضعیت شما را بررسی کرده و تشخیص میدهد که آیا نیازی به سیستم چهار چرخ محرک دارید یا خیر و مداوم گشتاور را کنترل میکند. همین تکنولوژی پیشرفته است که پرفورمنسی عالی و مصرف سوخت مناسب را در کنار یکدیگر جمع کرده است.
در بخش جلو این جلوپنجرهی بزرگ و جدیدی است که همهچیز را تحت تأثیر خود قرار داده اما در کل باید گفت با خودروی جذاب و اسپورتی روبرو هستیم؛ اما بیشک کابین جلبتوجه بیشتری میکند و از نظر کیفیت و تجهیزات در سطح بالاتری قرار داشته و از نظر فضای کابین نیز نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده است. فضای بار M135i xDrive نسبت به نسل قبلی خود 20 لیتر بیشتر شده و برای چهار سرنشین خودرو فضای شانه و پای زیادتری فراهم است.
اما بااینوجود فضای سر سرنشینان عقب برای افراد قدبلند همچنان کم بوده بنابراین اگرچه کابین نسل جدید سری 1 جادارتر است اما از نظر فضای سر محدودیتهای قبلی را نشان میدهد.
جدای از فضای سر سرنشینان عقب، این خودرو کاملاً هاچبکی لوکس و داغ است. البته علیرغم هندلینگ، فرمان پذیری، ترمز و کشش عالی و طراحی سطح بالای کابین، همین موضوع را نمیتوان بهطور کامل دربارهی پرفورمنس سری 1 هم گفت. البته اگر دقیقتر بخواهیم عرض کنیم باید به ماهیت پرفورمنس این خودرو اشاره کنیم چراکه 135i از نظر شتاب گیری کم و کسری ندارد.
مشکل به کاراکتر خودرو مربوط میشود یعنی احساس شما زمان روبرو شدن با این خودرو که به نوعی عادی و معمولی به نظر میرسد و دلیل آنهم پیشرانهای است که حتی در دورهای 6 هزار نیز صدای گیرایی ندارد. اگزوز هم به بهبود جذابیت شنیداری این خودرو کمک نمیکند.
این موضوع جای شرمساری دارد زیرا گیربکس 8 سرعته اتوماتیک BMW عملکرد فوقالعادهای داشته و از طرف دیگر چسبندگی خودرو هم سورپرایز کننده است. با اندکی صدای جذابتر، 135i xDrive در بالاترین نقطهی کلاس خود قرار خواهد گرفت؛ اما فعلاً همهچیز به نظر شخصی افراد مربوط میشود.
هاچبک جدید و تازهنفس بامو از نظر کیفیت و عملکرد احساسبرانگیز بوده اما باشخصیت ترین خودروی کلاس محسوب نمیشود. قطعاً با حل این موضوع شاهد بهبود رتبهی کلی M135i xDrive خواهیم بود.
مشخصات بامو M135i xDrive
- قیمت: 36430 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 301 اسب بخار/450 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.8 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress