مجله ماشین:
نوشته و عکس امیرحسین پورسینا:
از تاریخچه تولید سری 3 و موفقیت های بی شمارش که بگذریم، آنچه این روزها مدل های مختلف این خانواده را کانون توجهات قرار میدهد، در وهله اول، تحولات ظاهری است. تحولاتی که باعث شد تمامی بهینه سازی های تکنولوژیکی و فنی این ماشین، از جمله در نظر گرفتن پلتفرم کاملاً جدید، تعریف فضای بیشتر در اتاق، بهبود خواص آیرودینامیک، افزایش دینامیک سواری، قدرت بیشتر در عین کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی، پیشبینی امکانات بیشتر و. . . همگی به نوعی تحت شعاع قرار گرفته و برای مدتی، منتقدان قبل از هر چیز، ماهیت کلی آن را زیر سؤال ببرند! در این نوشتار، به بررسی شاخصه ها و تواناییهای بامو 320i M Package مدل 2014 با پیشرانه 4 سیلندر میپردازیم.
شاخصه های ظاهری
از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، خطوط زیبا و هماهنگ روی سپر، به همراه ورودی های هوای بزرگتر، در کنار طرح و گرافیک منحصر به فرد چراغ های اصلی که به نوعی با پیش رادیاتور ادغام شدهاند، چهره ای جسور و البته اصیل به خودرو داده اند. چراغ های مهشکن با گرافیک ساده اما دوست داشتنی، به زیبایی در طرفین سپر جای گرفته و جلوپنجره انحصاری قلوهای شکل با قاب کرومی، به جذابیت کار می افزاید. خطوط برجسته روی درپوش موتور، با انحنایی نسبتاً ملایم به سمت ستون A رفته و در آن ادغام می شوند.
در نمای جانبی، نخستین نکته ای که جلب توجه میکند، رینگهای 5 بازوی دوبل از جنس آلیاژ آلومینیم بوده که در کنار رکاب های جانبی اسپرت و تضادی که قاب مشکی رنگ دور پنجرهها با رنگ سفید بدنه ایجاد کرده، نمایی جذاب را بهوجود آورده است. خط شانه برجسته، از قسمت انتهایی گلگیرهای جلو، جایی که به خاطر آرم ///M مورد توجه است، شروع شده و تا چراغهای عقب، امتداد می یابد. خطوط دور گلگیرها و طرح آیرودینامیک قاب آینهها، از دیگر شاخصههای این نما بهشمار میروند. در نهایت، به قسمت عقب میرسیم. جایی که به لطف سپر عضلانی، خروجی اگزوز با سادگی دور از انتظار، رفلکتورهای قرمز رنگ، دیفیوزر، گرافیک مطلوب چراغها و لبه برجسته صندوق بار، مورد توجه است.
کابین
به محض باز شدن درها، لوگوی ///M روی رکابها، نخستین نکته ای است که به چشم می آید. داخل کابین، با تلفیق کمنظیری از چرم، جیر، آلومینیم و چوب تزئین شده و همانطور که میشد انتظار داشت، در بحث ارگونومی، جای هیچ حرف و حدیثی باقی نمی گذارد. صندلیهای اسپرت این ماشین، دارای روکشی از جنس جیر بوده و دوردوزی آبی رنگ، به همراه لوگوهای رنگی ///M در قسمت کناری آنها (که به مراتب از قرار دادن لوگو در قسمت پشت سری صندلی ها جذابتر است)، جلب توجه میکند.
کاربرد خطوط منحنی روی داشبورد، در کنار اهرم تعویض دنده با طرح خاص بامو، غربیلک فرمان 3 بازو با لوگوی ///M در قسمت تحتانی، پدال های تعویض دنده از پشت فرمان، صفحه کیلومترشمار با 4 دایره و گرافیک ساده اما جذاب که تا 260 کیلومتر بر ساعت مدرج است و کاربرد چرم و چوب برای تزئین کنسول میانی، غربیلک فرمان، داشبورد و اهرم ترمز دستی، از دیگر جالب توجه کابین این بامو به شمار میّآیند. به لطف افزایش طول بدنه و فاصله بین محورها به ترتیب به میزان 93 و 50 میلیمتر، فضای سر و پا در هر دو قسمت جلو و عقب مطلوب است، هرچند فضای سر عقب، برای افراد با قد بالای 180 سانتیمتر، خصوصاً هنگام طی مسیرهای طولانی، مشکلساز خواهد شد.
مشخصات فنی
با اینکه هنوز هم تب و تاب تولید خودروهای قدرتمند در بین کمپانیها شایع بوده (و تا ابد هم خواهد بود)، اما طی چند سال گذشته، شرایط طوری رقم خورده که ناخودآگاه، آنچه بیشتر مورد توجه مشتریان قرار میگیرد، اقتصادی بودن یک اتومبیل و میزان سازگاریاش با محیط زیست است. به همین دلیل، همانند بسیاری از محصولات دیگر (حتی بهتازگی فراری)، حجم پیشرانه های بامو نیز طی این سالها کاهش یافته و سیستم مکش طبیعی، جای خود را به 2 یا بعضاً 3 توربوشارژر داده است!
پیشرانهای که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده، با کد N20 شناخته میشود. این قلب تپنده 4 سیلندر، به سیستمهایی نظیر پاشش سوخت مستقیم و سامانه اعمال زمانبندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپها روی هر دو میلبادامک ورودی و خروجی (Double-Vanos) مجهز بوده و تولید آن به سال 2011 باز میگردد. جالب است بدانید این پیشرانه، از نظر کارآیی و قدرت، با انواع 6 سیلندر نسلهای قبل، برابری میکند!
با حجم دقیق 1997 سیسی، بیشینه قدرت این پیشرانه 16 سوپاپ، معادل 180 اسب بخار (در 5 هزار rpm) و حداکثر گشتاور آن نیز 250 نیوتنمتر (در 1250 الی 4500 rpm) بوده و در ترکیب با گیربکس 8 سرعته استپترونیک (اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده از طریق پدالهای پشت فرمان یا تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده)، میتواند این سدان 1474 کیلوگرمی را در 5/7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. ناگفته نماند، این سری پیشرانه ها، نسخههای قدرتمندتری نیز دارند که یکی از بهترین آنها در مدل 335i بهکار رفته و بالای 300 اسببخار قدرت تولید میکند.
رانندگی
با اینکه برخورداری از پیشرانه 4 سیلندر، برای طرفداران پر و پا قرص بامو و اصولاً ماشینهای اسپرت چندان خوشایند نیست، اما شاید حس راندن با این سدان توربو، بتواند شرایط را تغییر دهد. . .!
صندلی ها، بدن را بهخوبی در بر گرفته و بهلطف 8 حالت تنظیم، راننده میتواند بهترین وضعیت را برای خود آماده کند. پس از به حرکت در آمدن پیشرانه، صدای کم کارکرد آن در دورهای پایین، نخستین نکته جالب توجه بهشمار میرود، تا حدی که گویی اتومبیل خاموش است! با اینکه حالت قرارگیری پشت فرمان ایدهآل بوده، اما هنوز هیچ اشتیاقی به فشار دادن پا روی پدال گاز نداریم، چراکه با یک بامو 180 اسببخاری طرف هستیم!
با این تفاسیر، گیربکس 8 سرعته آن که دارای عملکردی فوقالعاده و سرعت تعویض بالایی است را درگیر کرده و به راه میافتیم. زمانی که پا را روی پدال گاز میفشاریم، بر خلاف انتظارمان، پیشرانه به تندی دور میگیرد. البته سیستم اگزوز آن با تنها یک خروجی (که اصلاً شایسته یک محصول M Power نیست)، صدای چندان زیاد و گیرایی تولید نمیکند. در سرعتهای بالا، تعویض دنده ها سریع انجام میشود. سیستم تعلیق، در هر 4 چرخ مستقل بوده و در قسمت جلو از نوع «مکفرسون» و در قسمت عقب از نوع چند اتصالی انتخاب شده که در کنار میل تعادل در هر دو قسمت، آرامش اتاق را به شایستگی برقرار میکند. ناگفته نماند که سیستم تعلیق نمونه مورد آزمایش، از مدلهای استاندارد، کمی خشکتر عمل میکند و ماهیت اسپرت دارد.
درون کابین راحت بوده و با وجود 8 اربگ، خیالتان تقریباً از بابت هر واقعهای راحت خواهد بود! سیستم ترمز قدرتمند، از دیگر شاخصههای بامو مورد بحث بوده که در قسمت جلو و عقب، بهترتیب دارای دیسکهای 312 و 300 میلیمتری است و توسط سامانههای ضد بلوکه، توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخها و ترمز کمکی (ABS, EBD, BA) حمایت میشود. کامپیوتر خودرو، میانگین میزان مصرف سوخت را 2/10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش نشان میدهد که فقط 2/1 لیتر نسبت به رقم اعلام شده توسط کارخانه بیشتر بوده و از این نظر، کاملاً ایده آل است.
جمع بندی
در کل، علاوه بر موارد عنوان شده، با توجه به سامانه فرمان «راکاند پینیون» و از همه مهمتر، تقسیم وزن 50/50 بین محورهای جلو و عقب، مدل 320i M Package در سرعتهای بالا تجربه سواری لذتبخشی را رقم میزند و کمابیش میتواند انتظارات شما از یک ب ام و را برآورده کند. این ماشین، در سرعتهای پایین و مسیرهای درونشهری نیز بهواسطه کابین راحت و جادار، مصرف سوخت پایین، صدای کم کارکرد پیشرانه و جثه نسبتاً کوچک، درخشان ظاهر شده و مطلوب عمل میکند. با عنایت به این موارد، اگر علاقهمند به برند بامو هستید، باید گفت مدل مورد بحث این نوشتار را میتوانید با اطمینان خاطر خریداری کنید و تنها میبایست از 2 فاکتور شتاب و قدرت بالا، چشم بپوشید!
از آقای «سید مهیار قریشی» مالک خودرو، به جهت صرف وقت و همکاری با «مجله ماشین» تشکر میکنیم.